Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 448, 449, 450 ... 501, 502, 503   >>
1303 besök senaste veckan (2500228 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sid 441 så visade jag mappning hos DBR och sedan bankörning på Gotland ring 2019 där jag råkade få i fel växel 2 gånger och övervarva motorn när jag testade 100-200 km/h.

Så i januari 2020 då det var fint väder testade jag igen 100-200 och fick samma resultat, dock hade jag andra hjul och däck på bilen med högre profil.

Så jag bokade en effekt mätning hos JRM då jag varit där tidigare gånger samt att deras rullande landsväg mäter drivline förlust så du ser både whp och motor effekt.






Ville dels testa om mina nya Simota luftfilter stryper flödet samt så ville jag se vad nav effekt hos DBR ger i jämförelse med whp och crank hp.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag hade 3 st olika laddtryck jag kunde välja mellan.
Steg 1 = 0.55bar
Körde 3 pull, med filter, utan filter, med filter.

Så här är skillnaden med och utan Simota Filter:





Steg 2 = 0.8 bar
Körde 4 pull, med filter 2 gånger sedan utan filter 2 gånger.




Så 2-3 hk och 5 Nm stryper det vid dessa effekter, DOCK missade jag att testa med filter men utan slangarna innan filtren..

Men oavsett så är det ju en rejäl förbättring än dom 21 hk som original RS6 luftburken strypte bort när jag hade 613/634hk & 864/883Nm med/utan filter på små RS6 turbo's vid 1.1 bar, som vi pratade om på sid 271.


Alla effekt uppgifter är motor effekt.

Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Högsta laddtrycket 1-1.1 bar körde jag 2 gånger efter varandra (gick på tomgång 2-3 min i mellan testerna)
Bägge var med Simota luftburkarna på plats.





Här jämförelse på 3st från dom olika laddtrycken:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ihop klippt film från dyno testet:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jämförelse vid typ samma laddtryck.
2016 = modifierade RS6 turbos.
2020 = EFR7163 + MaxxEcu.

Vridet kommer tyvärr ca 1000 rpm senare nu men med dubbelt så stora turbo's så får man väl kanske anse det vara godkänt?
Hade dock hoppats på inte så stor skillnad med moderna kullagrade race turbo's.




2016 100-150 på 2,1 sek 100-200 på 6,4 sek
2019/2020 100-150 på 1.9sek 100-200 på 5,4sek

100-150 är på en samma växel, dock krävs 4000 rpm för 100 km/h på trean, så det senare registret gynnar ju nu detta prestanda test, så inte bara mera effekt som sänker tiden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



Riktigt bra effekt och grymt snabba tider! Jag som tyckte min TT-RS var snabb när den gjorde 100-200 på 9.7 😂

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Hade du trimmat vidare från dina 400hk till 770hk så hade din bil varit snabbare än min tack vare DSG lådan.

Jag önskar att Audi att byggt gatbilar med PDK lådan som dom testade med i Audi S1 i slutet av 1985, för den lådan hade nog fått plats i min bil vilket en nyare S-tronic låda inte gör.

https://audiemotion.com/transmission-audi-quattro-rally-car-manual/




https://youtu.be/60raig8Q4JY?t=618

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Hej. Har du sänkt laddtrycket nått från 2500-4500 eller är det på max vad ni fått ut ?
På vad turbona ger

_________________
Tommy junggren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tommy Junggren skrev:
Hej. Har du sänkt laddtrycket nått från 2500-4500 eller är det på max vad ni fått ut ?
På vad turbona ger

Laddtrycks styrningen var inställd på att ge 1 bar från 0 rpm till varvstopp, så inget strypt.

Jämför jag loggarna från Motronic 2016 mot MaxxEcu 2020 så ser jag detta:

2016 RS6 turbos, med E68 i bränsletanken:
1 bar övertryck vid ca 3100 rpm, 9,75° tändning, insugstemp 33°C
vid 4600 rpm, 10,5° BTDC, insugstemp 31,5°C

2020 EFR7163, med E85 i bränsletanken:
0,3bar vid 3100 rpm, 18° BTDC, insugstemp 31°C, lambda 0.87
0,5bar vid 3600rpm
0,75bar vid 4100rpm
1bar vid 4600 rpm, 16,7° BTDC, insugstemp 32°C, lambda 0,79

Samma motor, samma kammar, bara nya grenrör, turbos och MaxxEcu samt luftfilter.


Här är motronic loggen från 2016 med RS6 turbos och RS6 luftburken:

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Hej ja det är nå fel att dom inter laddar mer. Hur kör du med wastergaten Orginal efr ?
Vilken fjäder ?
Eller har du byggt om med annan wastergate med tryck på båda sidor
Känns som det saknas mycket nm 2500-4500

_________________
Tommy junggren
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 600



RallyQuattro skrev:
Hade du trimmat vidare från dina 400hk till 770hk så hade din bil varit snabbare än min tack vare DSG lådan.

https://youtu.be/60raig8Q4JY?t=618


Jag hade manuell coolt att det fanns dubbelkoppling så tidigt, det visste jag inte!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tommy Junggren skrev:
Hej ja det är nå fel att dom inter laddar mer. Hur kör du med wastergaten Orginal efr ?
Vilken fjäder ?
Eller har du byggt om med annan wastergate med tryck på båda sidor
Känns som det saknas mycket nm 2500-4500

Jag kom nu på ett fel jag hade vid denna dyno körning som gjorde att laddtrycket kom senare, vad kommer jag till senare.
Men säg att utan det felet så har jag 1 bar strax efter 4000rpm, så trots allt typ 1000rpm segare än RS6 turbo's.

Dock om jag jämför mot andra som en RS4 B7 med dubbla EFR7163 så hade den också 1 bar strax efter 4000rpm, Då med std. EFR wastegate klockor.

Men dyno på en TT-RS med 1st efr7163 = 2.5L på en turbo mot mina 2.1L
Så har den 1 bar vid typ 3300rpm


Jag kör med Turbosmart wastegate klockor med mottryck, dock klenaste fjädern i på typ 0.6bar


Edit: hittade en logg där jag har 0.5bar vid 3000 rpm & 1bar vid 3600rpm kört på gatan en sval april dag, men detta vid ett senare tillfälle med en del ombyggt, som vi kommer till..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Har inte följt din tråd så länge men vet du gjort nya grenrör för ett tag sedan ?har du kört efr aggen på stål rör så rek kolla avgasturbinerna , för efr aggen tål inte glödskalen som kan bli från stål rör , då kan dom bli naggade i kanten och då tappar man ladd o mycket vrid från början , inte säkert att det är så på din men kan vara så ,jag förstöde ett efr på 200 varv på banan i år pg glödskal

_________________
Tommy junggren
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Ska kolla vad min 7163 laddar på 3000v

_________________
Tommy junggren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tommy Junggren skrev:
Har inte följt din tråd så länge men vet du gjort nya grenrör för ett tag sedan ?har du kört efr aggen på stål rör så rek kolla avgasturbinerna , för efr aggen tål inte glödskalen som kan bli från stål rör , då kan dom bli naggade i kanten och då tappar man ladd o mycket vrid från början , inte säkert att det är så på din men kan vara så ,jag förstöde ett efr på 200 varv på banan i år pg glödskal


Det är bara dessa rostfria jag kört EFR med, se här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .


Hur såg din efr ut efter att glödskal förstört den?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Skönt att du kört rostfritt hela tiden på dom, var inge kul o köpa ny turbo
Jag gjorde nytt grenrör och fick köpa ny turbo mitt i sommaren
Hoppas bild kommer med osöker om jag gjort rätt

_________________
Tommy junggren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Det där såg inget bra ut.

Var det ett "hem svetsat" grenrör eller gjort av proffs? blästrat invändigt?

Kör du med rostfritt nu?
Bara då hoppas att det inte var något annat som förstörde turbon så det inte händer igen.

(synd att EFR inte går att få renoverad)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Limpdjur
Bollnäs
Här sen Jan 2005
Inlägg: 85



Nyfiken jag med om du är säker på att de var glödskal som orsakat det. Jag har kört ett svartstålsgrenrör och utsatt det för rejäla temperaturer, dock med en rejälare turbo kanske, en Holset h1e liknade storlek hx40. Iaf så körde jag ett tag när jag nollat tändningen på fel märke och snäll tändning redan från början vilket resulterade i väldigt ljust gult lysande grenrör konstant och så körde jag ett bra tag och en hel del plågande på is. Den motorn skall nån gång placeras i en isbil så har byggt om för mindre turbo så jag har kapat av och återanvänt grenröret och fick då chansen att titta innuti det. I dom skarpaste böjarna hade det blåst rent och där såg man viss skalning men annars lugnt, vet inte sotet kanske skyddar? Det grenröret var dock rejält blästrat på insidan från början sen var det tigsvetsat så det åtminstone inte hängde nån tråd på insidan.

_________________
/Johan Lindberg
Citera
Tommy Junggren
Matfors
Här sen Aug 2018
Inlägg: 24



Grenröret är ett ajden byggtrör mycket snyggtgjort. Men om matrialet är det bästa vet jag inte för det blivit mycket glödskal på det både invändigt o utvändigt , har kört med det på bana 3år tidigare men då med en hx 35 a och den har inte tagitskada dom tål ju kniven .
Helt säker kan jag inte vara men läste rätt mycket om glödskal när jag märkte att turbon laddade sämre från början .
Det andra det kan vara men jag tror inte det var när jag bytte till efr vart det avgaspoffar när jag släppte gasen pg det vart varmare i röret som skälvantände .fick ändra motorbroms inst
Fast jag kört med samma inst 3 år ocj cirka 5-600 varv på mittsvergie banan tidigare
Avgas poffarn lär ju inte heller vara bra men dom bore väll dom tåla
Jag slipade ur grenröret innan efr montering men det har kommit nya fjäll i röret
Byggde ett nytt i rostfritt i somras. Vid turbo byte. Har inte tordas titta nu hur det ser ut .
Men ska vällriva ur motorn o kolla över allt snart men har den tagit skada i gen blir det testa garret

_________________
Tommy junggren
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Tillbaka till rullande landsvägen.

En till sak till varför jag gjorde denna dyno var för att kunna jämföra mot nav dynon hos DBR.

Här kan vi se dom 3 olika:

Uträknad motor effekt
Nav effekt
Hjul effekt

Jag har inte koll på temperaturen hos DBR samt dynon startad/slutad från olika varvtal, så inte helt rättvis jämförelse:






Ca:
Crank : 770 hk & 1000 Nm
Hub : 712 hk & 890 Nm
Wheel: 642 hk & 864 Nm

Och enligt JRM så brukar mätningar från nav hamna ca mitt i mellan vad den ger vid hjul och motorn.

Och detta är det stora felet väldigt många gör som kört sin bil i nav dyno att dom sedan skriver WHP, vilket ju blir väldigt FEL...
Jag hade ju tex inte 712 whp utan 642 whp och det är stor skillnad.

(whp påverkas dock av hur lättrullade hjul/däck du har i dynon, men det är en annan sak)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
2020-01-22 var ju dynon hos JRM och 2 dagar senare var det dags att tvätta av bilen och börja riva






Så vätskor tömdes och allt runt motorn började plockas bort.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 448, 449, 450 ... 501, 502, 503   >>
1303 besök senaste veckan (2500228 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande