Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
Insåg just att det blir en MYCKET intressant jämförelse mellan Radical och Superkart på STCC knutstorp nu i helgen. Båda klasserna kommer vara där... (appropå vissa personers önskelistor )


Blir till att kolla resultatlistor hör jag det


Jaha, då fick man på nöten på Knutstorp iallafall dårå, attans också
Poul V Pedersen (PvP himself), Superkart: 58.951
David Björk, Radical: 58.510

Fast det var första gången för superkartarna på banan och direktkval, vi fick ingen friträning som Radical hade igår... hmm får se hur det slutar efter helgen

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



nu är ju stcc-sidan lite kass (för o säga det vänligt), men såg ut som Superkartarna hade bättre varvtider
i racet, än vad radical hade i racet.

hoppas jag inte sett fel nu bara =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
nu är ju stcc-sidan lite kass (för o säga det vänligt), men såg ut som Superkartarna hade bättre varvtider
i racet, än vad radical hade i racet.

hoppas jag inte sett fel nu bara =)


Nej du har rätt! Tittar man på totaltiden efter 12 varv så hade PvP 12.03.67 och Hans Karinen 12.17.98 (samma dag) Jörgen Petterson vann Radicalklassen dagen efter med 12.08.79 men då åkte vi 15 varv så då går det inte att jämföra (dock med totaltid på 15.08 efter 15 varv).

Superkartarna är fortfarande snabbast när det gäller!!

thumbs up

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
YES YES YES! Färdig för säsongspremiären

Slutmonterade och satte dit motorn igår samt gjorde det sista småpysslet.

Nu är det bara och se till att hålla sig på banan med dom nya bromsarna så man slipper städa pellets hela helgen så ska det nog gå bra på STCC om 14 dagar.

Några porriga bilder på dom nya kaliprarna (tvåkolvs ok är kanske inte så porrigt men dom stoppar skrotet ialafall och är grymt snyggt gjorda), stålspunnet hela vägen från huvudcylindrarna:

Bak: dubbla skivor på stel axel för att balansera frambromsarna, skivorna har samma storlek som fram. Notera mittenoket i bakbromsen som är i ett stycke... Vi kör f.ö. hålborrade skivor och det funkar kanon!



Fram:


Funkar dom (eller jag) inte hundra så blir det så här som när jag trampade bromspellen i botten i slutet på rakan på Dijon 2001, jag surfade på pelletsen så långt bort i avåkningszonen att jag inte ens syntes från banan... Från början hade jag pellets ända upp över tanken.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Så var säsongspremiären avklarad på Karlskoga ihop med STCC, den gick väl hyfsat får man säga.

Jag var otroligt ringrostig första friträningspassen men sen gick det bättre. Nya bromsarna var helt otroligt bra, flyttade fram bromspunkten till 5 meter EFTER 50 meters skylten på rakan och karten bara satt stadigt som tusan i bromsningen! omdrevningen i växellådan i vinter var helt rätt tänkt.

Vinst i första finalen med 6.5 sekunder och 2:a plats i andra finalen, orkade inte riktigt ladda mentalt i andra. Släppte iväg Thomas Johansson för långt i början på loppet, kom ikapp när det var tre varv kvar och var uppe och stötte i Ejes men tappade igen, försökte ta mig förbi igen i Ejes på sista varvet men vågade inte fullfölja efter vi stött ihop lite. Var 0.16 sek efter i mål. Liiite retligt hade behövt en riktig "shakedown" innan tror jag... Nästa race blir Falkenberg i Juli ihop med STCC igen.

Då J-AR skall jag sopa banan med dom andra!!!!

ps. bästa tiden under helgen blev 1.05.6

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Benjamin Ernryd skrev:
KristianAE86 skrev:
Benjamin Ernryd skrev:

Undrar vad man skulle klara av på Das Ring...




du lär ju först & främst få byta plats på motordrev / bakaxeldrev.

för att klara en BRA tid på Ringen dålångarakan ju är L Å N G


Hmm, är den snabbare/längre än Monza? Då åkte superkartarna 1:1 på fram och bakdrev. Tror dom växlade för en teoretisk toppfart för 270 km/h...

Nybörjarfråga kanske men hur lång är rakan och vad har man för utgång på den? Skall försöka räkna lite på det...


Hur lång rakan är vet jag inte, Qvarnis med It's fun II toppade runt 300km/h och det är riktigt snabbt.
Det känns som ett par kilometer sist jag var där, tills man svänger in på depån.
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
kid skrev:
Benjamin Ernryd skrev:
KristianAE86 skrev:
Benjamin Ernryd skrev:

Undrar vad man skulle klara av på Das Ring...




du lär ju först & främst få byta plats på motordrev / bakaxeldrev.

för att klara en BRA tid på Ringen dålångarakan ju är L Å N G


Hmm, är den snabbare/längre än Monza? Då åkte superkartarna 1:1 på fram och bakdrev. Tror dom växlade för en teoretisk toppfart för 270 km/h...

Nybörjarfråga kanske men hur lång är rakan och vad har man för utgång på den? Skall försöka räkna lite på det...


Hur lång rakan är vet jag inte, Qvarnis med It's fun II toppade runt 300km/h och det är riktigt snabbt.
Det känns som ett par kilometer sist jag var där, tills man svänger in på depån.


Räknade lite på det nu och kom fram till att det skulle bli samma utväxling som på Monza, alltså en teoretisk toppfart på 273 km/h vid 12.600 varv... Cooolt! Dags att åka till das

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Benjamin: Har du kört i USA någon gång? Jag såg att Wayne Rainey och Eddie Lawson var med i nåt som hette World Super Kart Challenge: www.worldsuperkarts.com
Hur står den sig mot den europeiska serien?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Lite OT: Min husmekaniker har skaffat sig en ISS (heter det väl?). På den tog han bort 125 cc-motorn och monterade en 450 cc-motor från en crosscykel istället. Häromdagen fick jag se när han provkörde den på parkeringen utanför verkstaden. Den gick hyfsat... Efteråt var han alldeles skakis i benen, "j**lar vilken gasrespons!" Behöver jag säga att han gillar att experimentera...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
AndersY skrev:
Benjamin: Har du kört i USA någon gång? Jag såg att Wayne Rainey och Eddie Lawson var med i nåt som hette World Super Kart Challenge: www.worldsuperkarts.com
Hur står den sig mot den europeiska serien?


Nej jag har inte vart över pölen, skulle gärna vilja dock . Dansken Poul v Pedersen (tillika tillverkare av PvP chassiet) var över 2002 med bra reultat och Franska och Europeiska mästaren Damien Payart samt britten Mark owens var över 2003 och sopade rent på Laguna Seca. Tror Mark vann med 17 sekunder före Damien som i sin tur hade 11 sekunder ner till 3an. Dom är bra men inte oslagbara...
http://users.cyberzane.net/rforker/2003%20Laguna%20Results.pdf

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Sörpan skrev:
Lite OT: Min husmekaniker har skaffat sig en ISS (heter det väl?). På den tog han bort 125 cc-motorn och monterade en 450 cc-motor från en crosscykel istället. Häromdagen fick jag se när han provkörde den på parkeringen utanför verkstaden. Den gick hyfsat... Efteråt var han alldeles skakis i benen, "j**lar vilken gasrespons!" Behöver jag säga att han gillar att experimentera...


ICC heter det om man skall vara petig men det är inte så noga... He he, den rörde nog på sig thumbs up , gissar på framhjulslyft upp till 3ans växel
/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Var och körde på Falkenberg ihop med STCC. För dom som vill läsa en lite berättelse så finns den nedan om ni inte orkar läsa så kommer här en kortversion: +

Fredag, två friträningar: Det börjar bra. Snabbast i båda passen, halv sekund till godo till tvåan. Teamkompisen Bobo trea men rasar växellådan (2ans drev sprängs) och missar andra passet.

Lördag, Kval + 1 final:
Ösregn och halv storm, torkar upp en timme innan kvalet och vi åker på slicks på kvalet. Kör två omgångar på banan med nya puckar varje gång och tar pole position med 0,5 sekund. Mina två snabbaste varv gick på 39,978 sekunder respektive 39,979 sek. Jämna varvtider är roligt! thumbs up thumbs up thumbs up

Första Finalen såg ut att bli på regndäck med det torkade upp igen en timme innan, tur! Gör ingen miss i starten men Bobo gör en bättre från sin femteplats och tar ledningen i första kurvan, jag kommer dock om på första varvet och leder därifrån hela vägen in i mål och vinner med 3,4 sekunder. Tråkigt under loppet var att min bästa konkurent Thomas Johansson smäller mycket kraftigt då bromsbeläggen har ramlat ur bakbromsarna på andra varvet och kör in i däcksbarriären i 150 km/h, PI systemet sa att han hade 183 km/h när han började bromsa. Det värsta var att vi tvingas köra under 5 varv med två ambulanser stående bredvid banan, det är inte roligt som racerförare. Dom borde tagit ut safety car eller flaggat av tycker jag. Thomas klarar sig dock med lite blåmärken som enda skador. Karten är bara skrot.

Söndag, Final 2:
Ösregn igen, vi åker ut för att försöka köra men avbryter innan starten p.g.a säkerhetsrisken med vattenplaning, med 2,5 cm markfrigång riskerar man att vattenplana med hela chassiet = båtresa. Vi får under dagen ett antal bud om vi skall köra eller inte köra. Till slut, 6 1/2 timma efter första försöket får vi en ny final, denna gång i Solsken. Tar starten och leder det något kortade (12 istället för 18 varv) loppet in i mål för att vinna med 3,9 sekunder. Vinner även STCC serien, som jag inte visste att vi hade, trots att jag inte var med första helgen i våras på Knutan.

Åkte i helgen med om-monterad stol (lutade den bakåt/nedåt 2 cm). Ändringen var bra men jag fick liiiiite fel balans på vikten i bilen och blistrade vänster bakdäck så fort jag var ute . Fick köpa två extra bakdäck p.g.a. det- Blev lite dyr helg... Flyttar om lite blyvikter till Nordiska Mästerskapen på kullen i augusti tror jag thumbs up ...

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Benjamin Ernryd skrev:
Sörpan skrev:
Lite OT: Min husmekaniker har skaffat sig en ISS (heter det väl?). På den tog han bort 125 cc-motorn och monterade en 450 cc-motor från en crosscykel istället. Häromdagen fick jag se när han provkörde den på parkeringen utanför verkstaden. Den gick hyfsat... Efteråt var han alldeles skakis i benen, "j**lar vilken gasrespons!" Behöver jag säga att han gillar att experimentera...


ICC heter det om man skall vara petig men det är inte så noga... He he, den rörde nog på sig thumbs up , gissar på framhjulslyft upp till 3ans växel
/Benjamin


ICC var det nog, tack! Framhjulslyft kanske det var, men han hade lite problem med kopplingen så det blev motorstopp så fort han stod still. Dessutom måste höger bakhjul tas av för att komma åt kicken... Men med lite mera så blir det nog bra!

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Var bara tvugnen att posta några shyssta racebilder från Gelleråsen..

Formationsvarvet innan starten, nästan lite småmilitärisk ordning på klasssen.


Här vill man inte stå mitt ivägen...


Gissa vilken kurva?


/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Benjamin Ernryd skrev:

Nej jag har inte vart över pölen, skulle gärna vilja dock . Dansken Poul v Pedersen (tillika tillverkare av PvP chassiet) var över 2002 med bra reultat och Franska och Europeiska mästaren Damien Payart samt britten Mark owens var över 2003 och sopade rent på Laguna Seca. Tror Mark vann med 17 sekunder före Damien som i sin tur hade 11 sekunder ner till 3an. Dom är bra men inte oslagbara...
http://users.cyberzane.net/rforker/2003%20Laguna%20Results.pdf

/Benjamin

Nej, oslagbara trodde inte jag heller. Trodde möjligen på motsatsen, vilket verkar stämma inom andra delar av karting i USA - mycket hobby, men ganska dålig klass på toppen. Inom superkart verkar de dock vara hyfsade, eller?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
AndersY skrev:
Nej, oslagbara trodde inte jag heller. Trodde möjligen på motsatsen, vilket verkar stämma inom andra delar av karting i USA - mycket hobby, men ganska dålig klass på toppen. Inom superkart verkar de dock vara hyfsade, eller?


Tja joo jag tror nog att bredden uppe på eliten i superkart är ganska smal, men killar som Wayne Rainey och Eddie Lawson är nog hyfsat svårslagna, det dom inte kan om att köra tvåtakt är inte värt att veta

Det är nog som du säger, mycket hobbyracing. Har kollat in en del hemsidor hos dom stallen däröver och det är mycket hemmapulat med gamla gamla motorer. En del kör fortfarande med tändsystem från -80 talet :shifty2: ..

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Jaha, nu har man vart och kört nordiska, det gick inte så bra.
Började kanon med pole och överlägset snabbast, precis som det skall vara men sen gick det sämre...

Skrev lite om hur det gick i 100% racing forumet som du hittar här:https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=12276

Nu: samla ihop mera pengar till motorrenovering...

/Benjamin

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Idag har jag börjat riva ned motorn efter raset på Nordiska,
har inte vågat/haft tid/orkat titta förräns nu...

Egentligen helt otroligt att det klarat sig så bra som det gjort , vevstaken har gått av helt på mitten och bottenslängen som blev kvar i vevhuset har lindat sig runt bulten utan att slå sönder nåt på vägen, annars brukar den ta med sig hela botten på vevhuset.

Toppen är sönderspikad men jag har fler i reserv som jag gjorde förra vintern. Cyllen har klarat sig hyfsat, bara att skicka till england på nicasilbehandling, kolven var visserligen ny (2 timmar) men den skulle ändå bytas eftersom jag planerat att gå upp i längd på stakarna i vinter. och stakarna skulle ju som sagt också bytas så all in all blev det inte så blodigt, har vart med om värre

Får se hur vintern förlöper, kanske kan skicka in några porriga bilder på mina nya apriliastakar sen

OBS, bilderna kan vara stötande för känsliga personer!


Cylinder sett snett underifrån, hmm det saknas delar va?


Så här ser en BRA spikning ut på en tvåtakt... Smält aluminium i hela cylindern


Skräpigt till höger... Notera att vevaxeln har vridigt sig något jämfört med den bakre, dom skall ju gå exakt lika så det betyder att jag får en hel del när jag skall dra loss dreven som förbinder främre och bakre vevaxeln.

edit: tog bort bilden på topplocken efter inrådan av min teamkompis...

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
gzon
Katrineholm
Här sen Aug 2004
Inlägg: 551



Riktigt cool den där! Någe tips på hur man går till väga för att provköra en sådan? Finns det någon som hyr ut?


AndreasNystrom skrev:
effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)



Jo det är skapligt. Nästan uppe i wankeltrakterna.

_________________
Martin Gustavsson
Gzon Tuning AB
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004
Inlägg: 596



gzon skrev:
AndreasNystrom skrev:
effekten på superkart är över 90hk, ur 250cc. (360hk / liter)




Jo det är skapligt. Nästan uppe i wankeltrakterna.




Hej, som jämförelse...är det någon som vet vad man plockar ur en modern GP250-hoj?

_________________

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
Benjamin E
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 2585

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
gzon skrev:
Riktigt cool den där! Någe tips på hur man går till väga för att provköra en sådan? Finns det någon som hyr ut?



hmm , det kan det finnas, skicka mig ett PM om du fortfarande är intresserad så skall jag sätta dig i kontakt med rätt personer.

_________________
Benjamin E
Kör MK8 GTI
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Gokart: Superkart PVP 2001 -2004
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
4 besök senaste veckan (36485 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande