Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 455, 456, 457 ... 501, 502, 503 >> 521 besök idag (2501924 totalt) |
Då denna motor nu var helt ren tvättad från all olja så tyckte jag det var bra att fylla upp alla oljekanaler innan jag vevar runt motorn.
Tog ut backventilerna (som köptes nya) som sitter i kanalerna upp till topplocken. Sen hällde jag sakta ner olja via dom så den fick rinna ner igenom kanalerna i motorn via allt enda ner till oljepumpen, det tog tid men fungerade. Hade öppnat på olika ställen så jag såg när det rann neråt och så det inte blev någon luftficka. Fyllde även oljekylaren och dess slangar m.m. När det sedan var fyllt även i tråget så kunde jag veva runt för hand och se att pumpen pumpade direkt upp oljan till topparna. Och utan kamaxlar på plats kunde jag se att alla olje hål vid överfall m.m. fick olja så allt fungerade som det ska och hela maskinen oljefylld utan att något snurrat runt utan olja. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sen upptäckte jag en annan skillnad mellan S8 kamaxlarna och RS6 nämligen "brickan" i framkant där man sätter lås verktyget för att låsa dom vid kamrems monteringen.
Jag hade ju köpt nya för RS6 men dom passade ju nu inte på S8 kamaxlarna. Och dom för S8 har utgått !! Som tur var är det inget fel på dom gamla för S8:an så dom kunde jag fortsätta att använda. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Men när jag skulle montera på bakre plåten bakom kamdrev för kamremmen så upptäckte jag ett extra hål på RS6 plåten inringat i rött som inte finns på A8 plåten, så jag undrade vad detta var för??
Fick titta på RS6 motorn och såg att det sitter ju ett extra löp hjul där för kamremmen. Och det sitter även så på S8 motorn, så även detta var en uppdatering Audi gjort mellan 99-01. Och det är ju en gjuten klack som det är gängat i Men A8 toppen saknar ju helt denna gjutning, så det finns inget att ens gänga i: suck... Men på denna sida är det väldigt kort bit mellan dreven och jag kommer nu köra med förstärkt kamrem Gates RPM . Så bara att testa och hoppas på att jag inte råkar ut för onormalt fladder på kamremmen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Hittade intressant info, S4,RS4 V6 biturbo har inget löp hjul överhuvudtaget på övre delen?
Så V8 40v fick då först ett på den långa rem sidan till vänster i bilden och senare kom en till där jag märkt med rött kryss i nedersta bilden. V6 biturbo: Senare V8 40v även ett vid röda krysset: Och om trimmade S4/RS4 B5 med V6 biturbo kör helt utan löp hjul så lär jag inte behöva vara orolig att sakna det vid röda krysset nu. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Upptäckte sedan även att A8 grenrörs pinnbultarna var längre än RS6, så blev att gänga ur dom och köpa nya för RS6.
Här testmonterat ett grenrör: Tack vare pandemin som bröt ut och alla nöjes resor ställdes in så hoppade vi över Gotland Ring då i maj 2020 så därför behövde jag inte slänga i RS6 motorn utan hade tid att bygga vidare på denna race motor. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sen var det dags för dom ny lackerade ventilkåporna.
Har tyckt att mina rostfria skruvar inte passat in på tändspole adaptrarna på gamla ventilkåporna så köpte svarta skruvar nu istället. Här gamla ventilkåporna på bild: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
På RS6 motorn så mätte jag vevhus tryck via ventilkåporna, men tänkte nu mäta på vevhuset istället.
Så detta aluminium lock som jag tidigare monterat 2 extra slang anslutningar på tänkte jag nu sätta en nippel för slang till mapsensor för vevhus tryck och då behövdes det läggas på material för att ha något att gänga i. Gissade att den röda krympfärgen skulle släppa så hela kåpan behövdes målas om men jäklar vad förvånad jag blev när den bara blev lite bränd precis runt där jag svetsade? Det står ju värmetålig upp till 180 grader, men det lär ju varit 2-3 dubbla värmen när jag svetsade aluminium kåpan. Så jag är riktigt imponerad över hur värmetålig VHT Wrinkle Plus på sprayburk är _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Kopplade el på startmotorn så jag kunde pumpa runt oljan nu när motorn börjat bli komplett.
Dock utan turbo's på plats så hade oljeslangen för dom ner i hinken för kontroll av OPR T40 oljeregulatorn. Juli 2020 10 _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Med risk för att jag ser fel - men det verkar som om du växlat plats på löphjul och remspännare på din motor. På ritningarna så sitter spännaren till vänster om vevaxeln medan det ser ut som om du satt den till höger...
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Allt är som det ska, den "spännaren" till höger är ett löphjul som man dock för-spänner kamremmen med, men sedan dras den fast och agerar bara löphjul, den är markerad med blått nedan. Men om du tittar på mina bilder högre upp direkt efter ritningarna alltså innan svarta kåpan på sidan om svängningsdämparen blev monterad så ser du att det löphjulet sitter på en vippa som är ansluten mot en hydraulisk spännare som ligger och arbetar hela tiden och den är på rätt vänster sida på bilderna, dessa delar som är markerat med rött nedan. Det går ej heller att förväxla dom eller montera på fel sida. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Lite bilder på när turbo's blev monterade och slangar till dom, samt nya slangar till wastegate klockorna.
Hittade stolpar för slang som passade i snabb kopplingarna för plastslangen. Pumpade tryck för justering utav förspänningen. 15 Bytte ut plast slangarna mot silikon från MAC ventilen till wastegate klockorna för att vara säker på att dom klarar värmen i detta trånga utrymme bakom motorn. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Tänkte jag skulle vara noggrann och blanda glykol själv och då med destillerat vatten i nybyggda motorn, för man vet ju inte vad det är för vatten i färdigblandad glykol.
Så beställde hem en 20L på nätet, men upptäckte att det står -35°C på dunken Stod inget på hemsidan så fick prata med kundtjänst som efter kontakt med tillverkaren bekräftade att den dunken jag köpt var färdigblandad Här färdig med destillerat vatten dunk och tom dunk att blanda i tills jag upptäckte -35°C texten Och betala retur för en 20L dunk ville jag inte så bara hoppa över att blanda och använda den färdiga istället _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Lyckan blev kortvarig för det droppade glykol från slangarna innanför turbo's
Så bara riva ut motorn igen, dagen efter... Hade ju färg på konan osv. på t-korset som löddes ihop som jag nu putsade bort ihop om att få den tät. Sen var den ihop igen för ny pallbocks start: 2020-08-01 Och då kunde den stå och gå utan glykol läckage. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Men ytterligare läckage upptäcktes nu när motorn var tillbaka
Läckte olja via nya ventilkåps packningen, hade lagt rtv under, men oljan letade sig över via vecket i skåran på kåpan? inte haft detta problem förut. Behövde inte ta ut motorn nu även fast det är bökigt och trångt så går ventilkåporna att lossa. Ren gjort och nu blev det silikon på bägge sidor och överallt.. Extra bökigt att lossa passagerarsidans ventilkåpa, då även övre kylarslangen måste lossas. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 455, 456, 457 ... 501, 502, 503 >> 521 besök idag (2501924 totalt) |