Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (96803 totalt)
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Sen måste jag flytta på oljefiltern. Ska bygga 2 st adapterplattor,en till motorn och en till Saabens oljefilterhållare (Saab donerar igen!) som har termostat och utgångar till oljekylaren!. Sen kommer jag bara bara montera filtern på bekvämt ställe och koppla mellan den och motorn med hydraulslangar.

Efter det måste jag svarva till en centrerings ring till triggerhjulet som, bulta fast ringen på remskivan och sen skruva fast triggerhjulet på centreringsringen genom ovala hål så jag kan finhjustera den.

Sen fixar jag elen och kylningen och försöker att starta motorn!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 507



Oj.. en V8 i en liten 70-tals Corolla lär skjuta på duktigt Riktigt häftigt bygge!!

Ang. sommaråket.. en gammal NSU???

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Kroegarn skrev:
Oj.. en V8 i en liten 70-tals Corolla lär skjuta på duktigt Riktigt häftigt bygge!!

Ang. sommaråket.. en gammal NSU???


Tack så mycket! den kommer att gå bra hoppas jag!

Sommaråket är en Zaz968a från 75. En ryssk bil.

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Sakta men säkert går det framåt med projektet. Har i princip byggt allting färdigt så gott det går innan jag kan provstarta bilen. Väntar på styrboxen just nu,måste bort med immo innan den funkar. Sen får jag se om det funkar med hemmagjort trigger som består av original audis g28 vr sensor och saab triggerhjul (från vevaxeln)... Kylningen ska oxå fixas sen går det att köra hoppas man. //Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5086



Tobias Nyström skrev:
Då ska jag sluta och bara smygläsa och säga detta:

SJUKT NAJS BIL!



Kan inte annat än hålla med ovanstående.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1049



Toyotan är grym.
Och du har fått mig att googla Zaz968 också......

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Tack så mycket grabbar! Fortsätt att läsa, jag lägger ut några bilder snart. På torsdag hämtar jag styrboxen och försöker att starta bilen=)

Ja en ZAZ968 är en grym bil. Det är skitkul med 1,2 liters luftkylld V4 på 40hk. Låter som en bubbla fast med Saab V4 röst=) Min bil är sänkt samt lite rat stylad men min kompis har en också och hans bil är helt original och i bra skick. En gång för 5-6år sen åkte vi båt med den,från Tallinn till Stockholm för att sen köra den upp till Sundsvall och tillbaka till Tallinn. Inga problem (nästan) och när vi stod bredvid e4an så svängde plötsligt in en gammal Austin Allegro med några gubbar i. Med engelska plåtar och en utav de gubbarna var ägaren till en ZAZ968 som var med i TopGear communist cars nåt sånt och han va JESUS JESUS WHAT A CAR =)) De körde en charity trip med Austin från London till Murmansk och tog massa bilder. Reportaget fanns sen i PracticalClassics samt i rubriken SPOTTED visar bilden våran ZAZ och hur jag fixar den med en mynt(det var nåt med fördelaren tror jag=)

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007
Inlägg: 707



Riktigt läcker bil! thumbs up

_________________
Karl Vestgöte
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Prima grejer, Vadim thumbs up

Var i Tallinn håller du till? Jag brukar vara där nu och då och hälsa på kompisar.

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
hismajestics skrev:
Prima grejer, Vadim thumbs up

Var i Tallinn håller du till? Jag brukar vara där nu och då och hälsa på kompisar.


Tack så mycket!!! Garaget ligger 5min från flygplatsen i Tln,ännu närmare till Ulemiste köpcentrum och själv bor jag på landet 4mil söder från Tln. //Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare





Grenrör och avgassystemet har blivit klara samt allting runtomkring motorn typ generator och trigger




Givaren är inte monterad på bilden

Samt så har jag ordnat flyttet på oljefiltern





Och allt förutom kylsystemet är klart inklusive elsystemet och styrboxen.
Har monterat luftmassmätarn lite provisoriskt för startförsök



Blir mindre och mindre plats där i motorrummet))) //Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Tjena!!! Tänkte lägga ut lite bilder på bilen som är nästan klar,är körbar och nu måste jag montera fuelcellen och hårdare fjädrar till coilisar pga motorns vikt.






_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Tja!

Glömde en grej! Eftersom bilen var tungstyrd med V8 i och en Golf styrväxel so bestämmdes det att montera en styrservo! En riktig rymms förstoss inte sa det var en elektrisk fran en Suziki Ignis 2004. Samma som pa Opel Corsa C. Var enkelt och smidigt, bara att kapa altinng i bitar och svetsa dit bitar av Suzukis styrservo.Funkar utmärkt faktiskt. Tyvärr sa togs det inga bilder pa det för det hände lite spontant och pa en dag=)Servon innehaller en liten motor med styrboxen där man kopplar in ström,jord och rpm signal samt ström fron tändningslaset. Inga konstigheter alls och jag tyckte att det ska ga att montera i vilken bil som hellst, bara man har material och svets! MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
hismajestics
Helsingfors
Här sen Jan 2014
Inlägg: 168



Har också funderat på det där med el-servo. Hur funkar den på bana tex.? Orkar den med alla krafter som ställs på framaxeln?

mvh

_________________
Johannes Savolainen
Mercedes-Benz 250CE -72 M104 3,2L
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
hismajestics skrev:
Har också funderat på det där med el-servo. Hur funkar den på bana tex.? Orkar den med alla krafter som ställs på framaxeln?

mvh


Jag har inte kört bana än, bara nagra provturer, men det verkar funka bra och först och främst fanns det nästan ingen paverkan pa selfsteering. Vad gäller känslan sa känns det likadant som förut fast lättare.Vad gäller hallbarheten vet jag inte än som sagt var, vad jag däremot vet att rally folk brukar använda dessa och
det haller för de. Haller det för rally sa ska det halla för banakning/drifting mm. Det är ju bara en rattstang
nästan exakt likadan som förut fast med elmotor som hjälper att vrida stangen med hjälp av en liten rem)). Utan hjälp av motorn sa funkar styrningen pa samma sätt som förut(tex om man kopplar ur motorn).
Vad jag tyckte om är att det är lättare och utan pump,slangar,olja,remmar och jävelskap)Dessutom sparar man utrumme. Servon är faktiskt liten och ska rymmas i vliken bil som helst under instrumentbrädan.

Det är bara att prova tror jag. Tycker det var värt att göra, speciellt med tanke pa vad jag har betalt för den, det var typ 500kr eller sa för oanvänt enhet) Sen när jag var ute efter kopplingssheman fick jag veta att rallyfolk använder dessa och i Estland kostar dem som bara fan...//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Vadim skrev:
hismajestics skrev:
Har också funderat på det där med el-servo. Hur funkar den på bana tex.? Orkar den med alla krafter som ställs på framaxeln?

mvh


Jag har inte kört bana än, bara nagra provturer, men det verkar funka bra och först och främst fanns det nästan ingen paverkan pa selfsteering. Vad gäller känslan sa känns det likadant som förut fast lättare.Vad gäller hallbarheten vet jag inte än som sagt var, vad jag däremot vet att rally folk brukar använda dessa och
det haller för de. Haller det för rally sa ska det halla för banakning/drifting mm. Det är ju bara en rattstang
nästan exakt likadan som förut fast med elmotor som hjälper att vrida stangen med hjälp av en liten rem)). Utan hjälp av motorn sa funkar styrningen pa samma sätt som förut(tex om man kopplar ur motorn).
Vad jag tyckte om är att det är lättare och utan pump,slangar,olja,remmar och jävelskap)Dessutom sparar man utrumme. Servon är faktiskt liten och ska rymmas i vliken bil som helst under instrumentbrädan.

Det är bara att prova tror jag. Tycker det var värt att göra, speciellt med tanke pa vad jag har betalt för den, det var typ 500kr eller sa för oanvänt enhet) Sen när jag var ute efter kopplingssheman fick jag veta att rallyfolk använder dessa och i Estland kostar dem som bara fan...//Vadim



här är den till salu i Estland pü rallyshoppen, se priset=)


_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej! Lite inredningsbilder! Och jag har skaffat 4p bälten med!




_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Sen tänkte jag fraga en sak! Hur ändrar man pa tradnamnet? Traden heter inte Corolla KE30 Saab 2,0t längre, för den motorn är skrotad för länge sen och nu sitter det en V8 motor i... Och jag försökte att ändra pa det i inställningar fast tradnamnet ändras inte oavsett vad jag gör Har nagon koll pa det?
Tack!!! MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Mycket konstigt! Spelar ingen roll hur många gånger man försöker att ändra på trådnamnet så går det inte! Vad är intressant är att nytt trådnamn sparas i inställningar och visas där men inte på forumet
MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Vadim skrev:
Mycket konstigt! Spelar ingen roll hur många gånger man försöker att ändra på trådnamnet så går det inte! Vad är intressant är att nytt trådnamn sparas i inställningar och visas där men inte på forumet
MVH//Vadim


Du behöver editera första posten

Din bil är grym btw, följt den och gillar skarpt, keep it up!

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Tobias Nyström skrev:
Vadim skrev:
Mycket konstigt! Spelar ingen roll hur många gånger man försöker att ändra på trådnamnet så går det inte! Vad är intressant är att nytt trådnamn sparas i inställningar och visas där men inte på forumet
MVH//Vadim


Du behöver editera första posten

Din bil är grym btw, följt den och gillar skarpt, keep it up!


Nu gick det! Det va enkelt=)
TACK SÅ MYCKET! Det är din bil med och du verkar köra den ganska mycket! Jävligt kul med Wankel och jag har lekt med dom tankarna faktiskt!
Men jag skruvar bara vettu! Men i år hoppas jag att få köra lite grann så det blir bilder och video! Har kört Toyotan några ggr men det var alltid lite kvar att göra(såsom byta till V8 motor=) och den blir aldrig klar =) Men nu är nya coilisar där, fuelcellen måsta bara kopplas in, allt annat verkar att funka och jag hoppas att få sladda nån gång. Men det finns att göra, för jag har 3st s13 Nissaner med och en av dom med V8 (m62tub44), behöver kärlek med! Och så blir man pappa i slutet på aprill=automatiskt minskat garagetid

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
6 besök senaste veckan (96803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande