Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 459, 460, 461 ... 501, 502, 503   >>
150 besök idag (2501085 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Här kommer en nästan 32 minuter lång dyno film med prat och olika problem som upptäcktes.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Angående ventilera ut luft för att minska surge.
Det KAN funka, men personligen anser jag det lite fel väg att gå.
Turbona vill spoola men man slösar bort det.

Bättre se till att motorn kan ta emot luften istället.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758





Du har ju ingen 'ported shroud', där är nog ditt bekymmer.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag skrev lite kort om antisurge kåpor på förra sidan att dom inte får plats, för det blir ju ännu grövre slangar som ska på sådana kompressorhus och nuvarande silikon slangar ligger redan inklämda mellan motor m.m.

Sen fanns det inte sådana kompressorkåpor när jag köpte dessa turbos och jag vet ej om det säljs ens idag?

Däremot har jag läst någonstans att antisurge hus från någon SX turbo ska passa.


Angående att försöka få motorn att ta emot luften istället, är det förbränningsrummet/motorvolymen som nu sätter begränsningen eller kan det vara insugs kanalerna som är för trånga och skulle behöva portas upp?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Det kan vara det bökiga y röret framför motorn också som ställer till det, en snyggare böj in i spjällhuset kan förbättra.
Om vingen i mitten där som guidar luften inte riktigt vinklar in det riktigt så får du fenomen som liknar det jag skrev med pulser upp från cylindrarna, turbon 'blåser' mot varandra, typ.
Varav det blir samma fenomen som pulser mot luftströmmen i runnersena.

Jag har sett dåliga setups i supror med twinturbos där den haft väldiga problem med surge då de haft en kass 'y-pipa'.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Angående mappningen så innan pratade jag med både PPF och AG's. PPF hade 150kr högre timpris men framförallt var det svårare att få tider hos dom. Så därför blev det Tony på AG's och då "Knotan" här på forumet är kompis med Tony så var det intressant att med egna ögon se om han är den "Gud" som Knotan tycker

Det första han gjorde efter att bilen spänts fast var att ladda ner mappen och sätta sig med hans dator och gå igenom allt och då menar jag ALLT. Så just då kändes det lite onödigt att slösa tid på att fråga mig om varenda givare jag angett om det var rätt osv. för jag hade ju kört med bilen i 2år och körde dit utan att haft problem. Men jag förstår samtidigt att han vill kontrollera allt innan, dessutom visade det sig när dagen var slut att han inte tog betalt för alla timmar jag var där så denna koll blev ju gratis + att han samtidigt la in felkoder (error detection värden) på givarna som jag inte hunnit göra.

Dock missade han en grej som jag hade angett fel och det var på inställningen av rpm givarna för mina EFR turbo's, dom har nämligen aldrig visat varvtal över typ 70.000rpm och jag upptäckte ett halvår senare efter att sökt info på nätet att antal blad 12 st är rätt men divider inställningen var fel angivet, så med den rätt så hoppade varvtalet upp till det dubbla

Han la däremot till korrigerings tabeller för bränsle och tändningen för tex. lambda & EGT samt finare upplösning på tabellen för el-gasen (throttle targets) m.m. m.m.

Sen som ni såg i sista filmen så försökte han få till laddtrycksstyrningen så gott det gick med min 4-ports MAC, eftersom jag vill hålla nere vridet så blev det en del fix med att få bort svängningen av turbotrycket som blir vid växlingarna, med en 4-ventils MAC så blir 1% förändring i inställningen en för stor förändring, så för att kunna kontrollera detta fullt ut så behövs istället 2st 3-ventils MAC som styrs separat, alltså en för tryck och en för mottrycket så det var hans önskemål att jag skulle byta till detta.

Sen nu med tryckmätare i avgasröret så kunde vi se att jag hade upp till 0.5 bars övertryck i avgassystemet vid höga laddtryck, vilket dels bromsar avgaserna och då stryper effekten men även gör att på höga laddtryck så stryper ju den mina vevhus ventiler i downpipes, dessa skulle ju ge ett sug och suga ut vevhuset men det fungerade dåligt nu på högre laddtryck när det blir ett övertryck i downpipes och då stänger backventilerna, som tur var är det övertrycksventiler på mina vevhus burkar så där ventilerade den, men vi upptäckte detta snabbt i dynon och drog bort slangarna som gick till downpipes så det fick bli ventilering ut i motorrummet istället. Så ny vevhus ventilation + grövre avgassystem måste byggas.

Sen på sid 455 visade jag en tryckgivare jag monterade på vattenröret bakom motorn, den fungerade inte bra, alltså den gav pulserande och konstiga värden som ni kan höra pratas om i filmen så den behöver flyttas.

Samt till sist som ni såg så sugs mina inloppsslangar till luftfiltren ihop så detta måste också byggas om.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag vet han alltid kollar igenom "allt" speciellt på bilar han tar emot första gången, eller första gången på lite längre tid. (På min gör han det inte längre, han vet att ingen annan än han är inne i min mapp, laddar ut sparade loggar/felkoder sedan senaste besök, och lägger in senaste uppgradering av firmware och finjustera efter eventuella loggade fel)


Jag antar (utan att veta) att turbos varvtal, inte används till så mycket i din mapp, mer än för övervakning , dvs kolla dem två mot varandra för eventuella fel ,och om varvtal plötsligt ändras så loggas det som ett potentiellt fel.
Har man däremot antilag eller tex elektronisk WG så tror jag man har mer nytta av att veta exakt varvtal. Å om det är så så spelar kanske varvtalet mindre roll o det är exakt rätter,
dvs att det bara är avvikelser man tittar efter i din mapp? Lite samma sak som med knacksensorer. Den exakta decibelnivån är kanske mindre intressant, det är avvikande höga eller låga nivåer man tittar på, och framförallt om voltspikarna kommer vid rätt eller fel tillfälle.

Hur var din egna "upplevelse" mer generellt över hur bilen /motorn fungerar före och efter ni var klara för dagen??

Just gällande priset/antalet timmar så tror jag inte att jag någonsin hört någon som uttrycker att det har blivit för högt, det flesta jag hört negativt gäller snarare "det vanliga" att man har hoppats på högre siffror, eller att man kommer dit med en bil som inte är "tillräckligt färdig" för att ställas i bänk. Oftast upptäcks det redan utanför när han kollar igenom kallstarter/givare/allmän genomgång. och får åka hem med en lista över saker att fixa för att återkomma när det är klart. (Vilket jag själv tycker är enbart positivt. Vissa andra företag skulle kanske mappa en bil som i själva verket inte är redo. Tex läcker vatten, har lågt oljetryck, har störningar på elsystemet osv)

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



RallyQuattro skrev:
"Gud"



Vi har/hade en Subaru här i Ludvika som mappats där, och VERKLIGEN behöver en session till om man uttrycker sig milt.
Alla kan tyvärr misslyckas, och ägaren säger sig vara nöjd trots jag påpekat den ryker som en diesel ibland, trots den går i låglastområdet.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Alltså jag tycker han är bra och trevlig och han gjorde mycket mera inställningar och fix än jag räknat med.

Tänkte ju att det bara var lite fin justering av laddtryck, bränsle och tändning som skulle göras men han gjorde massa annat också vilket ju var bra.

Men nu efter att sätt allt extra han fixade med så skulle man vilja besöka även andra företag och låta dom också lägga sitt fix på mappen, tänker som en låt = sällan bara 1 person gör allt utan ofta en som skriver text, en musik, en sjunger, sen har vi orkester osv. sen mixas och fixas innan det är en vinnare låt..

Men angående givarna så har jag om jag räknar ihop alla temp och tryckgivare totalt 34 st !!
Så efter ett antal frågor om det är rätt givare där man svarade Ja hela tiden så kändes det som att man ville skrika JAAAAAA för fann !!
Men som nämnt han gjorde ju mera och tog ändå inget betalt för den tiden som gick åt för denna kontroll.

Och Turbo varvtal kontrollerade han som ni kan höra om i filmen, men då var det skillnaden han upptäckte och ja han kanske inte har koll på rpm på en EFR och inte heller tänkte på varför varvtalet var så lågt och jag glömde också att fråga om det..

Sen hjälpte han även till gratis efteråt, för kallstart behövde fixas med, så varje morgon dagarna efter så startade jag loggningen och startade bilen, alltså nötte på starten och sen prov gasade så den bluddrade och dog, sen mailade jag loggen till honom så gjorde han lite justeringar och mailade tillbaka ny mapp jag laddade in och gjorde samma test morgonen efter sen hade jag lite andra problem som han också fixade på distans.
Så totalt 7st mappar efter den första fick jag där han fixade olika problem som uppstod efteråt.

Och jag har inget att klaga på angående priset utan tvärtom, jag var ju där längre tid än vad han tog betalt för och dessutom hade han ju lägre tim pris än ppf.
Men undrade då i början när han satt och gick igenom allt om det var för att låta tiden gå för att få mera betalt men så var ju inte fallet visade det sig när dagen var slut..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Att han gör ett stort jobb att kolla genom allt är ju kalas, men det jag ville poängtera är att trots man kan kanske gudaförklara någon, så finns det ofta nån liten grej som saknas för att hela rustningen ska skina bländande.
Medaljens baksida liksom.

Och med det, INGEN är ofelbar, man får acceptera det helt enkelt, men sätta sin nivå på vad man accepterar.

När jag dribblade med DTA s60pro i kadetten så var det ingen som dög riktigt enligt mig, rättare sagt som jag litade på.(det är några år sen nu )
Jag var på väg ned till PPF, och ärtan ville inte riktigt mappa, utan jag skulle få göra det själv enligt hans förslag, i deras bänk.
Men jag körde sönder en medbringare i lådan kvällen innan, så det blev inget .

Och nåt jag lärt mig, man ska inte blanda in miljoner kockar i smeten.
Den första man åker till och mappar ska man åka till sedan också då han känner till projektet.
Och man brukar då kunna göra bra priser också, just pga tiden minskar betydligt som bilen ockuperar bänken.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag håller med början av ditt inlägg men inte slutet.

Istället för musik kan jag göra detta exemplet, säg att du har en race bil du lättat rejält sen lämnar du den till en firma och ber dom lätta den maximalt och dom lyckas få bort 70kg
När du får tillbaka bilen så lämnar du in den på en annan firma och ber om samma sak och dom lyckas skala bort 25kg till.
Efter det lämnar du till tredje firman som skalar bort 10kg till.
Sen fjärde firman som skalar bort 2kg
Sen kan man ge sig för om dom sista grammen en fjärde firma får bort blir nog onödigt.
Så totalt fick dom bort tillsammans 107 kg

Grejen med att lämna till en och samma firma att mappa är att du vet ju inte om den firman är bäst på ditt sprut och din motor och därmed gör det bästa arbetet.
Men visst funkar bilen perfekt och du är nöjd så blir det som du skriver enklare och billigare att stanna kvar hos samma firma.

Men jag hade ju min först hos DBR, dom hade ju mappat MaxxEcu på en RS6 motor i en Ultima GTR så det var den mappen jag hade som grund och sedan anpassade efter min bil, men den gjordes typ år 2016 så MaxxEcu Mtune har ju utvecklats massor sedan dess med nya funktioner tills jag mappade min hos DBR, men nu så gjorde han inget extra utan det var typ bara laddtrycksstyrning, kamaxlar, bränsle och tändningen.
Medans AG's la till massor av extra tabeller och grejer som inte DBR gjorde och det är det jag menar att lämnar jag in den till en annan nästa gång så kanske dom lägger in ytterligare funktioner och trix som dom lärt sig.

Tar vi PPF så är dom nog grymma på Fueltech och dragrace bilar, men jag vet inte hur bra dom är på andra sprut och gat eller banracing?
Och som du skrev så ville dom inte ens mappa ditt DTA.

Så om du håller dig till en och samma firma så vet du inte att det blir det bästa för dig.

AG's är nog grymma på Syvecs men inte lika bra på andra sprut, så finns nog andra som kan MaxxEcu ännu bättre, men hur vet man vem som är bäst på Audi V8 biturbo och MaxxEcu om man inte testar olika

Samt bara för att AG's klantade sig med den Subarun du nämnde så behöver ju inte det betyda att nästa bil från Ludvika får samma problem, utan det kanske berodde på sprutet/motorn eller något annat som han inte grejade.
Och japp ingen är ofelbar.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Angående att han nog är bättre inkörd på Syvecs än MaxxEcu, så hade jag lite problem med el-gasen efteråt, som AG's också försökte fixa med PID värden och dämpning osv.

Men Tony skrev detta:
Gasspjället är en mardröm

Så jag frågade vad han hade för önskemål till programmet Mtune för att fixa detta:
Man skulle vilja ha tabeller för pid då den inte vill ha samma pid hela tiden. Typ en pd tabell med en i tabell.
Samt kick error + samt - med olika duty mm mm.
Han skickade med skärmdumpar från Syvecs.

Så jag skickade ner det som önskemål till MaxxTuning men dom förstod inte riktigt problemet:
Men om du ber honom att beskriva problemet, gärna en loggfil när man kan se problemet så kanske vi kan peka på vilken inställning han ska pilla på.
Allt handlar inte om avsaknad av inställningar, det är större chans att din tuner är van vid Syvecs och är helt ovillig att lära sig något nytt och modernt
Om din tuner är den jag misstänker det är så är jag inte alls förvånad att han inte får till det.



Så jag skickade sedan logg till Maxxtuning och fick massa bilder med förslag på åtgärder, framför allt såg han detta:
Jag ser små spår TPS Rate aktiveringar här, ser ut som lite snabba störningar på pedalen, som plockas upp av systemet som avläser de analoga ingångarna med 2000 gånger per sekund, för att avhjälpa detta kan man göra följande:
Aktivera pedal filter för att lugna ner signalen.
Kanske något hjälper din tuner...


Så jag testade dom olika förslagen och det löste problemet direkt.

Hade även innan besök hos AG's problem med att den gick oroligt och segt på lambda 1 så hade den lite fetare inställd och det blev samma resultat efter att AG mappat.

MEN nu när pedal filter m.m. vad aktiverat så fungerar den plötsligt utmärkt på lambda 1
Så jag har nu gjort om lambda tabellen och justerat om bränslet vid tomgång osv.


Så AG's Tony är duktig och trevlig och kan mycket men tyvärr inte allt när det gäller MaxxEcu

Men planerna är att ändå besöka honom igen när jag åtgärdat alla problem, förhoppningsvis nu i år.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Hehe. Lite komiskt nästan

"Om din tuner är den jag misstänker det är så är jag inte alls förvånad..."
Vore ju väldigt märkligt om han inte direkt förstod vem du pratade om. Dem har väll "känt" varandra väl i många herrans år.
Har för mig det var åren runt kanske 2010 till 2015 då Tony knappt pratade om något annat än maxxecu , så det är nog många, (antagligen hundratals) som blivit mappade hos Tony.
Men att avsluta med ovillig att lära sig något nytt vet jag inte riktigt vad han menar med. Är väl knappt så många andra i det här landet som hanterar mappning av så många fler olika system vad jag vet.

Sen kan jag dessvärre lite för lite ingående om programmering , men jobbar en hel del med programmerare inom yrket, och det är lite som med topplocksfolk, växellådsbyggare , it-tekniker, eller andra yrken där man "måste" vara totalnördig . Det finns lika många olika sätt att lösa samma problem på som det finns programmerare, och de flesta tycker nog att just deras egna sätt är det bästa såklart.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



knotan skrev:
Sen kan jag dessvärre lite för lite ingående om programmering , men jobbar en hel del med programmerare inom yrket, och det är lite som med topplocksfolk, växellådsbyggare , it-tekniker, eller andra yrken där man "måste" vara totalnördig . Det finns lika många olika sätt att lösa samma problem på som det finns programmerare, och de flesta tycker nog att just deras egna sätt är det bästa såklart.

Ja det vore väl konstigt om man inte tycker sitt eget sätt är bäst

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Nja. Bland en typ av personlighet.
Man är olika. Jag tänker väll snarare ofta att det finns väldigt många, som vet mycket bättre än mig och är mycket skickligare , jag försöker oftast bara göra det bästa jag kan utifrån rådande omständigheter , efter bästa förmåga.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



knotan skrev:
Jag tänker väll snarare ofta att det finns väldigt många, som vet mycket bättre än mig och är mycket skickligare , jag försöker oftast bara göra det bästa jag kan utifrån rådande omständigheter , efter bästa förmåga.

thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



En annan aspekt är ju att en "riktig" mappning tar en vecka eller 2 i en bänk. Ingen/väldigt få vill betala för det.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Precis, därav är det ofta lönsamt att åka till en som mappat ens bil innan.
Han har förhoppningsvis lärt sig nåt under tiden sen man sist var där. så han kan implementera nya finesser eller förfina de gamla.
Och då mycket snabbare än nån annan pga det är en 'upptäcksfärd' att sätta sig in i en ny bil/setup.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Jag förstår hur du menar, men återigen om du stannar på första företaget så har du ingen aning om hur bra dom har koll på ditt sprut och motor, alltså du kan gå miste om massa funktioner och annat.

En grej som AG's ändrade var tex tabellen för Main Throttle Targets.

Den har hela tiden varit på 8x9 rutor och var nog std tabellen och den använde även DBR.

Nu kopierade AG in en tabell han hade i datorn från någon annan el-gas bil han lagt tid på och den tabellen har upplösning på 24x18 rutor ! Så nu ännu bättre känsla i el pedalen.

Även IAT & CLT Correction tabellerna gjordes med fler rutor för bättre kontroll m.m.

Och en annan grej han gjorde efteråt via mail var att laddtrycks styrningen fick en 4D-axel med Boost Pressure Error så nu är det flera tabeller den varierar i mellan, för jag hade lite fel på laddtrycket vid testerna på gatan som inte upptäcktes i dynon.

Och det är detta jag menar med tabeller där en tuner lagt tid på att få till vissa saker som här tex. el-gasen, åker du till en annan så kanske han lagt tid på någon annan tabell/funktion som han kopierar in i din mapp så då kan man få massa bra funktioner från olika tuners i din mapp som då blir bättre än om du stannat hos den första.. och utan att behöva lägga veckor på dyno justeringar för varje tabell.

För bara för att en tuner säger att han mappat ett sådant sprut och motor innan så betyder ju inte det att han lagt veckor på att få till alla funktionera perfekt utan kanske bara kör med std tabellerna i din bil och det blir vad du då får.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Fast, nu är ju jag ganska vetgirig och lär mig en massa om mina egna grejer, så nog skulle jag ha en aning allt =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Ja visst kan kanske du allt om ditt sprut och motor, men trodde vi pratade allmänt?
Men gäller det dig så behövde du ju även mappa själv i dynon hos ppf så då spelar det ju verkligen ingen roll vilken tuner du åker till nästa gång när det ändå är du som mappar varje gång


Tillbaka till mina tester efteråt och tyvärr blev jag besviken på effekten när jag testade 100-200 tiderna.

Här mina och AG's mail: (detta var innan Maxxtuning hjälpte mig med el-gas problemen osv. som jag skrev om ovan)

Söndagen bra väder så testade på högre laddtryck och den högsta, funkade bra, gjorde några fuel adaption korr även där.
Så bifogar logg på högsta laddtrycket och olika fullgas, dels bara trean samt 3-4:an och på slutet segdragning på 4:an

Dock lite besviken, trodde jag skulle sätta nytt PB på 100-150 & 100-180 men blev sämre än vad jag körde veckan innan du fick mappa till den?
Nu fick jag som bäst 100-150 på 1,91sek och 100-180 på 3,29 på trean.
tidigare =23/8: 100-150 på 1,78 och 100-180 på 3,02 sek
Jämför jag logg så hade jag då lite högre laddtryck vid 5000 = 246kPa men som sedan sjönk sakta med varvet ner till 234kPa, men 8 grader varmare insugs temp.
Nu hade jag tidigare ladd, men bara typ 230kPa som dock sedan ökade efter 6k och gick upp till 250kPa vid 7000rpm och svalare väder, trots det sämre prestanda nu?

AG:s
Oj var tråkigt att det blir sämre tider.
Vet inte riktigt vad det skulle bero på. Enligt logg så ser det rätt ut lamda mm. Dock har jag gjort en kompensation om inte ladd uppnås som det ska.
Kan du snälla testa tider igen vid tillfälle.

Är du säker att du inte har något luftläck?
Med tanke på att det skiljer ca 2000rpm mellan turbona. Samt så högt mottryck.

För mig är det väldigt viktigt att du inte ska vara besviken så jag kan köra den där igen i bänken o lägga mer tid självklart kostnadsfritt.
Mapp bifogad


Jag:
Smart med 4d axel på boost errorn, ska se om jag hinner testa i morgon tisdag på kvällen.

Om du tittar på min logg på gatan så skiljer det inte så mycket på turbo rpm.
turbo1 ligger kanske 100rpm över upptill 6000rpm där går turbo2 om och först efter 7000rpm så ligger den mellan 1000-2000rpm högre.
Och då har jag ju fullt ladd från 4000rpm, så borde ju läcka redan där och då skilja en massa i varvtal redan vid 3-4k rpm?
Så kan ju vara skillnader på turbona, ena kanske drabbats mer av oljeläckaget eller nåt.

Nu ska jag till Gotland ring i helgen, men nuvarande effekten duger gott för detta, är bara mina 100-200 tester som gjorde mig förvånad..
Så ny dyno kanske vi kan göra senare, dock känns det ju som att jag då borde bygga om laddtrycksstyrningen innan och även flytta vatten trycks givaren, så detta fungerar som det ska.
----
Jag igen:
Har testat en massa idag tisdag och försökt få laddtrycket bra genom att ändra i tabellen men blev inget bättre.
Såg att din 4d axel bara hade 50 & 100kPa inställt? men "felen" ligger ju bara på 1-20kPa, så provade ändra det också till 20 & 50kPa så att det händer lite mer.

logg 161416 är första testet idag med högsta stegrande laddtrycket och din tabell, så en jämn kurva men upp till 14 kPa för lågt så bara 3kPa bättre än testet dagarna innan.

Körde flera gånger på den raka 240kPa boost tabell och försökte få till det men blev bara vågig ladd kurva, så ändrade tillbaka sedan i tabellerna.

AG's
Tyvärr kommer det bli svår o få till en bra laddtryckstyrning med den dar ventilen som sagt.
Den är super känslig som du märker.

Jag har lagt på lite soppa vid vvt.

Som du skrev innan så fixa laddtrycksventilen så kör vi den igen när du vill.


Så därför jag nämnt att jag ska besöka AG's igen för att han erbjöd sig att mappa till den igen gratis för mer effekt, nu har det dock snart gott 2 år sedan.. men borde i alla fall få det billigt om det inte blir helt gratis nästa gång.
Men jag har ännu inte byggt om laddtrycks styrningen till 2st MAC ventiler så måste få det gjort först..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 459, 460, 461 ... 501, 502, 503   >>
150 besök idag (2501085 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande