Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3, ... 34, 35, 36   >>
16 besök senaste veckan (329313 totalt)
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Jag har läst om den förut på hemsidan. Hantverk in i minsta detalj. Ska bli kul att se det i verkligheten. thumbs up

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Fortsatt arbete med tanken.

Fräsen min är i minsta laget för locket men det gick till slut




Fixturplattan är så full med hål så jag fick sätta i en penna för att se var hålen för nästa detalj kom. Efter mycket ompositionering lyckades jag missa alla gamla hål och körde dit ett gäng nya med skrynklor




Detta ska bil fästplåten till den interna catchtanken. Bara en liten bockning kvar.





Diverse muffar för bränsle till högtryckspumpar, eventuell bränslekylare och tempgivare




Locket är för klent för att ta upp några krafter så jag tänkte tillverka ett stag som tar upp lite av dem när lådan börjar skeva av svetsspänningarna





De flesta delarna är nu tillverkade och jag har börjat svetsa ihop allt... Tunt aluminium har en förmåga att slå sig nåt kopiöst (i alla fall när jag svetsar... ) Undrar om jag får på locket till slut...


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Fan vad läckert de blir... Ser fram i mot slutresultatet.

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Snyggt thumbs up
Jag, precis som många andra, har dregglat på din hemsida i många år.

Men tänkte du montera tanken i blocken på kortsidan?
Det brukar vara betydligt säkrare att montera tanken med band runt om.
Nu har jag visserligen en plasttank, men jag har gjort en balja till den som den hänger i. Hela baljan är dock utformad som en jättestort band, dvs inga svetsar finns i den bärande delen av detaljen.
Bara en fundering som sagt.


Har du kört med den hålborrade styrväxeln något förresten (och sett om den höll dvs)? Jag är lite sugen på att borra ur min också. thumbs up
Citera
Maxi Dauphine
Torsås
Här sen Okt 2013
Inlägg: 52



Att det slå har delvis med svetsriktning och ordning att göra.
Bygger aluminiumbåtar som yrke och svetsa men i rätt riktning och ordning då blir det rak.

_________________
Herman Pit
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Modj skrev:
Fan vad läckert de blir... Ser fram i mot slutresultatet.


Det kan du ge dig på att jag också gör... började nog så smått göra delar till denna förra våren och ett tag innan dess gjordes allt CAD-jobb. Låg nere typ ett halvår för att sedan hållas på med många timmar i slutet på förra året fram till nu... Känns som jag är inne på slutspurten nu men det tar säkert längre tid än man tror som vanligt..

Planen är att försöka få till plangolv och diffusor bak (som tanken förövrigt är början på) men vi får väl se om jag hinner i år...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Snyggt thumbs up
Jag, precis som många andra, har dregglat på din hemsida i många år.

Men tänkte du montera tanken i blocken på kortsidan?
Det brukar vara betydligt säkrare att montera tanken med band runt om.
Nu har jag visserligen en plasttank, men jag har gjort en balja till den som den hänger i. Hela baljan är dock utformad som en jättestort band, dvs inga svetsar finns i den bärande delen av detaljen.
Bara en fundering som sagt.


Har du kört med den hålborrade styrväxeln något förresten (och sett om den höll dvs)? Jag är lite sugen på att borra ur min också. thumbs up



Kul att det finns folk som har orkat följa det här långtidsprojektet... Fördelningen bygga / köra tilltalar ju kanske inte adrenalinjunkies direkt...

Ja tanken är att montera i originalinfästningshålen i karossen. Gavlarna är i 4mm 6082 (förvisso med lite lättfräsning) och mycket svets via fjädrarna ner till svepet som är i 2mm lite mjukare alu. Även lite invändiga förstärkningar. Får väl köra med väldigt lite sås som säkerhet... Vi får väl se vad som händer men jag känner mig komfortabel med hållfastheten nu i alla fall...

Ja den har suttit på under de (få) tillfällen den rullat utan några problem. Körde iofs på R-däck 195 breda så det blev ju inte mycket till sidokrafter heller. Å andra sidan blir det inte mycket till brytkrafter på axeln och styvheten tar inte så mycket stryk av att bli av med lite material i centrum... Hoppas verkligen jag slipper äta upp detta under säsongen...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Maxi Dauphine skrev:
Att det slå har delvis med svetsriktning och ordning att göra.
Bygger aluminiumbåtar som yrke och svetsa men i rätt riktning och ordning då blir det rak.


Det har du säkert rätt i. Har ingen aning om valsriktning på plåtarna då jag har pusslat ordentligt för att utnyttja plåten så gott det gick. Men att svetsa en kälfog mitt på en plan 2mm plåt har jag svårt att tro inte genererar restspänningar i materialet om man inte förvärmer nåt grymt... Har knappt hållit i TIG-pistolen på fem år så det bidrar ju inte heller till ett felfritt resultat... Bara det håller och blir lätt är jag nöjd, den här kärran kommer aldrig stå på någon utställning...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Faaan vilket fet vagn!!!
Välkommen till STAC 2014 skall bli skitrolig att se live!! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
mats ivarson
Göteborg
Här sen Dec 2005
Inlägg: 61



Kul att du har en tråd Ola!

Mvh
Mats

_________________
Mats Ivarson
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Puppan skrev:
Faaan vilket fet vagn!!!
Välkommen till STAC 2014 skall bli skitrolig att se live!! :-)


Tack, tack! Jag är dock inte med för att vinna, att bara deltaga är en stor vinst för mig.... Hoppas den kan bidra till några höjda ögonbryn på banan och i depån, varvat med en stor portion skitsnack

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
mats ivarson skrev:
Kul att du har en tråd Ola!

Mvh
Mats


Tjena Mats! Ja det var kanske på tiden. Blir lite dubbeljobb med hemsidan men det är det nog värt i slutändan. Hoppas det flyter på bra med jobbet!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Ola Fischer skrev:
Puppan skrev:
Faaan vilket fet vagn!!!
Välkommen till STAC 2014 skall bli skitrolig att se live!! :-)


Tack, tack! Jag är dock inte med för att vinna, att bara deltaga är en stor vinst för mig.... Hoppas den kan bidra till några höjda ögonbryn på banan och i depån, varvat med en stor portion skitsnack


Snabbast i depån är oxå en stor merit!!! ;-) ;-)
Nej alla kan inte vinna så är det ju men som jag har sagt till alla som frågat!
Det ju superkul bara att vara med med massor av likasinnade med riktigt fräna byggen och även balla org bilar som Scuddar mfl!! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Ola Fischer skrev:
Ja tanken är att montera i originalinfästningshålen i karossen. Gavlarna är i 4mm 6082 (förvisso med lite lättfräsning) och mycket svets via fjädrarna ner till svepet som är i 2mm lite mjukare alu. Även lite invändiga förstärkningar. Får väl köra med väldigt lite sås som säkerhet... Vi får väl se vad som händer men jag känner mig komfortabel med hållfastheten nu i alla fall...


Det verkar väl genomtänkt. Missade att det var så mycket gods i gavlarna.
Har dock för mig att det brukar vara svetsarna som spricker på tex fuelcells med svetsade fästöron.

Men håller man lite uppsikt, är det ju ingen större fara som sagt. thumbs up
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Har kommit en bit till på tanken. Mer kvar att svetsa men jag gjorde lite mockup på slangdragningen innan jag lägger på locket. Även förpumparna är på plats och kabel dragen för att se så allt passar








Fyllde på med tankskummet för att se lite hur det gick att få till. Kommer nog bli en match att få dit med locket på...



Ska försöka bygga om en vanlig bränslenivågivare i catchtanken för att få varning om den av någon anledning tappar nivå. Det blir nog rätt klurigt att korta ner armen men ändå få tillräckligt moment för att följa ytan...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Konrad
Långnäs (Pite dragway)
Här sen Jul 2005
Inlägg: 59



Tips angående bränslenivån i catchtanken: saab 900 82-93 har en givare som bara är ett rör

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/122 . . . .

//Konrad S.

_________________
Konrad Söderholm.
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Hej igen!

Har haft alldeles för mycket att göra innan Mantorp för att orka ta tag i uppdateringar här. Vi tokmekade typ i en månad för att jag skulle lyckas ta mig dit och det gick verkligen precis....



Tanken blev rätt bra till slut även om den är vind, sned och bubblig



Fick i lite mätare till även om inget av detta användes vid körningen... (!)



Fick kalla fötter och byggde om avgassystemet för att säkert klara 105dB





Riktigt nöjd med resultatet innan avresan till Mantorp




Nöjd med körningen också i stora drag. Fick till 1:31:4 som bäst efter kanske 15 körda varv i racetempo. Helt ok för att inte ha kört varken bilen eller bana öht sedan 2008 och en bil som stressmekats ihop helt utan provkörning. Dessutom var slicksen sedan runt 2005 och hårda som hockeypuckar. Förmodligen var det detta som ledde till däckexplosion och avåkning.... Bilen klarade sig mirakulöst nog utan att ens spräcka fronten så jag ska inte klaga



Däcket ser dock väldigt konstigt ut. Ska hämta nya slicks i samma storlek i veckan så får vi hoppas detta inte händer igen....

Slutligen två länkar till tuben. Den första till 1:31 varvet och den andra till förbipassering start / mål

https://www.youtube.com/watch?v=nvD-Vht9xew

https://www.youtube.com/watch?v=tRhkgwShXDc

Har precis uppdaterat hemsidan www.ofiengineering.se med massa mer info om bl.a stressmeket innan för den som vill och orkar

/Ola

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1288



Grattis till en lyckad premiär och kul med mycket bilder på hemsidan

_________________
Lars Gustavsson
www.carboncossie.com
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4686



Kul att se den i verkligheten!

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Modj: Tackar! Det kunde ju både gått bättre och definitivt sämre. Hann för en gång skull med att knäppa ett par bilder där den inte ser ut som ett lik. Bommade likväl att ta foto på hela på- och avlastningarna, det var lite cirkus i början...

Cammo: Tack för guideningen i depån. Hade nog irrat omkring där ännu så sleten och uppstirrad som jag var om jag inte fått lite snabba instruktioner. Var väl inte det mest uppstyrda event jag varit på...


Det går lite framåt med bilen i alla fall. Har fått hem nya däcktryckssensorer då de gamla hade supit upp batterierna. Ska förhoppningsvis hämta nya slicks av samma modell i Växjö på onsdag. Har riktat "diffusorplåten" som fick sig en känga av däcket när det small samt gått över det mesta och jag hittar inget mer som verkar paj...

Hade varit skoj att ta ett par rundor till i helgen på Mantorp men vi får se lite hur det går i slutet på veckan

/Ola

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Kollade din hemsida, alla bygg bilder... Tog en halvtimme innan jag fick upp hakan ifrån golvet och ytterligare ett par timmar innan jag finner några ord öht om ditt bygge. Bland det sjukaste jag sett! Jag vill ha en Volvo 240 - jag vill ha din 240!!!

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3, ... 34, 35, 36   >>
16 besök senaste veckan (329313 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande