Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3, ... 34, 35, 36 >> 58 besök senaste veckan (329374 totalt) |
Jag har läst om den förut på hemsidan. Hantverk in i minsta detalj. Ska bli kul att se det i verkligheten.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Fortsatt arbete med tanken.
Fräsen min är i minsta laget för locket men det gick till slut Fixturplattan är så full med hål så jag fick sätta i en penna för att se var hålen för nästa detalj kom. Efter mycket ompositionering lyckades jag missa alla gamla hål och körde dit ett gäng nya med skrynklor Detta ska bil fästplåten till den interna catchtanken. Bara en liten bockning kvar. Diverse muffar för bränsle till högtryckspumpar, eventuell bränslekylare och tempgivare Locket är för klent för att ta upp några krafter så jag tänkte tillverka ett stag som tar upp lite av dem när lådan börjar skeva av svetsspänningarna De flesta delarna är nu tillverkade och jag har börjat svetsa ihop allt... Tunt aluminium har en förmåga att slå sig nåt kopiöst (i alla fall när jag svetsar... ) Undrar om jag får på locket till slut... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
|
||||
Snyggt
Jag, precis som många andra, har dregglat på din hemsida i många år. Men tänkte du montera tanken i blocken på kortsidan? Det brukar vara betydligt säkrare att montera tanken med band runt om. Nu har jag visserligen en plasttank, men jag har gjort en balja till den som den hänger i. Hela baljan är dock utformad som en jättestort band, dvs inga svetsar finns i den bärande delen av detaljen. Bara en fundering som sagt. Har du kört med den hålborrade styrväxeln något förresten (och sett om den höll dvs)? Jag är lite sugen på att borra ur min också. |
||||
Det kan du ge dig på att jag också gör... började nog så smått göra delar till denna förra våren och ett tag innan dess gjordes allt CAD-jobb. Låg nere typ ett halvår för att sedan hållas på med många timmar i slutet på förra året fram till nu... Känns som jag är inne på slutspurten nu men det tar säkert längre tid än man tror som vanligt.. Planen är att försöka få till plangolv och diffusor bak (som tanken förövrigt är början på) men vi får väl se om jag hinner i år... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Kul att det finns folk som har orkat följa det här långtidsprojektet... Fördelningen bygga / köra tilltalar ju kanske inte adrenalinjunkies direkt... Ja tanken är att montera i originalinfästningshålen i karossen. Gavlarna är i 4mm 6082 (förvisso med lite lättfräsning) och mycket svets via fjädrarna ner till svepet som är i 2mm lite mjukare alu. Även lite invändiga förstärkningar. Får väl köra med väldigt lite sås som säkerhet... Vi får väl se vad som händer men jag känner mig komfortabel med hållfastheten nu i alla fall... Ja den har suttit på under de (få) tillfällen den rullat utan några problem. Körde iofs på R-däck 195 breda så det blev ju inte mycket till sidokrafter heller. Å andra sidan blir det inte mycket till brytkrafter på axeln och styvheten tar inte så mycket stryk av att bli av med lite material i centrum... Hoppas verkligen jag slipper äta upp detta under säsongen... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Det har du säkert rätt i. Har ingen aning om valsriktning på plåtarna då jag har pusslat ordentligt för att utnyttja plåten så gott det gick. Men att svetsa en kälfog mitt på en plan 2mm plåt har jag svårt att tro inte genererar restspänningar i materialet om man inte förvärmer nåt grymt... Har knappt hållit i TIG-pistolen på fem år så det bidrar ju inte heller till ett felfritt resultat... Bara det håller och blir lätt är jag nöjd, den här kärran kommer aldrig stå på någon utställning... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Tack, tack! Jag är dock inte med för att vinna, att bara deltaga är en stor vinst för mig.... Hoppas den kan bidra till några höjda ögonbryn på banan och i depån, varvat med en stor portion skitsnack _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Tjena Mats! Ja det var kanske på tiden. Blir lite dubbeljobb med hemsidan men det är det nog värt i slutändan. Hoppas det flyter på bra med jobbet! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Snabbast i depån är oxå en stor merit!!! ;-) ;-) Nej alla kan inte vinna så är det ju men som jag har sagt till alla som frågat! Det ju superkul bara att vara med med massor av likasinnade med riktigt fräna byggen och även balla org bilar som Scuddar mfl!! :-) _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson |
||||
Det verkar väl genomtänkt. Missade att det var så mycket gods i gavlarna. Har dock för mig att det brukar vara svetsarna som spricker på tex fuelcells med svetsade fästöron. Men håller man lite uppsikt, är det ju ingen större fara som sagt. |
||||
Har kommit en bit till på tanken. Mer kvar att svetsa men jag gjorde lite mockup på slangdragningen innan jag lägger på locket. Även förpumparna är på plats och kabel dragen för att se så allt passar
Fyllde på med tankskummet för att se lite hur det gick att få till. Kommer nog bli en match att få dit med locket på... Ska försöka bygga om en vanlig bränslenivågivare i catchtanken för att få varning om den av någon anledning tappar nivå. Det blir nog rätt klurigt att korta ner armen men ändå få tillräckligt moment för att följa ytan... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Tips angående bränslenivån i catchtanken: saab 900 82-93 har en givare som bara är ett rör
http://www.bildelsbasen.se/global/im //Konrad S. _________________ Konrad Söderholm. |
||||
Hej igen!
Har haft alldeles för mycket att göra innan Mantorp för att orka ta tag i uppdateringar här. Vi tokmekade typ i en månad för att jag skulle lyckas ta mig dit och det gick verkligen precis.... Tanken blev rätt bra till slut även om den är vind, sned och bubblig Fick i lite mätare till även om inget av detta användes vid körningen... (!) Fick kalla fötter och byggde om avgassystemet för att säkert klara 105dB Riktigt nöjd med resultatet innan avresan till Mantorp Nöjd med körningen också i stora drag. Fick till 1:31:4 som bäst efter kanske 15 körda varv i racetempo. Helt ok för att inte ha kört varken bilen eller bana öht sedan 2008 och en bil som stressmekats ihop helt utan provkörning. Dessutom var slicksen sedan runt 2005 och hårda som hockeypuckar. Förmodligen var det detta som ledde till däckexplosion och avåkning.... Bilen klarade sig mirakulöst nog utan att ens spräcka fronten så jag ska inte klaga Däcket ser dock väldigt konstigt ut. Ska hämta nya slicks i samma storlek i veckan så får vi hoppas detta inte händer igen.... Slutligen två länkar till tuben. Den första till 1:31 varvet och den andra till förbipassering start / mål https://www.youtube.com/watch?v=nvD- https://www.youtube.com/watch?v=tRhk Har precis uppdaterat hemsidan www.ofiengineering.se med massa mer info om bl.a stressmeket innan för den som vill och orkar /Ola _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
|
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Modj: Tackar! Det kunde ju både gått bättre och definitivt sämre. Hann för en gång skull med att knäppa ett par bilder där den inte ser ut som ett lik. Bommade likväl att ta foto på hela på- och avlastningarna, det var lite cirkus i början...
Cammo: Tack för guideningen i depån. Hade nog irrat omkring där ännu så sleten och uppstirrad som jag var om jag inte fått lite snabba instruktioner. Var väl inte det mest uppstyrda event jag varit på... Det går lite framåt med bilen i alla fall. Har fått hem nya däcktryckssensorer då de gamla hade supit upp batterierna. Ska förhoppningsvis hämta nya slicks av samma modell i Växjö på onsdag. Har riktat "diffusorplåten" som fick sig en känga av däcket när det small samt gått över det mesta och jag hittar inget mer som verkar paj... Hade varit skoj att ta ett par rundor till i helgen på Mantorp men vi får se lite hur det går i slutet på veckan /Ola _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Kollade din hemsida, alla bygg bilder... Tog en halvtimme innan jag fick upp hakan ifrån golvet och ytterligare ett par timmar innan jag finner några ord öht om ditt bygge. Bland det sjukaste jag sett! Jag vill ha en Volvo 240 - jag vill ha din 240!!!
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3, ... 34, 35, 36 >> 58 besök senaste veckan (329374 totalt) |