Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (96772 totalt)
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



SRyLul skrev:
Trevligt bygge!
Originalmappen är på ca 185hk? Och du har 260mm skivor fram?
Det ska väl inte vara omöjligt att regga som ombyggt fordon, även om det är på gränsen?
Har för mej att jag fick ok på det för länge sen. Kolla med närmaste sfro.
En enkel variant på lagom laglighet är att ha två ecu monterade bredvid varandra och bara flytta kontakten vid behov...
Jag har funderat ungefär i samma banor ang motorval och hade ett tag S13 skivor fram, men för 2.3an så krävdes det mer och har nu 300mm runt om.
Jag vänder kabelhärvan så ecu mm hamnar på passagerarsidan, och i kupen. Då blir det inte så mycket el runt turbon. Donatorn är en 9000, men principen är densamma.


Den STORA skillnaden i regbesiktningsavseende mellan era bilar är att din är pre -75 medan Vadims är post -75

Skitfränt bygge thumbs up Förstår att du vill behålla fälgarna, men jag hade hellre bytt till 5 bult i naven fram, än att gå från 5/108 till 4/114,3 i drivaxlarna bak.

Det finns inga original JDM-bilar med sprängkåpa

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Visst finns det en gräns vid -75, men iom att donatormotorn har kat så är det ändå möjligt.
Prata med sfro innan du ändrar något mer, så får du veta vad du ev behöver "justera".
Att få köra lagligt är trevligt!


Vadim skrev:
Nu gjorde jag bort mig lite grann.Jag mena att 9000 har Otrevligare insug som pekar bakåt=) Och ng 900 har en som pekar uppåt,så var det=) Så det är mindre jobb med ng900 motor=) Det fick jag veta nu,när jag kollade på 9000 motor.Trodde att det var tvärtom.Men det känns rätt bra att jag slapp den biten faktiskt

Det finns dom som bygger om insuget så det pekar framåt, kanske nåt sånt du sett? Rollans motorrum är ganska kort, insuget framåt eller bakåt är trångt, så 900 insug är bättre. Speciellt om man får ner motorn så mycket som du verkar ha lyckats med.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Bergstroms MRT

Här sen Dec 2012
Inlägg: 32



riktigt fränt! Vad andvänder du för växellåda?
verkar ju passa rak på. Någon opel omega?
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Riktigt ballt bygge helt i min smak, kommer garanterat att följas thumbs up

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag tycker inte det verkar omöjligt att regga, förutsatt att du använder original motorstyrning etc. och inte byter turbo - motorn ska ju vara i originalskick.

Man får förstås kolla på en del detaljer. Till exempel verkar bakre stötdämpare/fjädrar luta onödigt mycket inåt, det brukar inte vara riktigt bra. Stannar man på 185 hk borde bromsarna räcka om du bara får till bra balans och justering i övrigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej hej!

Ja 4/114,3 vart det mest pga fälgarna och jag kan när som helst ändra till 5/108 (bara att köra sönder en drivaxel på 1031 tex=)) Men jag tänkte behålla just 4/114,3 för det finns massor med trevliga fälgar med 4/114,3 och som regel är det svårt att hitta 5/108 fälgar med offset jag behöver..Vi får väl se vad som händer framöver,man kan inte tänka på allt samtidigt=) Det är nämligen mycket möjligt att jag byter hela bakvagnen till en delad från s13,då blir det liktförbaskad 4/114,3 igen! Det får duga,hjulen kommer inte ramla av iaf!

Det med regbesiktningen,vore ju mycket trevligt att få köra bilen till tex Midlanda en onsdags kväll utan att jävlas med släpvagnen,eller hur? Eller varför inte bara ta en sväng till stan nån gång? Det började som sagt utan större planer men en gång i tiden insåg man att det skulle faktiskt gå. Det är därför jag behövv Trionic 5,5 som är original Saab och t25 snurra som är oxå original.Katt saknar man men det är bara o kasta sig under bilen och montera den om det behövs.
Bakre stötdämpare lutar så lite som möjligt utan att kapa alldeles för mycket där bak,dessutom ville jag behålla genomslags gummit som sitter på balkarna ovanför bakaxeln.Och balkarna är i vägen för stötdämparna.. En värld av kompromisser är det=) Hur som,29 grader inåt lutar det och det funkar fortfarande progressivt.Rent teoretiskt så ska det funka även om det är 45 grader vid fullt last,då är det fortfarande progressivt. Men 29 grader ska tydlingen fungera även om det är lite för mycket=) Det känns bra iaf fast jag har inte kört bilen. Blir det inte bra på nåt vis så kan man flytta dom uppåt.
Eller bygga om helt till en delad bakvagn om det skiter sig totalt


Det är en r25-r28 v-låda från en Opel Omega b och den ska palla upp till 400nm har jag hört.Iaf en gång i tiden hade min kompis en Omega med 2,5 v6 och dubbla turbo på den.Den rörde på sig riktigt ordentligt och det var mycket lek innan v-lådan gick.Säkert ett halvt år eller nåt sånt.6 puckad Sinter koppling med fjädrad centrum är det samt så behöll jag hardyskivan.Det beror ju lite på hur man kör oxå.Går den sönder så är det bara att byta ut den.Eller uppgradera till en ZF från Bmw,finns både färdigtsvetsade lådor från bakaxel.se och/eller adapterplattor. We cross that bridge when we come to it!
Bromsarna borde räcka och jag valde huvudcylindrar(stående pedalställ med bromsvåg där,info kommer senare)så att jag får den hydrauliska utväxlingen samma fram och bak.Sen får man justera med vågen.
Svårt att säga hur det blir just nu,man måste ju provköra bilen först.Det kommer garanterat att byggas om till en viss del,det räknar jag med faktiskt.Men man måste börja nånstans!

Ang.sprängkapor på japanska bilar så finns det visst.Både k40 ock t50 v.lådor finns både med eller utan sprängkapor,har även för mig att det finns supra lådor med lösa sprängkapor(fast inte säner på det).
Men jag har slutat tänka på Toyota grejer.Iaf så är dom ganska svåra att hitta och kör man drifting med bilen så ska man räkna med att den kommer att rasa då och då. Därför känns det bra med Saab motor och v-låda som man kan enkelt få hem inom ett par dagar.Om inte annat så är det dessutom billigare=)

JA insuget på ng900 pekar uppåt och jag var bara tvungen att rotera den övre delen som sitter på spjällhuset 180 grader,men det går inte att bara rotera den,man måste kapa loss nedre delen och svetsa om,vart såhär:[img]

[/img]


MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Tjena tjena! Tack för alla svar,kul att ni gillar bilen=)

Nu är vi tillbaka till tider när bilen var blå. Nu är det dax för buren!
Den består av huvudbåge som var tänkt för en Bmw 2002 faktiskt,men passade riktigt bra. Allt annat fick man bygga själv och jag ville behålla instrumentbrädan samt kunna ta den ur bilen utan att kapa sönder.
Här kommer lite bilder på buren när den var klar.[img]


och en till

[/img]


och en till

[img]


Ungefär så ser buren ut. Det saknas rör i nedre kant av huvudbågen,det vet jag. Får väl ändra på det en gång.Synd att bilen är numera lackad... Det saknas oxå ett rör tvärs över under instrumentbrädan,fick inte plats med den helt enkelt=) Däremot går det stagar mot fjäderbenstorn fram!


MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Vadim skrev:
Ang.sprängkapor på japanska bilar så finns det visst.Både k40 ock t50 v.lådor finns både med eller utan sprängkapor,har även för mig att det finns supra lådor med lösa sprängkapor(fast inte säner på det).


Hade en 3-TC/T50 kombination i min -81 Starlet, men det var en vanlig lös kopplingskåpa på den? Har inte sett några japanska bilar som har sprängkåpa som original, var har du fått den uppgiften ifrån?

Edit: Hade skrivit -71 av bara farten... men det ska ju naturligtvis vara -81 DUUH!

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hehehe! Nu blev det genast solklart med sprängkapor=) Kopplingskapa=sprängkapa i min värld fast egentligen det är inte det.Man håller på blanda språk och sånt hela tiden,därför kan vissa ord se konstigt ut! Jag menade kopplingskapa så förlåt
Men lösa kopplingskapor finns det iaf så jag hade inte 100% fel =)

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Nu är det dax att forstätta! lika bra att göra det så länge man har tid!

Men först så tänkte jag fråga en sak,absolut inte omöjligt att det blir klokt svar!

Frågan är: jag är ganska klar med all el och sånt,det enda som saknas är hastighets signal till ECU (Trionic 5,5). Original(läs i en Saab ng900) ser det ut såhär-signalen kommer från v-låda och signalen är en sinus våg,den går till hastighetsmätare för att sen komma ut som fyrkants våg(pulser) och därifrån går signalen till farthållare(om den finns) och till abs.Från abs styrenheten går signalen till ECU och där är det fortfarande fyrkantsvåg på 5v. Jag har inget sånt i min bil,det enda jag har är givare i volvos bakaxel som ger fyrkantsvåg,men det blir 12v där.Jag tänkte använda bitar av 240 hastighetsmätare och få den bakom instrumentbrädan lite snyggt. Även volvo 240 har hastighetssignal som går från hastighetsmätare till styrboxen (LH 2,4).Men signalen där är på 12v. Frågan är,hur i helvetet omvandlar man signalen från 12v till 5v..Har tänkt på ett motstånd kopplat i serie,men för att veta vilket motstånd man behöver så måste man veta vad är det för sorts ström som ECUn tar..vet man hur mkt ström går åt så är det bara att räkna ut ohm och kapacitet på motståndet..men det vet jag ju inte. Har tänkt att chansa och använda en vanlig usb adapter till cigg-uttaget då den ger 5v ut. Vet inte vad man ska göra faktiskt
Vissa tror att om man bara tar och sätter värden på boost request map för 1 och 2 växel samma eller högre än allt annat så behöver man inte h-signalen.Är det verkligen så? Det tvivlar jag om man ska vara ärlig=) Det ska gå att bara byggla mellan varvräknare och h-signalen enligt vissa oxå,och det gör det på äldre saab 9000 med Trionic 5,2 som har fyrkantsvåg från cps.Men på Trionic 5,5 är det hall sensor som ger sinusvåg.. Så det är lite av problemet här,förutom fram och bakrutans listerna,som man har redan fått tag i=)
Alla svar är välkommna!

Och nu fortsätter vi med lite mer karossjobb innan lackeringen!
Här fick jag bygga en karossvagga för att skrapa rent underredsmassan,för att se att det inte finns dolda rostfläckar,vore ju förjävligt att höra från blästarn:DU,BILEN SER UT SOM EN TEABAG! DU MÅSTE HÄMTA DEN OCH FIXA ROSTEN INNAN VI LACKAR!!! så det blev en karossvagga och många timmar med stämjärn och stålborste!
[img]


[/img]


Och sen lite spackel på det,där det inte ska blästras:
[img]


[/img]


När detta var avklarat så lastades rubbet på en släpvagn för blästring och lackering

[img]



MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Ja en vecka senare såg bilen ut såhär:[img]
[/img]


Och hemma igen i samma släpvagn!

[img]


Notera Saab vraket där bak =)

Det var ganska fin känsla,allting såg ut som nytt och utan en fläck!
Karossen var blästrad undertill,in i bilen,motorrummet och bagageutrummet samt grundlackad med epoxy primer helt och hållet och sen lackad i mattvit! 17 liter primer och färg gick det åt...men fint var det,samt skitfint väder,så det var bara att skruva på fram och bakvagn(allting var oxå lackad under tiden=))

Och dagen efter såg bilen ut såhär:[/img]

[img]

[/img]


Skitbra alltså om man får säga det själv

Och därefter gick jag loss med verktyget och började med bromsarna!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Vadim skrev:
Skitbra alltså om man får säga det själv


Det behöver du inte säga själv ...hade varit glad om jag hade haft en bråkdel av den farten när det gäller projektbilarna

Ja, att blanda ihop kopplingskåpa och sprängkåpa kan ha sina sidor



...men en kardanring är inte heller helt fel thumbs up

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Och bromsarna består av: Volvo bromsar bak(2x38mm kolvar ok och 256mm oventilerade skivor),fram är det s13 bromsar (57mm glidok och 260mm skivor) samt stående pedalställ med bromsvåg och en hydraulisk handbroms utan bakventil(jag trycker inte på pedalen samtidigt som jag drar åt spaken,så det funkar för mig ganska bra). Här kommer lite bilder på bromsarna:[img]


[/img]


[img]


[/img]


[img]


Så var det med bromsarna! Så gott som klart! Jag har valt huvudcylindrar så att det blir 50%50 utväxling mellan fram och bak bromsar.Sen får man justera 60%40 lr 40%60 eller hur mkt det nu är med bromsvåg.
Kuriösa här är att när jag började lufta systemet så gick det smärtfritt med bakbromsar,blev stumt och fint,men frambromsarna fick jag toklufta och fick aldrig pedalen stum...
Så trodde jag till slut att huvudcylindern var kass..Inde fan var det så,jag har bytt till en annan-samma sak
Sen visade det sig att jag har monterad bromsoken på fel sida=) Syns på bilden och det var faktist samma bild som fick mig att förstå det.Luftnings nippeln satt på underkant
Men som tur så var det bara att flytta över oken och lufta,2 min sen var pedalen stum och hård som terminators k_k thumbs up

MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hahaha så sant! Sprängkapa och kopplingskapa är inte 100% samma sak så att säga! Bellhousing kan vi kalla det för=)
Kardanringen har jag haft i tankarna och kommer tydligen att bygga en för att jag saknar lite delar just nu,men det kliar i händerna så att.. Det blir en sån,sen så blir det en belly pan(att skydda oljetråget) och jag har faktiskt byggt ett stag mellan fjäderben,som går ovanför motorn.Det byggde jag igår=) Skickar bild på det sen!
Däremot SPRÄNGKAPA (det som skyddar fötterna när svänghjulet flyger i bitar,va?),det kan vara en bra ide för de som har sett konsekvenser av svänghjuls explosioner bygger alltid en sån=).I mitt fall så sitter motorn ganska långt bak men jag har aldrig sett en svänghjul farandes,men nu när vi pratar om det så mycket och jag ändå har inte delar jag behäver och har tid över så varför inte.....Det är ju aldrig fel=)

Den bilen på bilden,vad är det för bil du har? Blinkers spakarna och sånt påminner starkt om en Lada / Vaz fast nån Lada är det förståss inte.Men mot en Lada har jag mycket varma känslor för det är en bil av min ungdom=)
Hur som helst ser det ut som en åka fort bil som behöver lite tlc=) Men det är klart,bygger man en åka fort bil så ska det inte vara alldeles för fint där inne,man ska kunna fokusera på att åka fort och inte putsa=)

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Och lite inredningsjobb på det,har byggt igen bagageutrummet för fuelcellen och batteriet kommer att sitta där.Använde mig lite alu bitar som jag hittade på jobbet,vart hyffsat fint! Och slängde på lite dämpnings matta för att få bilen någorlunda komfortabell (väger inte mycket mer än 2-2,5kg så det kan man stå ut med om man skiter före utresan:D ).
Här kommer lite bilder på det:

[img]


[/img]


[img]


[/img]


Samt så passade jag på att modifera värmepaketet(skönt med värme och ventilation tycker jag) och återmontera instrumentbrädan! Nu börjar det likna nåt!

[img]


[/img]


MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Bilen på bilden är inte min (även om jag haft en Fiat 131).

När jag tävlade hade jag både sprängmatta (runt kopplingskåpan, det fanns ingen färdig sprängkåpa att köpa till CIH) och kardanring, det blev ju lite hallå när Håkan Jalling skickade upp svänghjulet i sin Commodore långt upp på vänstra läktaren på Mantorp (tidsträningen, så det var glest med publik, och ingen kom till skada).

Har man sett resultatet av ett sprängt svänghjul och/eller tryckplatta, eller någon som hoppar stavhopp med bilen i 150+, när främre knuten går, så blir säkerhetstänket automatiskt

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Vad är en sprängmatta? Kanske något för mig? För att jag gillar inte direkt det med flygande svänghjul och/eller tryckplattor,inte ens kardan=) Kardanringen ska jag tydligen ge mig på men sprängkapan det vettefan,fast jag tror att det finns plats för det samt 8mm plattjärn ligger här hemma.. Men vad är en sprängmatta? Har aldrig hört talas om

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1020



Hur det kan gå http://www.youtube.com/watch?v=hJtJUVyEyYY när inte locket sitter på...

Sprängmattorna vi använde i brist på färdiga sprängkåpor var gjorda av armerad gummiduk, men numera finns det färdiga att köpa i kevlar mm, bland annat dom här:

http://www.deist.com/transmission-blankets-honda-blankets-c-20_21.html . . . .

http://www.raceuseonly.com.au/products.php?cid=7

Alternativt tillverka en skyddsring som ryms inuti kopplingskåpan:




En kardanring är ju ganska smidig att tillverka själv, anpassad till kardantunneln, tex något sådant här



Gjorde min egen i kraftigt plattjärn och tillverkade även till kompisar som skulle köra någon enstaka tävling

_________________
Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Riktigt fina grejer är det! Funkar säkert skitbra med en sån matta och/eller så har jag lite av 8mm plattjärn i garaget,bara att svetsa ihop en grej och bulta fast över v-lådan,eller hur?

Det där men Firebird var faktiskt ganska fult=) Dyrt var det oxå ser det ut som!
Hittade dethär,verkar inte vara så hemskt trevligt det heller:

http://www.youtube.com/watch?v=n0TxZFDLa3w

=( =( =(

Riktigt otrevligt asså!

Har någon svar på min (läs ovan) speed signal fråga för resten?

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Kardanringen i armerad gummi blev man genast sugen på,både lätt och styligt! Får kolla närmare på det!!

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Min R25-R28 låda har elektrisk hastighetsmätare och jag använder en del av Saabens mätare. Just för att få det att fungera. Kanske blir nåt snyggare sen?

En sprängring inne i kopplingskåpan kanske vore en ide, eftersom man ändå måste ordna en tätningsplåt i nederkant av lådan? Hmm... Blir nog att skruva isär igen, för att mäta.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
16 besök senaste veckan (96772 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande