Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Mugello, GTR2002 och lite allmänt sådär...
1921 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag var ju inte med på rejset på Mugello men jag satt o nötte lite hemma iaf i en 360. Provade Misano igår men det hackar nåt förfärligt i grafiken Mugello funkade iaf halvok.

Hursomhelst, jag satt som sagt o nötte Mugello o var ganska deppig över hur dåliga varvtider jag fick - precis runt två minuter. Jag var med online någon dag i veckan osså. Men som sagt deppigt värre.... Så jag testade Porschen istället, som vanligt med Dougs setups rakt av. Oj, den här kunde ju svänga lite iaf till skillnad mot 360'n som verkligen inte ville svänga in... Men tiderna forsatte vara urusla > Så jag testade med mjuka däck men allt annat som Doug satt det. Hmmm... njaaeeee, inte så mycket bättre tider. Till slut så slappnade jag av och bestämde mig för att cruisa lugnt något varv eller två för att bara känna på bilen i lugn o ro. In i de tighta svängarna kröööööp jag sakta o gasade lugnt ut.... Och kapade varvtiden med 5 sekunderv Kom ner på 53 nånting genom att köra lååångsamt istället för fort. Så spelet funkar verkligen precis som i verkligheten, det lönar sig inte att vara våldsam, hihi! Kul! Bilarna är inte inställda för rallycross uppenbarligen

Hur många av er justerar setupen som Doug gjort? och vad för grejer går ni på isf och i vilken ordning? Är det camber o däckstemp ni kikar på först lr?

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Steg 1 brukar alltid vara utväxlingar. Tror inte det ger SÅ mycket i toppfart, men att ha det rätt växlat för de kurviga partierna kan nog spara en del.

Vad det gäller Camber brukar min kollega fuZe (som är snabbare än mig) börja med väldigt mycket ochn känner av hur mycket man egentligen kan pressa. Därefter backar du av på vinkeln och känner hur mycket sämre det blev. Sen är det BARA att försöka hitta en bra medelväg. Solklart, va?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Angående kamber, räcker det att justera fram eller måste jag pillra på bakhjulen också för att få det att stämma?

Det jag vågat mig på att ändra är utväxling, däck och toe-in.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



Hmmm jag vill förtydliga en grej gällande camber vinklar...
Man går inte efter att få så jämn temperatur som möjligt. Detta är inte det som ger bäst fäste, bäst fäste får man med rimlig skillnad i temperaturerna. 5-8 grader celsius från insidan till utsidan enligt da. Camber thrust är förklaringen.
Hur mycket skillnad som man klarar av beror på hur långt man skall köra med inställningen.
Korta race, mycket skillnad -> större slitage.
Långa race, lite skillnad -> balanserat slitage.
Kval, så stor skillnad som ger det maximala greppet!

Jag har tänkt lite på det här med grafik inställningar.
Helst av allt vill man ju ha det så snyggt som möjligt.
Dock har man som vanligt inte hur mycket datorkraft som möjligt.
I spelet kan man ju välja på ett antal inställningar på grafik lägena.
off , low, medium och high och full.
Vad dessa egentligen svarar mot är olika inställningar i .gen filerna som ritar upp det hela. I dessa filer står vilken "Level of Detail" som skall användas vid dessa inställningar, off low etc.
Det är mao helt möjligt att välja detaljrikedom själv genom att editera gen filerna!

Kom på detta när jag lekte med enzon som körs med diablo fysik. .gen filen ritade inga vingar (bilen har inga), eftersom det inte ritades några vingar tänkte spelet att då skall han inte ha downforcen som dessa ger heller!
Blev inte så kul att köra den då heller. Testkörde bilen på donnington, tiderna runt banan blev som för en ngt men hastigheterna på rakorna riktigt höga, mindre luftmotstånd etc...
Därför satte jag dit diablons vingar i enzons .gen fil.
Funkade bra, men diablons vingar passade inte riktigt på enzon
Sagt och gjort! Jag ändrade gen filen igen och satte LOD för vingarna till noll!
Sitter som en smäck!

_________________
Kalle Larsson
Citera
Kalle Larsson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 263



Detta trick kan man naturligtvis använda om man tycker att 360n är ful med stora vingar...
Bara att sätta lod till noll för uppritningen av dess vingar.

_________________
Kalle Larsson
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Jag har dragit samma lärdom som Magnus just skrev, det går snabbast när man inte försöker så mycket. Tyvärr måste jag nog erkänna att jag är väldigt duktig på att överköra bilen vilket resulterar i slarvig körning och pissiga tider. Jag försöker dock hejda mig för att stanna på banan och slippa skjuta motorer i rejsen osv hehe

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Magnus Thomé skrev:
Jag var ju inte med på rejset på Mugello men jag satt o nötte lite hemma iaf i en 360. Provade Misano igår men det hackar nåt förfärligt i grafiken Mugello funkade iaf halvok.

Hursomhelst, jag satt som sagt o nötte Mugello o var ganska deppig över hur dåliga varvtider jag fick - precis runt två minuter. Jag var med online någon dag i veckan osså. Men som sagt deppigt värre.... Så jag testade Porschen istället, som vanligt med Dougs setups rakt av. Oj, den här kunde ju svänga lite iaf till skillnad mot 360'n som verkligen inte ville svänga in... Men tiderna forsatte vara urusla > Så jag testade med mjuka däck men allt annat som Doug satt det. Hmmm... njaaeeee, inte så mycket bättre tider. Till slut så slappnade jag av och bestämde mig för att cruisa lugnt något varv eller två för att bara känna på bilen i lugn o ro. In i de tighta svängarna kröööööp jag sakta o gasade lugnt ut.... Och kapade varvtiden med 5 sekunderv Kom ner på 53 nånting genom att köra lååångsamt istället för fort. Så spelet funkar verkligen precis som i verkligheten, det lönar sig inte att vara våldsam, hihi! Kul! Bilarna är inte inställda för rallycross uppenbarligen

Hur många av er justerar setupen som Doug gjort? och vad för grejer går ni på isf och i vilken ordning? Är det camber o däckstemp ni kikar på först lr?


Det enda jag gjort hittills på Dougs inställningar av GT3:an är att jag lättat upp kränghämmaren fram lite. Typ från 120 till 80-90 och sänkt bilen fram med 0.5 cm. Svänger in betydligt bättre.

Har nog ändrat cambern lite för mindre camber thrust för att jag försökte få jämn däcktemp och en setup som räcker länge. Vet att jag ändrade tillbaka igen för mer grepp men kommer inte ihåg om jag är tillbaka på Dougs orginal. Har kört ca 1.55 som bäst med detta.

PS. Hur ändrar man däck till annan gummiblandning? DS

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



DanielB skrev:
[
PS. Hur ändrar man däck till annan gummiblandning? DS

mvh
Daniel


Lustigt nog är däcksvalen på den andra sidan med inställningar

_________________
Pär Hylander
Citera
Racingsimulatorer
Mugello, GTR2002 och lite allmänt sådär...
1921 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande