Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 439, 440, 441 ... 501, 502, 503   >>
998 besök senaste veckan (2495869 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så här blev det efter luftfiltren, så grovt som möjligt, sen 90 graders böj med förminskning till rör sen ytterligare förminskningar ner till inloppet på turbo's, så en lång kona helt enkelt för att optimera luft tillförseln på detta trånga ställe.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen lite mera värmeskydd...

2018-09-08



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Sista bankörningen förra gången var så länge sedan som september 2017 på Gotland

Så mer än 1.5 år tills det blev bankörning nu igen i maj.

Lite kort summering om vad som hänt under tiden:

Motor paket sänkt, främre insugsröret fick göras om för att passa efter att motorn sänkts.
Nya vxl och motor fästen med nya hem svarvade kuddar.

Rensning under insug samt värmeskydd på undersidan.

Vevhus ventilation ombyggd.

RS6 luftburk utbytt mot 2st Simota filter.

2-Skivig Sachs RCS200 sinter koppling med lättare svänghjul.
Sedan ny AP huvudkopplingscylinder.

Quaife diff mellan fram hjulen.

MaxxEcu Pro
plus lite nya givare monterade.

Mittpanel ombyggd med ny surfplatta m.m.

Ny bränsle catchtank med 2 pumpar, nya slangar och ny el-panel till detta.

Sen lite annat fix.


På sid 404 skrev jag detta ovan om vad som gjorts under 2018 och den sista raden "Sen lite annat fix" var egentligen "ombyggnad & montering av EFR turbos"

Så dessa bilder från oktober 2018 vid första provstarten med MaxxEcu, 2-skivig koppling osv, så satt även EFR7163 på plats

Klicka för större bilder!


Och oljeläckaget jag fick med nya ventilkåpspackningen i ett tändstiftshål som jag visade på sid 385 så rann det alltså ner på den nya rostfria plåten jag nu visat som då skyddade grenrörs isoleringen som det var tänkt thumbs up dock inte tänkt att det skulle läcka redan på första provturen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
På sid 347 diskuterade vi instick på EGT givare, det provade jag senare.
Men det jag kom fram till var att spetsen behöver sitta mitt i röret för att visa högsta tempen du har där.

På förarsidan var det lite enklare att testa olika instick, men passagerare sidan krävde att kyl systemet töms så övre kylröret kan tas bort för att komma åt.


okt-nov 2018




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det var vintern 2018-2019 som vi sågade hål i tegelväggen och byggde port och jag flyttade om bilar och röjde i garaget som jag skrev om på sid 395-396,
så blev då bara lite test turer i olika väder samtidigt som jag fick lära mig MaxxEcu och få allt med det att fungera.

28/10-2018


30/12-2018


Februari 2019


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
I april 2019 kunde jag få in bilen på sin plats och skruva ur motorn för kontroll hur allt ser ut efter en del gat körning.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det var då som jag monterade temp givare på slangen till wastegate, samt monterade en även på annat ställe.

Samt monterade tryck givare för att mäta avgas mottryck i grenrören.






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Hade ett glykol läckage vid T-rörs koppling på vatten slangen till förarsidans turbo, så putsade bort färgen och trixade lite i hopp om att det blev tätt, sen provtryckte jag vatten systemet.

april-maj 2019



Sen monterades motorn igen och testades inför den sommarens körningar.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
På sid 405-406 skrev jag om Gotland Ring i maj 2019 och förutom MaxxEcu m.m.m.m så satt det då alltså även min nya EFR7163 turbo's på plats thumbs up

11-12 maj 2019



Men då jag inte hade fått till laddtrycks styrningen så körde jag på grund laddtryck vilket var ca 0.6bar

Trots det fick jag dessa inlägg på mina filmer från den helgen:
"Går rätt bra den där stora audin. Låter rätt ilsken också"
"Bra fart på den exotiska rs8an =)"

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Anledningen att jag körde på grund laddtryck var för jag inte visste hur man gjorde laddtrycks tabellen med vilket duty den ska ha för olika laddtryck,
alltså tabellen jag gjort för PWM styra kylarfläkt så minskar jag farten på fläkten ju högre värde jag skriver in..

Men här visade sig det att ju högre värde desto högre laddtryck

Så 2018-11-16 när jag var ute och mappade och skulle testa att få till 1 bars laddtryck så provade jag med duty värdet på 68 % !!!!

Det resulterade att jag fick hjärtat i halsgropen när jag stämplade fullt vid 4141rpm
Då jag hade 1.3bar vid 4500rpm sen 1.6bar vid 4600rpm och 1.8 bar efter 5200rpm.

Som tur var för drivlinan så tappade däcken greppet så bilen gick på tvären med spinnande däck ett kort ögonblick tills jag släppte gasen vid 5200rpm och detta var på 3:an eller 4:an (minns ej vilken växel)

Här kort inzoomad logg från händelsen då jag gav full gas vid 4100rpm och släppte gasen vid 5293rpm



Kommer aldrig igen med denna drivlina våga köra på så högt laddtryck vid så lågt varvtal..

1.8 bar vid 5200rpm och turbo varvtal på ca 126.000rpm detta bör ha gett minst 1400 Nm
Eller vad tror ni?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



RallyQuattro skrev:


1.8 bar vid 5200rpm och turbo varvtal på ca 126.000rpm detta bör ha gett minst 1400 Nm
Eller vad tror ni?


Inte 1400 iaf, 1100-1200 kanske.
Du vet närmre/bättre om du kollar hur mycket bränsle som gick åt istället

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Vid 4900 rpm med lambda 0.815 låg spridarnas öppettid på 83%
Vid 5100 rpm med lambda 0.843 låg spridarnas öppettid på 87%
Vid 5293 rpm med lambda 0.884 låg spridarnas öppettid på 91.4%

Detta med 8st 980cc EV14 0280158040 spridare körda på E85
Inställt grundtryck på 3bar

Ser dock att bränsletrycket började sjunka redan efter 4600 rpm då trycket var 4.56bar, så min ensamma Walbro 450L pump var nog maxad där? och då låg spridarnas öppettid på 75%

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Vid 4900 rpm med lambda 0.815 låg spridarnas öppettid på 83%
Vid 5100 rpm med lambda 0.843 låg spridarnas öppettid på 87%
Vid 5293 rpm med lambda 0.884 låg spridarnas öppettid på 91.4%

Detta med 8st 980cc EV14 0280158040 spridare körda på E85
Inställt grundtryck på 3bar

Ser dock att bränsletrycket började sjunka redan efter 4600 rpm då trycket var 4.56bar, så min ensamma Walbro 450L pump var nog maxad där? och då låg spridarnas öppettid på 75%


EDIT: loggen säger att beräknat värde på Fuel flow är som mest 334L/h vid 5200rpm
Då hade bränsletrycket sjunkit till 3.93bar trots laddtryck på 1.8bar, så lambdan va uppe i 0.884

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Visst har du bänkat den?
Då är det ju lätt att räkna en teoretisk siffra

_________________
S Örnberg
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



ca 800hk vid 5200rpm vilket blir i krokarna runt 1100nm som jag gissade, men minus en del eftersom soppatrycket sjönk och du körde så leant.
Det är så gott som slut på spridare där om du vill ha marginal kvar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja fick hjälp med att ställa in laddtrycks styrningen m.m. senare och då gav den detta nedan i motorn med stabilt bränsletryck hela vägen till 7000rpm:

Högsta laddtrycket skulle vara 1 bar med ser i loggen att den har en liten pik på 1.1 bar mellan 5000-6000rpm

1000Nm vid 1.1bar, turbo varvtal på ca 104000 rpm, lambda 0.81, 17 BTDC, spridarnas öppettid på 65% beräknat värde på Fuel flow är ca 240L/h

865Nm vid 0.81bar, turbo varvtal på ca 90.000 rpm, lambda 0.80, 18.5 BTDC, spridarnas öppettid på 55% beräknat värde på Fuel flow är ca 200L/h

725Nm vid 0.57bar, turbo varvtal på ca 78.000 rpm, lambda 0.81, 21 BTDC, spridarnas öppettid på 49% beräknat värde på Fuel flow är ca 175L/h



Jämför vi det mot loggen längre upp så vid 4900 rpm med lambda 0.815 låg spridarnas öppettid på 83% och då med 1.75bar laddtryck turbo varvtal på ca 122.000 rpm dock nere i 12 BTDC
Nu vet jag inte hur mycket den låga tändningen ströp, men jämför man i övrigt skillnaden mot när den gav 1000Nm så är det ju lika högt hopp på turbo rpm och spridarnas öppettid som mellan 725Nm till 1000Nm

Och vid 5100rpm ännu mer med lambda 0.84, med 87% öppettid, Fuel flow ca 319L/h 12.3BTDC, 1.77bar och 124.000rpm

Så långt över 1200Nm bör den ju i alla fall gett där runt 5000rpm
Och om bränsletrycket hängt med så kanske det blivit över 1400Nm

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Bör och bör,, åk och mappa den så vet du!
Om tändningen drogs ned så långt så försvann det rejält med vrid.
Och att enbart gå efter turbovarvtalet känns lite diffust.
Ja det och det varvet pumpar si och så mycket luft.
Men det betyder inte att all den luften kommer till arbete som den ska(handlar om flera olika faktorer).
Spridarna tillsammans med bredbandssonden berättar mer.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Något jag lärt mig under åren, är att det aldrig ger så mycket i bänk som man tror/vill/det borde/man önskar.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Bör och bör,, åk och mappa den så vet du!
Om tändningen drogs ned så långt så försvann det rejält med vrid.
Och att enbart gå efter turbovarvtalet känns lite diffust.
Ja det och det varvet pumpar si och så mycket luft.
Men det betyder inte att all den luften kommer till arbete som den ska(handlar om flera olika faktorer).
Spridarna tillsammans med bredbandssonden berättar mer.


Den har mappats, men som jag skrev så kommer jag ju inte våga testa med så högt laddtryck vid 5000rpm, tror jag inte ens vågar gå över 1.5bar där, för den gav ju 1000Nm redan med 1.1bar.

Sen såg tändnings tabellen ut så, alltså vid 5000rpm så var det:
0.5 bar = 21.5°
1.0 bar = 17°
1.5 bar = 14°
2.0 bar = 12°

Och om vi tittar på lambda 0.81 vid olika laddtryck:
725Nm, 0.57bar, 21 BTDC, spridarnas öppettid på 49%
1000Nm, 1.1bar, 17 BTDC, spridarnas öppettid på 65% (=16% mer)
????Nm, 1.75bar, 12 BTDC, spridarnas öppettid på 83% (=18% mer)
Ser man på ökningen av spridarnas öppettid, så då kan man ju gissa att vridet bör följt med och alltså gett uppåt 1300Nm enligt detta resonemang, sen lite minus för att tändningen sjönk 5° istället för 4°



Tittar vi på detta dyno papper nedan vad SMR hade i sin race Porsche med dom mindre EFR6758
Så hade han:
1279Nm vid 1.5bar
1348Nm vid 1.7bar
Klicka för större bilder!


Ja han hade säkert bättre mappat och bränsle som räckte till, men som jämförelse..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Och sjukt mycket bättre topplock......(flödet)

Din tändtabell är försiktig känns det lite spontant som, och effektminskningen per grad tändning är inte helt linjär, den faller som en sten då det går under ett visst värde.

Dina spridare räcker inte mer än till ca 850hk om man töjer på dutycyclen lite OCH soppatrycket måste ligga stabilt över delta mot laddtrycket, annars går det åt pipan med den kapaciteten omgående

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



vad är syftet med denna diskussion?

att spekulera i hur mycket moment motorn hade när laddtrycket sköt i väg?

varvtalet är ca 5200 rpm när du trycker på gasen, sen går det ner lite och sen ökar det lite igen,

så det spinner inte speciellt mycket, (när det spinner så skjuter varvtalet också iväg!)

sen släpper du gasen och varvtalet svänger inn sig kring 5200 rpm...
dvs du trycker inte inn kopplingen heller???


brukar göra så när man kör på en dyno typ äldre modell med låst varvtal,
eller när man slipar inn bromsbelägg på gatan

hmmmmm.......

_________________
Truls Herland
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 439, 440, 441 ... 501, 502, 503   >>
998 besök senaste veckan (2495869 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande