Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 440, 441, 442 ... 501, 502, 503   >>
27 besök idag (2499242 totalt)
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Syftet JAG har, är att tala om man ska vara jääävligt försiktig i sina effektspekulationer, stor risk man blir VÄLDIGT besviken på ena eller det andra sättet senare.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
96special skrev:
vad är syftet med denna diskussion?

att spekulera i hur mycket moment motorn hade när laddtrycket sköt i väg?

varvtalet är ca 5200 rpm när du trycker på gasen, sen går det ner lite och sen ökar det lite igen,

så det spinner inte speciellt mycket, (när det spinner så skjuter varvtalet också iväg!)

sen släpper du gasen och varvtalet svänger inn sig kring 5200 rpm...
dvs du trycker inte inn kopplingen heller???


brukar göra så när man kör på en dyno typ äldre modell med låst varvtal,
eller när man slipar inn bromsbelägg på gatan

hmmmmm.......


Ja det var en liten fundering så här 3år senare... Men såg först efter jag la upp loggen att bränsletrycket sjönk och den alltså gick snålt efter typ 5200rpm, men innan 5200 gick den ju dock inte snålt

Men sen misstolkar du loggen, om du läser vad jag skrev så hade jag full gas från 4141rpm till 5293rpm
Och det svepet i loggen med full gas gick på bara 0.6 sekunder !
Tittar jag på dyno loggen med 1000Nm vid 5000rpm så gick samma svep på 4:ans växel på 1.35 sekunder och där höll den lambda runt 0.8 hela vägen till 7000rpm med 1-1.1 bars laddtryck.

Och ser vi på fuel flow från 4100rpm till 5300rpm så med:
Dyno 1000Nm gick det från 161 L/h till 246 L/h (då gav den över 950Nm från 4300 - 5700 rpm)
Mot gat loggen gick det från 170 L/h till 334 L/h (den passerade 246 L/h redan vid 4600rpm då lambda 0.8 & 1.6 bar turbo tryck, 13 BTDC så bör ju varit 1000Nm redan här?)

Men jag ser att det stämmer som du skrev att jag inte tryckte ned kopplingen utan jag ser nu att jag bara släppte gasen vid 5293rpm.
Och jo jag släppte för att bak ändan viftade då däcken tappade greppet och förutom att pulsen rusade under dessa 0.6 sekunder så kände jag efteråt WOW YES så här vill jag att bilen går, alltså för mycket effekt för att våga gasa fullt på gatan i torrt på 3-4:an.
Tyvärr har jag inte upplevt detta igen i torrt utan bara i blött, i torrt måste jag köra på 1-2:an för att den ska dra loss däcken, så mina 1000Nm + är för lite nu för att få denna WOW känsla igen som jag fick den gången.

Därav denna fundering på hur mycket vridmoment jag egentligen hade den gången..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



tycker det vore mer interessant för oss läsare att ta del av bromskurvorna snarare
än denna spekulation.

man kan också ganska exakt räkna ut hur mycket moment motorn ger vid olika laddtryck ..

det är mycket enkelt om man har 2 eller flera punkter per varvtal..

_________________
Truls Herland
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 856



Riktigt coolt med vridmoment över 1000Nm . Har förstått att den ger bra med effekt, men skulle aldrig ha gissat på så bra siffror.

Tycker M3an me ESS575 skjuter på bra, men jag har för mig att den bara ger 480Nm

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



[quote="RallyQuattro"]
96special skrev:

Tittar jag på dyno loggen med 1000Nm vid 5000rpm så gick samma svep på 4:ans växel på 1.35 sekunder och där höll den lambda runt 0.8 hela vägen till 7000rpm med 1-1.1 bars laddtryck.



Vänta nu?
Jämför du sveptiden på gatan mot sveptiden i bänken?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5579



Det blir ju en konstig jämförelse.
När jag och en kompis mappade en rallybil på gatan så kollade jag och räknade fram
vad det blev för varvtals ökning / sek.
Som lägst 133 rpm/sek och högst 375 rpm/sek och det var på minns ej vilken växel från 2000-8800
På en bromsbänk ställer man ju in hur snabbt svepet skall ta

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
[quote="Kadett4wd"]
RallyQuattro skrev:
96special skrev:

Tittar jag på dyno loggen med 1000Nm vid 5000rpm så gick samma svep på 4:ans växel på 1.35 sekunder och där höll den lambda runt 0.8 hela vägen till 7000rpm med 1-1.1 bars laddtryck.



Vänta nu?
Jämför du sveptiden på gatan mot sveptiden i bänken?


Ja jag vet att rullarna bromsar och samtidigt fullt fäste på däcken.

Så var bara ett exempel för att förstå att detta gick på ett ögonblick, alltså från att jag hade 100% gas gick det bara 0.6 sekunder där motorn vrålade till och däcken tappade fäste till att jag parerade och släppte gasen igen.

Sen när jag stannat och kollade loggen så såg jag laddtrycks kurvan
Så vågade inte försöka justera till laddtrycks styrningen mera efter det för att få 1bar utan nöjde mig med typ 0.6 bar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Via en bytes affär så fick jag hjälp med mappning av tändning, bränsle, laddtrycks styrningen med 3 olika laddtryck och kamaxel styrning osv. utav Viktor på DBR 2019-09-12






_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



[quote="RallyQuattro"]
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
96special skrev:

Tittar jag på dyno loggen med 1000Nm vid 5000rpm så gick samma svep på 4:ans växel på 1.35 sekunder och där höll den lambda runt 0.8 hela vägen till 7000rpm med 1-1.1 bars laddtryck.



Vänta nu?
Jämför du sveptiden på gatan mot sveptiden i bänken?


Ja jag vet att rullarna bromsar och samtidigt fullt fäste på däcken.

Så var bara ett exempel för att förstå att detta gick på ett ögonblick, alltså från att jag hade 100% gas gick det bara 0.6 sekunder där motorn vrålade till och däcken tappade fäste till att jag parerade och släppte gasen igen.

Sen när jag stannat och kollade loggen så såg jag laddtrycks kurvan
Så vågade inte försöka justera till laddtrycks styrningen mera efter det för att få 1bar utan nöjde mig med typ 0.6 bar.


Om det 'bara vrålade till' så hade du ju långt ifrån samma sveptid som man brukar köra dynos i.
Typ 600-800rpm per sekund.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Kadett4wd skrev:

Om det 'bara vrålade till' så hade du ju långt ifrån samma sveptid som man brukar köra dynos i.
Typ 600-800rpm per sekund.


Jag trodde vi skulle gå vidare i tråden när ingen svarade på 2 dagar? men då återgår vi till detta.
Men jag vet ej vad du menar nu med ditt inlägg? något du ville bevisa eller något du undrar över?

Om vi delar upp loggen i 0.1sek delar så hände detta under tiden jag hade 100% gas:
sek
0.0 = 4141 rpm & 0.75 bar boost
0.1 = 4258 rpm & 0.87 bar
0.2 = 4349 rpm & 1.08 bar
0.3 = 4415 rpm & 1.22 bar
0.4 = 4558 rpm & 1.34 bar
0.5 = 4758 rpm & 1.68 bar
0.6 = 5293 rpm & 1.8 bar

Så gissningsvis var det någon gång efter 4700 rpm som den tappade fästet.

Jag ser 2 varvtal per 0.1 sek så alltså 1 varvtal värde per 0.05 sek, men sista 0.6 sek ser jag 3 varvtal = 4912rpm/1.75bar, 5115rpm/1.77bar & 5293rpm/1.8bar, det är det sista värdet för varje 0.1sek jag angett ovan.

Blir hoppigt och nu är den loggad direkt på datorn och då styr datorns cpu vilken HZ det loggas i, och enligt maxxtuning så är 10-15Hz rimligt vad en dator klarar, (min mappnings dator är 4år gammal med Intel Core i3 7100U så vet ej vilken hz den klarar logga i)
men använder jag MaxxEcu intern loggning så kan jag välja upp till 1000hz dock räcker då minnet bara några minuter, så jag kör på 10hz då räcker det flera timmar, men då blir det lite hackigt i loggen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



RallyQuattro skrev:
]

Jag trodde vi skulle gå vidare i tråden när ingen svarade på 2 dagar? men då återgår vi till detta.
Men jag vet ej vad du menar nu med ditt inlägg? något du ville bevisa eller något du undrar över?



Jag läser inte din tråd maniskt varje dag, ja.. jag vill säga att uppskattade hästar är inga hästar, OCH att dina spridare räcker inte till det uppskattade vridet på det varvtalet, enkelt va?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
]

Jag trodde vi skulle gå vidare i tråden när ingen svarade på 2 dagar? men då återgår vi till detta.
Men jag vet ej vad du menar nu med ditt inlägg? något du ville bevisa eller något du undrar över?



Jag läser inte din tråd maniskt varje dag, ja.. jag vill säga att uppskattade hästar är inga hästar, OCH att dina spridare räcker inte till det uppskattade vridet på det varvtalet, enkelt va?


Hur har du räknat fram detta?

Vid ca 5000rpm lambda ca 0.81
730Nm så låg spridare öppettiden på ca 48%
865Nm så låg spridare öppettiden på ca 56%
1000Nm så låg spridare öppettiden på 65%

Så dom bör väl räckt till över 1300Nm ?

Vid den loggen jag pratat om så låg spridare öppettiden på:
56% vid 4350 rpm Lambda 0.79
65% vid 4500 rpm Lambda 0.81
75% vid 4660 rpm Lambda 0.80
83% vid 4912 rpm Lambda 0.81
87% vid 5115 rpm lambda 0.84
91% vid 5293 rpm lambda 0.88

och lambda tabellen var inställd på 0.84 då, så först vid 5293 rpm som den gick för snålt och det var ju bränslepumpen som inte hängde med som jag skrivit om.
(Dock är det ju inte säkert att lambda 0.88 sänker effekten utan kan ju vara tvärtom bara att det börjar bli risk för spikning där)
Så redan vid 4600-4700rpm kan den ju ha gett över 1000Nm och sedan ökat..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare



Ihop klippt film från olika kameror jag hade med mig under mappningen hos DBR.

Tog knappt 4 timmar att justera till allt osv.

Så man blir ju avundsjuk på dom som har tillgång till liknande utrustning, tänk om man hade en man själv kunde hålla på i och testa olika saker blir ju så mycket enklare och bättre än att försöka på gatan, speciellt när vi pratar höga effekter.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
På grundladdtryck gav den 445hk vid 0.55bar
Sen lite högre tryck 514hk vid 0.8bar

Sen vid typ 1 bar så har jag två papper på 712hk men två olika vridmoment för på andra sista bromsningen nedan gav den 1bar redan vid 5k och därmed högre vrid.

Mätt på naven:




Dom hade ingen vidare bra färg i skrivaren och sedan har jag skannat in pappren så då blir kvalitén på bilden som det blev..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Dock vid test på gatan i Borlänge utanför DBR direkt efter mappning så blev jag inte imponerad av tiderna, vet ej varför det blev så dåligt just då för 1 vecka senare på Gotland blev det bättre tider..

2019-09-12 nedan = detta var ju inte bättre än vad jag presterade 2016 då jag bara hade 613hk i motorn.


För sen var jag på Gotland igen, på banan körde jag med laddtryck nr.2 = 514hk

2019-09-21 & 22




Och om ni minns så var det då jag råkade få in 2:ans växel istället för 4:an och detta 2 gånger så jag vågade inte köra bana på söndagen med risken att övervarva igen.

Detta nedan var då på laddtryck nr.3 = 712hk på naven.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 417



Härligt ljud

_________________
Carl Svedenius - Saab 9000TA / 900R Cheva C10
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Då kan du få lite mera film och se filmen igen från när jag testade 100-200 och sedan gjorde växelmissen som bilderna ovan visar, visade denna på sid 414 och det var alltså med EFR7163 osv. som jag inte nämnde då..

Första minuten i filmen var med läge 2 = 514 nav hk, sedan är det 712 nav hk

304


17

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Du... oljetrycket vid inbromsing ligger risigt till.
Det lär du greja om du ska få lite mil ur maskin.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8979


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Du... oljetrycket vid inbromsing ligger risigt till.
Det lär du greja om du ska få lite mil ur maskin.


Intressant notering thumbs up

Har suttit och kollat igenom filmer och loggar nu och det är framförallt vid längre ned bromsningar som oljetrycket dalar, dock går trycket upp snabbt igen när jag gasar iväg efter kurvan.

Frågan är om oljefilmen hinner "försvinna" under det ögonblicket för trycket går ju ändå inte ned till 0 utan runt 1 bar som lägst.

Hur är belastningen på lager vid motorbroms i jämförelse mot full gas?

Jag har ju trots allt kört med samma motor på banträffar sedan 2013 utan att fått problem.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5579



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
Du... oljetrycket vid inbromsing ligger risigt till.
Det lär du greja om du ska få lite mil ur maskin.


Intressant notering thumbs up

Har suttit och kollat igenom filmer och loggar nu och det är framförallt vid längre ned bromsningar som oljetrycket dalar, dock går trycket upp snabbt igen när jag gasar iväg efter kurvan.

Frågan är om oljefilmen hinner "försvinna" under det ögonblicket för trycket går ju ändå inte ned till 0 utan runt 1 bar som lägst.

Hur är belastningen på lager vid motorbroms i jämförelse mot full gas?

Jag har ju trots allt kört med samma motor på banträffar sedan 2013 utan att fått problem.

Ja det ser ju ju att ligga på låga sidan....men hur illa det är ju olika från motor till motor.

Du kan inte få ut nått liknade ur loggen?

Dom röda punkterna längst ned där korset är 90 graders
vänstern start/målrakan i Fällfors

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Grejen är,,
Att vid motorbroms om du har inget eller lågt cylindertryck, vid nedbromsning med höga varvtal kan göra med lågt tryck att grejerna börjar 'slamra runt lite'.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 440, 441, 442 ... 501, 502, 503   >>
27 besök idag (2499242 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande