Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 388, 389, 390 ... 501, 502, 503   >>
600 besök idag (2502003 totalt)
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



RallyQuattro skrev:
Så tog jag det blandade E62 från testet ovan och blandade i lite vatten....
Och vispade runt och sedan gjorde jag ett nytt test.



Undrar vad lambda visar och hur effekten blir om man jämför ren E85 mot E85 som består av 10% vatten?

Kanske egentligen inte gör något för en del kör ju vatten insprutning för att sänka tempen och öka effekten, kan vatten i soppan göra samma sak?

För jag gissar att E85 på den tankstationen där en del mätt upp E90-E95 egentligen består av en del vatten thumbs down

Är inte det problemet med flexfuelsensorerna att dom egentligen i princip mäter vattenhalten i alkoholen.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ja precis och mätröret mäter andelen bensin och inte andelen Etanol, vilket gör att bägge mätarna visar fel om det är vatten eller något annat inblandat i bränslet.

Denna vinter etanol från en Shell mack testade jag aldrig i min digital mätare, men se vad mätröret visade.


Med tanke på det höga värdet och knappt någon röd färg kvar så känns det som att etanolen på denna mack är kontaminerad med vatten?

Och enligt knotan alltså inget bra alls med vatten i etanolen, så då bör jag undvika denna mack.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Mängden rött kan variera utan att det nödvändigtvis innebär dålig kvalitet på bränslet, kan vara så enkelt att det var just då dålig batch med pigment helt enkelt.

Att mängden bensin skiljer är väldigt märkligt. Då bolagen ska ha extremt bra koll på mängden och även ganska hårda kontroller.
Att de skulle komma med vatten i tillverkningen är inte heller så värst sannolikt.
Inte i sådana mängder att det går att upptäcka utan riktigt laboratorium.

Transportföretagen transporterar hundratals kubik bränsle per vecka. Så där ska det vara så pass bra flöde på bränsle att det aldrig hinner bli dåligt eller förorenat.


Så enda stället där det sannolikt blir dåligt, är i tankarna ute på macken.

Främst då äldre /mindre mackar med väldigt låg omsättning på bränslet (e85 är troligen ingen storsäljare ute på minsta pumpen på landsbygden)

Där är det ju inte omöjligt att väderomslag och därmed kondens förstör bränslet om det fylls på som max någon gång per månad eller mer sällan.

Gissar att de flesta mackar har 5-25 kubiks tankar. Och är klart fyller man sin tank, med den sista skvätten på typ 1kubik. I en äldre 25 kubiks tank som inte blivit toppfult på väldigt länge, så lär det ju finnas en anseelig mängd kondensvatten där inne??

Tankar man däremot på de mer trafikerade makarna, så köper Jag inte att kvaliteten kan variera så värst mycket??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Var tvungen att söka tillbaka till 2017 då vi pratade om det i tråden då jag mätt upp E95 och där hade andra mätt upp ända upp till E98

Allt dock mätt med mätröret..

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja, och därför jag alltid vart lite skeptisk till så pass simpla mätningar. Ännu mer idag då jag hart jobbat en hel del med diverse utrustning på lantmännen agro som råkar vara sveriges största fabrik för etanol tillverkning.

Att komma upp i över 90% etanol. Är ingen lätt sak.
Och när kvaliteten på bränslet förändras. Så är det väldigt osannolikt åt det bättre hållet. Rimligheten finns inte.

Att det någon enstaka gång blir mindre andel bensin kan jag köpa. Men knappast högre halt faktisk etanol.

Så det är med största sannolikhet felaktiga mätvärden helt enkelt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



knotan skrev:
Mängden rött kan variera utan att det nödvändigtvis innebär dålig kvalitet på bränslet, kan vara så enkelt att det var just då dålig batch med pigment helt enkelt.

Att mängden bensin skiljer är väldigt märkligt. Då bolagen ska ha extremt bra koll på mängden och även ganska hårda kontroller.
Att de skulle komma med vatten i tillverkningen är inte heller så värst sannolikt.
Inte i sådana mängder att det går att upptäcka utan riktigt laboratorium.

Transportföretagen transporterar hundratals kubik bränsle per vecka. Så där ska det vara så pass bra flöde på bränsle att det aldrig hinner bli dåligt eller förorenat.


Så enda stället där det sannolikt blir dåligt, är i tankarna ute på macken.

Främst då äldre /mindre mackar med väldigt låg omsättning på bränslet (e85 är troligen ingen storsäljare ute på minsta pumpen på landsbygden)

Där är det ju inte omöjligt att väderomslag och därmed kondens förstör bränslet om det fylls på som max någon gång per månad eller mer sällan.

Gissar att de flesta mackar har 5-25 kubiks tankar. Och är klart fyller man sin tank, med den sista skvätten på typ 1kubik. I en äldre 25 kubiks tank som inte blivit toppfult på väldigt länge, så lär det ju finnas en anseelig mängd kondensvatten där inne??

Tankar man däremot på de mer trafikerade makarna, så köper Jag inte att kvaliteten kan variera så värst mycket??


Det finns en 'åkarkedja' som kallas IDS, de har oftast en pump på välbesökta okmackar efter motorvägar etc, samt pumpar hos olika lastbilsverkstäder.
När vi under några år tankade diesel där, låg förbrukningen på 2.8 eller 2.9 l/milen och husbussen var orkeslös i uppförsbackarna. Varje vinter fick vi problem om bussen stått några veckor, ville inte starta. Tog vi bort bränslefiltren så var ungefär 2 tredjedelar av innehållet vatten.

Vi började mer och mer misstänka IDS, och gjorde en provtankning på Statoil. OJ OJ OJ, vilket drag det var i bussen uppför backarna. Och förbrukningen minskade direkt till 2.5 till 2.6 l/milen med lite aggresivare körning.

Knappast en slump. Då bytte vi till Shell truckdiesel som leverantör och de låga siffrorna och bra ork fortsatte. Och inte längre några problem att starta om bussen stått halva vintern eller någonting, startade direkt.

Men det är väl ingen dålig affär att sälja vatten för 15 kronor litern...
Hade det varit kondensproblem i vårat fordon borde problemen fortsatt efter byte av bränsleleverantör.

Kan inte tänka mig att ALLA tankbilsförare är supernogranna... Kan nog vara lika illa med bensin och etanol.

_________________
Roland Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Tog och blandade i mer och mer vatten tills jag kom upp i E100




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Rolle det jag menade med kondens var främst menat som att det kanske blir kondens i tankarna ute på macken. På glesbygd tänker jag att tanken sällan fylls/töms så ofta som krävs vilket isåfall gör att mängden vatten kan buffra på sig där.??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Provar jag ännu mer vatten så det blir över "E100" eller bara rent vatten så får jag bara sensor fel?
Så på min mätare så går det inte att köra med rent vatten som han gör i filmen ovan.




Och det är detta fel meddelande jag fått flera gånger nu i höstas= får inte något etanol värde alls, men ibland fungerar den? och ibland bara en liten stund.

Men nu med dessa tester så har den fungerat hela tiden?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



knotan skrev:
Rolle det jag menade med kondens var främst menat som att det kanske blir kondens i tankarna ute på macken. På glesbygd tänker jag att tanken sällan fylls/töms så ofta som krävs vilket isåfall gör att mängden vatten kan buffra på sig där.??


Verkar inte påverka så mycket...

En del ids stationer har luftstående tank, och där får man vatten. En del ids-stationer har nedgrävd tank och mycket hög omsättning där får man vatten. I okq8 pump 2 meter bredvid ids (gissar att de nedgrävda tankarna ligger bredvid varandra med snarlika förhållanden (tror det är okq8 som hyr ut tank till ids) får man diesel utan vatten.

Shell truckdiesel med luftstående tank får man diesel.

Tror mer ids fuskar vid rengöring av tankbilar etc och har vatten kvar i tanken. Tror inte de rent krasst häller i 5 % vatten men när ALLA mackar har likadant problem börjar man fundera.

Visst kan man på enstaka okq8, Shell etc få lite fukt i bränslet men så lite att det åker med in i motorn och inte fyller filter etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Intressant diskussion, jag trodde helt klart att vattnet i E85 skulle separera ut bensinen.
Men uppenbarligen klarar E85 en hel del vatten, innan det separerar.

Oavsett, min tilltro till flexfuel sensorer har inte blivit bättre.


Detta blir närmast oändligt komplext.

Spär man en riktig E85 med vatten, kommer lambda värdet att visa på mager blandning.

Har man 18 % bensin, istället för 15 kan man byta ut lite Etanol mot vatten.

Detta utan att påverka lambda värdet

Hade man haft foliehatt och goda matematik kunskaper, kan man räkna fram en Sweet spot hur mycket vatten dom tjänar mest på...


EDIT:

När man kör med Vatten insprutning har man typ 20% av bränsle flödet i vatten.
Så en turbo maskin kan ta enorma mängder vatten utan att det märks negativt.

Jag körde med 500cc/min på min 635a när jag mixtrade.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Började att fundera på om det var så att jag har massa vatten i bränsletanken och att det är därför som det blivit mätarfel i höstas, så kopplade mig in direkt på förpumpen i tanken och gjorde en slang slinga med mätaren på i bagaget så fick den stå och gå en stund.




Men den visade stabilt värde hela tiden.




Så vet inte varför den strulade hela tiden i höstas, men kommer nu göra om lite, har tidigare kopplat + på bränsle reläet så mätaren gick bara när pumparna gick, ska nu koppla om med strömbrytare istället och dra nytt kablage så får jag se om det fungerar i sommar.


Men tänkte avsluta Etanol pratet för denna gång så har ni något att tillägga så har ni 1 dygn på er..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
En undran...

Makrolon/polykarbonat.
Är det värt att betala 3-4 ggr så mycket för att få med extra hård repfri yta?

Och vart köper man då detta billigast

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Beror väll på vad du ska ha det till.

Som vindruta fungerar repfri nästan Exakt lika dåligt som den vanliga sorten.

Till sidorutor duger ju typ vilken vettig plast som helt typ (icke öppningsbara)

Har du hissar så är det ingen större vinst med repfritt heller om det släpar smuts blir det repigt ändå

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



Jag skulle säga att är de någonstans de kan vara värt med reptåligare variant så är det framrutan! Den blir fortfarande repig tillslut, men inte alls lika fort som vanlig lexan.


Sen KAN man faktiskt lägga på några lager med t ex solfilm eller man man känner för, men helst en sort som inte har alltför vasst lim och göra som dom gör på tävlingsbilar och slita bort ett skikt när de börjar vara väl repigt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2182



läste någonstans att en polyuretan klarlack kan öka reptäligheten på "plast" "plexiglas"
tydligen något man utför på tex gamla messersmitt bilar med repig plastkupa.. mattas ner och lackeras..

på jobbet använder vi polykarbonat (lexan) till många skyddskåpor.. men visst repas den.. fanns det inte "hard" innan som man använder som rutor i lastmaskiner.. ??

_________________
Michael Thulesius
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ja en del skriver "hård yta" andra skriver bara Saphire.
Sen finns det med eller utan UV skydd.

Kollade med en lokal bygg butik på priser och utgår man från en std. Makrolon så får du sedan dubbla priset för UV skydd och sedan för hård yta så får du ta UV priset gånger 4


Kollar jag hos en glasfirma på nätet som är billigare så skriver dom dessa priser:

Polykarbonat klar UV-beständig 3mm för 772kr/m2
Hårdbelagd Polykarbonat klar UV-beständig Saphire 3mm för 1950kr/m2

Men ändå stor skillnad i pris mellan hård mot icke hård.


Men även hittat en firma som skriver:
Glasklar Polykarbonat av högsta kvalitet, uv beständig och repfritt på bägge sidor (ythärdat)
Pris 845kr/m2 thumbs up
Men dom har inte svarat ännu på mitt e-mail jag skickade för 4 dagar sedan.


Men jag kan få tag i UV skyddad för 500kr/m2 via en plast firma i trakterna så frågan är om jag ska nöja mig med det eller beställa dyrare ythärdad "repfri" på nätet?


Nu gäller det bara dörrarnas rutor så vindrutan tänker jag inte byta ut, så kanske onödigt att betala så mycket mer för hård yta?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja den polycarbonat saphir uv skyddad, är den som sitter som framruta på tex skogsmaskiner. Vid 12-15 mm ska den klara att skydda föraren mot ett fallande träd.(givetvis sitter den då inte skruvad med 4 självborrande skruv utan i en riktig ram)


På en Volvo 360 var 6mm lagom för den inte ska börja bukta innåt vid motorvägsfart, som Däremot en 3mm gjorde på samma bil...


Jag kommer nog aldrig bygga med plastruta fram på en bil som det är Möjligt att beställa glas till. Ser bara nackdelar med det jämnfört med en modern laminerad glasruta.

Var väll annat förr i tiden då orginal glas var både betydligt tyngre och mindre säkert.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag ska ju som jag skrev inte byta framrutan utan nu handlar det bara om dörrarna.

Men inge roligt om ytan blir repig på dörr rutorna bara för att man tvättar bilen..

Så därför jag undrar hur stor skillnad det är mellan vanlig och den med hård yta?

Är den så pass mycket bättre som "reklamen" säger eller måste man vara försiktig även med hård saphir beläggning?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag kan ärligt talat inte ge något bra exakt svar.

Det blir aldrig i närheten av lika reptåligt som glas. Dessutom så har det en tendens att dra till sig smuts, typ som av statisk elektricitet.

När du tvättat bilen så måste de torkas torra annars är de "flammiga" när de torkar, så är ju även glas men värre på plast.

På industrin använder man dessa "repfria" till inspektionsluckor etc. Men dem blir ju ändå repiga. Det är ju bara en fråga om hur mycket extra tid det tar innan man inte ser igenom längre.

Personligen så skulle jag inte betala 4ggr mer för den repfria som ändå blir repig med tiden.

Varken den vanliga eller repfritt är extremt känslig. Eller lika bra som glas.
Ingen av dem är repiga efter en normal tvätt. Men båda Kommer bli repiga om du har sand på svampen liksom

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Min förhoppning var att någon annan läsare hade testat bägge sorterna, kanske även kör med olika på bilen?

Men blir att jag börjar med den billigare UV utan hård yta, så får jag se om jag byter ut den i framtiden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 388, 389, 390 ... 501, 502, 503   >>
600 besök idag (2502003 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande