Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 457, 458, 459 ... 501, 502, 503 >> 63 besök idag (2500998 totalt) |
När bilen var ihop och första test turen gjordes som visades i början på förra sidan, då mailade jag runt till företag om mappning i 4wd dyno och jag höll kontakt med en firma om lite tider.
Men under en test tur sista lördagen innan den bokade dagen så slutade kupe fläkten att fungera? Så blev att riva ur panelen och felsöka. Det hade blivit varmt i en kontakt i nya säkringsplinten jag monterat nedanför mittkonsolen? Så enkelt fix när väl allt är bortskruvat, men tur att det hände nu och inte under långturen till mappnings firman, vill inte sitta i bilen några timmar utan kupe fläkt. Någon som vågar gissa vilken firma jag bokade in mappningen hos om vi tar företag inom en radie på kanske 25 mil från Stockholm? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Söndagen 2020-09-06 packades bilen med 4 dunkar E85, 10 liter olja, 8st extra tändstift 1st extra tändspole, 2st reservhjul, glykol m.m.
Allt som kan tänkas behövas vid en mappning långt hemifrån. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Självklart skulle inte allt gå smärtfritt
Bilen "bluddrade" på motorvägen, låg man och körde på 6:an och gasade till så gick den dåligt, inte märkt något av detta innan, då var det dock ingen lugn motorvägs körning jag testat den på. Så det blev ett antal stopp på vägen med att testa att byta tändstift och flytta tändspolar, men inget av detta hjälpte. Så färden fortsatte till mappnings firman, med hopp om att hitta felet där och kunna åtgärda det. Inga gissningar på mappnings företag än? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
_________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Haha nej det visste jag faktiskt inte.
Men hade någon misstanke om det, såg en bild i facebookflöde eller om det va Instagram där jag såg en bil "i bakgrunden" som jag tänkte undra om det kan vara Martins bil. (Har flera kompisar som jobbar på ags röravdelning så undrar om det inte var den vägen, ) hade tänkt fråga Tony om det men sen försvann det ur minnet. Den grå audin stog flera långa tillfällen för allt möjligt så den känner jag igen väl. Så hur gick det med din bil osv då? _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Fräckt!
Men tror du skall se över dina transparanta luftslangar. Vid 2.40ish så sugs de ihop rätt märkbart, vilket bör betyda att turbon inte får fritt flöde på insugssidan? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Låter ju förhållandevis snäll med tanke på effekten den lär ha (kan inte utläsa någon direkt siffra i videoklippet så antar att det kommer senare)
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Den där ihop sugningen är ingenting mot vad jag såg live, tyvärr missade kameran där i motorhuven detta, men det går att se en del samt på andra kameror i en annan film ni får se någon dag Så trodde inte det skulle upptäckas redan i denna film
Det går att se en del i slutet av filmen när jag filmar på tv skärmen, missade du det? Inte nöjd med resultatet men en del måste fixas för att få mer effekt. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
870 är nog nm på hjulen vid 5500 rpm ungefär.
Max effekt ända upp till 7500 , lite svajigt laddtryck gör att den skulle gå att städa lite i registret. Max hk kan jag inte se angivet när jag tittar närmare. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Vi glömde att köra ett pull i dynon efteråt när allt var klart så vet inte exakt vad det blev, men jag har en film där denna info visas:
Sen har jag detta papper på en av körningarna: Så ja det är ju mera än dynon hos JRM i jan 2020 med Rs6 motorn, då hade jag 641 awhp men 864 wNm Men jag hade hoppats på över 900 awhp I filmen kan man se 871 wNm i ett pull. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Det är ju jäkligt bra register.
Fullt användbart register mellan typ 4000-7500 är inte många bilar som har. Och som jag sagt tidigare. En rejäl landsväg med många rullar går tungt, _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Här är dom bilderna som syns kort i filmen:
Här jobbade han med laddtrycks styrningen så därför den laddade lite för mycket på låga varv och då gav högt vridmoment. laddtrycket som går i vågar och då även effekten: Sen syns denna i filmen: Så där håller vi ner laddtrycket tills efter 5700rpm för att hålla ner vridet så lådan håller. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Angående växellåda som vi pratade om på förra sidan så har den urquattron som stod hos AG's när jag var där en 01E SQS dogbox och det håller i alla fall för över 1000 whp (läst både 1000whp & 1150whp?) i AG's bänk och med dragrace däck körde den på 402m = 8,7sek 272km/h redan efter tredje repan någonsin förra sommaren och då gick det på tvären över banan
Klicka för större bilder! Men så mycket pengar vill jag inte slänga upp nu på att få en stark och snabb växlad låda. Men det skulle vara ballt att testa och låta laddtrycket pumpa max redan på låga varvtal och se hur högt vrid motorn ger. Såg i AG's Facebook flöde att den urquattron mappades igår igen hos dom, med denna info: Sounds awesome #tunedbyags shifting like a boss 😂 Cylinder block didn't like 4bars boost 🙈🙈 @syvecs_ltd @mustangdynamometer @jesperojala _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 457, 458, 459 ... 501, 502, 503 >> 63 besök idag (2500998 totalt) |