Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280YZ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (67437 totalt)
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
HKPerformance skrev:
Kul att hitta en tråd på din bil!

Mvh snubben som köpte dina skyline bromsar!

-Aha! Kul! Ja, vi får väl se om det blir bil av den nångång!

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Ja jag avgudar ljudet i en rapp l-motor.. 12ventilarna går det som sagt att plocka bra med effekt ur. Har man sen alldeles för mycket pengar så kan man ju ringa os giken o beställa en b1z


Ja, dom har sjukt härlig sång. En lotto-vinst hade underlättat, hahaha.

Kanske orealistiskt, men 3-400hk och en snabbväxlad låda är ju min fantasi.. M3-SMG uppfyller dom kraven, men sen går det inte att regga med den..

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Länge sedan man var i verkstan, men igår hände det!
Sista Camberplattorna dit svetsade.
Nu är det dags att börja bygga bur..



_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Buren börjar ta form, det har varit en hel del pyssel att få till den så den går ner i golvet samt behålla orginal bältesinfästningar.

Tyvärr går det inte att följa reglementet från SBF, +/-10grader på huvudbågen går inte, och baksträvan lutar mindre än 30grader mot horisontalplanet.
Jag siktar på Roadsport, så jag hoppas det går bra ändå.




Jag hade även lite problem med dörrsträvan, dörrhandtaget hamnade först mitt för röret. Hoppas SBP inte klagar på att det är trängt att nå handtaget, fönsterveven måste ju också kunna rotera.


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



seb280z skrev:
Buren börjar ta form, det har varit en hel del pyssel att få till den så den går ner i golvet samt behålla orginal bältesinfästningar.

Tyvärr går det inte att följa reglementet från SBF, +/-10grader på huvudbågen går inte, och baksträvan lutar mindre än 30grader mot horisontalplanet.
Jag siktar på Roadsport, så jag hoppas det går bra ändå.

Jag hade kollat med min SBF-besiktigare innan jag svetsade vidare. För att köra Roadsport behöver du ju Vagnbok för Roadsport och den kan du endast få av en SBF-besiktigare. Vanligtvis är de mycket hjälpsamma om man bara frågar och ett telefonsamtal först kan spara mycket trubbel senare.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Tack för input, jag ser om jag får tag på någon på SBF.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



I Roadsport får man avvika från vissa regler om det behövs för att t.ex. kunna besiktiga bilen. Fungerande rullbälten kan ju vara ett sånt argument.

Men givetvis är det bäst att kolla med besiktningsgubben innan.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



seb280z skrev:
Jag hade även lite problem med dörrsträvan, dörrhandtaget hamnade först mitt för röret. Hoppas SBP inte klagar på att det är trängt att nå handtaget, fönsterveven måste ju också kunna rotera.



En fast plastruta med skjutlucka, så slipper du veven!

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Roggaman skrev:
seb280z skrev:
Jag hade även lite problem med dörrsträvan, dörrhandtaget hamnade först mitt för röret. Hoppas SBP inte klagar på att det är trängt att nå handtaget, fönsterveven måste ju också kunna rotera.



En fast plastruta med skjutlucka, så slipper du veven!


Nja, hade jag tänkt gå all-out-racing så utan tvekan, men nu försöker jag hålla den så original som möjligt m.a.p. inredning, har t.o.m. skaffat en ny fönsterruta från USA då den gamla var smälld.
Problematiskt med dörrhandtag/stol/sträva, Kanske får bli en Tillet stol, då horisontalstaget bakom stolen begränsar stolsjusteringen ett par cm i onödan. Frågan är om det går att köra nåt längre med en sån stol, vill ju ha en bekväm stol..

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Det har hänt lite till. Bakskärmarna är på plats, framskärmar väntar på infästningspunkter och modifiering.
Buren väntar på avsyning innan TIG:ning.
Hjulupphängningen börjar komma på plats.

Fälgarna är ett kapitel för sig, dom passar, men är för smala. 12,5" fälgbredd fram, quicksteer knuckles, inget servo och gata=Great success!!

Mycket jobb kvar!

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506



seb280z skrev:
... men är för smala. 12,5" fälgbredd fram, quicksteer knuckles, inget servo och gata=Great success!!

Mycket jobb kvar!


"Mycket jobb kvar" = käka proteiner och lyfta tonvis med skrot??

Men 12,5" så lär det ju inte släppa i första taget på torrt iaf.. vad blir det baktill då??? Men skulle nog undersöka möjligheterna till elservo om du inte ska köra med rejält s.k tysk-stuk?? Undersökte för något år sedan saken själv och då fick jag prisuppgift från svensk firma på knappa 12kkr och drygt 15kkr installerat och klart. För mig fick det bli proteiner och skrotlyftning

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -92 glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Jag gillar ju den feedbacken man får utan assistans, så det blir nog till att prova först. Jag vet ju att det är en del som eftermonterat servo i staterna så det ska nog gå att lösa.

Håller på att montera bakvagnen just nu, så vi får väl se vad som kan smyga in för bredd där. Jag har hört talas om 12-14" bakhjul, men jag hoppas väl nästan på att kunna använda samma fälgar runt om. Jag hade dessutom hoppats att det inte skulle bli riktigt såhär våldsamt..

Vi får se, det går ju alltid att ändra sig och köpa andra fälgar med annan offset och bredd. Eller större ratt...

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare

Nu är det hjulupphängningar på alla fyra platser!

Sen ang. servo så hittade jag detta: http://zpowersteering.com/

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Namnam

Kul att se arbetet gå framåt med tanke på att du försökte sälja för ett tag sedan! thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Snygga grejer...

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 506



seb280z skrev:

Nu är det hjulupphängningar på alla fyra platser!

Sen ang. servo så hittade jag detta: http://zpowersteering.com/


Riktigt läckert... inköpt från Arizonazcar? Drägglat på deras prylar länge

Ang. servot så blir det ju dock en slant innan frakten+tull+moms m.m är betalt. Ska man göra rätt för sig med alla avgifter så brukar det vara rimligt att räkna med $-priset x 10 och då har du nog inte fått med frakten som jag gissar blir skaplig då det är lite skrymmande?

Hursom, börjar se brutal ut kärran thumbs up

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -92 glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1000 Touno -18
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Det går åt rätt håll. Under julhelgen har bilen fått flytta hem in i värmen. Sen håller jag på att flytta hem hela verkstan så smått. Litet garage, så lite ombyggnader i huset är på gång för att få till en liten verkstad nere i källaren.




_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Kroegarn skrev:
seb280z skrev:

Nu är det hjulupphängningar på alla fyra platser!

Sen ang. servo så hittade jag detta: http://zpowersteering.com/


Riktigt läckert... inköpt från Arizonazcar? Drägglat på deras prylar länge

Ang. servot så blir det ju dock en slant innan frakten+tull+moms m.m är betalt. Ska man göra rätt för sig med alla avgifter så brukar det vara rimligt att räkna med $-priset x 10 och då har du nog inte fått med frakten som jag gissar blir skaplig då det är lite skrymmande?

Hursom, börjar se brutal ut kärran thumbs up


Jag köpte hela Arizona trak-pak minus bromsarna som jag tänkte lösa på ett eget vis.. Nu när man börjat mäta och justera så inser jag att jag vill sänka bilen ytterligare 3cm. Fram går det inte att kapa mer, så lösningen får bli en hjälpfjäder och sänka med fjäderjusteringen. Bak kommer jag kapa benet och svetsa på hylsan längre ner. 75mm frigång är ju Roadsport reglementet.
Buren har fått preliminärt OK från SBF, så nu skall jag göra färdigt den.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Bra att du flyttar hem allt. Det är grymt smidigt att kunna gå ut en halvtimme och fundera över något istället för att behöva köra iväg. Hur stort garage är det - lekyta allt eller skall ytan delas med bruksbilar?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Sonett7 skrev:
Bra att du flyttar hem allt. Det är grymt smidigt att kunna gå ut en halvtimme och fundera över något istället för att behöva köra iväg. Hur stort garage är det - lekyta allt eller skall ytan delas med bruksbilar?


Det är litet.. Och halva ytan delas med finbilen. 14 x 3,1m. Så man får försöka maximera golvytan och det blir en del spring i trappan ner till källaren. Men det är varmt och rent. Mycket trevligt jämfört med tidigare.
Men precis som du sa, man kan smita ut en halvtimme lite när det passar.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
TIG:ar ihop buren, det gick att trockla ut den, och även in.. Lite lättare att komma åt såhär.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280YZ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (67437 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande