Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 468, 469, 470 ... 501, 502, 503   >>
479 besök idag (2501882 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kalkyl skrev:
Snyggt jobb
kul o följa denna tråd
Tack !

Så här blev det till slut, kanske skulle haft svarta slangar.. men fick bli det jag kört med fast nu mycket kortare slangar och runda hela vägen så nu lär dom inte sugas ihop igen.







_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Ett litet tips.

Sätt 2 gummigenomföringar i hålet för vajern som du klipper slits i, så dår du lite mindre tryckförlust genom hålen där.

Mellan rören, kommer det en avskärmningsplåt det som hindrar luften från att gå in emellan rören?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Det spelar väl ingen roll om det läcker in i genomföringarna? Luft som luft?

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



stilldouble skrev:
Det spelar väl ingen roll om det läcker in i genomföringarna? Luft som luft?


Vad menar du? Han vill ju ha max övertryck i trattarna?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 266



Det motorrummet behöver svarta slangar(eller rör hela vägen och en kort silikonskarv)

_________________
S Örnberg
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



erikjakan skrev:
stilldouble skrev:
Det spelar väl ingen roll om det läcker in i genomföringarna? Luft som luft?


Vad menar du? Han vill ju ha max övertryck i trattarna?


Mjo, men motorn slurpar i sig massor med luft, så det är sannolikt skapligt undertryck där framme inne i röret. Det krävs nog Koeniggsegg-fart innan "ram-air-effect" övervinner det undertrycket?

Om det ändå är undertryck, så spelar det väl ingen roll om luften in i motorn kommer via trattarna eller via läckage i wire-genomföringen?

_________________
Magnus Falk
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



St3v3 skrev:
Det motorrummet behöver svarta slangar(eller rör hela vägen och en kort silikonskarv)


Håller med... dessa slangar för tankarna tillbaka till 70-talets hårtorkar-slangar...

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



stilldouble skrev:
erikjakan skrev:
stilldouble skrev:
Det spelar väl ingen roll om det läcker in i genomföringarna? Luft som luft?


Vad menar du? Han vill ju ha max övertryck i trattarna?


Mjo, men motorn slurpar i sig massor med luft, så det är sannolikt skapligt undertryck där framme inne i röret. Det krävs nog Koeniggsegg-fart innan "ram-air-effect" övervinner det undertrycket?

Om det ändå är undertryck, så spelar det väl ingen roll om luften in i motorn kommer via trattarna eller via läckage i wire-genomföringen?


Nej skillnaden är nog väldigt liten, knappt mätbar säkert. Men det känns fel, man vill ju utnyttja det lilla ram air man får, samt kall luft, motorrummets luft bakom kylaren lär vara varm.

Min fråga om plåten mellan trattarna kvartstår!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Huvens del av låsmekanismen täcker väl upp större delen av gapet mellan trattarna?

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Guson skrev:
Huvens del av låsmekanismen täcker väl upp större delen av gapet mellan trattarna?

Guson


Nej, det ser ju ut som en schweizerost där

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Det var väldigt vad detta engagerade er

Nej jag byggde inte för max övertryck utan för minsta sug förlust, så därför ser jag inget problem med hålen för huv wire.
samt hålet i mitten är där för att när jag släpper gasen så kan luften ta denna väg istället och då blåsa över insuget och kyla ned det istället.

Tror inte det ger märkbar effekt om jag täpper till dessa hål? så det får vara som det är nu.
Men i framtiden kanske man gör en elstyrd lucka som är stängd när man gasar och öppnas vid motorbroms


Slangens genomskinliga färg är för att jag lätt ska se om någon fågel sugits in i slangen

Hittar tyvärr ingen helsvart slang med stålspiral utan den som finns har ju vit tråd sydd som jag inte gillar och hade hoppats det skulle dyka upp en sådan med svart tråd men ännu inte sätt någon.
Några tips? ska vara 89-90mm invändigt och slät invändigt.

Klicka för större bilder!

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Jag hade byggt rör hela vägen fram till luftburkarna och bara haft en kort slikonslang där.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



erikjakan skrev:
Guson skrev:
Huvens del av låsmekanismen täcker väl upp större delen av gapet mellan trattarna?

Guson


Nej, det ser ju ut som en schweizerost där


Något säger mig att detta är gynnsamt. Jämför med varför vindkraftverk bara har tre blad? Varför inte tio blad? ...Bromsar man upp vinden för mycket framför bladen, så går vinden bara lättaste vägen vilket är att gå vid sidan av bladen. Tre blad bromsar upp vinden "lagomt mycket".

Genom att släppa luft mellan traffarna, så kommer inte fartvinden på idéen att strunta att gå in genom grillen utan istället försvinna på OVANSIDAN av huven istället därför att uppbromsningen är FÖR stor längre ned.

..Så klart ett stort mått killgissning här...

_________________
Magnus Falk
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Kalle_alfaturbo skrev:
Jag hade byggt rör hela vägen fram till luftburkarna och bara haft en kort slikonslang där.


Ett rör skulle ligga och slå mot ventilkåpans kant så inget bra, sen är det inte så långt i mellan och jag behöver enkelt kunna trycka slangen åt sidan eller lossa för att få upp oljestickan:




Och för att fylla olja så måste jag vrida upp filtren = därför inga slangklämmor i den skarven:



Sen är det ju så tajt så jag fick sätta tunt skumgummi på balkarna under huven för dom slår i filtren.


Så vill ha filtren hänga löst med långa mjuka slangar framför och bakom.
Så blir inga extra rör utan bara byta slangar till några svarta om jag hittar några bra.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989


Trådstartare
Då är ju frågan om all ombyggnad var värt det

Alltså bättre "trattar" till luftburkarna samt nytt grövre avgassystem hela vägen och samma dimension hela vägen...

Med gamla avgassystemet så hade jag 0.2 bar mottryck vid ca 5000 rpm som ökade till 0.5 bar vid ca 8000 rpm

Nu med nytt grövre så är den uppe i 0.1 bar vid 7000 rpm och pendlar lite mellan 0.1 - 0.15 vid 8000 rpm


Frågan är om denna förbättringen även kunde förbättra dom redan låga tiderna på 100-200

På sid 462 visade jag mitt bästa med gamla avgassystemet vilket var
100-150 på 1.8 sek
100-200 på 3.9 sek

Nu efter att justerat på mera bränsle och kört några tester på gatan så fick jag till detta:

2021-04-27



Gissar att varje 0.1 sek förbättring kräver en hel del mer effekt när man redan kör så låga tider..
Så tror avgassystemet och lufttrattar gav en hel del

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Du borde närma dig 1000hk i maskin nu,

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Jag vet inte vad som imponerar mer? 3,6 sekunder 100-200... Eller en acceleration som närmar sig fritt fall (0,9G)?

Sjukt imponerande!

_________________
Magnus Falk
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

Ta inte detta fel nu, och tyvärr har det har det ju tjafsats om många gånger i din tråd, men visst kan det vara lite segt att läsa om ett prestandatest i April i fjol. Jag vill ju veta hur den går nu, utan att åka till Gotland ring och spana efter monstret.

Oavsett det, läser varje inlägg, lika imponerad över dina funderingar och förbättringar. Grym jävla kanon du byggt.

Står en blå AMG C63 Shooting Brake utanför porten numera, inte i närheten av din power, men satan vad dom motorerna låter gott. Har en Vit G63 runt hörnet också.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Mötte dig på Djurö imorse. Jävlar vad grym den ser ut alltså thumbs up thumbs up thumbs up Antar du var på väg till färjan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731



Magnus Thomé skrev:
Mötte dig på Djurö imorse. Jävlar vad grym den ser ut alltså thumbs up thumbs up thumbs up Antar du var på väg till färjan thumbs up


Audi trodde nog aldrig att en S8 skulle hoppa på en motorbana, när den rullade av tillverkningslinjen.


_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2743



lewan skrev:
Magnus Thomé skrev:
Mötte dig på Djurö imorse. Jävlar vad grym den ser ut alltså thumbs up thumbs up thumbs up Antar du var på väg till färjan thumbs up


Audi trodde nog aldrig att en S8 skulle hoppa på en motorbana, när den rullade av tillverkningslinjen.



Jag tror inte många i Världen förväntade sig att Audi V8 skulle dyka upp i DTM när den kom ut heller, än mindre att den skulle vinna två år i rad mot M3 E30s och MB 190 Evo's

Med andra ord, Audi blir nog inte så lätt överraskade :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 468, 469, 470 ... 501, 502, 503   >>
479 besök idag (2501882 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande