Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 447, 448, 449 ... 501, 502, 503 >> 604 besök idag (2502007 totalt) |
Bra mätningar, men! Du glömmer att en bil hoppar,guppar,studsar, veven piskar runt vind likt en tornado i tråget. Så dina mätningar kan bara liknas vid en motor som är stationär. Men du ser iallafall att om det bara är en liter kvar i varje topp så har ju volumen sjunkit med just två liter i tråget, vilket kan räcka för att ställa till det. Du måste börja förstå att världen är inte svartvit då vi förklarar, det finns ofta en medelväg, som då kan räcka för att skapa ett problem. Medelvägen här kan vara som jag skrev bara nån mening upp i samma inlägg, att du kanske bara har TVÅ liter olja, en i vardera topp. Vilket räddar dig från att det spyr ut olja ur din ventilation. Att det INTE spyr ut det betyder INTE att du INTE har ett problem Du har ju mer olja i rörelse i maskin, säkert uppemot en halvliter(kanske mer) som piskas runt av vevaxeln eftersom det kommer ut olja från 5 ramlager 8 vevstakar, eventuella oljekylningsmunstycken, Därav det finns antifoaming tillsatser i motorolja, det skulle inte funka annars. Och nu kommer jag in på en grej, antifoaming. Det betyder INTE att oljan ALDRIG kan innehålla luft, bara att den skummar inte likt du skulle hälla yes handdiskmedel i en diskmaskin, utan att skummet lugnar sig väldigt snabbt och inte ökar i volym. Du gillar ju praktiska tester, testa ha olja i en hink och en satans kraftig borrmaskin du kör en visp med, den ska hålla ca 6000rpm iaf, och se vad som händer. Eller bara se på hur torrsumpssystem ibland innehåller mackapärer som centrifugerar ur luften ur oljan den sugit ur systemet. Delen på pumpen nedan, den inringade är en luftseparator, den centrifugerar ut luften ur oljan. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jag hittar ingen bra film för att illustrera hur fin oljedimma man har i vevhuset, men jag hittade ju klassikern på bmw motorcykelmotorn.
Det är inte rök ni ser, det piskad olja(till dimma) som ni ser rör sig i luften. https://www.youtube.com/watch?v=nsa6 Nu varvar den där 14000rpm (7000rpm på kamaxlarna) tänk då 7000rpm på vevaxeln som har BETYDLIGT större diameter, hur perfiferihastigheten på motvikter och stakar piskar runt. _________________ Patrick Wetterskog |
||
Märkligt med denna film, vart är ALLA LITER med olja som ni argumenterat om som fyller toppen
Skulle bli ett jävla skumbad om det fylldes med olja där. Och JAPP jag vet om att det blir skum, just därför jag inte överfyller motorn för då blir det skum av veven Men sen om vi går tillbaka lite, OM det nu skulle fyllas med olja, ja vad är då lösningen på problemet som ni påstår finns? Eller ska vi hoppa över detta prat om topparna och lägga tiden på skvalp plåtar, skrapor osv. i tråget istället ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Inte världens bästa film, men man får lite insyn iaf
Ni ser hur pass oljenivån sjunker i tråget, samt hur det kommer 'gul' olja uppe i toppen. (luft iblandad) https://www.youtube.com/watch?v=gxw3 Så du kan göra dig rolig hur mycket du vill Hur du ska lösa det har jag skrivit flertal ggr, men som sagt du har målat in dig i ett hörn med din setup. Det hade exempelvis gått att få specialbyggda turbos från exempelvis turbonetics(antar flertalet leverantörer också kan hjälpa) Jag såg en gång en sjuk turbo till en corrado, innehåll för en 650hk turbo i hus för en liten T25 oem till en saab(typ) Då hade du inte behövt sänka motorn av den anledningen iaf. Du kanske kan bygga ny hasplåt under bilen, som tillåter sänkning av tråget med några cm? Think outside the box! _________________ Patrick Wetterskog |
||
Du tror inte den där motorn kanske är designad för att ligga på höga varvtal länge och lite bankörning? Mao mycket bra oljekontroll i den. Det är ju ändå typ den värsta sporthojen på marknaden _________________ Patrick Wetterskog |
||
Jag vet att oljan sjunker, att den skummar osv.
Men försöker hålla mig till mina problem i min motor nämligen att den suger luft vid inbromsning, den suger inte luft när jag gasar oavsett hur länge jag gasar. Ni kan även se denna långa logg som jag fick zooma ut för att få med kan varit ett avkylningsvarv, där ligger jag på halvgas eller mindre länge och släpper gasen o rullar mot kurvan men inser att det går lite för fort så jag måste bromsa till och växla ned och det är först när jag bromsar till som oljetrycket sjunker för att sedan hämta sig igen när broms minskar och jag börjar gasa lite lätt igen ur kurvan. Alltså den oljan som hela tiden rinner ner klarar att förse pumpen med ny olja, MEN så fort jag bromsar så skvalpar den oljan bort från pickupen. Funderar nu dock om skvalp plåt kommer fungera och räcka för mig i mitt tråg alltså om jag lyckas fånga allt så det hålls kvar vid pickupen eller om jag kommer behöva en Accusump, men den måste då placeras bak i bilen för att få plats. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Här är den nya långa rakan på Gotland som är lite skumpig och med sväng på, så feg gasar i loggen men är ändå uppe i 230 km/h när jag bromsar.
Så början i loggen broms vid kurvan ovanför nedförsbacken, sen fullgas en kortis sen lite blandad gas fram till kraftig broms då oljetrycket dyker direkt, sen går det upp igen efter svängen. Då ser man att under ca 17 sekunder kör jag på rakan med blandad gas med oljetrycket håller sig okej tills det blir en kraftig inbromsning. Har pratat med Canton och det visade sig att bilar med oljetryck på 4 bar och uppåt ska ha en "3 Quart High Pressure Accusump" som är hela 22" long and 4.25" dia. body. https://www.cantonracingproducts.com Den är dock slut hos dom och hos flera ÅF, verkar dock finns på ebay. Jag körde dock med den vanliga 3 quart på min förra bil för 10år sedan, vet ej om denna high pressure ens fanns då? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jag har nu studerat kanalerna i blocket och oljereturerna från toppen går ner i kanaler i blocket som sedan mynnar ut i framkant och bakkant ovanför tråget.
Olje returer i vin rött. Oljan upp till toppen via en smal kanal i lila på bilden. Sen finns en grov kanal o ovankant i mitten markerad i blått där vevhus gaser ska kunna gå upp och ner. Så oljan rinner inte ner längs med motorblocks väggen utan i framkant och bakkant vid tråget. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Här ser man i framkant av motorn, dels vart vevhus ventilationen går upp samt kanalen där olja pumpas upp till toppen i första hålet samt till oljespray munstyckena för kolvarna i sista hålet efter lila pilen.
På sidorna stora kanaler på varje sida genom motorn där oljan rinner ner i från topparna. Sista bilderna med främre kåpan på plats så ser man vart oljan rinner ner i tråget märkt med mörkt/vin rött samt vart vevhus ventilationen går upp i blått. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Bilden är tagen för exakt 1 månad sedan: 24/11 jag hade haft bilen hemma då min garage plats varit utlånad, men det tog tid att få tillbaka platsen så första snön hade hunnit komma, men denna dag var det plusgrader och fint väder och stora vägen var ren asfalt så bra fäste där med mina Cup2 men väldigt halt på denna snö beklädda grusväg vid garaget på bilden. Idag på julafton är det ca 1 cm mera snö och 10 grader kallare. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Jul statusen för min tråd,
Jag har successivt minskat antal inlägg i tråden sedan 2016, men blev lite fler i år speciellt senaste tiden då det blev 7 sidor nu på mindre än 2 månader. Så här är antal sidor per år: 2014 antal sidor 64 2015 antal sidor 83 2016 antal sidor 97 2017 antal sidor 73 2018 antal sidor 53 2019 antal sidor 40 2020 antal sidor 13 2021 antal sidor 22 Räknat från Jul till Jul eftersom tråden startade julen 2013 Julen 2020 var vi uppe i totalt 2.247.600 läsningar sedan tråden startade julen 2013 Nu på morgonen var det 2.319.380 , så 71780 läsningar sedan förra julen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tittar vi i bakkant på motorn så har du även där retur oljan från topparna som kommer ur samma "rör" som är ingjutna på varsin sida av blocket som alltså går rakt igenom motorn, ni ser "frost pluggar" snett ovanför där rören är på var sida.
Vinrött är oljan Ljusblått är vevhus ventilation. locket: Här bakkant av motorn som ovan men med tråget på plats: Insidan där nedre oljehålen syns vart oljan från topparna rinner in ner i tråget: 12 Så liknande hål i blocket som på bilden Patrick visade på förra sidan i sista inlägget med blå pilar, fast dessa hål sitter på rätt sida av veven nämligen under.. Dock hade jag önskat att dom satt ännu längre ner än vad dom nu gör, helst längst ner men där är det skruv hål nu både underifrån och från utsidan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Riktigt avancerat. Inte många motorer (som jag har skruvat med iallafall) som har så påkostade och genomtänkta kanaler för ventilering och retur från toppar.
Ibland känns det som motortillverkaren kommer på efteråt, ja just det. Vi måste ventilera blocket oxå 😊 _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||
Det som dock är synd med dessa oljereturer är att dom inte satt ännu längre ner, för nu när veven snurrar så passerar motvikterna bara 1 mm ifrån kanten på hålen, och jag gissar att med veven snurrande i full fart så lär den nog suga tag i en del av oljan som rinner ner.
Finns ju ingen plats i mellan att sätta en skydds plåt eller något och jag har ingen lust att skruva isär motorn för att kunna slipa och svetsa om hålen så det får vara som det är där. motorn upp och ned så oljan rinner alltså uppåt på bilden i från dom fyrkantiga hålen. Men det är alltså därför denna plåt inte går hela vägen bak på bilden nedan, alltså oljan måste kunna rinna förbi plåten och ner i tråget. Och därmed går det inte heller att sätta en skvalp plåt i bakkant på tråget som jag fundera på för oljan rinner ju ner vid röd ringarna och rinner framåt på bilden nedan: Dock kan ju då den oljan smita förbi nätet på sidorna, så där bör det styras om mot pickupen istället. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Här ser man tydligt på utsidan av blocket vart oljesamlingsröret går på sidan av blocket och sådan är det på varje sida.
Så allt i nederkant av toppen = 5 kanaler, rinner ner i detta rör och från det röret kan det sedan enbart rinna ner i framkant och i bakkant på tråget. 15 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Oljan då som rinner från dessa rör i framkant kommer ju ut ur dessa hål.
Frågan är om man ska låta dom vara som dom är eller försöka göra rör som leder oljan mot pickupen? Men jag gissar att när man bromsar så hjälper nog inte rören ändå om det nu inte forsar så pass mycket olja från topparna i framkant så det övervinner g-krafterna som blir på oljan i dom rören man gör så oljan kan spruta ur rören vid pickupen. Med nätet på plats så kommer ju denna oljan utanför nätet original till dom stora öppna ytorna på varsin sida. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Nu är jag långt från någon expert på oljesystem i motorer, men jag jobbar med att designa olika hydrauliksystem för maskiner i veckorna.
Normalt vill man inte att returoljan ska gå direkt till pumpens inlopp, istället vill man få ungefär 3 minuters avluftningstid för oljan innan den går ut i systemet igen. Så i de tankar som jag gör, då designar jag ofta så att returoljan tvingas gå en längre väg genom olika väggar / hål så att man får så effektiv avluftning som möjligt innan den tas upp av pumpen. Jag tycker inte att du ska styra returoljan mot pickupen, det känns som nån typ av klaff för att hålla kvar oljan just vid inbromsning borde vara det mest effektiva. _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Ja det låter som en bra anledning så slipper jag lägga tid på att försöka leda om oljan.
Audi har även gjort stora kammare i blocket för oljan innan den rinner ner igenom hålet till tråget, kanske också för att lugna oljan. Här ser man röret igenom blocket med flera kanaler från toppen som går ner i detta rör i första 2 bilderna sen närbilder på ena kammaren, den med det ovala hålet ner i tråget och hur djup den kammaren är. 18 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Provar igen att försöka avsluta snacket om oljan och vevhus ventilationen osv.
Så har ni något ni behöver få ur er angående detta så skriv det nu. Visar bilder på vevhus ventilationens kammare, alltså där luften samlas i innan den går vidare upp i slangar och ventileras bort, så här sitter det alltså ett lock på med slanganslutningar. Dom rosa/lila pilarna är oljan till topparna och i dessa hål med gängor i så sitter det backventiler som nu är ur skruvade på bilderna. Dom små runda hålen i mitten delen är ovanför oljesprut munstyckena men för att hindra att oljan slungas upp igenom dessa så är det en plåt som skyddar och gör det som en labyrint, så se bilder inifrån där jag skruvat bort en plåt för att visa hålen. Sen ser ni dom stora hålen på sidorna, den till vänster är från framkant av motorn och den till höger i bakkant och där kan även eventuell olja rinna tillbaka ner, dessa hål är dom ni ser på bilderna längre upp där jag visade med ljusblåa pilar vart vevhus ventilationen går upp i fram och bakkant. Edit: Lägger upp dom igen i miniatyr: Klicka för större bilder! _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Fin analys och bra råd, jag slutar att bromsa så är alla problem lösta Dock har jag planer på modifikationer men hur det blir och hur det fungerar vet jag först i sommar. Så därför slutar vi nu att prata om framtiden och går istället tillbaka till där vi var innan du såg oljetrycks problemet vid inbromsning. Så vi går tillbaka till januari 2020 då det var +10 grader och "sommar" väder i Stockholm och vad jag gjorde då.. Mer om det i morgon _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 447, 448, 449 ... 501, 502, 503 >> 604 besök idag (2502007 totalt) |