Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 466, 467, 468 ... 501, 502, 503   >>
81 besök idag (2495832 totalt)
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Har du provat med och utan japs-ljudhöjarna?

_________________
S Örnberg
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nej har inte testat det, måste ju då kapa till raka rör och hänga upp dom osv.
Men dom lär ju inte höja ljudet däremot kanske dom inte ger ens en märkbar sänkning..


Jag köpte med hållare för japs dämparna som jag klurade på om dessa gick att använda och hänga upp i original upphängningen i bilen.




Genom att svetsa ihop dom och förstärka med plattjärn upp till sen kapa bort och flytta om krokar osv. så fick jag till det till slut:

Inte så snyggt men fungerar som det ska.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Rör böjarna ville jag inte svetsa ihop nu, dels bra att kunna justera om något ligger emot och skramlar, sen enklare att ta ner om det går att dra isär, sen bra att kunna dra isär eller skjuta ihop för att justera längden.

Ville inte ha U-klämma som deformerar rören utan band klämma, hittade även en lång dubbel band klämma för 3.5" rör som passade bra vid böjarna:





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 438



Vart köpte du klammorna? Såg intressanta ut..

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GTS - 23.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Om du söker på Google på SealClamp så hittar du flera företag.
Jag köpte dock ifrån denna lastbilsfirma: https://www.autocomp.se/webbshop/avgassystem/universaldelar/klammor



Min brand härjade stötfångare behövde jag inte vara rädd för att såga i

Här gamla hålet:


Grov kapat, lite filande kvar:


Efter lite kapande och filande så passade dom, tryckte in rören lite mera senare så dom inte stack ut så långt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Flexrör + rör bredvid lådan fick en liten värme matta på för att minska strålningsvärmen mot växellådan.







1 månad senare:

Efter test körning en månad senare så hade rören redan blivit färgade utav värmen.

Men resultatet utav det grövre avgassystemet får ni vänta på för det gjordes mera med bilen innan det blev testkörning och det kommer visas i kommande inlägg..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Nippeln för oljeretur för oljetrycksregulatorn till turbo's har fuktat olja, så tydligen blev det tyvärr en liten por när jag svetsade dit den.
Hade det varit stål så hade det nog gått att punkta med Mig men nu är det ju i aluminium..

Så här är en veckas kvälls mekande i bilder om detta:


Försökte rengöra så mycket det gick men det kröp bara fram olja direkt i hålet när jag försökte svetsa igen hålet på den gamla..



Så tyvärr fick jag riva oljetråg och kamrem för att få bort främre kåpan:



Så gamla nippeln kunde kapas bort:


och så ny nippel kunde svarvas och svetsas dit.




Sen återmontera allt:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Så jäkla trist att riva bort så pass mycket efter provkörning och allt som behövs tas bort runt omkring

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja oljeläck på nybyggd motor är inget kul, nu var det dock ytterst lite, alltså det hade bara fuktat lite så man såg att det var lite mörkt runt nippeln på den nyblästrade kåpan.

Men det läckte lite mera mellan motorn och växellådan som jag visade bild på på sid 461

Så även växellådan och kopplingen fick tas bort.






Det var inget fel på den nya packboxen utan man kan se att det runnit från toppen av kåpan?



Och med kåpan borta så ser man att det läckt via packningen från övre hålet, detta är från vevhus galleriet mellan topparna, så märkligt hur det kan tryckas olja uppåt förbi packningen?




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det visade sig vara kåpan jag använt som inte är plan, alltså den pressar bara vid varje skruv hål.

Så planslipade för hand, här ser man att slippappret inte kommit åt på alla ställen där det är svarta partier:



Så fortsatte att slipa tills den blev en jämn yta runt hela kåpan:


Sen ny packning igen:



Samt även lite RTV silikon för extra tätning.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Kontrollmätning igen av lamellerna som sakta blir tunnare och tunnare.
2021-03-14





Samt koll på oljeläckaget på mina EFR7163
Funderade på om det gick att komma åt och rengöra så man får bort koks, men går ju inte utan att plocka isär helt och då ingen firma renoverar dessa så vågar jag inte skruva isär dom, med risk för att förstöra dom helt.




Så fick bara bli lite bromsrengöring osv.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Samtidigt som motorn var ur för allt fix:




Så funderade jag på att ta bort min oljeförflyttare och sätta oljefiltret på original plats.
För oljebyte brukar ju ändå bli när motorn tas ur och då kommer man åt att byta filtret
Och jag vet ju inte om dom klena AN8 slangarna jag kört med stryper oljeflödet.



Men jag har ju oljetemp och tryck givarna i adaptern bredvid motorn, så köpte nu en sandwich platta med plats för 3 givare:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Men med oljefiltret på plats så blir det ingen rak väg längre för olje retur slangen från turbon utan slangen blir pressad åt sidan med risk för skav på slangen eller att det blir ett veck.

Så behövde flytta slangen men nu ligger den nästan emot kompressorhuset.




Men på andra sidan så är det ett aluminiumfäste på växellådan som är i vägen.



Så fick först såga bort den så jag kunde vrida kompressorhuset närmare motorn och lådan.



Sen kunde jag kapa av oljeröret och vrida det och svetsa fast.



Sen blev det mera plats för slangen mot filtret

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Eftersom jag råkat ut för att en oljetrycks givare plötsligt visade 0 bar så vill jag inte ha bara 1 inkopplad utan flera så jag vet om det är givare fel eller om motorn verkligen inte får någon olja..

Så dels separata tryck + temp givare som jag kört med samt en kombinerade tryck/temp Bosch givare:




Dock var ju inte ytan rak i förhållandet till hålet för givaren på utgången på sidan av sandwich adaptern:



så den fick jag fräsa plant i pelarborr maskinen:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen kom nästa problem, att med kontakter på givarna så blir det trångt mot framvagnsbalken då dom sticker ut så långt.




Så markerade ut vart det behöver göras mera plats:

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Får du ihop bilen till GR 16-18/9?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Wärhner skrev:
Får du ihop bilen till GR 16-18/9?

Jag hörde du ville hänga med oss nu igen, kul, var ju 2 år sedan sist du var med.

Ja min bil ska med, men blir första hårdtestet på saker som byggdes om i vintras/våras så jag hoppas allt fungerar och det blir en problem fri helg med många snabba varv på banan.


Åter till oljetrycksgivare fixet, tog ner framvagnsbryggan och kapade upp och byggde om:



Sen blev det mera plats för undre givaren med kontakter:

17

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
Sen kom nästa problem, att med kontakter på givarna så blir det trångt mot framvagnsbalken då dom sticker ut så långt.

Det finns smäckra givare med kabel i stället för kontaktstycke direkt på givaren.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Sen kom nästa problem, att med kontakter på givarna så blir det trångt mot framvagnsbalken då dom sticker ut så långt.

Det finns smäckra givare med kabel i stället för kontaktstycke direkt på givaren.


Finns det några sådana som är billiga?
Dom jag använder kostade ca 500kr/styck och Bosch givaren typ 700 kr
Jag har totalt 10 st 10-bars tryckgivare installerade, så blir mycket pengar för allihop..
Inte tänkt byta nu ändå men om jag får problem så kan det vara bra att ha alternativ för framtiden..


Blev trångt att komma åt kontakterna när det sitter installerat i bilen:



så fick bli korta skarvar på givarna:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så blev denna modd.



Jag har dock inte märkt någon skillnad på oljetryck osv. efter denna ombyggnad.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
Sen kom nästa problem, att med kontakter på givarna så blir det trångt mot framvagnsbalken då dom sticker ut så långt.

Det finns smäckra givare med kabel i stället för kontaktstycke direkt på givaren.


Finns det några sådana som är billiga?

Jag gav 700:- för min men det var ju typ 10år sen

Eller så gör man som på riktiga tävlingsbilar... denna har nog gått nån eller några Vm tävlingar
Vw Golf IV Kit Car rallybil.


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 466, 467, 468 ... 501, 502, 503   >>
81 besök idag (2495832 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande