Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 468, 469, 470 ... 501, 502, 503 >> 479 besök idag (2501882 totalt) |
Så här blev det till slut, kanske skulle haft svarta slangar.. men fick bli det jag kört med fast nu mycket kortare slangar och runda hela vägen så nu lär dom inte sugas ihop igen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ett litet tips.
Sätt 2 gummigenomföringar i hålet för vajern som du klipper slits i, så dår du lite mindre tryckförlust genom hålen där. Mellan rören, kommer det en avskärmningsplåt det som hindrar luften från att gå in emellan rören? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Vad menar du? Han vill ju ha max övertryck i trattarna? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Mjo, men motorn slurpar i sig massor med luft, så det är sannolikt skapligt undertryck där framme inne i röret. Det krävs nog Koeniggsegg-fart innan "ram-air-effect" övervinner det undertrycket? Om det ändå är undertryck, så spelar det väl ingen roll om luften in i motorn kommer via trattarna eller via läckage i wire-genomföringen? _________________ Magnus Falk |
||||||
Nej skillnaden är nog väldigt liten, knappt mätbar säkert. Men det känns fel, man vill ju utnyttja det lilla ram air man får, samt kall luft, motorrummets luft bakom kylaren lär vara varm. Min fråga om plåten mellan trattarna kvartstår! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Nej, det ser ju ut som en schweizerost där _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Det var väldigt vad detta engagerade er
Nej jag byggde inte för max övertryck utan för minsta sug förlust, så därför ser jag inget problem med hålen för huv wire. samt hålet i mitten är där för att när jag släpper gasen så kan luften ta denna väg istället och då blåsa över insuget och kyla ned det istället. Tror inte det ger märkbar effekt om jag täpper till dessa hål? så det får vara som det är nu. Men i framtiden kanske man gör en elstyrd lucka som är stängd när man gasar och öppnas vid motorbroms Slangens genomskinliga färg är för att jag lätt ska se om någon fågel sugits in i slangen Hittar tyvärr ingen helsvart slang med stålspiral utan den som finns har ju vit tråd sydd som jag inte gillar och hade hoppats det skulle dyka upp en sådan med svart tråd men ännu inte sätt någon. Några tips? ska vara 89-90mm invändigt och slät invändigt. Klicka för större bilder! _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Något säger mig att detta är gynnsamt. Jämför med varför vindkraftverk bara har tre blad? Varför inte tio blad? ...Bromsar man upp vinden för mycket framför bladen, så går vinden bara lättaste vägen vilket är att gå vid sidan av bladen. Tre blad bromsar upp vinden "lagomt mycket". Genom att släppa luft mellan traffarna, så kommer inte fartvinden på idéen att strunta att gå in genom grillen utan istället försvinna på OVANSIDAN av huven istället därför att uppbromsningen är FÖR stor längre ned. ..Så klart ett stort mått killgissning här... _________________ Magnus Falk |
||||||
Ett rör skulle ligga och slå mot ventilkåpans kant så inget bra, sen är det inte så långt i mellan och jag behöver enkelt kunna trycka slangen åt sidan eller lossa för att få upp oljestickan: Och för att fylla olja så måste jag vrida upp filtren = därför inga slangklämmor i den skarven: Sen är det ju så tajt så jag fick sätta tunt skumgummi på balkarna under huven för dom slår i filtren. Så vill ha filtren hänga löst med långa mjuka slangar framför och bakom. Så blir inga extra rör utan bara byta slangar till några svarta om jag hittar några bra. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Då är ju frågan om all ombyggnad var värt det
Alltså bättre "trattar" till luftburkarna samt nytt grövre avgassystem hela vägen och samma dimension hela vägen... Med gamla avgassystemet så hade jag 0.2 bar mottryck vid ca 5000 rpm som ökade till 0.5 bar vid ca 8000 rpm Nu med nytt grövre så är den uppe i 0.1 bar vid 7000 rpm och pendlar lite mellan 0.1 - 0.15 vid 8000 rpm Frågan är om denna förbättringen även kunde förbättra dom redan låga tiderna på 100-200 På sid 462 visade jag mitt bästa med gamla avgassystemet vilket var 100-150 på 1.8 sek 100-200 på 3.9 sek Nu efter att justerat på mera bränsle och kört några tester på gatan så fick jag till detta: 2021-04-27 Gissar att varje 0.1 sek förbättring kräver en hel del mer effekt när man redan kör så låga tider.. Så tror avgassystemet och lufttrattar gav en hel del _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ta inte detta fel nu, och tyvärr har det har det ju tjafsats om många gånger i din tråd, men visst kan det vara lite segt att läsa om ett prestandatest i April i fjol. Jag vill ju veta hur den går nu, utan att åka till Gotland ring och spana efter monstret.
Oavsett det, läser varje inlägg, lika imponerad över dina funderingar och förbättringar. Grym jävla kanon du byggt. Står en blå AMG C63 Shooting Brake utanför porten numera, inte i närheten av din power, men satan vad dom motorerna låter gott. Har en Vit G63 runt hörnet också. _________________ Benjamin E Kör MK8 GTI |
||||||
Audi trodde nog aldrig att en S8 skulle hoppa på en motorbana, när den rullade av tillverkningslinjen. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||||
Jag tror inte många i Världen förväntade sig att Audi V8 skulle dyka upp i DTM när den kom ut heller, än mindre att den skulle vinna två år i rad mot M3 E30s och MB 190 Evo's Med andra ord, Audi blir nog inte så lätt överraskade :P _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 468, 469, 470 ... 501, 502, 503 >> 479 besök idag (2501882 totalt) |