Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata 1.8 NB 2000
1, 2, 3, 4   >>
161 besök senaste veckan (6659 totalt)
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ny bekantskap.



En 1.8 5 vxl ganska orginal tror jag förutom en fin styling båge kylargaller och vindskydd.

I första hand gat bil men lite ban/ sväng anpassning får det bli.
Tjuvläser lite trådar här och där och googlat mig fram till:

1. Bredare fälgar 15x8 et 25 Storm S1+ 5 mm spacers
2.Bredare däck Toyo R888r 205 50 15
3. Sänka 35 mm runt om Höjd svetsfläns 115/120 fr/bak
4. Hårdare fjädrar dämpare Bc Racing 8/6 kg/mm
5.Mer negativ camber Ne led fram förl Flying Miata - 3.3 fram - 2.8 bak
6. Bättre båge, Cybul V roll bar + belt pipe+door bars
7. Motul 700 och nya skivor och belägg Carbotech xp10 fram och xp 8 bak.
8. Max caster som blir över och lite toe in överallt
9. Rostfritt avgassystem lite grövre bakom katalysator.

När man försöker svänga nu känns det oroligt bak och inte så mycket pulver.
Men härligt med nedcabbat har haft ganska många olika bilar under de 42 åren med körkort men första cabben.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Ulf Sanden skrev:
Ny bekantskap.



En 1.8 5 vxl ganska orginal tror jag förutom en fin styling båge kylargaller och vindskydd.

I första hand gat bil men lite ban/ sväng anpassning får det bli.
Tjuvläser lite trådar här och där och googlat mig fram till:

1. Bredare fälgar
2.Bredare däck
3. Sänka
4. Hårdare fjädrar dämpare
5.Mer negativ camber
6. Bättre båge

När man försöker svänga nu känns det oroligt bak och inte så mycket pulver.
Men härligt med nedcabbat har haft ganska många olika bilar under de 42 åren med körkort men första cabben.


Kul med mera Miata!

Efter 1 säsong med en NA skulle mitt tips vara:
1. Riktig båge först
2. Åtgärda "orolig" känsla i bakvagn (?) - kanske slitna dämpare eller bussningar?
3. Bättre bromsvätska och ev. Belägg.
4. Köra istället för att klura på resten

Efter en eller några banträffar klarnar bilden av vad som behövs mer än vad Onkel Google kan ge IMO

/Filip

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ja tack det glömde jag broms vätska behöver bytas och bromsar kollas.

Ja ska kolla både fram och bakvagn när jag byter stötdämpare och fjädrar. Har även beställt 8 st camber skruvar som verkar lossna hela tiden.

Punkterna uppe är inte i ordning direkt.Men börjar med dessa.
Har kört lite bana innan med tak bilar så jag tar lite snabbsteg nu tänkte jag.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Kul med en Miata till på rejsa! thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Torkel K skrev:
Kul med en Miata till på rejsa! thumbs up


instämmer! välkommen

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Tackar båda!

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Gör en hjulinställning först, skulle gissa på att det botar bakänden.
Men om du ändå ska byta dämpare mm så kan du naturligtvis vänta tills efteråt.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ja nått skumt är det, för att testa miatans berömda väghållning så gjorde jag en simulerad Slalom bana på motorvägs avfart men då kom den nästan i själv svängning. Min gamla V70 är rejält bättre. Då blev det beställt Gas gold cup kit 500/300. Skickade efter förlängd led till främre länkar med. Blir ju tuffare med lite camber med.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Om du ska köra på R-däck så hade jag gått upp till lite hårdare fjädrar, typ 700/400.
Komforten blir inte så mycket sämre, beror mer på vilken inställning man har på dämparna.
Men fjädrar går lätt att ändra i efterhand förstås.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ok tack kan vara ett alternativ på sikt. R däck och fälgar hemkommit.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Mina skruvar var gänglåsta av naturen som det det brukar va på bilar där hjul inställning sker var 10 år. Möjlighet att skruva ut lite när det är möjligt. Blivit av med garaget så nu är parkering som gäller. Hoppas inte så länge till. Hittade inget helt uppenbart vid en preliminär trycka slita test. Möjligtvis ena sidan stötdämpare mjukare än den andra.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Lite grejor kom hem. Mycket bumbstop bak?


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Ja, en ska räcka.

Jag fick ett kortare bumpstop från GAZ pga att mina första sprack.
Monterades tillsammans med en plastbricka med slits, som skulle förhindra att bumpstoppet sög ut olja från dämparen pga undertryck.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Jag förstått att det blir lite dåligt med slaglängd kvar när man sänkt. Tar nog bort ett gummi. Fått bågen med men tyvärr ingen stans att greja på. Hoppas kunna göra till vinter vår och sedan köra någon trackday på Knutstorp för att se hur det blir fart och balans i den. Kanske byta någon fjäder. Man får väl inte byta Krängare i std? Tänkte nog kolla hur mycket kraft det är kvar i motorn med.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ulf Sanden skrev:

7. Ny bromsvätska Biltema dot 4.

Detta gör mig lite nervös, om du nu tänker ta Miatan till en track-day. Tänk på att även "milt bananpassade" bilar ofta överhettar sina bromsar. En bil med lite lägre greppnivå tenderar att bromsa mer innan kurvorna och framför allt ha en läääängre bromssträcka som bygger upp temperaturen i bromsarna.

Jag hade spenderat lite mer och valt en riktig bromsvätska för motorsport. De extra pengarna är den ökade säkerheten väl värd - kokande bromsvätska är förbaskat obekvämt.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Det är ju inte bra om du blir. Det viktigaste har jag förstått är att byta så man inte har vatten i systemet. Kört med Denna bromsvätska i mina bilar innan och det har fungerat. Bmw cup mm. Kanske bromsar jag lite mindre? Vad ska man ha om ändrar mig? Sån här?


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Ja, den där blir säkert bra. Exakt vilken man väljer är inte så kritisk, så länge det är en bromsvätska med högre kokpunkt. thumbs up

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Ja vi får se vad det blir. Just nu är inte ens plattan gjuten till mek platsen.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Rena Räsern!


_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1190



Ulf Sanden skrev:
Rena Räsern!



det var inte dåligt, standard är väl 146hkr...

/C

_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002
Till Jobbet: 23:37 inkl. ett antal rondeller och rödljus
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1185


Trådstartare
Nej trodde det var 140? Det står det i pappren. Undrar vad de brukar ge?

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata 1.8 NB 2000
1, 2, 3, 4   >>
161 besök senaste veckan (6659 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande