Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 463, 464, 465 ... 501, 502, 503   >>
124 besök idag (2500226 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Denna Magnaflow 4" ljuddämpare dämpar ju typ inget? lät nästan som jag hade raka rör på bilen och då var ljuddämparen ändå oanvänd, så har bara suttit monterad i massor av år men aldrig körts med.
För att gå upp till 4" från 3.5" borde väl inte ge så högt avgasljud tycker jag?
För med min Simons 3.5" så var det lagom/låg ljudnivå på och dom är ju nästan lika stora så bara rör dimension skiljer.

Men angående testet så gnällde den direkt om att motorn gick för snålt men då jag har auto fuel adaption påslagen så justerar den det själv så efter att man gasat några gånger så låg blandningen rätt, men mera bränsle betyder ju att det större avgassystemet gav mer effekt. thumbs up

Och mottrycket efter downpipe sjönk från 0.5bar till 0.3bar (som Max värde)
Så bättre men ändå inte bra, vet ej om 4.5" skulle hjälpa, men jag tycker det nog är bättre att istället bygga dubbla rör hela vägen.

För att hitta rostfria avgasdelar och ljuddämpare i 4.5" är inte så lätt, finns ju på lastbilssidan, men då är det gigantiska ljuddämpare.
Eller köpa typ Vibrant race ljuddämpare som inte ser ut att dämpa speciellt bra.

Så dubbla rör hela vägen fick det bli, frågan är om dubbla 3" räcker eller om man behövde dubbla 3.5" ?
Enklast är ju att bara bygga vidare på mitt dubbla 3" som sitter där.
Så vad tror ni jag valde att göra?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Ingen som pallar gissa.

Kan du inte uppdatera i realtid som vanliga människor?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
erikjakan skrev:
Ingen som pallar gissa.

Kan du inte uppdatera i realtid som vanliga människor?


Det är SOMMAR och bilen har stått i garaget sedan i höstas och kanske kört 1 km med den i år och inte mekat något med den på LÄNGE så realtid = hade det varit INGET inlägg alls i tråden på minst ett halvår..

Är det det du vill så varför hoppar du inte över att läsa på ett halvår så får du se hur roligt det är med ytterligare en död projekttråd på forumet

Bättre att försöka hålla liv i tråden än låta den dö ut som så många andra bygg trådar gör hela tiden.

Hur går det med dina egna bil trådar? händer det något?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

And here we go again...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



RallyQuattro skrev:
erikjakan skrev:
Ingen som pallar gissa.

Kan du inte uppdatera i realtid som vanliga människor?


Det är SOMMAR och bilen har stått i garaget sedan i höstas och kanske kört 1 km med den i år och inte mekat något med den på LÄNGE så realtid = hade det varit INGET inlägg alls i tråden på minst ett halvår..

Är det det du vill så varför hoppar du inte över att läsa på ett halvår så får du se hur roligt det är med ytterligare en död projekttråd på forumet

Bättre att försöka hålla liv i tråden än låta den dö ut som så många andra bygg trådar gör hela tiden.

Hur går det med dina egna bil trådar? händer det något?


Fair point men det är sjukt tråkigt att sitta och läsa bloggen utan att kunna komma med nån vettig input när du sitter på facit redan.

I övrigt är det en intressant tråd av galenskap att följa.


Nej just nu fokuserar jag på att äta glass i Italien 😁
Tids nog blir det nog fart i mina trådar igen ska du se!




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
mitche
Norrköping
Här sen Mar 2008
Inlägg: 106



Hålla liv i tråden gör man väl med att skriva vad man gör med bilen eller vilka ev problem man har i nuläget? Inte i preteritum....det verkar liksom ologiskt, kanske många av oss tycker?

Att du sedan vill att vi ska gissa vad som hände 2020 blir ju bara tokigt, för vad folk än säger är ju det fel - då du redan har gjort på något annat sätt....som är bäst enligt dig.

För att relatera till mig och mig själv, mina bilar har jag inte gjort större ändringar i nutid som folk kan relatera till eller "värt" att lägga upp därav min låga närvaro på uppläggningar.

Om funktionen "Dölj tråd" funnits kanske jag hade använt den i ditt fall, eller förslagsvis att man skapar en undersektion med "Pallbocks bilar" där även jag förövrigt kan fylla på blandade inlägg.

Hursomhelst, denna banbil verkar ju grym 200-300 för nåt år sedan, typ?

_________________
Mikael Olsson

BMW E46 M3 -05
911 993 -96
911E -72
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Ser att jag gjorde fel smiley, denna skulle vara denna i slutet av min text i första inlägget på denna sida och frågan var inte en egentlig fråga utan mera svar i form som en fråga om ni fattar..

Jag får tacka dig Erik att trots att du är i Italien med grym utsikt och äter glass så ändå väljer du att sitta och surfa på rejsa och göra flera inlägg som här i min tråd, tack.
Jag skulle inte ens själv läsa min tråd om jag var där du är, så tack


Sen måste jag tacka Mikael och beklaga att du funderar på att sluta posta på rejsa, för om du "döljer" min tråd så blir det ju inga fler inlägg från dig?
Ser nämligen att från augusti förra året så har alla inlägg du skrivit på hela Rejsa forumet varit i just denna tråd.
Går vi tillbaka 2år i tiden så har ca hälften av alla dina inlägg varit i denna tråd, och trots att du hade en BMW med tråd om den så har du skrivit fler gånger i min Audi tråd än i din BMW tråd dom senaste 2åren.
Så jag gissar att du har ett Audi hjärta där inne som brinner och att BMW'n var ett sne steg

Måste även be om ursäkt för att jag aldrig gjort dig nöjd, för har det varit aktuella inlägg fast från ban träffar så har inte det dugt utan du velat se bygg bilder och när jag visar det ja då är dom för gamla istället

Kan dock nämna att flera hundra sidor av tråden har varit aktuella bilder en del postade "live" direkt från garaget, men då jag höll denna modd med dom större EFR7163 turbo's hemligt under flera år så var det dags att avslöja denna hemlighet vilket jag gjorde i januari 2021 och sedan dess är det bygg bilder, dyno's osv. på allt detta som inte tidigare avslöjats och dom försöker jag nu hålla i rätt följd.. och istället för att posta 1000 bilder i ett inlägg som ingen orkar titta igenom samt även få med text till alla bilder på vad jag gjort under åren så blir det bara några bilder per inlägg..
Då hinner ni med att både läsa och se bilder samt ställa frågor.

Och bara för att jag kanske postar varje dag eller varje vecka så betyder inte det att jag mekar med bilen så ofta, utan det görs i perioder och då har jag inte tid att direkt gå igenom alla bilder och posta dom då utan lättare att göra det i efterhand när jag har tid och lust.
Man kan likna det med en film som spelades in för 1-3år sedan men först har premiär idag

Sen angående avgassystem så skrev jag FRÅGOR om det LIVE i november 2020 på sid 423-424 dock inga svar från er? men efter det köpte jag avgas delar och vad det blev är det ni får läsa om i kommande inlägg. thumbs up
Men med tanke på det oväsen Magnaflow gav så blev det i alla fall ingen ljuddämpare från dom.

Den ENDA körningen jag gjort i ÅR med bilen var för 10dagar sedan och det jag skrev om på förra sidan när jag testade 100-200 på grund laddtrycket och det inlägget gjordes morgonen efter jag kört så väldigt nytt och färskt så det borde gjort er nöjda
Och byggbilder på vad som gjorts i år ryms på 1 sida så tråden skulle varit död i år om det var "live"

Så imorgon kommer det postas avgas bilder på vad jag köpte för att minska mottrycket som upptäcktes hos AG's

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Det var ju november = lång vinter framför sig, så varför då göra det lätt för sig när det finns tid att bygga

Så planerna var dubbla 3.5" system hela vägen, så där jag kört med 1st 3.5" ska nu 2st 3.5" få plats


Så ett gäng med raka rör och böjar köptes:

Valde att köpa extra tunna rör vilket krånglade till det eftersom böjarna är i vanlig gods tjocklek..



Finns ju många V8 biturbo på 1000hk+ som kör med dubbla 3" men jag har inte läst om någon som mätt mottrycket, så vem vet dom kanske ligger på 0.2-0.4 bar utan att dom vet om det..

Så för att slippa först bygga 3" och sedan kanske behöva bygg nytt igen så valde jag att bygga dubbelt 3.5" direkt..
(har ju fått byggt om så mycket annat på bilen i omgångar där jag valt för klent från början)

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Man brukar väl säga att upp till 1:1 i mottryck är accepterbart?

Såklart vill man hålla ner det maximalt, men i ditt fall hade du väl bara kunna öka laddet 0.5 bar till?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 172



erikjakan skrev:
Man brukar väl säga att upp till 1:1 i mottryck är accepterbart?

Såklart vill man hålla ner det maximalt, men i ditt fall hade du väl bara kunna öka laddet 0.5 bar till?


Stämmer bra när det gäller mottryck i grenröret, här är det mätt efter turbinen


_________________
Stefan Söderstedt
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7727



Justja, missade det.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Men att hitta en oval ljuddämpare med dubbla 3.5" rör in och ut är inte så lätt..

Så fick bli att bygga ihop en själv.

Simons säljer ju lösa delar, men inga gavlar med dubbla 3.5 tum och inga långa nät rör för 3.5"
Så gavlar utan hål och 4 korta nät rör osv. köptes.

December 2020



Sen köptes rostfri Mig tråd och hålsåg för 3.5" rör.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Gavlarna för ljuddämparen hade ingen plan yta så var lite klurande hur jag skulle kunna dra raka sträck för att hitta vart jag ska hålsåga så hålen blir rätt.

Så kom på att lägga gaveln i en låda så kunde man få den att ligga hyfsat rakt och sedan med vinkelhake mot lådans vägg så kunde jag dra sträcken.



Sen var det till och såga hål, gick bra dom 2 första sedan började tänderna nötas ned.



Sista hålet kom jag inte helt igenom utan fick ta bågfilsblad samt bända o klippa och sedan slipa det runt.

Så denna billiga "Hard Head" hålsåg från Jula fungerade dåligt i rostfritt, så den reklamerade jag och fick pengarna tillbaka.
Men nu var ju dom 4 hålen gjorda så behövde den ändå inte mera

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Nät rören fick svetsas ihop samt korta rör bitar på dom.






Sen är det ju så här gavlarna brukar sitta, men det ger ju luftmotstånd med en kant runt?




Så varför inte sätta den främre åt andra hållet? då blir det ju även 1cm mera utrymme inuti thumbs up



Ger säkert någon promille mindre luft motstånd med rund kant, så fick det bli

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Inte en sandvik eller luna std hålsåg klarar mycket mer i rostfritt utan rikligt med kyl/smörjvätska. Kyler man med rinnande vatten (eller helst riktig vätska) så tänderna aldrig blir varma så klarar dem sig avsevärt mycket bättre.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Jag skulle tro att gavlarna oftast sitter åt det hållet för bättre formstabilitet??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Hårt tryck , lågt varvtal o mycket kylning är det som gäller vid körning av rostfritt . Som knotan säger , du dödar lika fort en sandvik med rostfritt . Eftersom rostfritt inte direkt är inom anndningsområdet för dom där . Så det va ju gött att du hittade en bra person i kundtjänst

Kommer man sen till vanligt stål så går dom där hard headen lika bra som mina sandvik . .... Ask me how i know 🙂

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2909

Namndispens
Namndispens

Sent inlägg i debatten antar jag: Avgaser svalnar med avståndet normalt sett, och därmed för att hålla ex gashastigheten i konstant osv så bör man trappa ned i dimension med längden, gäller även för stressfläktar.

Jag hade inte siktat på 3,5" hela vägen med andra ord.

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Detta var inte första gången jag hålsågar

Men bara använt Bahco hålsågar innan men hade ingen i rätt storlek nu.

Bahco har hållit mycket bättre och då bara med Biltema skär spray som kylning.

Men mycket möjligt dessa fungerar bättre med mera kylning.
Men läser du recensionerna på Jula så skriver en att tänderna förstördes oavsett metall som han provat och en annan att den blev fort slö.

Så gissar att det ändå är viss skillnad på Bi-metal beroende på fabrikat..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja. Kvaliteten är stabilare på dem dyra sågarna. Dem billigare har lite större variationer helt klart. Vissa är ju inte ens skarpa nya


Diskussionen med att dra ned diametern bakåt på avgassystemet, har jag vart inne i flera ggr.

Den här teorin är inte min utan saker jag läst mig till.
En modern turbo som används i den här applikationen, (standard bilar som byggs för bränsleekonomi och emissioner är något annat)
Ska inte leva av gashastighet eller av avgastryck. Utan lever bäst med maximalt tryckfall över turbinen.
Med det sagt borde motorn må bäst av minsta möjliga motstånd nedströms från turbinen.

Gällande ljuddämparens funktion så även där förespråkar vissa att minska dimensionen. Medan jag säger tvärt om. Man vill gå upp i dimension för att sänka gashastigheten och därmed få ned ljudet som kommer ut.

Vi lär ju få svar här vartefter vad effekterna av detta blir

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Sent inlägg i debatten antar jag: Avgaser svalnar med avståndet normalt sett, och därmed för att hålla ex gashastigheten i konstant osv så bör man trappa ned i dimension med längden, gäller även för stressfläktar.

Jag hade inte siktat på 3,5" hela vägen med andra ord.


Då Patrik verkar ha semester från Rejsa så länkar jag in vad han skrev 2015 om detta och då hade jag mindre turbo's och bara en 600+hk men ändå 0.3bar i mottryck I avgassystemet.

Kadett4wd skrev:

för allt i världen låt dig inte luras att avgaserna blir kallare längre bak så du går ned i diam på avgasröret.
Jag kollade framåt i tråden och du har 2st 3" downpipes och sedan 3.5" avgas från 'mitten' av bilen och bakåt, här är isåfall en strypning.
2st 3" rör har 9116kvmm
1st 3.5" rör har 6204kvmm här är det strypt.
1st 4" rör har 8103kvmm
1st 4.25" rör har 9147kvmm, och inte förrens här har du area nog.

och, 4.25" blir svårt att få rum med.
Samt dilemmat med ljudnivåer gör att det blir svårt med 4.25" också
Mitt tillvägagångssätt skulle varit 2st 2.5" downpipe och efter Y-pipan 3.5" hela vägen bak.
Man ska inte luras att ha FÖR grova downpipes faktiskt.
Att sakta in pulsera är ett effektivt sätt att skapa mottryck som jag skrivit tidigare.
Man kan faktiskt likna för grov downpipe med ett insugsplenum.
Och ha i åtanke, WRC rallybilar nosar på 400hk med ynka 63mm avgasrör.

En annan lösning på avgassystemet är att köra 3" pipor hela vägen, dubbla ända bak.
Mvh


Sen kan du läsa i första inlägget på denna sida att med denna nedtrappning jag kört med så gav det nu 0.5 bar i mottryck, när jag gick upp till 4" bak som dock fortfarande är en förminskning så gav det ändå 0.3 bar i mottryck.

Så smalare system bak fungerar dåligt på en turbo bil.

Så bättre är samma dimension hela vägen, men då jag ej vet om dubbla 3" räcker nu så valde jag att bygga om hela systemet till dubbla 3.5" thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 463, 464, 465 ... 501, 502, 503   >>
124 besök idag (2500226 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande