Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 469, 470, 471 ... 501, 502, 503   >>
47 besök idag (2500982 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Till Benjamin mfl. så angående prestandan så är denna tid det bästa jag kört, för jag behöver nya däck innan jag kan försöka slå tiden och det har inte varit prioriterat att handla nya högprofils 235/50-18 bara för att köra en ännu bättre 100-200 tid.

Men när Tobias "LeWaN" Lewandovski gått igenom sina bilder från i helgen så kanske jag postar en bild nu på detta, men ja du borde varit där så kunde du kanske fått åkt med några varv runt banan,
det kändes dock inte som att jag flög för jag tyckte jag tog det lugnt över hoppet på Gotland Ring nu i helgen, men om det finns bild på flygande S8 så blir det grymt kul att se.

Sen är bilderna på förra sidan när jag visar hur jag måste vinkla upp filter för att fylla olja osv. faktiskt nytagna och aktuella


Tillbaka till 100-200 rekord tiden:
Generatorn hänger med nu i alla fall till 8500rpm utan att den blir övervarvad och tappar laddningen.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
erikjakan skrev:
Du borde närma dig 1000hk i maskin nu,


Bara närmat mig
Borde det inte varit över?

3.2 - 2019 Bugatti Chiron Pur Sport - 1479hp /1600Nm vikt 1996kg
3.3 - 2014 Koenigsegg One:1 - 1341hp / 1371Nm vikt 1360kg
3.4 - 2021 Bugatti Chiron Super Sport - 1577hp / 1600Nm
3.6 - 2019 McLaren Speedtail - 1036hp / 1150Nm vikt ca 1597kg

4.2 - Bugatti Veyron 16.4 Super Sport - 1183hp /1500Nm vikt ca 1900kg
4.6 - Koenigsegg Agera R - 1130hp / 1200Nm vikt 1435kg
4.8 - Bugatti Veyron - 1001hp / 1250Nm vikt ca 1900kg
5.0 - Koenigsegg Agera - 953hp / 1100Nm vikt 1400-1500kg

Min vägde ca 1700kg


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Kanske, misstänker att alla dem bilarna har väldigt mycket boost by gear och massa andra grejer som gör dem inte lika våldsamma irl för svenne att köra.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Jag stryper också min motor, har boost by gear dock bara på 1:an och 2:an
Men stryper mellanregistret på alla växlar för att skona drivlinan.

Så från 2000-4500rpm så är laddtrycket strypt till max 1.4bar sen stegar det sakta uppåt till 1,6bar vid 6000rpm, man kan se att loggen är lite ojämn då min 4-ports MAC inte är så snabb så är det en dipp i laddtrycket vid ca 123 km/h.

150km/h är ca 6200rpm så efter det är laddtrycket uppe i max som i detta fallet var 1.6bar.

dock så tappar ju motorn orken efter ca 7500rpm vilket är ca 175km/h vilket syns på denna graf.




Så hade den fått ladda fullt även i mellanregistret och kanske även gått över 1.6bar så hade tiden kapats ännu mer..
Sen lär det ju gå att justera tändning och bränsle för ännu mer effekt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



RallyQuattro skrev:
Jag stryper också min motor, har boost by gear dock bara på 1:an och 2:an
Men stryper mellanregistret på alla växlar för att skona drivlinan.

Så från 2000-4500rpm så är laddtrycket strypt till max 1.4bar sen stegar det sakta uppåt till 1,6bar vid 6000rpm, man kan se att loggen är lite ojämn då min 4-ports MAC inte är så snabb så är det en dipp i laddtrycket vid ca 123 km/h.

150km/h är ca 6200rpm så efter det är laddtrycket uppe i max som i detta fallet var 1.6bar.

dock så tappar ju motorn orken efter ca 7500rpm vilket är ca 175km/h vilket syns på denna graf.




Så hade den fått ladda fullt även i mellanregistret och kanske även gått över 1.6bar så hade tiden kapats ännu mer..
Sen lär det ju gå att justera tändning och bränsle för ännu mer effekt.


Har du filmat något under dessa repor? Hade varit kul att se och höra

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Javisst finns det filmer glömt lägga upp dom från innan jag bytte avgas och luftintag = 3.9 sek filmerna.
Vi kan börja idag med denna 3.9sek film på mätarna:
Här försökte jag även få till en bra 0-100 tid men det var svårt med greppet..

2020-10-05


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Nu ska inte jag vara den som är den, men när man kör 100-200 räknar man väl inte flygande start, utan start från 100km/h? Frågan är ju dock hur listan du bifogat är räknad.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
alindquist skrev:
Nu ska inte jag vara den som är den, men när man kör 100-200 räknar man väl inte flygande start, utan start från 100km/h? Frågan är ju dock hur listan du bifogat är räknad.


Man kör ALLTID flygande start via alla tester som inte startar från 0

Klipper in det vi pratat om på sid 462:
Det är bara när man kör från 0 som du börjar stillastående.
Vid 100-200 eller 200-300 osv. så startar och stoppar den mätningen när du passerar inställd fart.
Och mätarna mäter med GPS

Så vid 100-200 kör jag på tex trean i 70-90 och sedan stämplar fullt och håller i till varvstoppet.
Eller kör på tvåan i 50 och sedan gasar och växlar vid 80-90 till trean och sedan full gas.

Så på samma sätt som du mäter tid runt en bana, alltså ju snabbare du passerar start/mål punkten desto bättre tid får du kommande varv.
(Förutom topgear som kör med stillastående start på deras egna test bana )

Det är ju helt omöjligt att ligga i 99.9km/h och sedan gasa för att mäta 100-200..

Tar du alla Dragy tider osv. så är många gjorda från 0 och sedan visar mätaren alla olika tider i det svepet, tex kör du 402m på en dragstrip så får du upp även alla tider som 0-100, 100-200 osv.

Så ingen mäter från "stillastående start" i 100km/h

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



alindquist skrev:
Nu ska inte jag vara den som är den, men när man kör 100-200 räknar man väl inte flygande start, utan start från 100km/h? Frågan är ju dock hur listan du bifogat är räknad.


Jo man kör alltid flygande!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Dåså! Då har vi rätt ut det
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Här kommer längre film och inifrån.

2020-10-09 med 100-200 på 3.9sek


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
2020 med tiden 3.92 så lyckades jag precis slå Nisse järnet
som kör BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.





Nu 2021 så hade jag inte igång Dragy på bästa repan, men fick i alla fall en 3.7 tid:




Så då slog jag även Micke.S 997 Turbo med samma EFR7163 på E85 samt preppad tiptronic automat osv.
Vet ej hur mycket effekt han har, men gissar på över 1000hk?


Idag har det dock lagts till en massa bilar så nu är jag nere på 16:de plats
1:a ligger PPF Ärtans Promod bil på flera tusen hk så tyvärr många icke "gat bils tider" nu i listan thumbs down

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
i96danma
Enebyberg/Danderyd/Stockholm
Här sen Okt 2013
Inlägg: 621



RallyQuattro skrev:
dock så tappar ju motorn orken efter ca 7500rpm vilket är ca 175km/h vilket syns på denna graf.

Jag tror att du och jag har olika definitioner av att "tappa orken".

_________________
Dan Mattsson
981 GT4
Citera
alindquist
Rättvik
Här sen Jul 2011
Inlägg: 509



Har du några klipp från utsidan när du kör? Vore kul att höra hur den lät!
Citera
lahi
Utanför Laholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 268



RallyQuattro skrev:
Javisst finns det filmer glömt lägga upp dom från innan jag bytte avgas och luftintag = 3.9 sek filmerna.
Vi kan börja idag med denna 3.9sek film på mätarna:
Här försökte jag även få till en bra 0-100 tid men det var svårt med greppet..



Haha, fyfan vad den går Kul att se. Imponerande att du lyckas komma upp i 200 mellan kurvorna i andra filmen.

_________________
Lars Dahlstedt


Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor
Lotus Elite 503 -75
Lotus Europa S2 -68
Lotus Europa S1 -67
och lite annat
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
alindquist skrev:
Har du några klipp från utsidan när du kör? Vore kul att höra hur den lät!

Nej tyvärr, men dom som hört den på bana säger att den låter som en högtrimmad V8 med dova avgasknallar när jag växlar. thumbs up


i96danma skrev:
RallyQuattro skrev:
dock så tappar ju motorn orken efter ca 7500rpm vilket är ca 175km/h vilket syns på denna graf.

Jag tror att du och jag har olika definitioner av att "tappa orken".

Ja jämför vi mot andra bilar här på Rejsa så kanske min har mest effekt av alla i spannet 7500-8500

Men det jag menar är att ser man tiderna på varje 10km/h så går ju alla tider från 100 upp till ca 160-170km/h på typ 0.33sek
Men efter går det långsammare tex 190-200 tar ju 0,44sek då jag tappat typ 400Nm och 150hk vid 8000rpm



Så skulle sista varvtalen gå lika snabbt som början så skulle denna repa gått på 3.3 sek.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens

RallyQuattro skrev:
alindquist skrev:
Har du några klipp från utsidan när du kör? Vore kul att höra hur den lät!

Nej tyvärr, men dom som hört den på bana säger att den låter som en högtrimmad V8 med dova avgasknallar när jag växlar. thumbs up


i96danma skrev:
RallyQuattro skrev:
dock så tappar ju motorn orken efter ca 7500rpm vilket är ca 175km/h vilket syns på denna graf.

Jag tror att du och jag har olika definitioner av att "tappa orken".

Ja jämför vi mot andra bilar här på Rejsa så kanske min har mest effekt av alla i spannet 7500-8500

Men det jag menar är att ser man tiderna på varje 10km/h så går ju alla tider från 100 upp till ca 160-170km/h på typ 0.33sek
Men efter går det långsammare tex 190-200 tar ju 0,44sek då jag tappat typ 400Nm och 150hk vid 8000rpm



Så skulle sista varvtalen gå lika snabbt som början så skulle denna repa gått på 3.3 sek.


Men det är väl luftmotståndets fel att det går långsammare. 200 km/h är inte att leka med...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Dem båda samverkar självklart.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



Luftmotståndet är mer än man tror....
Alla har väl kört trimmad moppe...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
stuff
Gävle
Här sen Jun 2006
Inlägg: 71



Ja luftmotståndet (i N) är ju beroende av hastigheten i kvadrat så effekten blir beroende av hastigheten i kubik. Dubblerad hastighet medför alltså att det är 2^3= 8 gånger mer effekt som går åt att övervinna luftmotståndet.
Utan att ha kollat Cw på just Audin så handlar det ändå i storleksordningen om ca 25hk i 100km/h som sedan växer till ca 200hk i 200km/h

Så det vore förvånande om man inte har en accelerationskurva som viker av ju snabbare det går.

_________________
Christoffer Persson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988


Trådstartare
Givetvis så påverkar luftmotståndet rejält, men det jag menar är att effekten dalar ju och det är ju inget bra i kombination med det högre motståndet..

Alltså mellan ca 110km/h till 160km/h har jag begränsat laddtrycket vilket ger typ rak vridmoment kurva sedan börjar den dala, medans hk når sin topp vid ca 170km/h och sedan dalar.

Så att effekten dalar där luftmotståndet är som störst är ju inget bra..
Vilket alla med snabb växlade lådor slipper då dom kan växla vid rätt varvtal och då ligga i bästa registret hela tiden.
Ser att alla dom som kört snabbare än mig på svenska dragy listan så är det bara 1 bil som också kör med manuell låda som jag gör.

Ser att mitt varvtal sjunker med ca 2000 rpm vid växling till 4:an, har tyvärr inget test med fyrans växel, vore intressant att se vilken tid den tar för varje 10km/h i farter över 160km/h.
alltså om det går fortare på 4:an än 3:an vid 150-200 ?
Får testa det nästa år..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 469, 470, 471 ... 501, 502, 503   >>
47 besök idag (2500982 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande