Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 382, 383, 384 ... 501, 502, 503 >> 519 besök idag (2501922 totalt) |
Fick demontera pedalerna helt för att kunna lirka ut fjädern.
Se där, ett mycket mindre fäste på cylinderstången, inte alls stor gummi bussning som på det lösa pedalstället. Dock glappar det ju så den ska tas ur och fixas med, bilder på det kommer.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Här kan man se glappet som blivit i plastbussningen.
I längs led har hålet blivit över 1 mm längre, medans i sidled är det under en halv millimeter. så det är ett ovalt hål nu, så en del av glappet i pedalen beror på detta. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Fjäderns funktion kanske är att dölja glappet i pedalrörelsen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Tack. Jodå jag har en youtube kanal med filmer, dock ingen ny film på min på över 1.5år Men kommer nya i sommar hoppas jag Men här några gamla, sen kan du via dom hitta min kanal och se mer. https://youtu.be/rN-t9Z1KK2g https://youtu.be/2NofMI3Jq00 https://youtu.be/9EeTICqAC58 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Fast det som syns ovan är ju en förslitning i bussningen, MEN det är ju även glapp i cylindern.. Vore kul att veta hur mycket ni andra har i glapp, speciellt ni som har "race" pedalställ, alltså hur mycket glapp är det i cylindern och vad för fabrikat är det på cylinder? Så om ni känner med handen på pedalen hur mycket glappar det då? (förutsätter att ni inte har en fjäder på pedalen) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Med allt rätt injusterad är det såklarr noll glapp. Ja förutom den slaglängd som krävs för att oljan ska kunna ta sig in från behållaren, samt det spel som krävs mellan cylinder - u-lager - solfjäder.
Ca 5mm på själva pedalen _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Jag har 1cm glapp, men samtidigt så är pedalen 36cm mätt ifrån infästningen av cylindern.
Antar din är under hälften så lång? Frågan är om en AP cylinder tar bort detta glapp? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Men det spelar ju mindre roll i det läget en cm elle en halv är väll inga problem justera bort det med övre stopp om det upplevs för mycket. Men borde väll inte märks mycket av i bilen??
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nej egentligen spelar det ingen roll, kan ju även sätta en liten dragfjäder som håller pedalen still när man kör.
Här en film på glappet: Tycker dock att det är väldigt mycket glapp? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Finns tyvärr ingen plats för att göra någon S formad justerbar tryckpinne. Så antingen flytta cylinder och infästning uppåt, eller köpa mindre cylinder. Jag tror att byta cylinder är det som blir minst arbete. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Med tanke på hur stor diameter du hade på den gamla bussningen kan det kanske eventuellt kan gå att flytta infästning mot hc uppåt och närmare föraren. Och i princip göra en offcenrerborrad bussning. Det behöver ju inte nödvändigtvis bara en stor rund bussning men hur som att hålet ligger förskjuten
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Förstår hur du tänker, men jag kommer inte på hur man ska kunna göra ett ledat eller förskjutet fäste högre upp utan att samtidigt böja eller pressa sönder cylinder stången? för eftersom den är ledad längst in i cylindern så måste kraften på denna stång komma rakt utifrån och hur man löser det med ett förskjutet fäste kan ju just nu inte komma på..
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Vad menar du?? Om du gör ett större säg fyrkantigt kloss som du borrar nya hålet i förskjutet. Då får du ny utväxling Som visserligen trycker med lite fel vinkel men väldigt lite. Det kommer fungera ändå troligen bra beroende på hur "djupt" den går in i kolven
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Problemet är att jag måste flytta fästet 3-4 centimeter!
Jag har nu C-C 7.5cm mellan pedalens led punkt och infästningen av cylindern. Så 3cm förskjutning kommer ju trycka snett på cylinder stången. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Är du säker på att du behöver så mycket som 3cm. Jag skulle lätt testat med kanske 10mm redan där gör det stor skillnad i pedalens draglägäge /längd.
När det gäller dessa grejorna är det lite i taget man justerar _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Problemet är att varje ändring tar en massa tid och klurande för att bygga om, alltså går inte att bara justera och prova lite olika så vill prova stora ändringar direkt.
Sen känns 10mm väldigt lite på dom 75mm. Sitter jag i bilen så känns det som att minst dubbla slaget mot vad jag har nu skulle behövas. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hela tanken med finjusteringar. Är att inte göra stora ändringar
Och det är i slutändan summan av alla finjusteringar som gör skillnaden där allt plötsligt känns rätt. Med tanke på vad du sa att det var körbar innan. Så kan det inte vara så långt bort. Tyvär så är jag extremt praktiskt lagd och "hands on" Och lyckades med andra kompetenser och kunskaper glida genom samtliga matematiklektioner (vi gjorde mycket av skolarbeten i projektform. Som gjorde mig högst lämplig att nå resultat och betyg genom grupparbeten genom att plocka ut rätt grupper) Tyvär gör det att jag ofta saknar möjlighet att förklara hur jag tänker på ett förståeligt och korrekt sätt. Nåväl. Hur du ska räkna ut detta är inte riktigt så enkelt som jag tror du tänker. Jag ska försöka förklara vad Jag menar. Du får se startläget på pedal innan ändring. Som en helt oliksidig triangel. Där kolvens ända i hc är en punkt. (1) Övre infästning av pedalen är den andra. (2) Och den tredje är den punkt där hc "pinnen" är ledad i pedalarmen. (3) Drar du sedan en linje från 2 till 3 och vidare ut så långt som din pedal är. Denna punkten kanske vi kan kalla X Varför vet jag inte (men finns säkert Någon annan som vet som kan flika in. Så har vi bägge lärt oss något.) men i alla mattetal verkar en "okänd" alltid X så det blir nog bra. I det här fallet är det ju iallafall slaget på X vi vill ändra på i förhållande till förflyttning av punkt 1. Detta gör vi genom att flytta på punkt 3. Så. Då börjar du med att räkna ut eller mäta de olika sidorna på triangeln. Sedan gör du detsamma när du tryckt pedalen i botten mot golvet. Du kommer då ha samma punkt oförändrat för punkt 2 Medans slaget på X förändras när punkt 1 samt 3 flyttas. Sedan får du ju göra din eller min förändring på punkt 3. Och se hur förhållandet ändras. Nog för att detta är en tråkig lång och något förvirrande ekvation. Som i slutändan ändå bara är en effekt som du inte har någon "nytta" av om det ändå inte "känns" rätt när du väl kör. Men gör du en enkel mall i kartongbitar fastsatta med nålar mot en träskiva. Eller lägger in värdena i något enkelt 2d program eller gör en ekvation i Excel. Så lär du nog se snart vad jag menar. Små förflyttningar av en av punkterna eller ändring av hur högt upp /ned din pedal sitter mot golvet. Gör stor skillnad i det här förhållandet jag inte kan exakt säga vad det ska heta, Jag brukar göra en hel del enklare skissar på min rostfria arbetsbänk med spritpenna och linjal. Eller om det inte räcker göra några punkter i draftsight för att se ungefär vad som händer _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 382, 383, 384 ... 501, 502, 503 >> 519 besök idag (2501922 totalt) |