Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
1, 2, 3   >>
488 besök senaste veckan (5159 totalt)
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare


Har följt forumet här nu i några år för den grym hantverksskicklighet och uppsjö av ideer man får från projekten här.

Mitt eget projekt har varit pågående sedan vintern 2019 när min minst sagt tveksamt underhållna e31 850 av 91 års model bestämde sig för att ge upp på riktigt. BMW 850 är inte bilen där du skall köpa billigast på blocket! Först var tanken att bara göra det som "behövdes" men listan blev längre ju mer man tittade på bilen och jag har en trevlig sommar bil ändå så e31:an blev ett projekt nu efter några år har jag väl ett hum om vart det är påväg.

Grundtanken var att få en bil med samma körglädje som utsende. På vägen dit har man ju börjat inse att skall man ha riktigt kul med en sådan här bil så får det nog bli lite bankörning så drömmen om Gotland Ring, Nurburgring Ring och liknande lite större banor lever helt klart även om bilen nog mest är tänkt för kurviga landsvägar och glassätande.

Genomgående har jag funderat på vad jag faktiskt behöver för funktioner och kommit fram till att jag kan gå ganska nära race bil så länge jag behåller inredning (möjligen med en halvbur) och huvuddelen av utsendet. Majoriteten av de många kilo lull lull som en e31 kommer med ligger nu på min vind och kommer inte monteras tillbaka.

Egentligen skall allt göras på bilen men prioriteringarna har varit på...
- Besiktningsbar genom SFRO/Testa.

- Upphägningen behövde renoveras och varför sätta dit något halvdant, hela upphägningen har uppgraderats huvudsakligen med CSI delar inklusive en CSI LSD diff med utväxling 3.45 men också ställbara coils från CEIKA som var de ända jag hittade med ett kit för e31an.

- Bromsar kan vara bra att upgradera så det är gjort. Detta ger ventilerat 330x32 fram och 330x28 bak allt med sexkolvsok.

- En schystare styrning, det går att få till BMW's styrboxar men här blev det delar från e46:an lockade då det liknar den styrning jag har i min Z4. Detta blir nog klart i närtid.

- Växellådan 4hp24 är en styggelse som behöver utrotas, fem-sexväxlat manuelt är det som gäller i en entusiast sportbil. En GS6-53DZ HGU växellåda från 330d e90 är på plats på den gamla motorn nu behöver de bara flyttas över till nya motorn som just annlänt och det skall byggas ett slutgiltigt växellådsfäste.

- Vikt är viktigare än effekt för upplevelsen så kära e31:an måste bantas. Enligt regpappren skall den ha vägt 1790 vid reggning och eftersom jag inte skall ha de flesta kringfunktionerna borde en rimlig målvikt vara 1550-1650 utan allt för radikala ingrepp. Lättare än en tidig M5:a borde funka och flera andra projekt har kapat lika mycket vikt med mindre radikala ändringar.

- Självklart skall man också ge sig på ett motorbygge, det är ju minst två tredjedelar av nöjet med bilbyggande det blir ju också mer eller mindre ett krav för att få bilen reggad. Motorn blir en M73N som aldrig monterats i något annat än Rolls Royce och de sista årsmodellerna av e38 7-serien. Orginal tanken var att hänga på två Mitsubishi TD04 19T med vattenkylda intercoolers men risken är nog att det inte går att få ner till en registrerbar effekt, så där kan det bli att tänka om.

Tänkte fylla på med lite bilder allt eftersom tiden går men här är några från projektet än så länge. Varning för icke yrkesmässiga lösningar och arbetssätt jag är en entusiastisk amatör.






_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Kan ju lägga till lite bilder på renoveringen av orginal motorn som var lärorik och får agera reservmotor fall den nya grunkan inte funkar som tänkt. En hel del av de kosmetiska delarna kommer också flyttas över till den nya motorn som insug och ventilkåpor.




Så här såg skiten ut när jag tog ut den, senare undersökningar skulle visa att två topplocksbult var av och vatten sprutat ut i v-et på motorn.









Modern låda måste ju hängas på.





Och varför polerade inte BMW insugen det blir ju så mycket snyggare.







Sedan nu i påsk kommer ersättaren från spanien så det blir till att få den fin också.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Alltså, stor GT-kupé med V12:a ihop med manuell låda i lite Clubsportutförande (lättad men inte helt rensad) är ju ett drömprojekt

Angående motorn så tycker jag att du ska sugtrimma, eller i alla fall börja med att ljudtrimma (headers och lagom öppet system ihop med lagom öppet luftintag, helst separata spjäll med trattar). Turbo dämpar ju det goaste ljudet i båda ändar

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Härligt med byggtråd på din bil! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1369



Spännande projekt. Snyggt och prydligt gillas

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Lars Johansson
Maglehem
Här sen Aug 2006
Inlägg: 48



Kul projekt med rätt stuk! thumbs up

_________________
Lars Johansson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Victor. skrev:
Alltså, stor GT-kupé med V12:a ihop med manuell låda i lite Clubsportutförande (lättad men inte helt rensad) är ju ett drömprojekt

Angående motorn så tycker jag att du ska sugtrimma, eller i alla fall börja med att ljudtrimma (headers och lagom öppet system ihop med lagom öppet luftintag, helst separata spjäll med trattar). Turbo dämpar ju det goaste ljudet i båda ändar



Den texten kunde jag ha skrivit

Riktigt roligt projekt, helt i min smak thumbs up

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Kul !
Du kanske är bekant med detta bygget ?

För en mindre evighet sedan byggde "Rallyfinnen" en 850 Turbo.
Han har i alla fall hängt lite här på Rejsa också, men det kan vara många år sedan.

En gammal byggtråd, tyvärr utan många bilder.

http://server.pure-pf.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=12172

https://www.youtube.com/watch?v=K_YxX_M-tro

Sist i tråden finns ett dynopapper, som är klart SFRO fientligt.

Kan även nämna att jag har 18T turbo aggregaten på min 3,5 liter sexa.
Med dom på en så mycket större motor får du lågvarvs moment så det räcker och blir över x5.
Större aggregat är bättre för maskinen, men sämre för registreringen så att säga...

Om du ska behålla länkarmarna i framvagnen, kan jag tipsa om att det finns i aluminium, om du jagar vikt.
Jag har det på min 635a från just 850.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1675



Roligt projekt - och snyggt byggt!!
Alls inget att skämmas för där! thumbs up

Kommer följa med stort intresse!

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Victor. skrev:
Alltså, stor GT-kupé med V12:a ihop med manuell låda i lite Clubsportutförande (lättad men inte helt rensad) är ju ett drömprojekt

Angående motorn så tycker jag att du ska sugtrimma, eller i alla fall börja med att ljudtrimma (headers och lagom öppet system ihop med lagom öppet luftintag, helst separata spjäll med trattar). Turbo dämpar ju det goaste ljudet i båda ändar


Det kanske blir lösningen till slut har ett par ferrari slutdämpare och tanken är väl en lång x-pipe som får ihop ljuded från de två bankerna.

Vet inte om jag faktiskt får plats med lika längds primärer / headers men tanken har ju slagit mig oavsätt om det blir turbo eller inte. Samtidigt har jag lite extra utrymme iom. att jag inte kommer använda orginal styrning, bromssystem, ac m.m. och vätskor kan man ju alltid flytta så det kanske går. Tanken är att ge sig på grenrör/avgas efter bilen lackats kanske till hösten/vintern om allt går enligt plan.

Tyvärr är väl bmw's v12 familj inte kända för sin trimvänlighet utan lite konstgjord andning, främst för att topparna stryper på avgas portar som är svåra att "justera". Det går att göra men blir ruskigt dyrt ruskigt snabbt.

Patrik Skoog skrev:
Härligt med byggtråd på din bil! thumbs up


Jupp allt pågrund av lite bra delar från finland. thumbs up

Daniel-635 skrev:
Kul !
Du kanske är bekant med detta bygget ?

För en mindre evighet sedan byggde "Rallyfinnen" en 850 Turbo.
Han har i alla fall hängt lite här på Rejsa också, men det kan vara många år sedan.

En gammal byggtråd, tyvärr utan många bilder.

http://server.pure-pf.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=12172

https://www.youtube.com/watch?v=K_YxX_M-tro

Sist i tråden finns ett dynopapper, som är klart SFRO fientligt.

Kan även nämna att jag har 18T turbo aggregaten på min 3,5 liter sexa.
Med dom på en så mycket större motor får du lågvarvs moment så det räcker och blir över x5.
Större aggregat är bättre för maskinen, men sämre för registreringen så att säga...

Om du ska behålla länkarmarna i framvagnen, kan jag tipsa om att det finns i aluminium, om du jagar vikt.
Jag har det på min 635a från just 850. thumbs up


Jo det bygget var väl ledskärna när projektet påbörjades sedan dess har två andra turboprojekt slutförts i garaget jag delar (bilarna syns på sista bilden i första posten). Man har ju lärt sig en del på att hjälpa till med dessa, vad man skall och inte skall göra så att säga. Klart bra att återvända till den tråden igen för att påminna mig om varför jag gjort vissa val som t.ex. att riva ut i praktiken allt ur motorrumet som inte är nödvändigt.

Hade helt glömt de bänkpappret men iofs skall jag bara ta ut grundladd ur 19T aggregaten det är 0.45 istället för 0.6+ det kanske är värt att rulla ner till bänken och se vad de ger innan man ändrar planen. Går ju teoretiskt att regga på 475ish hästar om man lägger tillbaka många tunga grunkor i bilen.. Glömt att han varvade till 6800 på bänken också lyssnar man på internet visdomen skall det inte vara en bra ide på m70 motorerna men de får ju v12:or att låta ännu underbarare ju högre man varvar.

Japp har alu länkarmar på för tillfället bara att allt målats svart för att bli enhetligt, tar gärna emot tips på andra rimliga viktbesparande åtgärder. Specielt vikt minskningar fram kommer nog ha betydelse på slutet. Räknat lite på det och vägt en del av sakerna som plockats ut och med nya fälgar och stolar (ush va dyrt det är också ända inredningsdelen som kanske inte skall tillbaka) så är bilen bantad strax över 300 kilo minus vad jag kommer lägga till extra.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare


Lite godis till bromssystem, koppling samt 12 nya spridare.

Spridare har utvecklats sedan 91 dom nya är ungifär hälften så stora och hälften så tunga som de gamla men har mer än dubbla kapaciteten.



Rattstång äntligen på plats. Styrningen innehåller nu delar från följande modeller E46, E36, E34, E32 och E31 och hålet i torpedväggen har växt allt medan rattstången blivit förenklad ett steg i taget. Blir lite att svetsa i ordning innan man lackar men det är ett mindre besvär.

Bara att nu kunna styra bilen när den skall flyttas härnäst till lyften känns som en seger!



Temporärt test med en E36 ratt ser bättre ut än orginal men med tiden får de väl bli en riktig renoverad M-ratt från tidigare eran med smalare rattar.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Lite gjort i garaget det senaste även om de mesta är tråkig rengöring av nya motorn och väntan på alla nya packningar men lite händer.



Nya krängar stag och yttre styrstag äntligen tar inget i och det finns avsevärt mer plats än det ser ut på bilden även vid max rattutslag. Det har varit en kamp att få det att lira, nu är det bara att hoppas att de justermåner som byggts in räcker för att ge en acceptabel bumpsteer och annat jobbigt.



Ut med gamla motorn. Nu är det bara att rensa på gamla fästen och annat skrot som inte kommer användas och svetsa igen hålet i torpedväggen.



En stund senare är mycket av de som skall över till den nya motorn löst och man börjar ju fan bli bra på att plocka isär V12:or inte ens insugen är speciellt krångliga längre.


_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Rallyfinnen
Sollebrunn
Här sen Mar 2006
Inlägg: 123



Kul att se ett E31-projekt!
Tror motorn blir ett lyft, M73 har trevligare karaktär än M70, och så är det väl mindre bekymmer med ventiltätningar/styrningar också har jag för mig. Kolla M539 på youtube, han håller på med m73 i E31 också, fast moddar inte bilen i sig.
Han har nog några andra kammar på g också. Kanke inte ger massa mer effekt, men kan göra att motorn får roligare karaktär och låter lite bättre.

Jag inbillar mig bakvagnen i E31 är mer gjord för höghastighetscruising än bankörning, när det begav sig (med turboygget) så hade jag funderingar på att byta den till en E38 bakvagn, för E38orna jag haft har känts bättre i bakvagnen, framför allt under acceleration, kändes som E31 satte sig för mycket på baken vid acc.

Antagligen hade en E39 framvagn med kuggstång funkat också, om man fått det att passa med tråget. Annars E38.. Tror mycket av den tråkiga stykänslan kommer från geometrin på E31, tycker E34 M5 har bra styrning med snäcka, så den är nog inte problemet i sig. E38 tycker jag känns bättre än E31 också.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Kul att höra från en annan tok som byggt på e31:an.

Rallyfinnen skrev:
Tror motorn blir ett lyft, M73 har trevligare karaktär än M70, och så är det väl mindre bekymmer med ventiltätningar/styrningar också har jag för mig. Kolla M539 på youtube, han håller på med m73 i E31 också, fast moddar inte bilen i sig.
Han har nog några andra kammar på g också. Kanke inte ger massa mer effekt, men kan göra att motorn får roligare karaktär och låter lite bättre.


Känns som M73N löser de flesta typiska svagheter i M70 motorn men det går rykten att toppen flödar marginellt sämre än M70 även om jag inte sätt några faktiska mätningar. Kammen är nog också lite mildare så ett byte där är nog vettigt om man inte skall ladda. Tror nog det kan ge mer effekt än man tror. Wokke som säljer upgraderade bussningar (sådana som sitter i min) och lite annat till e31:an har byggt lite hybrider oftast M73 med M70 elektronik eller M73 botten med M70 top och elektronik. Tror några av dom byggena kom väldigt nära kanske till och med lite över CSI hästar. För mig blir de maxxecu, individuella tänspolar, etanol och andra grenrör så vem vet vad de kommer göra.

Rallyfinnen skrev:
Jag inbillar mig bakvagnen i E31 är mer gjord för höghastighetscruising än bankörning, när det begav sig (med turboygget) så hade jag funderingar på att byta den till en E38 bakvagn, för E38orna jag haft har känts bättre i bakvagnen, framför allt under acceleration, kändes som E31 satte sig för mycket på baken vid acc.


Skall bli spännande att se hur min CSI delar + coils kommer bete sig inbillar mig att bilen nu känns löjligt låg och hård i både framvagn och bakvagn. Tanken är väl att sätta tid ett X-stag som kom på senare e31:or, skall göra en rejäl skillnad sägs det. Bak kan det kanske även behövas förstärkningar på tornen då de tenderar att flexa mer än man vill och till och med spricka vid lite högre effekt och entusiastisk körning. Även rimliga 17 tums fäljar med halva vikten av haman hm2:orna som sitter på bör göra sitt.

Rallyfinnen skrev:
Antagligen hade en E39 framvagn med kuggstång funkat också, om man fått det att passa med tråget. Annars E38.. Tror mycket av den tråkiga stykänslan kommer från geometrin på E31, tycker E34 M5 har bra styrning med snäcka, så den är nog inte problemet i sig. E38 tycker jag känns bättre än E31 också.


Tror du har helt rätt har efter byggets start kört lite blandet av E34 Alpina, E39 540 och M5 och alla de får ju till styrningen. Tror mitt orginal problem var huvudsakligen slitage, däck och fäljar men vem vet geometrin kan de ju vara som är huvudboven. Nu blir det kuggstång får se hur det funkar. Samtidigt känns kuggstången redan nästan perfekt, och så lätt att jag funderar på om man faktiskt behöver servo.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5678



Snyggt jobbat med motorn!

_________________
Patrik Skoog
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Tackar tackar, det skall nog bli bra tillslut och det börjar bli kul igen efter ett segt parti över höst och vinter men så är de ju med alla långtidsprojekt.

Rallyfinnen skrev:
Kolla M539 på youtube, han håller på med m73 i E31 också, fast moddar inte bilen i sig.


Oj där försvann några timmar, va slår att se någon meka med lite bmw v12:or.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Jag byggde ju om min 635a till kuggstång.

e31an och e24 delar ju mycket av delarna, men inte allt.

Under mina undersökningar noterade jag att det finns två olika styrarms bitar till e32 e34 e31
Vilka bilar som har vad blev jag inte klok på.

Skillnaden består i att spidellederna sitter med lite olika avstånd, vilket ger lite förändrad styrradie.
Tveksamt om det ger någon uppenbar skillnad när man kör dock.

På min bil monterade jag en VW polo kuggstång, då den hade bra mått, och var bra utväxling på.

Bilen blev otroligt förändrad, men då la jag även många timmar på att konstruera nya styrarmar.
För att helt eliminera Bumpsteer, och få en bra ackerman vinkel.

Just bumpsteer är väldigt "elak" på e24 e28, och ger många millimeter toe out vid infjädring.

Jag tror du kommer behöva servon.
Jag fick byta från 100 till en 130 bars pump på min bil, för att det knappt orkar.
Kuggstången ger snabbare utväxling i ändlägena, och bilarna har mycket castervinkel, som ger stora krafter.


Här finns lite bilder, jag fick trubbel med krängaren, så jag gjorde en ny, som sitter framåt istället.

https://www.youtube.com/watch?v=UCeN6G3JVNI

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Citat:
Bilen blev otroligt förändrad, men då la jag även många timmar på att konstruera nya styrarmar. För att helt eliminera Bumpsteer, och få en bra ackerman vinkel.

Just bumpsteer är väldigt "elak" på e24 e28, och ger många millimeter toe out vid infjädring.


Låter lovande upplevde nog att bumpsteer klart fanns i original men samtidigt blir det väl en funktion av hur mycket bilen rör sig i höjdled. Vilket var betydligt innan on avsevärt mindre nu.

Om jag har förståt det rätt är det väl nästan omöjligt att bli av med det så länge man har Mcpherson och kuggstång eftersom vinklarna inte blir konstanta.

I värsta fall får man väl titta på att förändra geometrin men tror det blir när bilen är så pass ihop att man ser var den hamnar vid rätt vikt och man kan ta en tur på gården.

Citat:
Jag tror du kommer behöva servon. Jag fick byta från 100 till en 130 bars pump på min bil, för att det knappt orkar.


Låter rejält elpump? Tanken är nog fortfarande att köra på orginal servot först och se vilken känsla det ger om den dessutom drar några hästar så är det kanske bara bra vid det här laget.

Trevlig film, din 635 är grym tittade på den en bra stund på Tjolöholm. Får nog ta och titta in i hjulhus nästa gång

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Tackar !

Jo, jag monterade kuggstången lågt ner.
Så lederna på bärarmarna, och kuggstången linjerar nästan till 100%

Tror din hamnar rätt lågt också, man vill ju kunna ha ett oljetråg på motorn.

Jag kör med en "nyare" bils original remdrivna servo pump, e32 eller e34 med m30 motorn.

Du har väl också hydraulservoassisterade bromsar original på den där.

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare
Jo det är ju nästa förbestämt var den kan sitta utan att göra dramatiska ingrep.

Kan justera kuggstången något bakåt om det behövs och har möjligheter att justera höjd på styrstaget och spindel. Får se om de räcker.

Får se hur jag gör med bromsservo, kanske blir att köra utan till att börja med. Inte så sugen att montera några gamla delar tillbaka så tanken just nu är nog fullt ut race system, eller något jag kan montera på annan plats än motorrummet om jag känner att det blir ett måste.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
christian svensson
Göteborg
Här sen Okt 2020
Inlägg: 56


Trådstartare


Hade inte tänkt sära på top och botten på min nya M73:a då allt ser strålande ut men bröt ihop efter några oroande videos och diskussioner. Så till biltema och handla en ny grunka för att vara lite säkrare.

Ett leak down test borde ge en del info.. En stund senare så kan man konstatera att i praktiken 0% förlust på alla cylindrar borde vara klart godkänt. Jävla enkelt och trevligt test om det ger hälften så bra info som det framstår.

Nu är det bara att få av växellådsspacer och tråg från M70 motorn så är man redo att sätta ihop allt när packningarna anländer. Skall bli underbart att komma till att sätta ihop grejor igen.

_________________
Christian Svensson

BMW E39 540 - Vinterbilen.
Z4M Coupé - Sommar bilen.
E31 850 - Eviga projektet.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E31 850 - 91 -> 854tt?
1, 2, 3   >>
488 besök senaste veckan (5159 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande