Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 396, 397, 398 ... 501, 502, 503   >>
835 besök senaste veckan (2500937 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41532

Forumägare
Forumägare

Vilken kyrkogård är begravningen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
14 januari kom nästa lass med lite finare grus, jag handskottade ut lite över det gamla ovanpå.
Men det behövs ett lass till innan det går att göra en ramp.





Nästa lass kom först 25 januari och dagen efter snöade det, så 27 januari såg det ut så här:



Så det fick ligga så tills det blev varmt igen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Under tiden som allt i garaget gjordes så kunde jag bara fin meka med bilen och provköra.
Så fick ju tid att lära mig MaxxEcu thumbs up

Men för att slippa lägga hundra tals timmar på att försöka få till el-gas så skickade jag ner ett extra spjäll till Maxxtuning som jag fick tillbaka 1 november.





Och nu ligger RS6 spjäll med i menyn på förinlagda spjäll i data programmet, så om fler vill bygga på RS6 motorn med el-gas så har ni det färdig inställt nu om ni väljer MaxxEcu thumbs up






Så på med vinterhjulen och ut och testköra innan det blir för halt.




Körde den igenom Stockholms stad med kö-körningar och motorväg hem till Peter Bollnert som fick testa och han hade inget att klaga över gällande gaspedalen, alla problem han hade med sin S3 fanns inte här thumbs up

Så jag är nöjd att jag inte byggde om till wire eller byggde om för något annat spjäll.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jag passade på att besöka en lastbils våg.

Utan mig och typ halv tank = 1560kg




Det stora vikt problemet är dock fram mot bakaxeln:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Vilken häffa

Viktbalansen är väll så gott som omöjlig att göra något åt Så länge det ska vara 4wd. Aa utan rejäla ombyggnader såklart.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Och det blir ju ännu mer problem när jag sitter i bilen..





Framdäcken får leva ett hårt liv.

Dock vet jag inte varför det blir 100kg mer totalt?
Jag väger strax över 80kg, kanske bara är 20kg's noggrannhet på vågen?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja så är det. Det är antagligen vågceller som ska klara 10.000 minst då blir upplösningen väldig grov på dem decimalerna.. Antagligen +/- 50 kilo beroende på vilken vikt man ställer dit

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Sen närmare Jul så blev det kallt och snöigt så inte så lätt att mappa på vägen trots vinterdäck.
Men kunde trixa lite med kall starts mappen.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Då rampen inte gick att få klar i kylan och snön så beslutade vi i februari för att köra in min och en annans bil via den gamla vägen en sista gång.

Här borta vid gamla porten har den nu stått i flera månader, enkelt att testköra men har ju inte kunnat meka nått då den måste gå att flytta snabbt.

Så en pickis, 2 båtar och lite annat måste köras ut.





Här en bild från min bils håll och borta under 30 skylten är gången in till min hall.




EDIT denna sista bild är faktiskt "efter" bilden när allt var tillbaka den 9 februari.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Så 8 februari gjorde vi ett ryck och körde ut båtar och bilar så jag kunde backa in min bil till min hall för sista gången denna väg in igenom byggnaden.







Backspeglar infällda och kompis som pekade åt vilket håll jag skulle svänga samtidigt som jag fick krypköra med nya 2-skiviga sinter kopplingen med superkort slaglängd på pedalen

Men in kom den utan motor stopp thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Min nya garage kompis hade lite lättare att ta sig in med sin mini bil, BMW 130




Här står dom på sina nya platser.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Så det första som gjordes var att försöka få till så bilens varvräknare visade rätt..

Men det visade sig inte vara så lätt, tydligen är dessa inte så bra kalibrerade eller om det blir slitage med tiden på dom.

För ställer jag rätt vid 1000varv så visar bilens mätare istället väldigt fel vid 7000 (då visar den 8000)






Provade ett annat instrumenthus, där visar den detta med samma inställning:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Men ställer jag originalet så den visar lite för lite vid 1000 så visar den bara lite för mycket vid 7000




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Då jag inte hört om detta problem tidigare så frågade jag Turbo center om dom varit med om detta tidigare:

-- Jadå , flera ggr , se till att den stämmer på höga/max varvtal , att det diffar lite på tomgång , spelar ju ingen roll .
om du vill att den skall TOK STÄMMA , så får du ta isär och meka med elektroniken , som sköter visaren i instrumentet .
(( Inget att hålla på med , köp en riktig DASH istället )


Men då jag hade flera instrument så testade jag vidare..




Och den tredje visade bra thumbs up




Några fler här som också haft problem med att kalibrera varvräknarutgången så er mätare visar rätt ?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jag hade mailat med Maxxtuning redan i november om att jag inte kunde kalibrera rätt.

Så här ser det normalt ut med bara ett värde samt antal cylindrar du kan ändra på vilket normalt räcker:






Sen nu i februari så föreslog jag att borde man inte kunna ha en tabell så man kan lägga in olika tachosignal värden vid olika varvtal?

Några timmar senare fick jag ett svar med en skärmdump och texten 2 timmars arbete..


Så nu finns det så man kan välja tabell i MaxxEcu thumbs up thumbs up

Exempel bild:



Så nu kan du lägga in vilket kalibreringsvärde du vill vid vilket varvtal du vill thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Sen testade jag kalibrera hastighetsutgången.
Det fungerade bra.

Så blev 22.6km med avstängd motor, trippen går snabbt i 300






Tyvärr så är det problem med att få hastighetsgivaren i Audi lådan att ge bra signal till MaxxEcu, så det blir fladdrande värde så jag har nu valt att inte koppla in den, utan mätaren på bilden ovan går numera igen som original direkt på lådans givare.

Ska klura ut om det går att få ut ABS signal för hastighet från något hjul eller om det blir att montera en separat trigger krans på kardan eller drivaxeln för att mäta hastighet i framtiden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122



Jag satte en triggergivare som läser av bultarna på kardanens cv-knut. Funkar finfint thumbs up

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Peppe Allvise skrev:
Jag satte en triggergivare som läser av bultarna på kardanens cv-knut. Funkar finfint thumbs up

thumbs up
Man behöver inte göra det mer avancerat än så.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Ja det är ju smart, får i så fall bli vid en fram axel då det är trångt bak vid kardan med dubbla 3" avgasrör.

Bör gå att göra ett fäste i skruvhålen som finns i lådan och sedan läsa av klackarna på medbringaren?





Man allra lättast skulle vara om det gick att få ut en signal från en ABS givare, men kanske inte finns någon sådan utgång på min ABS?
och jag vill inte heller bara koppla mig in på en givare för vill inte riskera att få störningar i ABS systemet.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Peppe Allvise
Flysta
Här sen Sep 2012
Inlägg: 122



RallyQuattro skrev:
Ja det är ju smart, får i så fall bli vid en fram axel då det är trångt bak vid kardan med dubbla 3" avgasrör.

Bör gå att göra ett fäste i skruvhålen som finns i lådan och sedan läsa av klackarna på medbringaren?

Man allra lättast skulle vara om det gick att få ut en signal från en ABS givare, men kanske inte finns någon sådan utgång på min ABS?
och jag vill inte heller bara koppla mig in på en givare för vill inte riskera att få störningar i ABS systemet.


Utan att veta helt säkert så känns det som att du kan få en svajande mätare vid låga hastigheter när du kör givaren på drivaxeln. Kardanen snurrar med högre varv än drivaxeln och får då en högre upplösning, fler pulser vid samma hastighet. Mitt heta tips är ändå kardanen.

_________________
Peppe Allvise

Skoda Pick-up 4.2 T
Mustang "Cobra"-style 4.6 T
Golf II 4.2 T
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Kan bli så, men samtidigt blir det ju 6 pulser per hjul varv så 6st på strax under 2meter.
Alltså 1 puls på 33cm.

Så borde inte bli något större problem.

Blir lite krångligare för mig att fästa en givare bak på lådan tror jag, får kolla noggrannare på det vid tillfälle.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 396, 397, 398 ... 501, 502, 503   >>
835 besök senaste veckan (2500937 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande