Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 443, 444, 445 ... 501, 502, 503   >>
63 besök idag (2500706 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande nivån har vi isåfall olika uppfattning.
Min uppfattning är att max på oljestickan vid tomgång . blir oftast för låg nivå på högre varv.
Men självklart ska man inte fylla högre nivå än till under vevaxel.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



RallyQuattro skrev:
Att ha oljenivån över MAX vet jag inte om någon motor som fungerar bra med?

Vet inte om jag missuppfattar dig här, men att "överfylla" motorerna med typ 1/2 liter är tämligen standard vid bankörning, för många motorer/bilmodeller. När jag körde SpecE30 i USA med E30 325a var det standard att motorbyggarna vid renovering satte ett extra märke på oljestickan där de ville kunden skulle hålla oljenivån, ca 1/2 quart över original maxnivå. Även Miatorna kör vi gärna med lite extra olja i.

Det kommer sig som redan påpekats av att man på bana dels ligger länge på höga varv och dels introducerar G-krafter man aldrig ser på väg. Redan vid 1G står ju oljan i en 45 graders vinkel i tråget.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



Tycker oxå att motorer jag testat, "äter upp" eller spottar ur sig oljan om det är över max för att sedan stanna där.

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Det finns ju en anledning att det står i många instruktionsböcker att man ALDRIG får fylla över MAX nivån..

Och nivån kontrolleras med varmkörd motor som sedan stått avstängd i mellan 10-30 minuter. (oljan ska vara varm men hunnit rinna ner i tråget)
Brukar även stå att nivån ska ligga i mellan min och max,
speciellt på kall motor då oljan expanderar när den är varm.

Läste en som räknat fram att 5 Liter olja i 20°C blir 5.21 Liter i 80°C


Låter som de ni nämner antingen blivit ombyggda för högre olje nivå eller att tillverkaren gjort MAX sträcket medvetet lågt för att förhindra problem om kunder fyller på för mycket olja.

Tittade ni på engine masters youtube videon om för mycket olja: https://youtu.be/qOmMDF8sNro
Oljetrycket sjönk och dom förlorade 22 hk i motorn.
Men visst där var nog långt över MAX nivån i testet.

Edit: hittade detta nu om vad en del diselbilar råkat ut för med oljan över max nivån:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/volvo-aterkallar-tiotusentals-bilar . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



RallyQuattro skrev:
Det finns ju en anledning att det står i många instruktionsböcker att man ALDRIG får fylla över MAX nivån..

Och nivån kontrolleras med varmkörd motor som sedan stått avstängd i mellan 10-30 minuter. (oljan ska vara varm men hunnit rinna ner i tråget)
Brukar även stå att nivån ska ligga i mellan min och max,
speciellt på kall motor då oljan expanderar när den är varm.

Läste en som räknat fram att 5 Liter olja i 20°C blir 5.21 Liter i 80°C


Låter som de ni nämner antingen blivit ombyggda för högre olje nivå eller att tillverkaren gjort MAX sträcket medvetet lågt för att förhindra problem om kunder fyller på för mycket olja.

Tittade ni på engine masters youtube videon om för mycket olja: https://youtu.be/qOmMDF8sNro
Oljetrycket sjönk och dom förlorade 22 hk i motorn.
Men visst där var nog långt över MAX nivån i testet.

Edit: hittade detta nu om vad en del diselbilar råkat ut för med oljan över max nivån:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/volvo-aterkallar-tiotusentals-bilar . . . .

Jag pratar om originalmotorer.

Alltså, vad som står i instruktionsböckerna och vad som är smart att applicera vid bankörning är liksom två olika saker. Jag tror inte att BMW, då de konstruerade E30 325, riktigt räknade in att ett gäng glada grabbar i NASA skulle använda deras bilar i en Spec klass 35 år senare. Men det är ju upp till var och en att göra som man vill: Antingen gör man precis som 99% av de andra tävlande (alltså långt över hundra bilar över hela USA, körandes i samma klass, enligt samma reglemente), uppbackat av rekommendationer från en rad professionella motorbyggare. Då får man också med en motor som faktiskt behåller oljetryck även i snabba kurvor. Eller så kan man göra som BMW skrev i instruktionsboken för 35år sedan.

Ett vanligt knep är att rikta sin GoPro mot oljetrycksmätaren så man kan se om/hur trycket varierar på varvet och dra lite slutsatser från det.

Då det kommer till testet som Engine Masters gjorde (jo, jag har också sett den avsnittet) så testades ju motorerna i stillastående. Optimeringen ser ju liiiiite annorlunda ut då du genererar 1,3G genom hela kvarnkurva, på drygt 6000varv.

Jag säger inte att det är rätt för ALLA motorer eller rätt för just DIN motor. Jag säger bara att det är klart vanligt att man överfyller standardmotorer något i bilar man byggt om till banbilar, för att de inte ska suga luft ett par gånger per varv.

YMMV

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag säger som torken.
Förutsättningarna båda vad det gäller original bilar som åker oftast åker tusentals mil utan att någonsin se märkbara g-krafter. Och väldigt sällan så höga varvtal längre stunder.

Inte heller i bromsbänk blir förutsättningarna jämförbara.
som på bana.

Men är det din upplevelse att motorn trycker ur sig oljan så kan det ju såklart vara så på din motor. Frågan är ju då vart oljan tar vägen?? Om nivån är så hög att vevaxel vänder i oljan på lite högre varv borde oljan antingen komma upp genom kolvringarna och vidare till avgassystemet, alternativt via vevhusventilationen.
Möjligen tillslut genom packboxar framför/bakom vevaxel. Men det skulle du definitivt märka

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 674



Kanske är en VAG-grej att de inte gillar att bli överfyllda?

Om jag minns rätt så trycker både ea113 och ea888, bägge 4or, ur sig oljan via vevhusentilationen om man överfyller dem. Så det är lugnaste att hålla sig närmre mitten på stickan än max. Kanske är snarlikt även med din 8a.

_________________
Emil W
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Då antar jag att dessa gamla BMW motorer och vissa andra har extra mycket luft i mellan max nivån och vevaxeln så det därför inte är några problem att fylla i för mycket.

Hittade detta i ett Volkswagen forum:
Oljenivån ska ALDRIG vara under MIN-strecket och ALDRIG över MAX-strecket på oljestickan. Båda lika allvarliga.
För lite olja då kan motorn få allvarliga skador, För mycket olja brukar pressas ut och förbrännas, men det är inte heller bra för motorn. Jag blev varnad av försäljaren när jag hämtade ut min nya Golf 1.4tsi -11, fyll ALDRIG på för mycket olja, det påfrestar på allt i motorn, det blir övertryck och packningar, ventiler och lager kan ta skada.

Samt en annan Golf:
Fyllde på olja och körde på som vanligt. Kollade oljenivån igen efter någon dag. Då visar stickan en oljenivå som överstiger den maximala dvs Oljenivån var ca 2mm över "max-spåret".

Tänkte att inget fel har uppstått hittills och kör på som vanligt till och från jobbet. Det är inte speciellt långa sträckor det handlar om.

När jag sedan kör en längre sträcka (högre hastighet, högre varvtal, högre oljetemperatur, längre tidsrymd) börjar motorn att strejka. Tappar kraft och går lite ojämnt. Varningslampor blinkar och lyser. Kör av motorvägen ganska omgående (efter några kilometer) och får hjälp med bogseringen hem och tappade sedan ur några deciliter olja men problemet kvarstod.
Lämnade sedan in bilen och fick den lagad för 11.000kr

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



RallyQuattro skrev:
Då antar jag att dessa gamla BMW motorer och vissa andra har extra mycket luft i mellan max nivån och vevaxeln så det därför inte är några problem att fylla i för mycket.

Hittade detta i ett Volkswagen forum:
Oljenivån ska ALDRIG vara under MIN-strecket och ALDRIG över MAX-strecket på oljestickan. Båda lika allvarliga.
För lite olja då kan motorn få allvarliga skador, För mycket olja brukar pressas ut och förbrännas, men det är inte heller bra för motorn. Jag blev varnad av försäljaren när jag hämtade ut min nya Golf 1.4tsi -11, fyll ALDRIG på för mycket olja, det påfrestar på allt i motorn, det blir övertryck och packningar, ventiler och lager kan ta skada.

Samt en annan Golf:
Fyllde på olja och körde på som vanligt. Kollade oljenivån igen efter någon dag. Då visar stickan en oljenivå som överstiger den maximala dvs Oljenivån var ca 2mm över "max-spåret".

Tänkte att inget fel har uppstått hittills och kör på som vanligt till och från jobbet. Det är inte speciellt långa sträckor det handlar om.

När jag sedan kör en längre sträcka (högre hastighet, högre varvtal, högre oljetemperatur, längre tidsrymd) börjar motorn att strejka. Tappar kraft och går lite ojämnt. Varningslampor blinkar och lyser. Kör av motorvägen ganska omgående (efter några kilometer) och får hjälp med bogseringen hem och tappade sedan ur några deciliter olja men problemet kvarstod.
Lämnade sedan in bilen och fick den lagad för 11.000kr


Ditt sista exempel är mest troligt något mekaniskt eller styrsystemsfel på den bilen så massa oförbränd bränsle rinner ner i tråget och ökar volymen.
Har man tur kan man få brand i vevhus och vevhusventilation också

_________________
Roland Johansson
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Rolle Scirocco skrev:
RallyQuattro skrev:
Då antar jag att dessa gamla BMW motorer och vissa andra har extra mycket luft i mellan max nivån och vevaxeln så det därför inte är några problem att fylla i för mycket.

Hittade detta i ett Volkswagen forum:
Oljenivån ska ALDRIG vara under MIN-strecket och ALDRIG över MAX-strecket på oljestickan. Båda lika allvarliga.
För lite olja då kan motorn få allvarliga skador, För mycket olja brukar pressas ut och förbrännas, men det är inte heller bra för motorn. Jag blev varnad av försäljaren när jag hämtade ut min nya Golf 1.4tsi -11, fyll ALDRIG på för mycket olja, det påfrestar på allt i motorn, det blir övertryck och packningar, ventiler och lager kan ta skada.

Samt en annan Golf:
Fyllde på olja och körde på som vanligt. Kollade oljenivån igen efter någon dag. Då visar stickan en oljenivå som överstiger den maximala dvs Oljenivån var ca 2mm över "max-spåret".

Tänkte att inget fel har uppstått hittills och kör på som vanligt till och från jobbet. Det är inte speciellt långa sträckor det handlar om.

När jag sedan kör en längre sträcka (högre hastighet, högre varvtal, högre oljetemperatur, längre tidsrymd) börjar motorn att strejka. Tappar kraft och går lite ojämnt. Varningslampor blinkar och lyser. Kör av motorvägen ganska omgående (efter några kilometer) och får hjälp med bogseringen hem och tappade sedan ur några deciliter olja men problemet kvarstod.
Lämnade sedan in bilen och fick den lagad för 11.000kr


Ditt sista exempel är mest troligt något mekaniskt eller styrsystemsfel på den bilen så massa oförbränd bränsle rinner ner i tråget och ökar volymen.
Har man tur kan man få brand i vevhus och vevhusventilation också


Typ som internt läckande hpfp (bränslepump) som är inte helt ovanligt på fsi motorer

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



RallyQuattro skrev:
.....

Jag vet inte riktigt vad det är du vill komma till i denna diskussionen eller vad du försöker bevisa, men du skrev som bekant tidigare.....
RallyQuattro skrev:
Att ha oljenivån över MAX vet jag inte om någon motor som fungerar bra med?


Samt:

RallyQuattro skrev:
Det finns ju en anledning att det står i många instruktionsböcker att man ALDRIG får fylla över MAX nivån..


.....så för tydlighetens skull upprepar jag mitt tidigare inlägg:

Torkel K skrev:
Jag säger inte att det är rätt för ALLA motorer eller rätt för just DIN motor. Jag säger bara att det är klart vanligt att man överfyller standardmotorer något i bilar man byggt om till banbilar, för att de inte ska suga luft ett par gånger per varv.


Med andra ord: Ingen har rekommenderat DIG att överfylla DIN motor. Gör vad du tror är bäst.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Jodå jag har läst din slutkläm men du var ju väldigt påstridig ändå i dina inlägg så gör väl quote med utklipp av vad du skrivit jag också

Torkel K skrev:
Vet inte om jag missuppfattar dig här, men att "överfylla" motorerna med typ 1/2 liter är tämligen standard vid bankörning, för många motorer/bilmodeller.

Torkel K skrev:
Alltså, vad som står i instruktionsböckerna och vad som är smart att applicera vid bankörning är liksom två olika saker.
Antingen gör man precis som 99% av de andra tävlande, uppbackat av rekommendationer från en rad professionella motorbyggare...överfyller...


Och som jag frågandes skrev så "antar jag det då är mycket luft över oljenivån i dessa motorer" ??

Sen var det bara exempel på fler med VAG motorer som haft problem med för mycket olja

Och som jag skrivit så har för mycket olja inte fungerat i någon av mina Audi motorer jag kört med och vet ingen annan heller som brukar överfylla vid bankörning.

Men vore mer intressant att veta hur många cm det är mellan vev och oljenivån i dessa motorer som ni överfyller?

Mäter jag rätt så har jag ca 5cm luft, då är motorn kort som en 4-cyl. men ett brett tråg som rymmer över 8 Liter, så finns dubbelt så mycket olja här som skvimpar runt än i en E30, så antar att det är därför 5cm frigång till vev är i minsta laget?
Och därför kan jag inte köra med för mycket olja.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Har ju ingen vev i detta block så kan inte mäta exakt hur högt veven går, men man kan se vart oljepumpen har ljusare grå färg = hela det övre partiet har legat i oljan.








13

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



Som sagt, ingen har rekommenderat dig att höja oljenivån i din motor.

Det får nog bli det sista jag orkar skriva här.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Min fundering är fortfarande vart oljan tar vägen om man får lite för hög nivå och den sjunker snabbt.
Börjar det drälla ut olja vid packboxar, genom avgassystem eller vevhusventilationen är det ju förklarligt att det inte är bra.

Men så länge som oljan håller sig i motorn ser jag inte riktigt vad riskerna skulle vara.

Jag skulle sikta på att hålla oljan strax under plåten i bilden (veven vänder ju garanterat strax över den) dvs dubbelkolla att nivån är där vid lite högre varv än tomgång. Tex 2000 rpm.
Rent spontant så tycker jag att 5cm mellan veven och oljenivån låter som ganska god marginal. Sannolikt blir det ytterligare någon cm lägre när motorn har lite varv.


Det är ju igentligen bara att testa om det gör nytta , du ser ju i loggen ganska fort efter ett pass om det hjälper eller ej att höja nivån ytterligare.
Gör det ingen nytta så är det såklart onödigt.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



För hög nivå är ofarligt så länge det inte tar i vevaxeln, allt annat tugg från billeverantörer är bara för att skrämma normalbilisten att inte fylla motor till det rinner över ur ventilkåpan
Finns väl inga vevhusventilationer som 'snuddar' oljenivån i tråget?

Vart oljan tar vägen om det är för mycket?
Om nivån 'kommer tillbaka' då det stått en stund så har ju helt enkelt oljan inte tagit sig ned från toppen nog snabbt.
Den kan alltså vid höga g-krafter piskas runt av vevaxeln och hindra olja från toppen att ta sig ned.
Olja som piskas runt kan leta sig upp i dräneringar från toppen ned i tråget, typiskt audi 5cyl problem.

Konstant höga varvtal kan också göra att oljan inte hinner ned från toppen så nivån i tråget blir låg, och vid g-krafter suger pumpen luft, varav det kan vara bra med några deciliter mer som en enkel lösning.

Jag har byggt om vevhusventilationen till flera audi 5or, jag ventilerar i oljetråget med en grov slang i framkant(50mm) och upp i botten på en vevhusburk med filter.
Sen satte jag även oem ventilation i överkant burken.
Nu kördes dessa i dragracing och alla bekymmer försvann.
Olja som kastas bak i dem verkade vilja kastas upp mot dräneringen från toppen, och med blowby som sker vid höga effekter tryckte upp oljan i toppen och ut i burken, men eftersom burken även hade en grov slang ned till tråget så rann den effektivt ned igen.
Samt att motvinden försvann där i ventilkåpans ventilation pga den stora ventilationen nere i underdelen.
Svetsade även dit lite skvalskottsplåt i trågen så oljan skulle stanna vid pickupen vid höga g-krafter rakt fram.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
Torkel K skrev:
Som sagt, ingen har rekommenderat dig att höja oljenivån i din motor.

Om du läser ditt och Knotan's första inlägg på denna sida så får i alla fall jag det till att ni då tyckte jag skulle ha över max nivån men nog om detta nu

Kadett4wd skrev:
Jag har byggt om vevhusventilationen till flera audi 5or, jag ventilerar i oljetråget med en grov slang i framkant(50mm) och upp i botten på en vevhusburk med filter.
Nu kördes dessa i dragracing och alla bekymmer försvann.


Ja detta experimenterade vi med för 15 år sedan efter att först byggt skvalpskott, men framkant i tråget fungerade inte vid broms och bankörning, jag borrade istället hål i blocket lite bakom termostathuset och det fungerade bra, gjorde även ny ventilation i mitten på ventilkåpan med stänkskydd under.
Tror jag hade 3-4st vevhus burkar på olika ställen runt den motorn.
Här 2 bilder från 2008 och 2010 i min förra banbil, 90q med 5-cyl 20v turbo motor:

Klicka för större bilder!

17

Har pratat precis med Peter Bollnert och han säger detta om hans bilar, på Audi 5-cylindrigt så blev vevhus burken full av olja om oljenivån låg på max, men med nivån på mitten så höll sig burken tom på olja och oljetrycket höll sig stabilare.

På 4-cyl 1.8 turbo 20v med extra skvalp skydd som han kört med senaste tiden på banan så har han oljenivån på MIN sträcket för annars skummas oljan och den trycks ut.

Så helt enkelt vid hård bankörning så skvalpar det så mycket så det slungas upp i veven om man kör på MAX nivån på dessa Audi motorer.

Så kan vi återgå till mitt tråg nu och klurande på skvalp skydd istället för prat om oljenivån?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Kadett4wd skrev:

Konstant höga varvtal kan också göra att oljan inte hinner ned från toppen så nivån i tråget blir låg, och vid g-krafter suger pumpen luft, varav det kan vara bra med några deciliter mer som en enkel lösning.
Patrik kan vara nått på spåren thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



Ja det börjar vara 17år sen jag gjorde det där också

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8987


Trådstartare
super7 skrev:
Kadett4wd skrev:

Konstant höga varvtal kan också göra att oljan inte hinner ned från toppen så nivån i tråget blir låg, och vid g-krafter suger pumpen luft, varav det kan vara bra med några deciliter mer som en enkel lösning.
Patrik kan vara nått på spåren thumbs up


JA, förutom det sista om att hälla i över MAX nivån för det fungerar inte på dessa motorer.... OKEJ?

Möjligtvis det skulle fungera med fullt av skvalp skydd som hindrar extra oljan från att skvalpa upp i veven.
Men återigen extra olja är INTE lösningen på min motor utan skvalp skydd !!!!!!

Och jag har lite ideer, men ni verkar fastnat vid högre oljenivå

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1757



super7 skrev:
Kadett4wd skrev:

Konstant höga varvtal kan också göra att oljan inte hinner ned från toppen så nivån i tråget blir låg, och vid g-krafter suger pumpen luft, varav det kan vara bra med några deciliter mer som en enkel lösning.
Patrik kan vara nått på spåren thumbs up


Det finns ju en anledning till varför man sätter sugsteg i toppen på en del maskiner då man adderar torrsump
Delvis på grund av det jag skrev, men även för att mindre olja ska piskas runt av vevaxeln(då den kan skvätta runt på väg ned i tråget)
En del maskiner har kanaler hela vägen ned till nån cm ovanför oljenivån från topplocket, men vid höga g-krafter och mycket 'vind' i vevhuset(höga varvtal) så kan vevaxeln suga tag i det ändå.
Och har man sedan kolvkylningsmunstycken så är det bra att addera windagetray så det för ned oljedimman i tråget rejält.
Oljedimman kan faktiskt bli riktigt tjock, så windagetray vill man alltid ha

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 443, 444, 445 ... 501, 502, 503   >>
63 besök idag (2500706 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande