Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 375, 376, 377 ... 501, 502, 503   >>
117 besök idag (2500829 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Så tillbaka till mitt problem med MAP sensorn.

Det var nämligen så att i september när jag höll på så var det lägsta värdet i FUEL tabellen du kunde välja 20kPa, det gick alltså inte att välja 0, vet inte varför men antar dom tänkte som så att ingen motor har så mycket vakuum på tomgång så lägre behövs inte.


Men rapporterade mitt fel om MAP sensorn och att jag inte kunde öka på bränslet vid 0 kPa och skrev några önskemål.

Sen i den stora november uppdateringen som kom med massa andra nyheter vad tror ni fanns med där

Jo detta:

New error code: MAP-sensor error.

Lowest MAP value that can be used is changed from 20kPa to 0kPa.



Och detta är något jag verkligen gillar, bara skicka ett mejl och sedan vänta på nästa version och där ligger det med thumbs up

Så om någon annan råkar ut för samma fel som mig så lär han inte behöva lägga massa timmar på att hitta felet som jag fick göra utan nu får han en felkod på problemet thumbs up

Samma sak med mina EV14 spridare, dom fanns inte med i listan men givetvis kan man skriva in alla värden själv men mycket enklare om dom finns med.. så skickade ner en spridare till Maxxtuning så mätte dom upp den och la in den i programmet, så nu finns den med thumbs up


Så är det något ni saknar eller inte gillar i MTune, bara skicka ett e-mail och prata med dom om det.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Bara liten fråga.. är du återförsäljare?för det verkar ju inte finnas något som helst fel med nämna fabrikat?
Kan inget om sådant men nyfiken?

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Michael Th skrev:
Bara liten fråga.. är du återförsäljare?för det verkar ju inte finnas något som helst fel med nämna fabrikat?
Kan inget om sådant men nyfiken?


Ha ha om jag ändå vore det

Nix, bara TRÖTT på folk som dissar MaxxEcu, särskilt dom som inte ens använt det själva utan bara tror det är dåligt för att det är nytt och gjort av några svenskar..

Men jag varken säljer eller är ens sponsrad, men har inget emot att säga något bra om saker jag gillar samtidigt som jag även sågar andra saker som jag haft strul med som ni kanske märkt

Så nej jag håller inte inne med varken positivt eller negativt angående saker utan låter andra få veta det så dom själva inte går i samma fälla om det är något dåligt samtidigt som dom får veta om saker är bra. thumbs up

(tror faktiskt det är mycket mer sågade prylar i min tråd än saker som fått beröm, men nu är det nytt år och just nu är jag på bra humör )


Och vill du höra något negativt så tycker jag det är synd för min egen del att det bara är 8 st analoga temp ingångar i mitt MaxxEcu Pro, jag hade gärna haft 15-20st thumbs up men finns ju 12 st typ-k ingångar samt en massa 0-5v ingångar som jag nu får använda istället, blir dock lite krångligare..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
Med motorn på tomgång så får du undertryck och på min motor ligger jag då nere i 32 kPa och först vid motorbroms kommer jag ner till som lägst 12 kPa

Är du säker på att du har så mycket vaccum? Har kollat lite loggar på alla bilar jag har hjälpt till med
och ingen har varit under 50 kpa på tomgången.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Vilka dissar Maxxecu? De allra allra mesta jag läst om det är positivt, jag kan faktiskt på rak arm inte komma på att jag ens läst 1 gång att någon inte rekommenderar Maxxecu?

MS däremot.. ser man ofta rekommendationer om att lägga lite mer pengar för att få något som är rejält mycke mer användarvänligt.

VEMS till viss del samma sak som MS.

Autronic, Link, DTA och även Maxxecu verkar alla som använder tycka bra om.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Det är dom som kör med annat sprut som gärna måste hitta på något negativt
Har både hört live och läst på andra ställen, men dom anger inget speciellt fel..

Och då MaxxEcu fortfarande är nytt för många så ser jag inget fel med att berätta allt positivt jag har med detta svenska sprut och då bilen inte stått på min garage plats sen i september, så kan jag inte skruva isär bilen
Utan det enda jag kunnat göra är att leka med mitt MaxxEcu, så därför det bara pratas om det nu

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Med motorn på tomgång så får du undertryck och på min motor ligger jag då nere i 32 kPa och först vid motorbroms kommer jag ner till som lägst 12 kPa

Är du säker på att du har så mycket vaccum? Har kollat lite loggar på alla bilar jag har hjälpt till med
och ingen har varit under 50 kpa på tomgången.

Kollat loggar nu:

Kall motor = +4 grader i vattentemp den 25 november.
Avstängd= 103.8 körde på starten= 99kPa
sen låg den på 35 kPa vid 1000 rpm.

Varm motor, test nu 14 januari mellan 28-31 kPa på tomgång vid ca 800 rpm. Då låg den på 100.5 kPa avstängd och nere i 94 kPa på starten.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Var i tankarna att köpa en 3.3 liters subarumotor och köra max ecu...men tyckte det blev för dyrt...så funderade i stället att köpa en hel bil och ta original grejerna för billigare slant...
Skulle vilja ha ett billigt användarvänligt sprut för dom som inte vill köra värst utan " bara"få en motor att gå rent... utan hundra olika säkert betydelsefulla givare mätare osv... utantyp bara en pljetrycks lampa.. möjligen mätare för det och vatten..och varv. Men det finns väl inte.....

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Finns ju massa begagnade sprut för några tusenlappar.

Enda är att hitta något med bra programvara som du har lätt att förstå, jag har dock ej koll på det.

Billigaste MaxxEcu ligger på 7400kr för boxen eller 9k inkl kabelstam och lambdasond men då är det nytt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



RallyQuattro skrev:
Finns ju massa begagnade sprut för några tusenlappar.

Enda är att hitta något med bra programvara som du har lätt att förstå, jag har dock ej koll på det.

Billigaste MaxxEcu ligger på 7400kr för boxen eller 9k inkl kabelstam och lambdasond men då är det nytt.


Eller ett som någon i ens närhet har erfarenhet av och kan hjälpa till med.

Vid val av sprut tror jag ofta den parametern väger tungt! Det som mapparen är mest hemma på, eller som kompisarna har mest erfenhet av.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Cassius skrev:
RallyQuattro skrev:
Finns ju massa begagnade sprut för några tusenlappar.

Enda är att hitta något med bra programvara som du har lätt att förstå, jag har dock ej koll på det.

Billigaste MaxxEcu ligger på 7400kr för boxen eller 9k inkl kabelstam och lambdasond men då är det nytt.


Eller ett som någon i ens närhet har erfarenhet av och kan hjälpa till med.

Vid val av sprut tror jag ofta den parametern väger tungt! Det som mapparen är mest hemma på, eller som kompisarna har mest erfenhet av.

Håller med om detta, sen hur supporten från tillverkaren är svarar dom på mail,
aktivt forum där tex program utvecklare svarar på diverse frågor är lite
avgörande.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Vill man inte betala så många tusenlappar så vill man nog inte betala så mycket för en mappning heller.

Så ja kompis tipset är bra, alltså se vad kompisar kan för något.
(tidigare har jag tagit hjälp av kompis och har kompisar som bara mappar själv och på gatan)

Jag har dock mappat denna själv nu och nu går den helt okej, men kommer lämna iväg för att få det perfekt, framförallt för att det är svårt att mappa själv på gatan med mycket effekt..
Sen vet jag inte hur mycket tändning man vågar ha så jag ligger nog 5-10 grader för lågt där.

Men för att få den att bara "gå rent" som han skrev så kan man göra det själv med en bredbandslambda och lite support.
Ligger ju grundmappar med i dagens sprut som man sedan får finjustera, bränsle kan du justera med autotune medans du kör, sen via loggen kolla vart du behöver ändra lite mer, tändningen är svårare om du inte hittar en tänd mapp från en likadan motor.

Jag kollade tändnings loggar från när jag körde med original Motronic som var mappat för E50 och la in dessa värden i tänd mappen för att ha något att utgå ifrån.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
18/9 map sensor inställningen var fixad och bilen hoppade igång,
äntligen thumbs up



EDIT: precis upptäckt ett till fel som syns på denna bild, ytterligare sensor som jag valt helt fel inställning på

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Nästa fel som syns ovan var Baro pressure, där hade jag råkat valt baro på en tryckgivare av någon konstig anledning



Men angående billigt sprut.
Igår släppte MaxxEcu en ny simpel för 4-cyl (8cyl wasted spark) som kalas MINI som är så billig så nu finns det ingen anledning att köpa något begagnat äldre sprut.

Så Michael här har du ett simpelt billigt för din motor:

http://www.maxxecu.se/products/mini

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
Nästa fel som syns ovan var Baro pressure, där hade jag råkat valt baro på en tryckgivare av någon konstig anledning

Så går det när man har så mycket lull lull inkopplat....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



RallyQuattro skrev:
Nästa fel som syns ovan var Baro pressure, där hade jag råkat valt baro på en tryckgivare av någon konstig anledning



Men angående billigt sprut.
Igår släppte MaxxEcu en ny simpel för 4-cyl (8cyl wasted spark) som kalas MINI som är så billig så nu finns det ingen anledning att köpa något begagnat äldre sprut.

Så Michael här har du ett simpelt billigt för din motor:

http://www.maxxecu.se/products/mini

Okey... 6k... med härva... sen skall man få ihop det med alla givare sen skall det bara mappar. ...
Fast motorn jag tänkte det till är en Subaru 3,3 sexa.... skulle ha den i min vw buss...

Men visst tanken e god... har jag en original härva så kostar det ca 6-7 k att få härvan bantad...i Tyskland

_________________
Michael Thulesius
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



Michael Th skrev:
RallyQuattro skrev:
Nästa fel som syns ovan var Baro pressure, där hade jag råkat valt baro på en tryckgivare av någon konstig anledning



Men angående billigt sprut.
Igår släppte MaxxEcu en ny simpel för 4-cyl (8cyl wasted spark) som kalas MINI som är så billig så nu finns det ingen anledning att köpa något begagnat äldre sprut.

Så Michael här har du ett simpelt billigt för din motor:

http://www.maxxecu.se/products/mini

Okey... 6k... med härva... sen skall man få ihop det med alla givare sen skall det bara mappar. ...
Fast motorn jag tänkte det till är en Subaru 3,3 sexa.... skulle ha den i min vw buss...

Men visst tanken e god... har jag en original härva så kostar det ca 6-7 k att få härvan bantad...i Tyskland


Det finns ju många budgetalternativ, typ speeduino, rusefi, speedy efi osv kräver lite mer insats kanske.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



Fast som innan någon kunnig måste mappa oberoende fabrikat. ....och det är säkert bra om man alltid kör på samma ställe med samma bränsle. .. men en campingbuss med lite större maskin... nä blir nog original system till maskinen

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Okej, 6 cylindrar sekventiellt så blir det den dyrare för 9k.

Angående bränsle så är det fördel med ett där du kan justera själv, då kan du ju även lägga in mapp för E85.
Det jag tänkte är att du lär dig hur det fungerar och sedan kan du bara ha med dig en dator på semestern och sitta i passagerar sätet och mappa medans frugan kör

Nu har jag inte koll på vilken motor du ska ha och vad den kräver, men i många nyare så pratar databoxen med andra delar som växellåda, instrument huset, ABS, klimat anläggningen m.m. och då blir det mer jobb att montera den i en annan bil.
Jag fick låta Turbocenter programmera bort en massa saker som jag fick felkoder på, så blev en del arbete att bara få motorn att fungera med original databoxen, sen kom det nya andra felkoder senare och sen var den in för att mappas till när det trimmades, så blev flera besök hos dom, sen nu när jag vill köra E85 så hade det behövts ytterligare besök, så pengarna rullar iväg lätt med original system.

Sen med original och om du får något fel så får du läsa ut felkod om du kan och sedan hoppas du får fram vad som är fel och kan lösa det och vissa fel så går den ner i felsäkert läge eller fungerar inte alls.
Medans med tex MaxxEcu så kan du lättare se på mobilen eller datorn vad som är fel och även avaktivera den givaren om det inte är något alvarligt eller stänga av kam givaren om den strular och köra wastefire osv. Och då fortsätta köra utan att behöva bärga bilen till verkstad.
Så det finns många fördelar med en eftermarknads databox även om det blir lite dyrare.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Läsa felkoder själv kan ju vara sjukt roligt på "std" bilar med En felkod som säger att LMM/MAF ger fel värde kan visa sig vara en lambda sensor som är knas etc.

Verkstäderna får ofta ut mer info på koden och kan bättre spåra grundproblemet (förutsatt att den som läser ut felkoderna vet vad han/hon gör). Sånna saker måste ju bli enklare med ett programerbart sprut där man får insyn i "allt"

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Ja jag önskar jag hade haft MaxxEcu för flera år sedan, allt hade varit så mycket lättare då.
Jag har ju bara kunnat läsa och radera felkoder medans nu kan jag göra så mycket mera och tycker det är kul att lära mig allt som går att göra även om det tar tid att lära sig, sen kommer det även nya smarta funktioner flera gånger om året.

Men med bra online hjälp samt bra support så går det bra även om det tar tid.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 375, 376, 377 ... 501, 502, 503   >>
117 besök idag (2500829 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande