Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (96809 totalt)
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
SRyLul skrev:
Det behövs ofta någon form av begränsning på låga växlar och ibland funkar inte hjärnan lika bra som Trionic...
Men det är ditt val, man kan tex knappa in i Trionic att ha väldigt lågt moment upp till tex 3000rpm.
Du kan alltid ändra i ecu senare om du vill få mindre begränsning.
Jag ska däremot försöka få ut runt 400Nm från motorn, över så stort register som möjligt. Tillsammans med en lätt bil så borde det leda till färre nerväxlingar och därmed några små tidsvinster?
Om du väljer att göra "rätt" så har det där med sinus eller fyrkant ingen betydelse för Saabens hastighetsmätare. Sen direkt från mätaren till ecu. För du tänker väl inte vara lika dum som jag och försöka klämma in Abs till bromsarna?
Om du ska till 350hk så kommer du att behöva byta både turbo och spridare. Tror att du max får runt 260-280hk med originalprylarna?


Det är just precis därför jag sitter och tänker på h-signalen så mycket,det kan vara bra att ha! Fast funkar hyffsat även med fullt laddtryck hela tiden. JAg vet inte hur jag gör än,bilen är inte körbar just nu iaf,får prova o byggla med varvtals signalen som jag har fått tips om ovan.Samtidigt så ska jag iaf bygga in h-mätarn in i bilen (notera att det blir en vovlo 240 h-mätare för att jag har 240 bakaxel och då ska det funka rakt av och visa hastigheten ganska exakt)och då kan jag prova fram lite av spänningsregulatorer och/eller resistor och kolla med multimeter om det blir 5v.Eller så åka med fullt tryck hela tiden.
Nej,nån abs blir det inte i min bil och det med 400nm över brett register finns även i mina planer i framtiden,när bilen går att köra och svänga och stanna med.

Ja alldeles riktigt,har steg3 map just nu och med t25 snurra går det inte att få mer än 250-260hk,kanske lite mer men det blir bara skit av den ganska omgående=) Spridare funkar lite längre med bf98@ 3bar.Vissa påstår att det går att få mer av original spridare men det tvivlar jag på. För att rent teoretiskt ser det ut såhär:

Om man tar BSFC för turbo överladdade motorer som ,50 och duty cycle 80% så blir det :

300hk x bsfc (0,5) x10,5 / 4st spridare x 0,8 (duty cycle 80%) = 492 cc spridare. Visst går det att köra med lägre btcc typ 0,4 och dc på 100% och högre bränsletryck men är inte riktigt rätt=)


Får jag bilen att funka som jag har tänkt mig så ligger det en mitsu 19t och 630cc spridare här hemma!Mappen finns redan,får dock finjustera eftersom! Det enda är grenröret..Funkar med det jag har nu men blir TRÅÅNGT för downpipen(det är det redan nu).

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384



Trionic går att bottna spridarna rätt rejält med eftersom det till skillnad från många eftermarknadssprut har knackreglering.

Men det e inte rätt.

_________________
Mattias Broberg
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej igen!

I brist på aktiviteter så slängde jag ihop en sån här:[img]

[/img]

[img]


Mojängen ska skydda oljetråget för markfrigång blir inte så stor,80-90mm under tråget.Kommer att kännas lite bättre med skyddet.Blir det för lite markfrigång så blir det oljetråg v2.0=)

Sen så gjorde jag ett stag mellan fjäderbenen,ser ut så här[/img]


Och här syns det hur trångt det blev för downpipen,kanske syns inte så bra på bilden,men trångt är det just kring styrboxen och jag är lite orolig på att olja i styrboxen kommer att koka till slut=) Men vi får väl se vad som händer!
[img]


Passade på att linda avgasröret även kring bakaxeln:
[/img]

[img]

På bilden syns det även att vinklar på stötdämpare är inte så överdrivet stora,samt så syns det varför det har blivit såhär,dom genomslagsgummin som sitter ovanför bakaxeln ville jag behålla och det kändes inte bra att kapa sönder balkarna! Och man kan lugnt säga att bilen är rostfri

MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
M.Broberg skrev:
Trionic går att bottna spridarna rätt rejält med eftersom det till skillnad från många eftermarknadssprut har knackreglering.

Men det e inte rätt.


Knackregleringen är en av anledningar jag ville använda Trionic. Och knackregleringen är inte så dum där,styrboxen använder tändstift som sensorer och vad som är märkligt så reglerar den tändnigen individuellt för varje cylinder ifall det spikar=)
Om man kollar i vissa mappar med original spridare så blir dc långt över 100% och det funkar ändå...
Men bottna spridare ska man iaf inte behöva göra,går ju att byta ut till större om inte annat?
Men det beror ju på vad man vill uppnå.

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Det är lite obehagligt att oljetråget blir lägsta punkten, det är likadant för mej. Snygg has-plåt! Men eftersom det blir så, kan man lika gärna fortsätta? Jag använder 9000 grenrör och låter därför avgassystemet göra originalböjen framåt och sen under motorbalken. Inte snyggt, men då blir det inte lika varmt i golvet, vid pedalerna. Eller styrservo, bromsservo osv. Fick du plats med oljefiltret?

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
SRyLul skrev:
Det är lite obehagligt att oljetråget blir lägsta punkten, det är likadant för mej. Snygg has-plåt! Men eftersom det blir så, kan man lika gärna fortsätta? Jag använder 9000 grenrör och låter därför avgassystemet göra originalböjen framåt och sen under motorbalken. Inte snyggt, men då blir det inte lika varmt i golvet, vid pedalerna. Eller styrservo, bromsservo osv. Fick du plats med oljefiltret?


Hej hej! Vad kul det är när nån annan gör mer eller mindre samma sak fast ändå lite annorlunda=)

Inte speciellt bra med tråget som lägsta punkt,det har du rätt i! Hasplåten tog ca 1,5 tim att göra klart,visst var den snygg???
Fast jag har 3 punkter till under bilen som hamnar i ungefär samma höjd och bilen kommer att sitta lågt,det är bara så! Får inte köra i skogen med den!Tex downpipen under motorbalken skulle absolut vara lägre än tråget och gissningsvis 3-4cm ovanför marken.Iaf om man inte masserar den så det blir ovalt utan lämnar 3tums rör som det är. Jag använder 9000 grenrör med men turbon skulle aldrig få plats om jag skulle montera grenröret rätt(fick vända det upponer med en adapter). Turbon skulle ta in styrboxen och oljefilter.Detta kan bero på att jag har monterad motorn lägre och längre bak.Oljefiltern kan man flytta på med mindre insatser men styrboxen det vettefan=) Men mycket bra tänkt att vända downpipen framåt,kommer att komma ihåg det!
Jag fick plats för oljefilter (misstänker dock att det är inte likadant med oljefilter på 9000) och den hamnar på original stället precis framför motorbalken fast det blev omöjligt att byta oljefilter utan att lyfta motorn/lossa på motorbalken så jag kapade ur en bit av balken och gjorde plats för filterbyte! syns här om du tittar riktigt noga [img]


Däremot (som du säkert har märkt) så har jag ingen bromsservo,fick inte plats med det heller pga fjäderbenstorn som skulle rymma s13 grejer+mer negativt camber. Har bromsvåg och rubbet in i bilen istället. Inte ens styrservo finns det! Och ang detta så löste jag problemet med remmen utan servo och AC såhär [/img]


Kanske ingenting för dig för 9000 har konstigt nog annan vattenpump som inte ens snurrar åt samma håll som den gör på ng900.Men nån annan kanske tycker det är intressant..Tog ett fäste till styrservopumpen och monterade ned med distanser mot topplocket,i samma skruvhål ,fast med ca 20mm distans. Sen så skruvade jag dit en löprulle(samma som sitter ovanför generatorn)med lång bult rakt igenom.Distanser mellan topplocket och fästet är bara för att få löprullen längre ut för att skapa mer anligningsyta på vattenpumpen. Större löprulle på bröstkapan är optionell och självaste remmen är 1845mm och utan löprullen på bröstkapan blir det 1705mm. Hoppas att nån kan använda det på nåt vis=) Saab spisar i rwd bilar blir ju alltmer populära så att man vet aldrig=)

Hitta inte ditt projekt,vore skitkul att se! Vart finns det/om det finns?

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej hej!

Var i garaget igen och monterade 3p original bälten (kan vara bra att ha) .Annars blir det 4p bälten,men det har jag inte än men man var iaf tvungen att göra nånting=) [img]


Och i brist på andra aktiviteter så gjorde jag en bogseringsögla där bak då det saknades original och började
göra plats för dom 7st mätare som jag kommer att använda. Sen så måste jag göra iordning nån hastighetsmätare och varvräknare.Tänkte bygga in det lite snyggt i original instrumentbräda på nåt vis!

Sen var jag på racetema en sväng och köpte linolja och sprutade i alla balkar,trösklar och alla hålrum på bilen eftersom den var blästrad och just nu är bilen fri från rost.Vore bra att försöka behålla den rostfri! Hur som så känns det bara bra med lite extra rostskydd även fast man inte ska köra på vinter och köra mestadels bana.

Så lite har faktiskt hänt!

MVH//Vadim[/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Gott nytt år och mycket banåkning önskar jag!!!!


MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Hej hej!

Det var lite dåligt med updates,men nu har jag gjort tillräckligt mycket att uppdatera lite grann!

Följande har hänt: IC,tryckrör(lite provisoriskt) ,kylare,fläkten,oljekylare,alla slangar och grejer är på plats!

Blev såhär:
[img]


[/img]


[img]


[/img]


Blev ganska tight där,men fick plats med allt jag ville ändå!

[img]


[/img]


Sen hängde jag upp fronten bara att stå och små mysa där i garaget=)

[img]


[/img]


[img]


Så nu är det bara bränsleslangar och montera bränsletank med pump,samt kränga på däcken och bilen SKA vara körbar,fast utan rutor,stolar och dörrar.Men ändå! Känns skitbra iaf![/img]

_________________
Vadim Bakin
Citera
marnoldsson

Här sen Okt 2007
Inlägg: 108



Den här är ju klockren. Kul bygge!

_________________
Magnus Arnoldsson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Det ser fullt ut
Försvann ganska mycket känsla för bilen med intrcoolern hängandes utanför.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



Jag har liknande setup som du, fast i en 700 kg super seven.
Jag tar hastighetssignalen från volvobakaxeln. Där sitter en VR-sensor som ger en sinusvåg ut. Varierande frekvens och amplitud. En LM1815-krets (extremt enkel) snyggar till sinusvågen till en 0-12 V fyrkantsvåg som Trionic blir väldigt glad av.

_________________
Rikard Larsson
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Lillen skrev:
Det ser fullt ut
Försvann ganska mycket känsla för bilen med intrcoolern hängandes utanför.


Lite långsökt kanske men jag påminns lite om Hakosuka GTR

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Lillen skrev:
Det ser fullt ut
Försvann ganska mycket känsla för bilen med intrcoolern hängandes utanför.


Hehehe! Ja,det håller jag med om,men det finns ingen plats annars och liten ic är inget jag ska ha(med tanke på annan setup så smånig om=) Men annars försöker jag hålla bilen stilren och behålla alla original finesser! Hur som helst så har jag inte kastat kofångarna

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
xl15 skrev:
Jag har liknande setup som du, fast i en 700 kg super seven.
Jag tar hastighetssignalen från volvobakaxeln. Där sitter en VR-sensor som ger en sinusvåg ut. Varierande frekvens och amplitud. En LM1815-krets (extremt enkel) snyggar till sinusvågen till en 0-12 V fyrkantsvåg som Trionic blir väldigt glad av.


Jaha! Jag trodde alltid att sensorn i min bakaxel ger pulser,typ on/off dvs fyrkanstsvåg..Eller så är jag ute och tvärnitar=)
MEn hur som helst,funkar det med 12V pulser till Trionic? För jag trodde att den vill ha 5V och vågade inte koppla på 12V=)
Om det verkligen är så ,då kan jag helt enkelt ta en hastighetsmätare från volvo 240(som jag kommer att bygga in i original instrumentbräda lite snyggt) och där finns det utgång som ger 0-12V pulser till styrenheten som volvo 240 har,LH 2,4 eller vad det nu heter,den får pulser 0-12V pulser från hastighetsmätarn..
Med andra ord,om Trionc tål 12V så är problemet löst! För jag blev tjurig ett tag och bygglade med varvtalsräknare dvs full fart hela tiden

Tack för tipset,jag ska undersöka det lite mer för problemet kommer tillbaka lite då och då,det betyder att man måste göra rätt nån gång=) Fast jag har inte provkört bilen än!

Hur känns det med Saab motor i en 700kg bil för resten? För jag går och såsar om hur det blir att köra min bil som är för nuvarande med steg3 map,3 tum rakt från turbon och ingen kat just nu.Den kommer att väga mellan 900-1000kg fulltankat och inklusive mina 70kg!

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
xl15 skrev:
Jag har liknande setup som du, fast i en 700 kg super seven.
Jag tar hastighetssignalen från volvobakaxeln. Där sitter en VR-sensor som ger en sinusvåg ut. Varierande frekvens och amplitud. En LM1815-krets (extremt enkel) snyggar till sinusvågen till en 0-12 V fyrkantsvåg som Trionic blir väldigt glad av.


Jag har kollat på ditt bygge=) Fyf_n alltså=) Allt det där känner man igen! Nästan allting(när det gäller motor) är byggt på samma sätt mer eller mindre,oxå i ett litet garage=) Och det där med att konstruera och fixa till rör,slangar och massa annat utan att bara tokhandla känner jag oxå igen=)
Ser ju skitbra ut och är säkert skittrevlig att köra!
Vi får vänta lite till,sen blir det provkörning även för mig och då jävlar ska det läggas ut videos!

_________________
Vadim Bakin
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
Petter U skrev:
Lillen skrev:
Det ser fullt ut
Försvann ganska mycket känsla för bilen med intrcoolern hängandes utanför.


Lite långsökt kanske men jag påminns lite om Hakosuka GTR


Heheh! Det tar jag som en kompliment

Men varför tycker ingen att det är skitsnyggt med en mattvit bil? Är jag ensam om det? =))

_________________
Vadim Bakin
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Vadim skrev:
Petter U skrev:
Lillen skrev:
Det ser fullt ut
Försvann ganska mycket känsla för bilen med intrcoolern hängandes utanför.


Lite långsökt kanske men jag påminns lite om Hakosuka GTR


Heheh! Det tar jag som en kompliment

Men varför tycker ingen att det är skitsnyggt med en mattvit bil? Är jag ensam om det? =))


Vitt är alltid rätt! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
xl15
Staffanstorp
Här sen Maj 2006
Inlägg: 50



Tack Antar att du kollade på min hemsida i signaturen. Trodde ärligt talat att den låg nere, har inte betalat för adressen eller uppdaterat den på länge
Kika istället på http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=4447
Jag har kört en säsong, men då "tungt" besiktningsutförande, ca 750 kg. Steg 2 på ca 235 hk / 323 Nm. Ganska kul om man säger så.
0-100 på 4,7 sekunder (inga glädjesiffror utan GPS-hastighet). Detta utan kamikazestart och ingen diffbroms.
Nu till sommaren blir det torsendiff, större turbo och spridare, vassare kamaxlar, hårdare ventilfjädrar m.m. och en massa lättning. Siktar på 2 kg/hk. Alltså under 700 kg och över 350 hk

En bilelektriker kollade en originalsaab med oscilloskop: Citat "0-12V (lite ful) Fyrkantsvåg, Jag kollade nyss på min bil med oscilloskop, och den går helt ner på 0. Jag har ju original hastighetsmätaren från Saaben och i den sitter A/D omvandlaren." http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=4447&view=findp . . . .

Så här ser den ut nu (nästan)

_________________
Rikard Larsson
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358



Jag tycker att du lyckades bra med att få dit grillen och det andra, trots din stora ic. Alternativet hade varit Saabs egna ic som bara bygger lite på kylarens yta, men det du gjort ser mycket bra ut.
Är du säker på att du ska klara vikten, dvs under 1000kg tjänstevikt? Det oroar mej lite isåfall, eftersom min rolla måste upp till nästan 1000kg för att kunna besikta med vald motor.

_________________
Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
Citera
Vadim
Stöde
Här sen Dec 2013
Inlägg: 123


Trådstartare
SRyLul skrev:
Jag tycker att du lyckades bra med att få dit grillen och det andra, trots din stora ic. Alternativet hade varit Saabs egna ic som bara bygger lite på kylarens yta, men det du gjort ser mycket bra ut.
Är du säker på att du ska klara vikten, dvs under 1000kg tjänstevikt? Det oroar mej lite isåfall, eftersom min rolla måste upp till nästan 1000kg för att kunna besikta med vald motor.


Hej!

Tack tack! Jag tycker att det var skitbra med grillen och sånt med! Allting fick plats,men det var på det berömda=) Saabens IC ,den skulle faktiskt få plats utam att kapa bilen sänder,men det vettefan om jag vill ha den,för jag ska byta turbon senare till en 19t och det kommer att laddas på riktigt ordentligt.Så det var en alu IC. Det var iaf bara en liten bit av nedre frontpanelen,och 2 små bitar av karossen+ett hål.

Vikten vet jag inte vad det blir faktiskt,för bilen kommer att väga mindre än 1000kg och effekten vid 1000kg får vara 150kw/200hk.Jag har i för sig 185hk i motorn på pappret och isf kan bilen väga upp till 925kg som jag inte tycker blir ett större problem.Du har ju en 2,3L med 199hk.Jag har ju en 2,0L bara.

MVH//Vadim

_________________
Vadim Bakin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota Corolla V8 '77
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (96809 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande