Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 396, 397, 398 ... 501, 502, 503 >> 835 besök senaste veckan (2500937 totalt) |
14 januari kom nästa lass med lite finare grus, jag handskottade ut lite över det gamla ovanpå.
Men det behövs ett lass till innan det går att göra en ramp. Nästa lass kom först 25 januari och dagen efter snöade det, så 27 januari såg det ut så här: Så det fick ligga så tills det blev varmt igen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Under tiden som allt i garaget gjordes så kunde jag bara fin meka med bilen och provköra.
Så fick ju tid att lära mig MaxxEcu Men för att slippa lägga hundra tals timmar på att försöka få till el-gas så skickade jag ner ett extra spjäll till Maxxtuning som jag fick tillbaka 1 november. Och nu ligger RS6 spjäll med i menyn på förinlagda spjäll i data programmet, så om fler vill bygga på RS6 motorn med el-gas så har ni det färdig inställt nu om ni väljer MaxxEcu Så på med vinterhjulen och ut och testköra innan det blir för halt. Körde den igenom Stockholms stad med kö-körningar och motorväg hem till Peter Bollnert som fick testa och han hade inget att klaga över gällande gaspedalen, alla problem han hade med sin S3 fanns inte här Så jag är nöjd att jag inte byggde om till wire eller byggde om för något annat spjäll. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Och det blir ju ännu mer problem när jag sitter i bilen..
Framdäcken får leva ett hårt liv. Dock vet jag inte varför det blir 100kg mer totalt? Jag väger strax över 80kg, kanske bara är 20kg's noggrannhet på vågen? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja så är det. Det är antagligen vågceller som ska klara 10.000 minst då blir upplösningen väldig grov på dem decimalerna.. Antagligen +/- 50 kilo beroende på vilken vikt man ställer dit
_________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Då rampen inte gick att få klar i kylan och snön så beslutade vi i februari för att köra in min och en annans bil via den gamla vägen en sista gång.
Här borta vid gamla porten har den nu stått i flera månader, enkelt att testköra men har ju inte kunnat meka nått då den måste gå att flytta snabbt. Så en pickis, 2 båtar och lite annat måste köras ut. Här en bild från min bils håll och borta under 30 skylten är gången in till min hall. EDIT denna sista bild är faktiskt "efter" bilden när allt var tillbaka den 9 februari. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så 8 februari gjorde vi ett ryck och körde ut båtar och bilar så jag kunde backa in min bil till min hall för sista gången denna väg in igenom byggnaden.
Backspeglar infällda och kompis som pekade åt vilket håll jag skulle svänga samtidigt som jag fick krypköra med nya 2-skiviga sinter kopplingen med superkort slaglängd på pedalen Men in kom den utan motor stopp _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så det första som gjordes var att försöka få till så bilens varvräknare visade rätt..
Men det visade sig inte vara så lätt, tydligen är dessa inte så bra kalibrerade eller om det blir slitage med tiden på dom. För ställer jag rätt vid 1000varv så visar bilens mätare istället väldigt fel vid 7000 (då visar den 8000) Provade ett annat instrumenthus, där visar den detta med samma inställning: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Då jag inte hört om detta problem tidigare så frågade jag Turbo center om dom varit med om detta tidigare:
-- Jadå , flera ggr , se till att den stämmer på höga/max varvtal , att det diffar lite på tomgång , spelar ju ingen roll . om du vill att den skall TOK STÄMMA , så får du ta isär och meka med elektroniken , som sköter visaren i instrumentet . (( Inget att hålla på med , köp en riktig DASH istället ) Men då jag hade flera instrument så testade jag vidare.. Och den tredje visade bra Några fler här som också haft problem med att kalibrera varvräknarutgången så er mätare visar rätt ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag hade mailat med Maxxtuning redan i november om att jag inte kunde kalibrera rätt.
Så här ser det normalt ut med bara ett värde samt antal cylindrar du kan ändra på vilket normalt räcker: Sen nu i februari så föreslog jag att borde man inte kunna ha en tabell så man kan lägga in olika tachosignal värden vid olika varvtal? Några timmar senare fick jag ett svar med en skärmdump och texten 2 timmars arbete.. Så nu finns det så man kan välja tabell i MaxxEcu Exempel bild: Så nu kan du lägga in vilket kalibreringsvärde du vill vid vilket varvtal du vill _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sen testade jag kalibrera hastighetsutgången.
Det fungerade bra. Så blev 22.6km med avstängd motor, trippen går snabbt i 300 Tyvärr så är det problem med att få hastighetsgivaren i Audi lådan att ge bra signal till MaxxEcu, så det blir fladdrande värde så jag har nu valt att inte koppla in den, utan mätaren på bilden ovan går numera igen som original direkt på lådans givare. Ska klura ut om det går att få ut ABS signal för hastighet från något hjul eller om det blir att montera en separat trigger krans på kardan eller drivaxeln för att mäta hastighet i framtiden. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja det är ju smart, får i så fall bli vid en fram axel då det är trångt bak vid kardan med dubbla 3" avgasrör.
Bör gå att göra ett fäste i skruvhålen som finns i lådan och sedan läsa av klackarna på medbringaren? Man allra lättast skulle vara om det gick att få ut en signal från en ABS givare, men kanske inte finns någon sådan utgång på min ABS? och jag vill inte heller bara koppla mig in på en givare för vill inte riskera att få störningar i ABS systemet. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Utan att veta helt säkert så känns det som att du kan få en svajande mätare vid låga hastigheter när du kör givaren på drivaxeln. Kardanen snurrar med högre varv än drivaxeln och får då en högre upplösning, fler pulser vid samma hastighet. Mitt heta tips är ändå kardanen. _________________ Peppe Allvise Skoda Pick-up 4.2 T Mustang "Cobra"-style 4.6 T Golf II 4.2 T |
||
Kan bli så, men samtidigt blir det ju 6 pulser per hjul varv så 6st på strax under 2meter.
Alltså 1 puls på 33cm. Så borde inte bli något större problem. Blir lite krångligare för mig att fästa en givare bak på lådan tror jag, får kolla noggrannare på det vid tillfälle. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 396, 397, 398 ... 501, 502, 503 >> 835 besök senaste veckan (2500937 totalt) |