Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 403, 404, 405 ... 501, 502, 503 >> 587 besök idag (2501990 totalt) |
Hade du inte Walbro GST450? Behövs inga backventiler med dom
Kör två såna i min bil och en startar på 110kpa plus över 40% TPS och märker absolut ingen negativ skillnad från före när jag körde bara en. Inte behövt justera om nåt heller _________________ S Örnberg |
||
Har dom inbyggda backventiler?
Önskar ändå att köra bägge i lågfart än att bara slå av den ena. Även fast att bara stänga av en pump skulle vara väldigt simpelt gjort. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
EDIT:
Står att det är inbyggd backventil, dock sjunker ju bränsletrycket ganska snabbt efter att motorn är avslagen så känns inte som att den är jätte tät, om det nu inte är något annat som läcker i mitt system? Har nu bara inställt att databoxen är på 3 sekunder efter att tändningen slås av så har ingen logg på hela förloppet när bränsle trycket sjunker. Men här ser ni den lila linjen, ligger på 2.5 bar med undertryck på tomgång, sedan slås motorn av och då hoppar det upp till 3.2 bar för att sedan snabbt sjunka ner till 1.5 bar sedan sjunker det sakta neråt, 1 sekund senare i slutet av loggen är den på 1.2 bar. Håller era bilar ni som kör med Walbro pumpen bränsletrycket längre efter att motorn stängts av? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hade i min förra merca en gst 450, backventilen var bara tät nån månad.
Sen tappade den tryck vid stillastånd ett tag, så man fick mjölka ett par ggr innan man vred på starten(mercan har ju nå autostart som bara tillät visst mängd varv på startmotorn innan den slutade vrida runt maskin) _________________ Patrick Wetterskog |
||
Och med dålig backventil så gissar jag att en avstängd pump inte mår så bra med tiden med tryck ifrån fel håll.
Så externa backventiler är nog en bra ide i så fall. Hittar bara denna modell som klarar etanol samt högre tryck. https://www.speeding.nu/p/branslesys Vad tror ni alstrar minst värme: 1 pump på full fart medans den andra är avstängd? Eller 2 pumpar igång men bägge går i halvfart? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Okej, då går vi tillbaka till april,maj.
19 april så var nerfarten från nya porten i garaget fixad: 5 maj kunde jag köra ut bilen och testa nya AP kopplingscylindern m.m. Vinterhjulen sitter på. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sommarhjulen på och sista fix innan första bankörningen i Maj
Gav en kompis en snabbkurs i MaxxEcu sen var vi ute och körde lite dagarna innan, så fick alltså bli bankörning med gat mappad motor av amatörer Tur jag inte har diffusor eller splitter på bilen för då hade det inte gått att köra in och ut ur garaget, tror det behövs ett lass till med grus längst ut så småningom: Fast kanske ska hålla kvar i NoAero bil konceptet för man blir ju ganska ensam om det, dagens Svensson bilar har ju mer aero original än vad jag har _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Ja skönt att kunna köra in och ut när jag vill.
Har haft den här garage platsen i över 10år nu, har ju fungerat men denna port underlättar en hel del. Och nya garage kompisen kör in och ut inför varje time-attack tävling och idag stod istället "Skruvat/time-attack prova på BWN'n" bredvid mig, han har tydligen lovat byta lite delar på den bilen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sista bankörningen förra gången var så länge sedan som september 2017 på Gotland
Så mer än 1.5 år tills det blev bankörning nu igen i maj. Lite kort summering om vad som hänt under tiden: Motor paket sänkt, främre insugsröret fick göras om för att passa efter att motorn sänkts. Nya vxl och motor fästen med nya hem svarvade kuddar. Rensning under insug samt värmeskydd på undersidan. Vevhus ventilation ombyggd. RS6 luftburk utbytt mot 2st Simota filter. 2-Skivig Sachs RCS200 sinter koppling med lättare svänghjul. Sedan ny AP huvudkopplingscylinder. Quaife diff mellan fram hjulen. MaxxEcu Pro plus lite nya givare monterade. Mittpanel ombyggd med ny surfplatta m.m. Ny bränsle catchtank med 2 pumpar, nya slangar och ny el-panel till detta. Sen lite annat fix. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sen blev det ju även lite andra färger på motorn.
Före: Efter: Saknar V8 biturbo kolfiber kåpan, skulle man haft en mindre variant i framkant av motorn. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
På sätt o vis så har mina RS6 turbo varit bottnade tidigare eftersom laddtrycket varit ställt högre än vad dom kom upp i.. Så laddtrycket har varierat efter hur högt dom klarat just den dagen, men då istället mest gett värme istället för effekt. Haft några gånger då det bara laddat typ hälften men ändå känts nästan lika snabb. Så nu laddar jag bara typ 0.7bar men bör ha en bra bit över 500hk ändå. Ska höra efter om jag kan få någon riktig mappning innan höstens Gotland Ring. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hade en som kunde hjälpa till med hjulinställning men när det blev dags så hade han fullt upp och då var det även försent för mig att boka in någon annanstans.
Så 2 dagar innan avfärd fick det bli tumstockar och ögon mått.. Ställde på lite extra caster fram. Minskade min toe-out fram och justerade så ratten hamnade rakt. Vilka värden det är har jag ingen aning om.. Sen lasta bilen för avfärd till Nynäshamn 10 maj Med ett stopp på vägen hos Micke Svens för gemensam färd sista biten. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
På Nynäsvägen kom jag ikapp en ovanlig bil en Lexus LFA
Visade sig att han skulle också över och köra bana med oss Enligt ägaren är detta den enda svensk registrerade LFA och värdet på denna har ökat till ca 6.5 miljoner idag. Och den ska han köra bana med Någon som sätt denna på fler bankörningar? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 403, 404, 405 ... 501, 502, 503 >> 587 besök idag (2501990 totalt) |