Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 465, 466, 467 ... 501, 502, 503   >>
176 besök idag (2500098 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Förutom att få flexröret rakt så vill man ju gärna ha så lite glipa som möjligt så det inte behövs byggas upp med svetsen.

Ja rörexpander var det jag funderade på,
ser att Biltemas innehåller för dessa dim.
Ytteradapter # 3: 3 1/8" ~ 3 1/2"
Ytteradapter # 4: 3 1/2" ~ 3 7/8"
Så någon av dessa 2 kanske hade fungerat.

Pris idag 1599kr och tror det kostade något liknande då men tyckte det var onödiga pengar för bara 2 downpipes.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avgasverktyg/rorexpander-fo . . . .

Men hittade liknande nu för 889 kr här, så den borde jag köpt.
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-rorexpander-8-delar-kolstal-och-alumini . . . .

Men den konan jag visade i bild ovan som ska byggas med är från 3-3.5" och är i tjockare gods så den använde jag att banka med, var dock inte så lätt då konan har lite för brant vinkel och rostfritt avgasrör är ganska hårt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja jag har heller aldrig köpt satsen av samma anledning. Tycker det är så pass enkelt att lösa glipan ändå "manuellt" eller med hjälp av saker jag redan har i garaget. Satsen ser ju ut att vara samma som biltema säljer. Och den blir säkert en sådan sak man kan ha kvar och nytta av resten av livet om den kommer i en vettig förvaringslåda( så man inte tappar bort delar)

Ja rostfritt är betydligt hårdare än vanliga svarta. Även ganska stor skillnad mellan olika svarta rör. Tror tex biltema svarta rör håller nånstans kring 220-230 i hårdhet medan jag skulle uppskatta att Simons osv nog är 330-350.

Det underlättar ju rejält om man skär några korta snitt i röret där man vill öppna det eller förminska det som man sen bara svetsar igen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Biltema har ju inget större än 3" men finns ju andra butiker på nätet som har större.

Så köpte ju ett gäng polerade fina rostfria 3.5"



Men tyckte ju formen och dimension inte var så bra så köpte sedan även Simons rör böjar, som är fulare då dom inte är polerade:

Men det var ju inte bättre passform på dom thumbs down



I ändan är den så här oval:



Och nere vid böjen är den så här smal:

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Grejen var att det stod på Simons hemsida tolerans +-0.1mm

Så jag skickade bilderna och mail till dom och fick svar:


Vi har tyvärr skrivit fel toleranser på böjarna på hemsidan. +/-0.1 gäller raka rör som inte är bockade.

Rören blir alltid deformerade/ovala när vi bockar dem och sedan får vi kalibrera ändarna runda igen.
Måtten avviker ganska mycket om man kapar mitt i en böj.
U028945R är främst tänkta att montera med muff och klammer.


Vi har ett sortiment konstruktionsböjar som är avsett för TIG-svetsning:
https://simons.se/files/custom/ProductTemplate/teknisk-data-r%C3%B6rb% . . . .

De är då kapade och kalibrerade i 5° intervaller, om man behöver raksträcka i båda ändar får man svetsa dit en rakbit i bockade änden.
även dessa böjar är lite ovala om man kapar böjen mitt på så man bör sikta så nära den vinkel man behöver som möjligt.
Sedan kan man trimma ner ändarna 5 grader med bibehållen rundhet.

Vi kan skicka 2st böjar av dessa utan debitering till dig som kompensation. Meddela i så fall bara vilka vinklar du vill ha samt adress och mobilnummer.


Så jag fick 2st sådana gratis thumbs up
Jag bad dom skicka en 45 graders och en 90 graders:

Men man ser även på dessa hur ojämna dom är efter böjen.
Men bra om man behöver en specifik vinkel på rören för då blir den ändan rund mot om man kapar själv.

Finns från 2.5" till 3.5"
https://simons.se/produkter/%C3%B6vriga-produkter/konstruktionsb%C3%B6 . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:

Rören blir alltid deformerade/ovala när vi bockar dem och sedan får vi kalibrera ändarna runda igen.
Måtten avviker ganska mycket om man kapar mitt i en böj.

Det är väl ganska så logiskt när det är tunnväggiga rör

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Javisst men det lär ju skilja beroende på vad för maskin och hur dom bockar rören.

Och eftersom det stod på Simons hemsida tolerans +-0.1mm på böjarna så köpte jag dom då det lät väldigt bra..

Mitt mail till dom angående detta vara 2021-03-01 och läser du nu deras pdf så är det utgåva 13 släppt 2021-03-18, så dom ändrade felaktigheterna efter mitt mail
https://simons.se/files/user/SimonsUniversalUTG9.pdf


Här jämförelse mellan fin polerade "Kina" rör mot Simons fula rör.





Nu mätte jag inte längd så kan ju skilja någon mm i längd mellan dom.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Eftersom jag inte har grejer för att svetsa med rotgas inuti så hittade jag en pasta man kan använda istället, blir ju inte lika bra men bättre än inget..

Det är i pulver form som blandas med T-röd och sedan penslas på insidan och får torka innan man svetsar.




Här är det svetsat:


Sen bort borstat:



Började med passagerarsidans downpipe:


3" till vänster och 3-3.5" till höger.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Vart hittar man det där pulvret

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag köpte detta:
https://verktygsboden.se/maskin-teknik/svets/tigsvetsning/tillsatsmate . . . .

Sen köpte jag även detta för att göra ren svetsen på utsidan efteråt :
https://duab.se/garage-verkstad/svetsar-tillbehor/tillbehor-svets/esab . . . .
Kräver ventilation och frät beständiga Kemikalieskyddshandskar.
Samt typ stålull/Svinto att hand polera pastan med efter att den fått fräta en stund.


Lite bilder från kontroll och test under bygget:

Nu gott om plats tack vare att jag byggde om golv och kardantunneln sid 431, år 2015-2016 efter branden.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Även kallat Fusk-pasta , finns att köpa (eller ta hem) på sådana järnaffärer som säljer svetsutrustning osv. Tex Lundqvist maskin. Tools, antagligen ahlsell . Troligen har wurth något med.

Huvudsyftet är ju dock att motverka korrosion/rost på rörens insida om man inte kan använda riktigt rotskydd, så det känns kanske lite onödigt för ett avgassystem? Iofs möjligt att det även medför marginellt mindre turbulens om man jagar maximalt flöde,

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Det var faktiskt via en youtube video från någon amerikansk firma som byggde avgassystem och han använde denna rotskyddspasta vid alla skarvar han svetsade ihop.
Så forskade sedan vart jag kunde köpa sådan i Sverige.


Angående Betpasta så testade jag den på den gamla 3" biten som jag skarvat ihop med konan och den var ju mörk och ful innan som syns på en bild ovan 4 inlägg upp.


Så nedre röret och vänstra delen i bild har behandlats med frätande betpasta och även främre svets skarven på flexröret på nedre röret.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Då det gärna läcker i skarvar, även V-band så kan det tex droppa kondens vatten ifrån så valde jag nu att göra det ännu mera labyrint format genom att låta ena röret går igenom och in i nästa v-band.

Blir ju krångligare att montera och demontera men tätare, dock smörjer jag med keramisk metallfri pasta som klarar 1200°C på flänsen så det inte riskerar att fastna helt..






Vit värme tålig pasta på sprayburk sprayas i alla skarvas som ska kunna lossas igen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Dom flesta hona/hane v-bandsflänsar man köper lösa har ju otroligt dålig passform jämfört med en OEM-lösning tyvärr

Den här lösningen med två honor ser rätt trevlig ut:
https://monkeyfabgarage.com/collections/v-bands-clamps-and-reducers-an . . . .

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Intressant dock lite krånglig och dyr lösning, för jag lossar ju rören minst 1 gång om året och om jag då måste köpa nya kopparringar 4st för 11$ styck så blir det dyrt eller om det går att glödga dom raka igen och återanvända?
Sen lite krångligt att montera med lösa ringar då jag har v-band i bägge ändorna på rören under bilen, så pyssligt vid montering redan som det är, har alltså 2st 1m bitar med flexrör på som måste lossas helt för att komma åt att lossa kardan och växel länkaget innan motorn tas ur, så bakre avgas systemet kan hänga kvar.

Men säkert bra om man bara behöver monterar en gång och sedan låter det vara.

Men bäst om det fanns några med extra labyrint från början samt gärna längre rör bitar på än dom korta stumpar som dom nu har.



Ville kunna mäta mottryck även nu så en rostfri nippel med M10x1 invändig gänga fick yttre gängan bort kapad och sedan svetsades fast i downpipe.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
Intressant dock lite krånglig och dyr lösning, för jag lossar ju rören minst 1 gång om året och om jag då måste köpa nya kopparringar 4st för 11$ styck så blir det dyrt eller om det går att glödga dom raka igen och återanvända?

Same high quality as my Stainless Steel assemblies but with replaceable copper gasket. Gasket should be annealed before installation or retightened after a few heat cycles

Och svarva egna koppar ringar är ju inga bekymmer

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
super7 skrev:
Och svarva egna koppar ringar är ju inga bekymmer


Vart köper du kopparrör i typ 89mm dimension?

Hittade max 76mm på ebay för ca 900kr inkl frakt och tull för en kort 25cm bit..

Är dock säkert någon udda dimension i v-bands klämmorna




Kunde återanvända en del avgasbandage som downpipes kläddes i:



Sen lite ny isolering runt avgashusen med Karnage ull under.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
Och svarva egna koppar ringar är ju inga bekymmer


Vart köper du kopparrör i typ 89mm dimension?

Har ni inga metall återvinningsföretag som säljer lämpliga bitar för lite fika pengar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Med tanke på att jag inte ens hittar någon som säljer nya rör så är väl möjligheten att hitta 3.5" koppar rör begagnat = obefintligt ?

Nog om det, nu har jag ju gjort extra labyrint som fungerar så behöver inte koppar..


Här är dom raka rörbitarna med flex rör som sitter skruvade direkt mot downpipe's:





Fick tyvärr bli lite fula tvära böjar på rören till ljuddämparen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
Med tanke på att jag inte ens hittar någon som säljer nya rör så är väl möjligheten att hitta 3.5" koppar rör begagnat = obefintligt ?
Man behöver ju inte utgå från rör, det kan ju vara en tjock koppar tex.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Jag vet ej vad du har tillgängligt i form av fräs, svarv, vattenskärning osv.
Men jag vill inte ens tänka i dom banorna att börja göra koppar ringar från en platt bit eller liknande.
Utan om jag skulle göra det är om det fanns rör i rätt dimension för annars betalar jag hellre dom 11$ styck än att offra tid och tålamod med att försöka tillverka egna koppar ringar från ett platt ark eller liknande.
Men visst med 2 fina hålsågar med små tänder och i rätt dimensioner så kanske man kan såga ut ringar och sedan putsa till dom så dom passar i v-bands klämman.


Bakom bakaxeln fick det bli 3.5" böjar som kapades till och fick sitta tätt ihop.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Sen behövde jag några fina slutrör så enklast fick bli "japs" dämpare med slutrör på och förhoppningsvis dämpar dom även ljudet lite.

Så 3.5" in och 4" ut var det enda jag hittade.




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 465, 466, 467 ... 501, 502, 503   >>
176 besök idag (2500098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande