Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280YZ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (67439 totalt)
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Det går aldrig riktigt som man tänkt sig.
Köpte specialhjulupphängning ifrån USA som skulle vara den "ultimata lösningen" om man ville sänka bilen extremt mycket, men ändå behålla fjädringsvägen. (när orginalfjädringen stod helt i botten så ville jag sänka bilen ytterligare 5cm, så då fanns bara detta alternativet.)
Nu när nya hjulupphängningen var på och helt skruvad i botten, så saknades fortfarande 3cm!!
Ok, lösningen får bli hjälpfjädrar, då det fanns cirka 3cm att hämta på fjäderjusteringen. Beställt på www.rallyshop.se, smidigt och bra, och nu monterat enligt bild.
Argh..
Styrningen för hjälpfjädern går emot sätet. Så kan vi inte ha det, så nu är utvändig mellanring beställd.

Kan tyckas vara enkelt, men det var inte så lätt att hitta utvändiga mellanringar.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Det går framåt i snigelfart. Men leveransen från millway var supersnabb!


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
..

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Fick det årliga mailet med förfrågan om jag inte skall sälja, och nu har det varit dåligt med sugen länge.. Så jag funderade hela natten, sen oavsett vilket beslut jag väljer så var jag tvungen att provmontera mina egenritade skivbromsadapters och dom passsade! Jag får väl ta en bild på setup:en, skall försöka hinna montera andra sidan i helgen.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Om den skulle säljas, vad pratar vi för pengar då?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



Hur sugigt det än kan vara att inse att man inte kommer i mål med ett projekt så kan det ju öppna dörren till något annat som passar livssituationen bättre. Oavsett vad så har du ju lärt dig en hel del på vägen...

Jag gjorde mig av med mitt halvfärdiga Se7en-projekt efter många långa funderingar och så här i efterhand så ångrar jag det inte alls. Förändringarna i livssituation gjorde att ett projekt av den typen var omöjligt att ro i hamn för min del utan att riskera att slarva bort familjen på kuppen.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Gjorde lite framsteg i helgen.
Har bestämt mig för att bryta mot mina egna principer, tidigare har jag sagt att jag skall slutföra en del innann jag börjar på nästa, men nu kommer jag göra det som jag känner för. Så blir det kankse lite mer gjort framöver.
Dom egenritade bromsoksadapterna passade, det var bara smärre justering bak, fick lämna fästena bak för korrigering 1,5mm, så oket centrerar mot skivan, bör vara klart imorgon.
Tyvärr har jag problem med handbromsvajern, jag måste göra nån specialadapter som vajern byter riktning 90grader. Bromsoken är egentligen till för en Honda FD1/2, och dom har ingen drivaxel bak..



_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Roggaman skrev:
Om den skulle säljas, vad pratar vi för pengar då?


Jag kollade runt vad det finns för bilar och konstaterade att dom enda jag var sugen på låg runt miljonen, Aston Martin eller nya Jaguar.. Och då fattas jag kanske 900 000 om jag skulle sälja.
Så jag försöker få ihop den, med ny strategi, dvs. jag gör det jag är sugen på för tillfället.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 510



Hjulupphängningen ser ju iaf riktigt snygg ut.... även om den inte är låg nog??

_________________
/Michael Gustafsson
Datsun 240Z -72 busbil
Alfa Romeo 75 -?? glassbil
BMW I4 M50 -23, bruksbil
Aprilia RSV 1000R Touno -06
Aprilia V4 1100 Touno -18
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Kroegarn skrev:
Hjulupphängningen ser ju iaf riktigt snygg ut.... även om den inte är låg nog??

Rideheight är ställd på 75mm under framerailsen, det är maxsänkt och även Roadsports minimimått. 😄

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3358



seb280z skrev:
Roggaman skrev:
Om den skulle säljas, vad pratar vi för pengar då?


Jag kollade runt vad det finns för bilar och konstaterade att dom enda jag var sugen på låg runt miljonen, Aston Martin eller nya Jaguar.. Och då fattas jag kanske 900 000 om jag skulle sälja.
Så jag försöker få ihop den, med ny strategi, dvs. jag gör det jag är sugen på för tillfället.


thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15489



Sonett7 skrev:
seb280z skrev:
Roggaman skrev:
Om den skulle säljas, vad pratar vi för pengar då?


Jag kollade runt vad det finns för bilar och konstaterade att dom enda jag var sugen på låg runt miljonen, Aston Martin eller nya Jaguar.. Och då fattas jag kanske 900 000 om jag skulle sälja.
Så jag försöker få ihop den, med ny strategi, dvs. jag gör det jag är sugen på för tillfället.


thumbs up


Så gör jag med.
Efter att ha tröttnat på insugsbygge så byggde jag lite grenrör och sen lite på en annan hoj osv osv.

Man får variera sig

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden, jag tyckte inte att jag hade gjort något, men enligt bilderna så har ju lite hänt.
Jag har byggt om buren lite, och lagt till något stag. Skiter i Vagnbok sedan dom ändrade sina regler. För roadsport är ju egentligen enda kravet ett hockeymål. Men just nu är buren "klar" och har även fått på ett lager färg.





Sedan påbörjade jag bromsvågen, och provmonterade, sedan var tanken att lacka motorrummet innan bromsrörsdragning, och det är det jag håller på med nu, slipa spackel och snygga till lite.
Köpte även detta verktyget så man kan försöka göra en snygg rördragning, jag tycker det ser så fult ut med krokiga bromsrör. Vi får väl se hur det blir, man är ju inte lika vass som vissa andra bilbyggare här.
Kuggstången fick sig också lite kärlek, nya polybussningar och styrleder, samt lite färg.






Sedan kom en viktig milstolpe för bygget, nämligen fälgar. Det var inte så lätt att hitta något som passade då jag har 330mm bromsskivor och 5*114,3 och negativ offset. Våga vägra spacers!
Så valet förr på ett par Works Meister M1 3piece.
Fram: 18x10,5 et-47
Bak 18x12 et-40






Det var allt för denna gången.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Heja heja.
Lagom uppdatering för att man ska kräva MER thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



Grymt!

Kommer gärna på garagebesök någon dag så ja får lite inspiration till min egen datsun Nyfiken på o kolla in sakerna ifrån Arizonazcar innan ja beställer saker till min.

_________________
Emil Jönsson
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Emil Jönsson skrev:
Grymt!

Kommer gärna på garagebesök någon dag så ja får lite inspiration till min egen datsun Nyfiken på o kolla in sakerna ifrån Arizonazcar innan ja beställer saker till min.


Du är välkommen! När jag beställde dessa prylarna så fanns inga alternativ, jag ville få bilen så låg som jag kunde. Idag finns det ju flera andra aktörer med likadana fjäderben, dvs med gängad hylsa. Technotoy Tuning har också fina grejer, jag tror faktiskt att dom kan vara ett bättre alternativ i vissa avseenden.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



Blir snyggt det där!

Hur många millimeter har du mot fjäderben fram och bak med dessa fälgar?

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Emil Jönsson
Ängelholm
Här sen Jun 2005
Inlägg: 895



seb280z skrev:

Du är välkommen! När jag beställde dessa prylarna så fanns inga alternativ, jag ville få bilen så låg som jag kunde. Idag finns det ju flera andra aktörer med likadana fjäderben, dvs med gängad hylsa. Technotoy Tuning har också fina grejer, jag tror faktiskt att dom kan vara ett bättre alternativ i vissa avseenden.


Jo jag kollar mycket på techno toys grejjor men är inte helt såld än. Skickar ett pm!

_________________
Emil Jönsson
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
Roggaman skrev:
Blir snyggt det där!

Hur många millimeter har du mot fjäderben fram och bak med dessa fälgar?


Hejsan, jag tänkte slänga på och mäta, men ja, nu händer inte det på ett tag.. Men enligt mitt Excelblad så bak ligger det 31mm från nedre justermuttern (den som låser stötdämaren mot hylsan) och fram är lite osäkrare men den är 15mm närmare fjäderbenet än orginalfälgen, så det är minst 7cm fritt.

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159


Trådstartare
BAM! Så det eskalerade lite nu.. Lättare att komma åt att lacka motorrummet, och kanske man skulle svetsa lite fler förstärkningar nu när man ändå har åtkomst..


_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Roggaman
Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004
Inlägg: 758



seb280z skrev:
...kanske man skulle svetsa lite fler förstärkningar...


Ring mig om du vill ha tips på vad som är vettigt att förstärka! noll sju noll-654 72 71

_________________
Roger Näslund

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 280YZ
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (67439 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande