Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280YZ | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (67439 totalt) |
Det går aldrig riktigt som man tänkt sig.
Köpte specialhjulupphängning ifrån USA som skulle vara den "ultimata lösningen" om man ville sänka bilen extremt mycket, men ändå behålla fjädringsvägen. (när orginalfjädringen stod helt i botten så ville jag sänka bilen ytterligare 5cm, så då fanns bara detta alternativet.) Nu när nya hjulupphängningen var på och helt skruvad i botten, så saknades fortfarande 3cm!! Ok, lösningen får bli hjälpfjädrar, då det fanns cirka 3cm att hämta på fjäderjusteringen. Beställt på www.rallyshop.se, smidigt och bra, och nu monterat enligt bild. Argh.. Styrningen för hjälpfjädern går emot sätet. Så kan vi inte ha det, så nu är utvändig mellanring beställd. Kan tyckas vara enkelt, men det var inte så lätt att hitta utvändiga mellanringar. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Fick det årliga mailet med förfrågan om jag inte skall sälja, och nu har det varit dåligt med sugen länge.. Så jag funderade hela natten, sen oavsett vilket beslut jag väljer så var jag tvungen att provmontera mina egenritade skivbromsadapters och dom passsade! Jag får väl ta en bild på setup:en, skall försöka hinna montera andra sidan i helgen.
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Hur sugigt det än kan vara att inse att man inte kommer i mål med ett projekt så kan det ju öppna dörren till något annat som passar livssituationen bättre. Oavsett vad så har du ju lärt dig en hel del på vägen...
Jag gjorde mig av med mitt halvfärdiga Se7en-projekt efter många långa funderingar och så här i efterhand så ångrar jag det inte alls. Förändringarna i livssituation gjorde att ett projekt av den typen var omöjligt att ro i hamn för min del utan att riskera att slarva bort familjen på kuppen. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Gjorde lite framsteg i helgen.
Har bestämt mig för att bryta mot mina egna principer, tidigare har jag sagt att jag skall slutföra en del innann jag börjar på nästa, men nu kommer jag göra det som jag känner för. Så blir det kankse lite mer gjort framöver. Dom egenritade bromsoksadapterna passade, det var bara smärre justering bak, fick lämna fästena bak för korrigering 1,5mm, så oket centrerar mot skivan, bör vara klart imorgon. Tyvärr har jag problem med handbromsvajern, jag måste göra nån specialadapter som vajern byter riktning 90grader. Bromsoken är egentligen till för en Honda FD1/2, och dom har ingen drivaxel bak.. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Jag kollade runt vad det finns för bilar och konstaterade att dom enda jag var sugen på låg runt miljonen, Aston Martin eller nya Jaguar.. Och då fattas jag kanske 900 000 om jag skulle sälja. Så jag försöker få ihop den, med ny strategi, dvs. jag gör det jag är sugen på för tillfället. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
_________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
||||||
Rideheight är ställd på 75mm under framerailsen, det är maxsänkt och även Roadsports minimimått. 😄 _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||
Så gör jag med. Efter att ha tröttnat på insugsbygge så byggde jag lite grenrör och sen lite på en annan hoj osv osv. Man får variera sig |
||||||
Det var ett tag sedan jag uppdaterade tråden, jag tyckte inte att jag hade gjort något, men enligt bilderna så har ju lite hänt.
Jag har byggt om buren lite, och lagt till något stag. Skiter i Vagnbok sedan dom ändrade sina regler. För roadsport är ju egentligen enda kravet ett hockeymål. Men just nu är buren "klar" och har även fått på ett lager färg. Sedan påbörjade jag bromsvågen, och provmonterade, sedan var tanken att lacka motorrummet innan bromsrörsdragning, och det är det jag håller på med nu, slipa spackel och snygga till lite. Köpte även detta verktyget så man kan försöka göra en snygg rördragning, jag tycker det ser så fult ut med krokiga bromsrör. Vi får väl se hur det blir, man är ju inte lika vass som vissa andra bilbyggare här. Kuggstången fick sig också lite kärlek, nya polybussningar och styrleder, samt lite färg. Sedan kom en viktig milstolpe för bygget, nämligen fälgar. Det var inte så lätt att hitta något som passade då jag har 330mm bromsskivor och 5*114,3 och negativ offset. Våga vägra spacers! Så valet förr på ett par Works Meister M1 3piece. Fram: 18x10,5 et-47 Bak 18x12 et-40 Det var allt för denna gången. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Du är välkommen! När jag beställde dessa prylarna så fanns inga alternativ, jag ville få bilen så låg som jag kunde. Idag finns det ju flera andra aktörer med likadana fjäderben, dvs med gängad hylsa. Technotoy Tuning har också fina grejer, jag tror faktiskt att dom kan vara ett bättre alternativ i vissa avseenden. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Jo jag kollar mycket på techno toys grejjor men är inte helt såld än. Skickar ett pm! _________________ Emil Jönsson |
||||||
Hejsan, jag tänkte slänga på och mäta, men ja, nu händer inte det på ett tag.. Men enligt mitt Excelblad så bak ligger det 31mm från nedre justermuttern (den som låser stötdämaren mot hylsan) och fram är lite osäkrare men den är 15mm närmare fjäderbenet än orginalfälgen, så det är minst 7cm fritt. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
BAM! Så det eskalerade lite nu.. Lättare att komma åt att lacka motorrummet, och kanske man skulle svetsa lite fler förstärkningar nu när man ändå har åtkomst..
_________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||||
Ring mig om du vill ha tips på vad som är vettigt att förstärka! noll sju noll-654 72 71 _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Datsun 280YZ | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 2 besök senaste veckan (67439 totalt) |