Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 445, 446, 447 ... 501, 502, 503 >> 34 besök idag (2500677 totalt) |
Hur vrider man fram pickupen? Denna är ju gjuten direkt i huset och nästa problem, hela pumpen sitter ju i vägen framför.. Jag gissar du menar annan pump med pickup på långt rör. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Provade att fylla ett tomt tråg = pump och nät saknas,
ställde det i våg vilket det dock inte är när man kör eller ens står still... Angivna nivåer är inte exakt uppmätta utan kan vara några deciliter fel. Använde 4L dunk och 1L flaska vid fyllning som fylldes typ till den nivån dom brukar ha när man köper dom fyllda med spolarvätska osv. 7Liter = MIN på stickan 8Liter = mitten på stickan Så det var ju inte så mycket vätska som ligger på bakre övre delen som jag trott. Men samtidigt täcker ju den halva bakre motorn så bör ju ändå vara en del olja om rinner ner därifrån som då gör nytta om man styr den oljan mot oljepickupen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Med runt 8 Liter i tråget och nät + pump på plats så blev det över max på stickan samt det rinner ut ur hålen på varje sida för oljereturerna från turbo's
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Japp, så därför jag sen tog ur en del vatten tills nivån låg på MIN samtidigt som galler och pump låg i badet på dessa bilder nedan för att få en mer verklig nivå.
Men gissningsvis så ligger det mera olja där bak när man gasar på rakan och det vattnet som ni ser på sista bilden kommer ju forsa förbi på sidorna av gallret som det nu är, speciellt vänster sida så kan ju det forsa fram o tillbaka obehindrat, så väggar där och öppning i mitten mot gallret istället borde det varit. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hej Martin
Du har ca 1g i boms vilket motsvarar en lutning på oljan på 45° och 1,2g i sidogrepp som ger 50°. Så nu är det bara att börja luta tråget och analysera vidare... ...eller så bygger du torrsump _________________ Håkan Backlund Porsche 991 GT3 RS MR |
||
Men när jag gasar är det bara ca 0.5 G vid runt 200km/h enligt RaceChrono, så typ 25 graders vinkel eller?
I lägre farter är det dock runt 1G i acc, då är det dock fullt oljetryck. Nu har jag visserligen en RS6 motor med Auto Verdi pump och torrsump tråg m.m. stående Men är lite trångt för pump och pumpdrivningen i min S8 och vill helst inte ha en stor oljetank i bagageluckan så den motorn är för framtida behov.. 10 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
En intressant grej jag missat men fick info om igår var att denna kaross jag har så finns det en motor med torrsump..
Nämligen A8 W12 6L 420hk Nu är det inget jag direkt kan använda där men har studerat bilder nu. Övre oljetråget är rätt likt mitt förutom att det har en kanal i mitten som jag antar är för att suga oljan från veven. Men nedre tråget där jag har ett tomt plåt tråg är här ett i aluminium med massa kanaler i: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Skulle säga att oljan som kastas bort/skrapas av från veven. Samlas upp i den breda kanalen i mitten och sedan sugs mot pumpen i mittenanslutningen.
Oljan UPP till oljegalleriet och sedan till vevaxel går längre ut på sidan och syns inte på denna detalj. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Ja jag menade skrapa osv, som Knotan skrev.
MEN efter att nu läst manualer m.m. så verkar det som Patrick har rätt.. För denna kanal benämns "central oil passage" och den förser tydligen ramlagren med olja. 15 Mer info om W8 och W12 motorerna: http://www.volkspage.net/technik/ssp _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Angående dessa inlägg om W12 är det intressanta nämligen torrsumps tanken, se nedan
Men först bilder på pumpen m.m. Nu vet jag inte hur den klarar bankörning samt att den får nu ändå inte plats då jag har ena intercoolern på den platsen, men för en kaross där typ allt fått special byggas så är det intressant att det faktiskt finns en fabrikstillverkad torrsumps tank _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har nu tagit bort tråget på en komplett motor och hängt den upp och ned för att kontrollera frigång mellan vev och oljenivån om nivån är på MAX på stickan.
Tar vi veven så är det bara 3 cm och från vevstakarna bara 2 cm Så kanske 1-2cm till med motorn igång men sen när du kör så skvalpar ju all olja lätt upp i veven.. Så alltså väldigt lite luft mellan oljenivån och veven, som blir ännu mindre om man kör med för mycket olja.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Men,,, du har inte greppat det ännu?
Oljenivån SJUNKER med motorn igång. Och hyfsat konstant höga varvtal gör att oljenivån sjunker än mer pga oljan från topparna inte hinner ned för att återfylla tråget nog snabbt. DÄRAV stabilare oljetryck med att överfylla lite. Du får INTE stabilare tryck av att fisa runt med mycket olja, tvärtom, då KAN du få problem. Men att piska maskin på säg 4500rpm+ ett par varv på bana ställer till det så du KAN få tryckproblem vid höga g-krafter, eller rättare sagt högre krafter än vad bilfabrikanten designat bilen för. Vad du BÖR göra är ju att sänka ned tråget(plåt delen) några cm, och sen följa efter med pickupen OCH oljestickan. Och sedan köra med normal mängd olja, och se till att det inte skvalpar runt, och se till att vevaxeln inte får tag i oljan, för då har du omgående skummande olja och pumpen pumpar in luft i systemet, varav det blir smörjproblem och till och med överhettningsproblem av lagren. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Men snälla du, kan inte du ta och läsa allt jag skriver och fundera lite innan du skriver?
Jag skrev ju att oljenivån sjunker med motorn igång, men varken du eller jag vet hur mycket den sjunker vid fullgas, däremot kan jag nämna att den sjunker runt 1cm på tomgång. Detta var bara för att förtydliga hur högt nivån faktiskt ligger när jag har MAX på stickan.. Och som vi har bevis för som jag nämnt förut är att på 1.8t motorn så slår oljan i veven och skummar oljan vid bankörning om du har över MIN på stickan med avstängd motor och detta trots att motorn har ett Forge Motorsport oljetråg med skvalpskydd optimerat för bankörning. Så återigen, högre nivå kan fungera på en del motor men inte på dessa då nivån redan ligger typ för högt original. Sen som jag visat förut så fick jag sänka hela motorpaketet för att få plats med dom större turbo aggregaten så tråget är nu lägsta punkten och plastskyddet under sitter pressat mot tråget så det går tyvärr inte att bygga ett djupare tråg för jag vill kunna köra överallt utan att vara rädd att något slår i tråget. Lite avslutande bilder: Jag tror alltför många har tröttnat på detta prat som tyvärr har blivit på 5 sidor!? Och nu är denna sida full !! så nästa inlägg som då hamnar på nästa sida blir om annat... Så vänligen posta inget mer nu på denna sida. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 445, 446, 447 ... 501, 502, 503 >> 34 besök idag (2500677 totalt) |