Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Spacer + mindre ET på fälg för att förändra bultdelning? | 1 besök senaste veckan (6101 totalt) |
Topic säger allt
Min banbil skall förädlas med nya häftiga o breda 15' fälgar. Problemet är att den är italiensk och att den har 5*98 bultcirkel med "mutter" Frågan är om ni har någon erfarenhet av detta? Jag har tänkt välja en populär bultdelning (t.ex framhjulsdriven tysk) där man har hög et för att sedan med hjälp av spacer få till rätt spårvidd och bultdelning. I mitt fall så är det 8*15 fälgar som eftersträvas. Vore skitkul om ni kunde bidra med bilder och kommentarer på en sådan installation då jag har möjligheter att svarva själv. Tanken har dock slagit mig att bygga nya nav med annan bultdelning men det blir tyvärr en hel del jobb bak då det ser lite annorlunda ut med skivorna inne på växellådan. //Kenth _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Tror det blir lite klurigt redan på dimensionen!? 8x15 springer man väl inte över varsomhelst precis? _________________ Pär Hylander |
||||
Det finns liknande kit för att använda Saabs 9-3/9-5 fälgar (5-bultat) på de tidigare modellerna (4-bultat) och en del vågar till och med köra på bana med det
Tjockleken på spacern/materialvalet är väl väldigt avgörande för hållbarheten om du enbart kommer att fästa fälgen i spacern. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
8*15 finns men inte till alfa och 5*98 iaf
Skall man bredda befintliga fälgar? Spacern skall alltså bultas i befintliga bultar osedan få nya bultar alt gängor? Misstänker att man får använda väldigt bra kvallitet på aluminium för att det skall hålla. Någon gatkörning är det inte frågan om (vill inte ha mer problem med polisen ) Blir det en dålig lösning så kommer jag att bygga om naven direkt med annan bultdelning o inte använda alfa specifika fälgar framöver. Själv tycker jag det låter som en mindra ide men vill vädra detta med er _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Minnet är bra men kort, du får friska upp minnet nåndag på mig _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
om du har så stor skilnad på ET mellan fälgarna, så du får dit en spacer på tex 20 mm..........så är det inget som helst problem.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det var så jag resonerade. En fet spacer så det går att få fast nya bultar vettigt. Men det känns ju dumt o kleta dit en massa material i hjulupphängningen som man försöker lätta _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Är det någon som har en bild på ett liknmande arrangemang?
Har ju bultar som sagt och dom lär ju få kapas samt att man sätter koniska muttrar i spacern. Sedan standard M12x1,5 hjulbultar från baksidan av spacern. Tänker jag rätt nu? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Ja.......men det kanske finns utrymme i fälgarna, så du kan göra plats för orginalbultarna....så du slipper kapa dom. Många fälgar har ju håligheter mellen bulthålen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Finns en till tråd om specer...finns bilder på mina spacers där
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Hmm nu höll jag på att skriva nått dumt, men sen förstod jag vad du menade. Man använder då en öppen mutter så kanske det inte spelar någon roll om bulten i sig sticker ut lite. Hmm ja bra tanke.. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Du beöverinte koniska mutrar att dra fast spacern i navet. Det är ju centrum som ska styra .
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är inte fel att ha det....men det behövs inte.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hihi det är sådär jag tänkte mig, fast med en annan bultdeltning än orginal. Hur har det funkat? Butterfly: koniska hål och bultar ser väl till så att spacern i sig själv centreras samt att dom inte sticker ut och tar i fälgen. Att bulten gör det kanske är ok (som du sa, dom flesta fälgar har ju hål bredvid bulthålen) men inte muttern. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Det har funkat kalas.. Som du kanske läste i den andra tråden, så var jag tvingad att ha långa bultar till Revolotion fälgarna original bultarna räcker inte genom fälgarna. och när jag då kör med dom fina Compomotive fälgarna så skulle det ju se lite konstigt ut med bultar som sticker lite väl långt ut ur fälgarna. Sen att det är 2 tum i skillnad på bredden mellan fälgarna och X-antal mm i skillnad på ET också gör att det nästan inte blir nån större spårvidds ändring med användandet av spacer plattor på 30 mm... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Skruva banåkabil Spacer + mindre ET på fälg för att förändra bultdelning? | 1 besök senaste veckan (6101 totalt) |