Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 471, 472, 473 ... 501, 502, 503   >>
44 besök idag (2500146 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:
2020 med tiden 3.92 så lyckades jag precis slå Nisse järnet
som kör BMW E30 325ix M50 turbo, aktiv 4wd, 7 vxl DCT 900hk.
Vad är det för tider?
LLM Danne verkar då ha en skottsäker låda numera... Kamikase start med slicks...
dock så exploderade bakdiffen i helgen

100-200 i Dragy appen för Sverige, Danne har förbättrat sin tid nu till 3.49 och han är den enda med manuell låda som kör snabbare än mig i den appen.
Men vet du vad han har? har läst #SQS men vet ej om det är drevsats han menar och vad han har?
Har sökt på honom men hittar ingen aktuell info.
Gamla Sävar tråden är inte uppdaterad och garaget tråden är från 2011 osv.
På FB står det att han hade 1024hk år 2019

Det senaste jag hört är kring 1100+ hk
I helgen körde han 5,8362 och 205km/h på 201 meter

Känner man Danne rätt så kommer det nog kralligare grejer i bakvagnen

https://youtu.be/kfxjn7JAtA4?t=815

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



super7 skrev:

I helgen körde han 5,8362 och 205km/h på 201 meter


Skulle vara kul att höra dragy-tider på den repan

_________________
S Örnberg
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



RallyQuattro skrev:
Fyrken skrev:


Micke S hade gissningsvis ca 800 whp då den tiden sattes. 2 bar laddtryck på original 3,6a med H-profil. Simpel.

Hej
Du skrev detta för 1 år sedan i min tråd om Micke S:
"Vad "min systerbil" lyckats varva sina är oklart, men 2,15 bar boost och 3,79sek 100-200kmh. Varvalet är säkerligen högt."

Men oavsett om det var 2bar eller mer så är du antingen väldigt blyg med effekt siffrorna eller så var något väldigt fel? alltså överladdade ni så den bara gav värme och ingen effekt?

För tar vi SMR så hade han med dom mindre EFR6758 i sin 997 Time-attack bil med lätt driven race växellåda dessa rwd effekter mätt hos JRM datum:2017-12-07
1.3 bar = 821 whp & 1141Nm (866hk i motorn)
1.5 bar = 917 whp & 1220Nm (964hk i motorn)
1.7 bar = 1003 whp & 1263Nm (1055hk i motorn)

Jag hade 2020-09-08 hos AG's 780 awhp & 845Nm och då strypt med för trångt avgassystem och luftfilter slangar som sögs ihop.
Och min effekt räckte då bara till för intervallet 100-150 på 1.9 sekunder (ca 1.35bar vid 150)

Som sedan med bättre avgas och luftintag (och 1.4-1.6bar) kapades till 1.6 sekunder = samma tid som Micke S körde.



Hej,

Bra att du har koll när jag inte har det thumbs up Det stämmer att det var 2,15 bar vid det tillfället och det är jag som snurrar ihop det. Det var också 0,2 sekunder i varvstoppet vid växling 2-3 så lite saker att styra upp helt klart. Nångång.

RallyQuattro skrev:

Så om ni laddade över 2bar så bör ni haft närmare 1000 whp annars var något väldigt fel



Micke S's bil lämnade 640 whp @2.0 bar hos AG's för några år sedan. Maskinellt med den setup som tiden kördes. Det var dock med slir i växellådan pga felaktigt hanterande i dynon så dessa siffror går givetvis inte att stirra på.
Min bil lämnade 827 whp @ 2.0 bar i min navdyno (Ogges gamla). Det med lite bättre förutsättningar än Micke S's vid tillfället han körde den tiden så därav ca 800 whp @ 2.0 bar. +- på siffrorna finns alltid och det är ju bara dumt att jämföra mellan dynos. Dragy är bra för det visar det som effekten faktiskt gör med bilen.
Pga de tidigare övervarvningsproblemen som vi hade med dumpventiler som öppnade så gav de där sista 0.15 bar väldigt dålig utväxling i. Det blev mest mottryck av det (skenade 1 bar) och för 7% ökat insugstryck gick det bara åt 3% mer bränsle. Så gissningsvis 3% mer effekt om vi ska generalisera något. Då kamdurationen är relativt kort så klarar motorn av det hyffsat (OEM VTG ger vansinniga mängder mottryck) och ingen kollaps som en motor med mer överlapp.
Så, räknar vi högt då med mina siffor + 3% så får vi 852 whp istället. Inga 1000 whp här inte, vilket hade låtit väl bra om original lämnar 480 hk i motorn på bensin vid ca 1 bar boost. Så säger vi 600 hk i motorn på E85 original (verkar OK generarlisering på dessa motorer) vid 1 bar. Går vi då från 200 kPa till 300 kPa så är det 50% mer, dvs ca 900 hk i motorn. 850 whp kanske är rimligt, men troligen lite lägre än så inser man nog.

Jämför man med tex ESMotorUK så går en 991.1 med 818 whp (MainLine hub) 4,1 sekunder 100-200. Så lite lättare bil och lite mer effekt så är vi där helt enkelt. Alltså inte på några 1000 whp. Jag vet inte vad Micke S's bil väger men kolfiberbromsar, OZ 19" samt inget baksäte/subwoofer är väl det som är gjort typ. Annan baklucka också som är lite lättre, men skapar också mer drag med den vingen (GT2-kopia).

SMR's bil är/var snabb och lämnade en hel del effekt i en bänk. Jag har för mig att motorn var uppgraderad till 3.8 men kan ha fel. Jag vet också att det surrades om andra kammar mot vanliga turbo. Snabb och grym i vilket fall och jag har för mig att den gjorde riktigt bra tider på 100-200 kmh också. Aero till trots.
Större volym och andra kammar påverkar såklart effekten vs laddtryck.

Bra att du tipsade mig om kompressormappen. Det ser inte så bra ut för oss över tryckratio 3 så något behöver göras. Tack! Vi har ju iofs SX-E-kåporna på nu och de ska vara lite bättre sägs det och även flöda mer men det var inte därför vi bytte till dem.

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Fyrken skrev:

Min bil lämnade 827 whp @ 2.0 bar i min navdyno (Ogges gamla).
Pga de tidigare övervarvningsproblemen som vi hade med dumpventiler som öppnade så gav de där sista 0.15 bar väldigt dålig utväxling i. Det blev mest mottryck av det (skenade 1 bar)

Bra att du tipsade mig om kompressormappen. Det ser inte så bra ut för oss över tryckratio 3 så något behöver göras. Tack! Vi har ju iofs SX-E-kåporna på nu och de ska vara lite bättre sägs det och även flöda mer men det var inte därför vi bytte till dem.


Är din och Micke's 4wd ?
Vad gav din för effekt vid lägre laddtryck?
För det är just kompressor mappen med era höga laddtryck och du nämnde förr även att du övervarvade turbo's till 170k rpm, det får ju mig att tro att ni måste maxxat turbo's enligt kompressor mappen, och 2st efr7163 ska ju skyffla luft för 1200hk.

Är original kamaxlarna så dåliga?

För om det är så att ni gick utanför kompressor mappen så det bara gav värme och dålig verkningsgrad så förstår jag att ni inte fick så mycket effekt, men jag gissar ni även testade lägre laddtryck?
Vad gav din vid typ 1.3 - 1.5bar?

EFR7163 har ju för små avgashus för min 4.2L så jag har ju högre mottryck än dig.
Och jag tror ju att en 997 motor flödar bättre och är bättre byggd än min gamla motor, och det syns ju på effekterna SMR tog ur sin med dom mindre efr6758 även om han nu ändå hade 0.2L större och bättre kamaxlar än er, så borde det väl inte ge så mycket bättre effekt, eller är kamaxlarna ett känt problem på 997 för höga effekter?

För den effekten du hade vid 2bar med 7163's fick smr redan vid 1.3bar med mindre turbo's?
Min ger en stekhet sommardag vid 1.3bar 706 awhp och 917Nm på rullar mätt på alla fyra däck..

Och navdyno som du mätt på har ju ingen däck förlust så den visar ju mer effekt än rullar om den nu inte är fel inställd..

Nu kommer flera säga som även du nämnt att man kan inte jämföra olika dyno's, men jag har mätt min hos DBR, JRM och AG's och dom resultaten ser ut att stämma okej, alltså nav hos DBR visar lite mer än whp på rullar hos dom andra som det ska, men ingen sticker ut med jätte höga eller låga effekter mot den andra.
Och är alla dyno's korrekt inställda så ska dom visa likadana effekt siffror annars är något fel..

Så därför får jag inte ihop det hur en 997 med efr7163 & SX-E-kåpor mätt på navdyno ger så låga siffror som 827hk vid 2bar?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Laddtryck är ett dåligt teoretiskt mått på hur mycket effekt nåt ska ge.. Beror ju helt på omkringliggande faktorer.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



I synnerhet om man har högt mottryck.....

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Vi pratar ju ändå om en Porsche motor och inte något gammalt oeffektivt skräp.

Så tar vi då Erik's 997 turbo så var det 3.5" avgasrör och motor bak samt bara 3.6L = väldigt lågt mottryck.

Jag har 5m bil med motorn fram = långt avgassystem och 4.2L = mycket mera mottryck..

Så därför skulle det vara intressant att se vad 997:an gav vid 1-1.5 bar.
Kan det vara så att från 1.5-2 bar så blev det knappt någon effekt ökning?

Eller gav den bra jämn ökning hela vägen? I så fall lär den ju visat mindre effekt än originalet vid 1bar = hub dynon som används visar alldeles för låg effekt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5115



RallyQuattro skrev:
Vi pratar ju ändå om en Porsche motor och inte något gammalt oeffektivt skräp.

Så tar vi då Erik's 997 turbo så var det 3.5" avgasrör och motor bak samt bara 3.6L = väldigt lågt mottryck.

Jag har 5m bil med motorn fram = långt avgassystem och 4.2L = mycket mera mottryck..

Så därför skulle det vara intressant att se vad 997:an gav vid 1-1.5 bar.
Kan det vara så att från 1.5-2 bar så blev det knappt någon effekt ökning?

Eller gav den bra jämn ökning hela vägen? I så fall lär den ju visat mindre effekt än originalet vid 1bar = hub dynon som används visar alldeles för låg effekt.


Nu är det inte riktigt så enkelt att långt rör ger högt mottryck och kort rör för att motorn är bak ger lågt mottryck, grenrörs utformning, övergång grenrör/turbo och efter turbo påverkar långt mer.

_________________
Roland Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Förtydligande!
Mina inlägg ovan gäller ENBART min bil och dessa 3st 997:or ovan.

Erik har skrivit detta förut:
Kör jag med 1,5 bar laddtryck så ligger avgas mottryck på varandra med mitt raka 3,5" avgas. Kör jag 2,5"-versionen (stängda spjäll) så ökar trycket före turbinen med ca 30 kPa.
Kommer gå ner till 3" i år faktiskt den sista biten. Hela systemet är ca 50 cm långt på en Porsche så ska nog överleva med 3" rakt rör (+ delen som går genom ljuddämpare i mitten).
Turboflänsen är 3,5" ut på Porscharna typ.


Så han HAR lägre mottryck än vad jag har, alltså uppmätta värden..

Bara min downpipe är längre än dessa 50cm som han nämner att hela systemets längd är.

SMR och jag har mätt på samma rullande landsväg, han har ju ca 15% mera whp än mig men då har han 2wd, racelåda och troligtvis mindre motstånd i sina däck.
För jag har mycket högre rull motstånd men jämför vi motor effekt som dynon räknat fram så skiljer det inte så mycket i hk mellan våra motorer vid samma laddtryck.

Så hoppas Erik Fyrk kan visa effekt uppgifter på 1 och 1.3 och 1.5bar så vi kan jämföra på samma laddtryck.
Dock har ju han kört på navdyno så inte samma men vore intressant ändå att se vad den gav på lägre laddtryck.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Här har vi filmen när jag kör 100-200 på 3.6 sek

Ser att den hade lite onödigt fet blandning.


83

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Det är omöjligt att gissa, polarens 997a bottnade vid 780whp hos Ags, med 2x3.5" på 3.8 liter, den gav 894whp med raka rör några pull efter.

Och det avgassystemet såg svinbra ut, ingen hade gissat att det skulle stoppa så mkt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 460



Mottryck är knepigt att förutse, och svårt att bedöma.

När jag bytte turbos ökade effekten med ca. 25% på samma laddtryck.
Visst grenrören och kompressorer vart också bättre matchade.
Men jag gissar att 20 av de 25 procenten berodde på lägre mottryck.

När jag sen några månader senare testade att bromsa bilen med / Utan avgassystem, vart skillnaden så liten att det egentligen inte gick att isolera från olika intercooler temp etc.



Inte i närheten av så höga effekter, men jag har "bara" 2st 2,5 tums rör med "täta" 300 celler/tum sport kattar.
Mottrycket före katalysatorerna vart 25-30 kPa

Jag tolkar det som att just min motor led väldigt av mottryck före turbin, innan turbo bytet.
Men att 30 kPa inte vart hela världen efter turbinen. (Väldigt snäll kamaxel)

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
erikjakan skrev:
Det är omöjligt att gissa, polarens 997a bottnade vid 780whp hos Ags, med 2x3.5" på 3.8 liter, den gav 894whp med raka rör några pull efter.

Och det avgassystemet såg svinbra ut, ingen hade gissat att det skulle stoppa så mkt.


Vad hade han för mottryck före och efter bytet? för 114whp ökning är ju en hel del..

Jag sänkte ju mitt mottryck mätt i downpipe från ca 0.5bar till 0.1bar med nya avgassystemet och det märktes ju verkligen på 100-200 tiden.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Ingen aning, märks enklast när motorer slutar svara på laddtryck..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8984


Trådstartare
Har pratat med LLM Danne och Robert Hellsing om deras dragrace Audi's
Bägge kör samma Sachs RCS200 koppling som jag kör på.

Danne har ju en Audi 200 med 4-växlad dogbox med sekventiellt spakställ från SQS som han kört med i 3-4år
Han skrev detta:
kör med SQS 4vxl drevsats. Lådan har funkat grymt bra, har även deras sekventiella spakställ, där har det dock varit mer jobb innan vi fått det att funka som det ska, men nu tycker jag vi börjar fått till det bra 👍
vi körde först med givaren som sitter i spakstället standard, men den går inte använda då länkaget glappar för mycket. Dock nu med brytaren i knoppen och vettig inställning på cuten verkar det funka dugligt.

Även Robert som kör med 6-växlad sekventiell Dragpower låda behöver lägga tid på sin gearcut, han skrev detta:
Daniel har justerat på det där i flera år. Jag har bara hunnit justera 1 gång.

Här är deras 0-200km/h tester.
Dom bästa Dragy tider dom har (Danne hade inte Dragy i bilen vid senaste dragrace körningarna)



Mot Roberts nedan:



Deras växlingar ser ju rätt fina ut.

Dock om vi jämför mot en av Europas snabbaste RS3:or med DSG låda så går det fan inte att se vart den växlar:



DSG är ju sjukt snabb på att växla

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Kopplingen gör ingen skillnad på bilar med seq låda och shiftcut.
Det som gör mest skillnad där är hur hårt man törs slita i spaken för att köra korta shiftcuts(bryttid).
Sen kan en motor med stor volym ta emot turbon bättre efter en växling, kan bli en laddspik som får både wastegate och dumpventil att 'flimra'.

När det är inställt korrekt glider växlarna i bättre än tramsande med koppling
På min hoj exempelvis kör jag 30ms shiftcut, fegar/tvekar man får man inte i växeln.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7723



Det är väl hela poängen med en DKG-låda? Snabbt och noll charm

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Precis, men en del tvekar om det verkligen går att slå i drevet så snabbt.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Provstart med en rallybil på asfalt
Hur många växlingar..


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Funderar mer på varför han släppte gasen där vid ~80-90km/h

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Kadett4wd skrev:
Funderar mer på varför han släppte gasen där vid ~80-90km/h

Använde kopplingen mellan 1-2... då det var första gången killen provkörde bilen innan köpet.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 471, 472, 473 ... 501, 502, 503   >>
44 besök idag (2500146 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande