Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
3 besök senaste veckan (36483 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Hur gick det på mantorp? Jag hade lite svårt å hålla koll på placeringarna Men jag måste säga att det var något av det häftigaste jag sett
Försökte ta lite tid och fick fram tider runt 1,15 thumbs up likvärdigt med formel renault

Nu till några frågor som kom fram..
Hur kommer det sig att det var så stor skillnad på kylarna på dom olika kartarna? Vissa hade ju små pluttar och andra jättestora rackare..
Kör ni på oljeblandad soppa eller är det separat oljesmörjning?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jaha, kort racerapport.

Den riktigt korta: helgen gick käpprätt åt h-e

Tidsträning: Lyckas halvbra och får till 10e tid av 42 startande.

Final 1: går sådär, börjar tappa 4:ans växel efter halva loppet och med 6 varv kvar att köra börjar kedjan kugga över på 1:ans växel, strax efter börjar den hoppa på tvåan också, får mjukköra sistavarven och i sista inbromsningen til mjölby hugger kedjan till i nedväxlingen och jag får ett kast ut i ytterspår, liiite halt och jag slutade med 20 cm pellets i hela karten det visade sig sen att jag brustet motorfäste bak som var orsaken.

Final 2: bytt motor under lördagskvällen för att se om vi kunde bli av med effektproblemen vi lidit av hela helgen, får en bra start och i inbromsningen till startkurvan på första varvet får jag en kraftig kyss bakifrån, vänder om och åker sedan pingpong boll mellan ett flertal kartar, slutar i sandfållan med knäckt framvagn, sne nacke och revbenet uppknäckt igen. Tog dessutom med mig minst två kartar till som var tvungna att bryta. Tjohoo vilken lysande helg. Årets race blev inte så mycket av.

Summa summarum: Saknade effekt hela helgen i motorn, med stor sannolikhet har jag lite för gamla grejer också (blocket är från 1986 och cyllarna från 1990). Sånt märks när man kommer till en motorberoende bana som Mantorp som dessutom stod med HÅRD motvind på rakan hela helgen. Grabbarna grus med nya motorer drog stadigt ifrån på rakan och jag förlorade minst en sekund på varje varv. På Gelleråsen och Falkenberg hinner man inte märka sånt eftersom det är så få långa acc.sträckor. Blir det en säsong till så måste det till bättre grejer, nån som vill sponsra en ny FPE motor på 100 papp?


Glada miner i stallet innan final 1...

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Daniel Ekström skrev:
Hur gick det på mantorp? Jag hade lite svårt å hålla koll på placeringarna Men jag måste säga att det var något av det häftigaste jag sett
Försökte ta lite tid och fick fram tider runt 1,15 thumbs up likvärdigt med formel renault

Nu till några frågor som kom fram..
Hur kommer det sig att det var så stor skillnad på kylarna på dom olika kartarna? Vissa hade ju små pluttar och andra jättestora rackare..
Kör ni på oljeblandad soppa eller är det separat oljesmörjning?


- Se racerapport nedan... jo tiderna stämmer, mitten 1.15 körde dom bästa på...

- Kylarstorlek: dels är det olika tillverkare på chassie som använder olika storlekar och en del har dessutom två, en bak och en på vänstersidan...

- Det är tvåtaktare så vi kör oljeblandad racesoppa. 2-4 % iblandning beroende på olja...

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



stog o heja på dig på mantorp undra vart du tog vägen i första racet. men sen såg jag att du kom bogserandes från mjölby kurvan stog på post 10 lör-sön och hade elvan tor-fre.
posterings chefen sa i söndags att nr 36 var borta ur racet vid 4an
fick bara ur mig fan ochså ni slogs ju med en heldel motvind på söndagen. dock så kan jag säga att det var stort man fall på söndagens race 10kartar bröt totallt fick jag det till.dock så får man ge er en applåd då superkart förarna skötte sig bäst hela helgen förutom körning ut ur depån då flera missa att man ej får köra över den heldragna linjen ut ur depån
vet du hur det gick för killen som hamna ute på åkern i lördags? såg karten va rätt så tilltuffsad

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Gustav svensson skrev:
stog o heja på dig på mantorp undra vart du tog vägen i första racet. men sen såg jag att du kom bogserandes från mjölby kurvan stog på post 10 lör-sön och hade elvan tor-fre.
posterings chefen sa i söndags att nr 36 var borta ur racet vid 4an
fick bara ur mig fan ochså ni slogs ju med en heldel motvind på söndagen. dock så kan jag säga att det var stort man fall på söndagens race 10kartar bröt totallt fick jag det till.dock så får man ge er en applåd då superkart förarna skötte sig bäst hela helgen förutom körning ut ur depån då flera missa att man ej får köra över den heldragna linjen ut ur depån
vet du hur det gick för killen som hamna ute på åkern i lördags? såg karten va rätt så tilltuffsad


kul att höra, ni som står vid posteringarna gör ett kanonjobb!

Jo vita linjen vet man ju att akta sig för, men utlänningarna har lite mindre respekt för det där. Dom har väl aldrig mött en ilsken micke karlsson Ja det sket sig för mig direkt i söndags som sagt.

Det var Tomas Roosemark som dammade av utan bakbromsar, det fanns inte en hel del på karten .... Men han åkte hem till götet med karten riktade hela natten och var med i finalen i Söndags, tyvärr åkte han med i startsmällen när jag studsade runt så det blev inget åka för honom trots allt arbete. Jag har lite dåligt samvete för det, trots att det inte var mitt fel.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Gustav Olofsson
skänninge
Här sen Apr 2004
Inlägg: 526



tackar de engelska domarna va imponerade av vårt arbeta med tanke på vårat låga antal funktionärer under helgen va bara två st på våran postering
inga bakbromsar inte undra på att han hamna så långt ut då.
tänkte inte på att han var med i söndags trodde han hade åkt hem för helgen.
var ju en ren race incident som hände i söndags inget man kan göra åt. men jag kan tänka mig att det känns lite illa att råka knuffa av någon.

_________________
Gustav Olofsson


Volvo V40 T4 2002
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Well nu är karten såld, med lite mixade känslor, vi har levt ihop ett tag.
Ena sekunden e man å nästa e man

Jag har iallafall hittat en bra köpare som kommer fortsätta rejsa med den, det känns bra.

Så nu är det bara att beställa grejer så den blir färdig till leveransen i vår

Jag får väl starta upp en röstningstråd om vad för tokigt projekt jag skall syssla med nu.

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jaha affären verkar inte gå att slutföra så nu får man väl se om det går att få tag på nån instresserad köpare igen. Attans att det skall gå troll i vissa affärer.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Benjamin Ernryd skrev:
Jaha affären verkar inte gå att slutföra så nu får man väl se om det går att få tag på nån instresserad köpare igen. Attans att det skall gå troll i vissa affärer.


Finns väl bara en lösning nu Benjamin! Kör själv...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Kristian.T
Trollhättan
Här sen Feb 2006
Inlägg: 11



Hej Benjamin! Jag lusläste igenom din tråd och jag måste bara säga Wow! Jag såg någon som hade frågat om det går att hyra Superkartar någonstans? Det kanske är försent att fråga nu men jag skulle hemskt gärna vilja prova på en superkart. För man vill ju helst inte köpa grisen i säcken så att säga, så vet du något så vore det kanon!

MVH / Kristian Tervakoski

_________________
Kristian Tervakoski
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Kurisuchianu skrev:
Hej Benjamin! Jag lusläste igenom din tråd och jag måste bara säga Wow! Jag såg någon som hade frågat om det går att hyra Superkartar någonstans? Det kanske är försent att fråga nu men jag skulle hemskt gärna vilja prova på en superkart. För man vill ju helst inte köpa grisen i säcken så att säga, så vet du något så vore det kanon!

MVH / Kristian Tervakoski


På Gotland Ring finns det prova på dagar. Det är dock inte med riktiga superkarts. Det är istället med en skoter motor och är ungefär 1-2 sek långsammare per varv.
Kolla in på http://www.supervkart.com/

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
3 besök senaste veckan (36483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande