Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 460, 461, 462 ... 501, 502, 503   >>
184 besök idag (2501119 totalt)
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Hur ser tiderna ut i dagsläget då ? Har dom ändrat sig något ?

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Inte så mycket, men här är bild bevis som gjorde mig lite besviken som jag skrev om i sista inlägget på förra sidan.

Jag själv justerat på gatan gav detta resultatet:
23/8



Efter att AG's mappat blev det tyvärr bara detta:
13/9


0-60 & 0-100 är inte testat då det bara spinner så glöm dom tiderna.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Bild på bilen hel och klar för hemfärd från AG's

2020-09-08 kl 18.30


Men under dyno körningen så märkte vi att oljetrycket sjönk lite, jag har satt varning på 1bar och på vägen hem vid lågt varvtal och tomgångs körning så varnade den så jag behövde hålla varv på motorn?

Några dagar senare hissade jag upp bilen men hittade inget allvarligt läckage mer än att det kommit ut lite olja mellan lådan och motorn.
Vilket dock kändes konstigt då det är ny packbox där, visade sig dock inte komma från packboxen men mer om det senare.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Planerna var ju besök på Gotland Ring.

Hade ju ny Motul 300v någon månad innan AG's

Så provade först att byta mot ny igen, sen test med tjock Castrol 10w60 olja !

Klicka för större bilder!


Tur att man sparar loggar kontinuerligt för där kunde jag läsa fram detta:

11/8 varmolja: 2bar på tomgång och över 6bar efter 3400rpm
18/8 varm: 1.5bar tomgång och 4bar vid 3400 och 6bar först vid 7k rpm
8/9 kallstart tomgång 5bar vid 13grader
sedan mappas bilen under dagen hos AG's.

10/9 kallstart tomgång 4bar vid 10 grader
12/9 tomgång varm olja = 0,5bar och 3.5bar vid 7000rpm

Ny Motul 0w40 olja:
13/9 kallstart tomgång 2.5bar vid 16 grader, varmolja vid 3400rpm=2bar & 3.5bar vid 7000rpm

nu med ny 10w60 olja:
16/9 kallstart tomgång = 2,8bar vid 17 grader olja, varmolja vid 3400rpm=2,2bar och vid 7000rpm 3,9bar, tomgång 0,5bar vid 91 grader oljetemp.

Inte ens tjock 10w60 hjälpte till så något var allvarligt fel !?
Och det måste lösas annars blir det inget besök med bilen på Gotland Ring.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Det enda jag kom på var om min oljetrycksregulator för turbo's hade hängt sig i öppet läge?
Så provade att ta bort den och koppla direkt tryck till turbos, men inte heller det löste problemet.





Jag mätte oljetryck på 3 ställen och att alla 3 tryckgivare skulle pajat är osannolikt.





Detta var dagen innan färjan till Gotland så S8:an fick lämnas hemma och skämmas som jag skrev om på sid 421

Så här länk till början av dom bilderna och filmer som jag då la upp och nu vet ni varför bilen inte kom med till Gotland.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Och det var bilder och filmer fram till sid 426 = blir mycket att fota när man inte har egen bil att köra på banan med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



RallyQuattro skrev:
Det enda jag kom på var om min oljetrycksregulator för turbo's hade hängt sig i öppet läge?
Så provade att ta bort den och koppla direkt tryck till turbos, men inte heller det löste problemet.



Nu är det troligen inte problemet som sagt, men hur tänkte du nu?
Om den hänger sig i ÖPPET läge så är det ju fullt flöde = lika som ingen regulator.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Det enda jag kom på var om min oljetrycksregulator för turbo's hade hängt sig i öppet läge?
Så provade att ta bort den och koppla direkt tryck till turbos, men inte heller det löste problemet.



Nu är det troligen inte problemet som sagt, men hur tänkte du nu?
Om den hänger sig i ÖPPET läge så är det ju fullt flöde = lika som ingen regulator.


Jag trodde du hade lärt dig hur denna Turbosmart oljeregulator fungerar ?
https://830533.app.netsuite.com/core/media/media.nl?id=866954&c=83 . . . .

Vi har ju pratat och jag visat bilder på flera ställen tex:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .

Lägger en tydlig bild här:



Om den hänger sig i öppet läge så blir det samma sak som att du sätter en T-rör på slangen till turbo's och där ena ändan går rätt ned i tråget.

Du tappar trycket till turbo's men även motorn tappar tryck då du plötsligt har ett AN4 hål i slangarna där oljan sprutar ut, så det som räddar motorn är att det bara är AN4 medan du har kanske AN12 i flödet in i motorn, men oavsett så får du ju då ett hål i systemet där olja sprutar fritt tillbaka till oljetråget vilket gör att oljetrycket sjunker rejält speciellt på tomgång.

Liknande som att en BTR hänger sig i fullt öppet läge = då tappar du trycket i fuelrail.
Men nu var det inte där det var fel.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Så vad berodde det oå? Vad är det för typ av oljelampa. Sort/placering/vart får den drivning.
Hur ser överlastventilen/Ventilerna ut, vilken typ av flödesbegränsare finns.

Du hR sannolikt lagt upp bilder.men det är lite svårt att hänga med när man tittar in från gång till gång.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Att jag inte lärt mig?
Jag har väl inte lusläst alla dina väggar av text
Och jag har aldrig behövt en regulator där, jag körde med restriktor på turbons inlopp, funkade klockrent åt mig.
KISS

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463





Bara och "bara" oavsett är det där grymma siffror.

Med så mycket motoreffekt påverkar även andra saker som tex. väder rätt mycket.

Skulle inte förvåna mig alls om det kan skilja 100 hk i verkligheten, vid olika tillfällen.
Använder man väder kompensering på bromsbänken, kan nog angiven effekt från bänken variera ännu mera vid olika tillfällen.

Har du loggat vid dessa tillfällen ?

Skulle vara intressant att jämföra andra data, som IAT, MAP, Lambda och Duty på spridare.
Det säger en hel del om luftflödet genom maskin.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Att jag inte lärt mig?
Jag har väl inte lusläst alla dina väggar av text
Och jag har aldrig behövt en regulator där, jag körde med restriktor på turbons inlopp, funkade klockrent åt mig.
KISS

Ett tips, skriv då inte som att du "vet bäst" när du inte vet alls hur den fungerar.

Utan antingen gör du en liten googling och läser hur den fungerar eller har du inte ork till det så kunde du slutat meningen med typ "eller hur fungerar denna pryl?"

Men nu kanske du äntligen lärt dig hur den fungerar thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Daniel-635 skrev:

Bara och "bara" oavsett är det där grymma siffror.

Med så mycket motoreffekt påverkar även andra saker som tex. väder rätt mycket.

Skulle inte förvåna mig alls om det kan skilja 100 hk i verkligheten, vid olika tillfällen.
Använder man väder kompensering på bromsbänken, kan nog angiven effekt från bänken variera ännu mera vid olika tillfällen.

Har du loggat vid dessa tillfällen ?

Skulle vara intressant att jämföra andra data, som IAT, MAP, Lambda och Duty på spridare.
Det säger en hel del om luftflödet genom maskin.


Japp ute temp påverkar mycket, jag har testat mitt i sommaren förra året när det var väldigt varmt och då var den mycket tröttare.

Men nu var bägge testerna på hösten med några veckor i mellan.

Jag sparar logg nästan varje gång jag kör så jag har nog minst 500st loggar sparade sedan hösten 2018 vilket är väldigt bra att ha så man kan kontrollera saker i efterhand.

Men tar vi första testet 2020-08-23 så har jag 14st från den dagen och det är allt från 1 till flera full gas repor i varje logg och jag har tyvärr inte noterat vilken av dom som var den bästa tiden.
Men tittar jag lite så ser jag luftfilter temp på runt 33 grader.

Tar vi testet 2020-09-13 så har jag 7st loggar och tittar jag på några så låg luftfilter temp på bara 26 grader, så faktiskt svalare då trots sämre tid.

Men jag hade ju problem med laddtrycks styrningen alltså det blev en puckel innan 4-ventils MAC ventilen fick ner laddtrycket så den laddade mera på mellan registret än tänkt, så jag hade nog mera vrid moment innan den mappades hos AG's

Så efter hans fix så fick jag lägre men jämnare vrid kurva men mera hk på topp.
Men högt vrid är det som verkar ge bäst tid för 100-200km/h

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Högt vrid = hög medleffekt = låga tider är det som funkar bäst.

Men det är väl mest kul att ha kört snabbt en gång, frågan är hur den orkar andas på bana efter 2-5 varv ?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



RallyQuattro skrev:
Men tittar jag lite så ser jag luftfilter temp på runt 33 grader.

Tar vi testet 2020-09-13 så har jag 7st loggar och tittar jag på några så låg luftfilter temp på bara 26 grader, så faktiskt svalare då trots sämre tid.
Det är inte bara tempen som spelar roll.....luftfuktigheten och barometertrycket gör av sig mer än man tror

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



RallyQuattro skrev:

Men jag hade ju problem med laddtrycks styrningen alltså det blev en puckel innan 4-ventils MAC ventilen fick ner laddtrycket så den laddade mera på mellan registret än tänkt, så jag hade nog mera vrid moment innan den mappades hos AG's

Så efter hans fix så fick jag lägre men jämnare vrid kurva men mera hk på topp.
Men högt vrid är det som verkar ge bäst tid för 100-200km/h


Precis, medel effekt, area under kurvan, användbar effekt, bred vridmoments kurva...
Man kan kalla det vad man vill, men det gör nytta.

Den jämnare mer kontrollerade laddtryckskurvan kan ju dock vara snällare mot materialet.

Har du en uppväxling 100-200 ?

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



En motor propelerar ALLTID sin farkost hårdast vid vridmax.
Vridmoment = VRID moment.
Ett vridande moment.
En kraft som vrider på en axel.
Ingenting är statiskt!

Grunna på den en stund.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
erikjakan skrev:
Högt vrid = hög medleffekt = låga tider är det som funkar bäst.
Men det är väl mest kul att ha kört snabbt en gång, frågan är hur den orkar andas på bana efter 2-5 varv ?

Ja i värme så tappar man ju effekt direkt så köra mitt i sommaren så skulle vatten/metanol insprutning behövas.
Men vår/höst så är det inga problem ens på banan i många varv.


Daniel-635 skrev:

Har du en uppväxling 100-200 ?

Ja det är en växling vid ca 180, så trean är 100-150, 3+4 växel för 100-200, du kan läsa mer om tappet i tid på sid 457, läs längre ned i denna länk:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91718&postdays=0&postor . . . .
Där ser du även en graf jag la upp, där man ser att 100-180 går snabbt men sen tar dom sista 20km/h lång tid pga växlingen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
Att jag inte lärt mig?
Jag har väl inte lusläst alla dina väggar av text
Och jag har aldrig behövt en regulator där, jag körde med restriktor på turbons inlopp, funkade klockrent åt mig.
KISS

Ett tips, skriv då inte som att du "vet bäst" när du inte vet alls hur den fungerar.



Skrev väl aldrig att jag visste bäst?
Bara undrade hur du tänkte.
Du måste vara den mest lättkränkta motorkille jag varit med om *ASG*
Och,, Även solen har fläckar, man KAN göra misstag i alla lägen, mao JAG kan göra misstag då jag påpekar ett fel.
Ska det sortera ut mig som skribent i din jakt på views?

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
Att jag inte lärt mig?
Jag har väl inte lusläst alla dina väggar av text
Och jag har aldrig behövt en regulator där, jag körde med restriktor på turbons inlopp, funkade klockrent åt mig.
KISS

Ett tips, skriv då inte som att du "vet bäst" när du inte vet alls hur den fungerar.



Skrev väl aldrig att jag visste bäst?
Bara undrade hur du tänkte.
Du måste vara den mest lättkränkta motorkille jag varit med om *ASG*
Och,, Även solen har fläckar, man KAN göra misstag i alla lägen, mao JAG kan göra misstag då jag påpekar ett fel.
Ska det sortera ut mig som skribent i din jakt på views?


Tvärtom jag försöker bara få dig att fundera innan du skriver samt fundera hur du skriver då vi gärna vill ha en trevlig ton här på Rejsa, det har inget med lättkränkt att göra.
"men hur tänkte du nu?" kan man tolka som en fråga men det normala betydelsen idag är inte en vänlig fråga utan mera ett nedlåtande svar som skrivs om någon som inte har någon koll på vad han gör.

Och dina svar senare är återigen i tråkig ton.

Jag har inget emot att du skriver och ibland har du bra ideer, mina "tips" är bara att jag försöker få dig att läsa igenom allt innan och fundera lite innan du postar, alltså många av dina inlägg skulle inte ha skrivits om du bara läste igenom och tog reda på saker först.

Dina inlägg påminner ibland om en ung person som vill hävda sig på nätet, men vad jag vet är du äldre än mig så du borde lärt dig bättre än mig hur man skriver på nätet?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1758



Tänka sig, jag tycker också du har ibland en störig attityd.
Lite som en som vill vara ett snäpp bättre än andra hela tiden.

Bemöt andra som du vill bli bemött själv, det är en god regel!

Och jag sullar inte ned min text med massa smileys.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag konstaterar att ni båda behöver backa lite.

Ett verkligt klassiskt internetexempel där diskussionen sakta steg för steg glider från själva sakfrågan till eskalerande irritation. Den spiralen leder absolut ingenstans vettigt. Bara att ta många djupa andetag, eller lämna diskussionen ett tag, och INTE dra den diskussionen vidare. Även om det är svårt att låta bli att argumentera.

Acceptera att ni båda kan bli irriterade på andra. Men låt bli att lufta den irritationen här.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 460, 461, 462 ... 501, 502, 503   >>
184 besök idag (2501119 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande