Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 435, 436, 437 ... 501, 502, 503   >>
64 besök idag (2495815 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men motorn ville jag ha ut för att se hur tajt det blir nu med nya grenrören på plats.
Och tajt är det men det gick utan att kapa eller banka i rambenen.














_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen lite koll om gamla tryckrören gick att använda och ena sidan behöver förlängas lite, andra sidan kanske dock får bli ett annat rör.

slutet av dec 2017










_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men först skulle motorn ut igen och grenrören tas loss för att dels få lite bilder på dom löst men sedan skulle dom även bakas i ugn

2/1-2018





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Innan jag byggde vidare så ville jag först få grenrören avspänningsglödgat/normaliserat i en verkstadsugn.

Så alla spänningar efter svetsningen släpper, för jag vill inte riskera att det vrider sig efter att allt är klart och jag provkört utan bättre det gör det nu innan jag bygger vidare eftersom det är millimeter passning på allt.

Så lämnade iväg grenrören till en firma med industri ugn:





Vi pratade om jag hade några lösa topplock att spänna fast dom på när dom läggs in i ugnen,
men jag hade inga lösa isärplockade skräp toppar så vi chansade på att flänsen inte skulle slå sig, för då kommer den behöva planas..

Jag tror temperaturen var över 600°C och sedan fick dom ligga där över natten medans tempen sakta sjönk i ugnen tills dagen efter då dom var klara.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Som tur var så höll sig flänsen helt rak.

Grenrören fick "använd look färg" efter denna värme behandling





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen värmde jag vattenröret och böjde det försiktigt på flera ställen så efter det blev det gott om plats upp mot grenröret.







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Lite bilder från januari 2018










_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
2018-01-20






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Bilder på lite klurande på olje och vatten slangar, hade lite extra RS6 delar så kapade av vatten slangar för att se om sista rör bitarna med banjo gick att använda.










Skaffade även rakt rostfritt rör för att bocka egna vatten rör med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Att låta turbo's hänga i enbart grenrören hade jag inte tänkt göra så upphängning för dessa klurades och byggdes.

Del1:

feb 2018








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Då det var ont om plats för en sne-stötta från foten upp till röret så försökte jag förstärka röret så gott det gick.

Sen gjordes rostfria fästen som bultades i avgashuset.









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Svarvade kona på muttrarna på ena sidan.








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jag köpte nya wastegate klockor för att kunna köra mottryck, då jag vill ha mjuk fjäder så jag även kan köra låga laddtryck.

20180215




Men samtidigt fundera jag på hur jag ska göra för att få mera plats mellan wastegate pinnen och avgashuset för det är väldigt trångt på EFR7163 om man vill ha turbo mössa på.







Så jag klurade på olika sätt att höja upp fästet för att få mera plats:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men höjer jag det fästet så passar ju inte dessa nya fästena för wastegate klockan nedan, så då är enda lösningen att bygga egna, suck.








Men tyckte det blev för stort spel, för denna fyrkant går ju att vicka på och förlänger man ovanför så blir det ju väldigt mycket spel i vickandet på den, så då tog beslutet att kapa bort den och prova med en stående uniball, muttrarna låser inuti mot varandra (nedre muttern är en lång som svarvats rund halva delen) så det går fortfarande att vrida på hela uniballen.







Förarsidans fäste byggdes klart först:




Sen början på den till andra sidan 24/2-2018:


Sen gjordes den sidan klar först 15/7-2018



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Lite bilder underifrån när framvagnsbryggan är borta.











Det var vid den tidpunkten jag även byggde om motorfästen och växellådsfästena.





15

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tillsammans med Simota luftburkarna så köpte jag lite böjar och detta är böjar med kona så det blir en bra tratt från luftburken hela vägen ner till inloppet på turbo's
På bild första koll, sedan fick dom kapas ner till rätt längder.

Några av slangarna jag köpte:



16

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Dom "tillfälliga" drivknuts skydden fick lite färg så dom ser bra ut då dom nog kommer användas ett antal år, för vet ej om jag har ork att göra nya i lättare material.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Liten vikt jämförelse, mitt hem byggda är tyngre än original, men ändå lättare än det fäste jag skulle använda thumbs up






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Detta var ju då våren 2018 och hade planerad bankörning igen i maj.
Men det var ju då jag samtidigt köpte Quaife diff och 2-skivig race koppling, som alltså köptes för framtida effekt behov

Men som ni kanske kommer ihåg så var det ju flera fel på svänghjul osv. så mitt första val med organiska lameller fick ändras till sinter för att få på en lägre tryckplatta och svänghjulet fick skickas tillbaka för åtgärd och trots att det skulle fixas snabbt så fick jag tillbaka det först i maj, så jag fick inte ihop bilen, hade jag vetat det hade jag satt ihop den igen med gamla kopplingen, för dom gamla grenrören och turbos m.m. var ju kvar och redo att gå ännu en sommar.

Om ni vill läsa om det igen så hittar ni det på sidorna 338 och framåt, finns länk på sid 1 längst ned så ni kommer direkt till sid 340.


Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Motorn jag kört med stod isär för att snyggas till.




Så i juni 2018 satt den ihop med nya kopplingen och fått lite ny färg på insug och ventilkåpor.


20

Men då var det ju försent för maj körningen så då kunde ju motorn fortsätta vara urplockad så jag kunde bygga vidare..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Trångt mot slangen så det pluggade hålet blev av med nedre skruv hålet samt fick en annan lösning på plugg som inte tog plats nedåt.








_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 435, 436, 437 ... 501, 502, 503   >>
64 besök idag (2495815 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande