Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 437, 438, 439 ... 501, 502, 503 >> 57 besök idag (2500700 totalt) |
Bra fråga, vi har på jobbet liggande, kan kika imorrn om jag minns ifall det finns nå logga på dem. edit: Snabb googling: https://www.google.com/search?q=stai _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Skulle man köra som på bilderna ovan utan något runt grenrören så skulle ju det mesta runt om smälta..
Och jag har ju testat olika isolerings material genom åren och bäst för hög värme är den vita filten som Karnag säljer. Problemet med avgasbandage är att den blir ju så hård utav värmen så när man rör den så spricker den i bitar, men jag köpte även avgasbandage och enligt Karnag så klarar deras vanliga högre värme än den så kallade Titan bandaget som dom också säljer, men Titan bandage är enklare och mjukare att linda med och behöver inte blötas vid montering. Men för att få bandaget att hålla länge så virade jag filten först runt grenröret och lindade sedan bandaget utanpå: Men vätska kan ju fastna på bandaget så för att få det skyddat så man kan tvätta motorn utan problem osv. så lindade jag aluminium belagd matta utanpå allt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ett 'hett' tips är också att leda dit luft som blåser bort varmluften.
För i slutänden, är det 'lä' där så spelar det ingen roll hur mycket du isolerar, får du inte dit kall luft så kommer luften kring isoleringen bli mycket het också, tar en stund dock. Men med hårdkörning på bana under längre stunder så kan det bli tok. _________________ Patrick Wetterskog |
||||
Jo men denna biturbo V8 tar upp hela motorrummet så det finns ingen plats att dra några kyl slangar.
Dock gissar jag att en del av all luft som går genom kylaren osv. även letar sig runt bakom motorn och ner i kardantunneln. Jag har även en öppning ovanför kylaren i mellan luftintagen till luftfiltren där kall luft kan passera över insuget och sedan finns det ingen annan väg än att det tar sig ner bakom motorn. Men tog i går och värmde dessa Nylon slangar som jag bara hittar data info om upp till 80°C, men dom smälte inte alls så lätt som jag var rädd för? Visst nu värmde jag kanske bara en minut per värme steg, men det hände inget vid varken 100°C & 150°C och knappt märkbart vid 200°C. Sen började den bli mjuk vid 250°C Mellan dessa bilder från 250 - 500°C tog det 5 minuter och enda gången jag tog bort värmepistolen var vid fotot, annars blåste jag med allt från några mm till några cm avstånd på dom. Näst sista bilden var efter jag blåst med högsta värmen (tror det är 650°C) tills dom smälte ihop sedan avkylt i vatten. Så med bara 1-2bars tryck så kanske dom klarar uppåt 200°C korta stunder ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jo visst men som jag skrev så kommer ju jag aldrig över 2 bar, slangen tål ju 27 bar vid +20°C och sedan minskar trycket den klarar med temperatur ökningen. Och vid +80°C ca 12 bar Så då kanske den klarar uppåt 200°C korta stunder med 2 bar. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag har dragit riktig silikonslang eller stålomspunnen ptfe slang med mycket värmeskydd på hellre än plastslangen
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Jag hittar tyvärr ingen info om hur mycket undertryck slangarna klarar Men samtidigt angående tempen så blir det ju inte luften inuti slangarna så varm utan där blir det ju typ den tempen jag har i insuget, så den luften inuti borde ju hjälpa till att kyla slangen inifrån? Visst det blåser ju inte igenom slangen men blir ju ändå luftbyte där hela tiden när man gasar, däremot när man står stilla på tomgång så kan det nog bli varmt. 16 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ja på tomgång lär det vara så och då har man även ingen luft som blåser igenom motorrummet annat än om kylarfläktarna går, men då hjälper det inte heller med att försöka leda dit kalluft för att blåsa bort värmen. Men gasar du så blåser du ju upp tryck i wastegaten tills den öppnar, sen när du släpper gasen så trycker ju fjädern ut mycket av luften igen så då blir det ju ett luftutbyte i slangen. Samt nedre mottryckssidan så är det inte tätt mot axeln så där pyser det ut luft hela tiden, så den nedre får ju ny luft varje gång det ska byggas mottryck. Men det är värre med den övre som nu hamnar väldigt nära grenrörets värmeskydd när det kapslats in rejält.. Och dessa svivlande 90 graders metall kopplingar bygger väldigt mycket utåt. 18 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Pratar du extern wastegate som sitter på grenröret så förstår jag dig, men en wastegate klocka som sitter vid kompressorhuset så kan jag inte se att den skulle kunna bli varmare än vad luften runt den är, men du kanske har sätt mätningar på lufttempen i en wastegate klocka?
Men i alla fall som jag nämnde på förra sidan så lämnades inte heller plaströren fria som på dessa första bilder utan dom fick silikon skydd över. Samt under silikonvärme skyddet så tejpade jag fast en öppen typ-k givare för att mäta tempen vid plastslangen längst ut mot anslutningen vid wastegate klockan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 437, 438, 439 ... 501, 502, 503 >> 57 besök idag (2500700 totalt) |