Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 438, 439, 440 ... 501, 502, 503   >>
1307 besök senaste veckan (2500232 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag ville ha en skyddsplåt över grenrören så för att hitta rätt med hål för EGT så använde jag en plast bit att göra mall utav.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Stackars generator i den värmen....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 256



Så länge det finns luftflöde så borde väl generatorn i sig klara av med värmen? Vet inte om det finns plan för nånn typ ut av värmskydd, eksosbandasje eller coating av manifold kanske?

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



generatorn har väl en fläkt?

_________________
Truls Herland
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



96special skrev:
generatorn har väl en fläkt?


Generatorns fläkt drar luft från bakkant på generatorn och slungar ut den radiellt i framkant. Om det är varmt bakom generatorn blir det sådär med kylningen. Det finns generatorer med kåpa över baksidan med slanganslutning om man vill leda dit kallare luft, andra har slanganslutning direkt i generatorhuset.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Lugn bara lugn

Har ju bara visat en mall på början av värmeskydd och inte på någotvis visat hur det kommer bli när det är klart

Och generatorn har suttit där länge och körts med gamla grenrören och hur det isolerades då kan ni se på sidorna 245 och 282

Så efter att ni sätt den isoleringen så kanske ni kan ana hur det nu ska isoleras thumbs up



Så efter plastmallen så gjordes 2 första metall test mallar som sedan gjordes större.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Måste bara säga att göra mallar av genomskinlig plast är ju genialt!

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ja det blir ju så mycket lättare att se vart hål ska borras med genomskinlig plast än att hålla på och mäta sig fram.

Här test och finlirs fix av yttre delen av värme skydden.







Denna är framförallt för att låta vätska rinna förbi grenrören och inte åka ner i värmeskyddet samt för att hålla värme filten osv på plats mot grenrören.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Utan skyddsplasten på så är det blank fin rostfri plåt thumbs up




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Riktigt prydligt!

_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Fick dock ett problem när EGT givare skulle skruvas fast, för fästet satt i olika höjd så gick inte att komma åt alla muttrar då sex kants delen är i nederkant, så fick svetsa på muttrar ovanpå några för att kunna komma åt.











Då EGT givarna hade lysande grön kabel så fick det bli en snyggare diskretare värme strumpa på dessa samt märkt med siffror för vilken cylinder dom går till.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag minns att du tidigare var nervös över rätt kabeltyp och stift.
Du kommer sannolikt få större störningar än så om du drar egt kablarna så pass nära tändspolar

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
knotan skrev:
Jag minns att du tidigare var nervös över rätt kabeltyp och stift.
Du kommer sannolikt få större störningar än så om du drar egt kablarna så pass nära tändspolar


Det handlade då mer om att ha tillräcklig dimension på kablarna till tändspolarna, men där monterade jag så grova det gick.

Men har inte märkt någon störning, vet ej om TYP-K är så känsligt för det?

Sen gissar jag att moderna tändspolar även är mindre benägna att störa annat mot vad tändspolar gjorde förr i tiden?

Eller är det någon som haft problem med Typ-K nära tändspolar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Värmeskyddet blev med Karnag filten som jag testat innan och som jag monterade på bakre rören efter kollektorn, sen en matta över för att hålla den på plats.
Så detta skyddar generatorn från värmen.

Sen rostfria plåten över som extra skydd och för att skydda mot vätskor.











_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen tog jag och körde lite på startmotorn för att trycka olja igenom turbo's för att se att nya slangar osv. håller tätt.

Efter det blev det bygge utav downpipes.

augusti-sept 2018









_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Främre delen av gamla avgassystemet fick göras om för att passa, så kapade upp Y-röret och drog isär rören mera, sen nya raka rör och flexrör.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ville prova att dra vevhus ventilation via avgas så det byggdes och det har pratats om förut, men ej visat dessa bilder.

september 2018






17

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Inga kattar längre?
eller effektiva oljefällor?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Utan att orka bläddra bakåt i tråden (eller vänta framåt i tiden) har du loggat vevhustryck med dina olika vevhuslösningar?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Patrick, som du ser ovan på bilder så är det raka rör med flexrör där kattarna skulle suttit, sen är det rakt igenom friflödande ljuddämpare, så inget direkt stop i vägen och har Provent burkar med filter i vid motorn så bör inte komma olje kladd i ledningarna.

Och angående Knotan's fråga så har han fått PM om det och ni andra får vänta tills det kommer om det här i tråden.


Gjorde ett rör in i biten innan turbo's där slangen från kolkanistern går till så ångor kan sugas in där.






Sen lite värmebandage på ställen på turbo's där värmestrumpan inte skyddar:




Y-röret mot spjället gjordes ju om för att passa med sänkt motorpaket som jag visat förut, men jag tog ju då även bort dumpventilerna och deras anslutningar på detta rör då dom nu sitter integrerade direkt på turbon.




Och byggde vevhus burkar på platsen där dumpventilerna suttit.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
I och ur med motorn för att kapa till slangarna efter luftburkarna så dom hamnar på bra ställe = där dom får plats..





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 438, 439, 440 ... 501, 502, 503   >>
1307 besök senaste veckan (2500232 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande