Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36 >> 19 besök senaste veckan (329233 totalt) |
Hoppas du får ihop bilen, hade varit kul att se bilen i action live nu i helgen på Mantorp _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
+1 _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Var och hämtade en omgång nya slicks i Växjö hos Däckproffsen. Trevligt och kunnigt bemötande. De monterade de nya tryckgivarna och krängde på slicksen. Tyckte inte det var så konstigt med däckexplosionen på gamla däcket. De var ju sedan 2005.... Har även gått igenom lite av systemen som inte var igång på Mantorp sist. Nu funkar däcktryck / temp samt hela loggningen av bredbandslambdan och alla dess ingångar. Även pillat lite på dashloggern. Bl.a ändrat hur dioderna tänds på shiftlighten. Bara kraftgivaren kvar att fundera lite på... Väntar även in gatdäcken till den andra uppsättningen fälgar. Känns bättre att inte ha bilen ståendes på slicksen... /Ola _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Då var en lång helg över....
Tokmek torsdag kväll som avslutades med nya spacers fram runt 3 på morgonen. Upp och jobba fredag, fick tag på släp på Preem i Knislinge, kompade ut vid 15 och körde och hämtade det. Hemma runt 17 för att "göra det sista" innan lastning. Lastning klar 23:30.... Bara att packa in det nödvändigaste före avfärd till Mantorp Park. Kom iväg vid 24 och landade lite efter 3. Packade ut lite saker så jag kunde blåsa upp luftmadrassen och knoppa ett par timmar i bagaget på 945;an. Klockan ringde 7.00. Bara att börja lasta av bilen, besiktiga och ner på förarmötet. Hoppade över warmup:en. Bulle, Basse och Felix dök upp vid 9:30. Puttade igång bilen (fortfarande ingen startkrans) och körde träning 1. De nya däcktrycksgivarna verkar inte fungera nåt vidare. Fegkörde för jag ville inte belasta de nya slicksen innan trycket gått upp. Ingen attack = ingen temp = ingen tryckökning. Blev väl ett par varv till slut med hyggligt tempo. In i depån och kollade tryck och temp. Hade gått upp lite så nästa träning blev det en 1:29:48 tid. Kapade personbästa med 2s. Blev två pass till varav det sista fick avslutas pga låg bränslenivå. 70l soppa gick åt rätt snabbt... Var orolig när jag åkte upp att bli avvinkad pga 95dB krav på ljudnivån. Hade bra dialog med gubbarna som mätte och jag låg inte på mer än 96dB som max! Med väldigt små modifieringar klarar jag förmodligen 95dB på alla banor vilket ökar urvalet på arrangemang rejält. Efter prisutdelning lastade vi för hemfärd (via Markaryd och lite Preemdrifting). Hemma vid 23, bilen i garaget runt 1. Fortfarande hel... Christoffer Jacobsson lyckades fånga bilen på en bild som verkligen gör den rättvisa... Lite fortsatt strul med diverse loggning men i efterhand har jag lyckats analysera GoPro kamera på torrsumpstanken och avgastempar samt lambdavärde och allt ser helt ok ut....! Maxtemp i kollektor ca 900grader, lambda 0.8 - 0.78 vid fullast, 35% etanol i bränslet, 1 bar laddtryck från 4500rpm till varvstopp, 1.5bar mottryck vid varvstopp och vattentemp upp mot 100grader men aldrig över. Känns som motorn arbetar hyggligt väl för tillfället. Har klippt ihop en film på 1:29 varvet också. 235km/h GPS-fart i slutet på långa rakan enligt RaceChrono och 185 på start- och målrakan. https://www.youtube.com/watch?v=msw1 Känns som där är en del tid till att kapa om bara gubben bak ratten kunde ta och släppa sargen och komma in i matchen... Tyvärr är både kassa och ork slut för tillfället så jag får väl ta och bygga vidare lite smått på bilen så länge... Glad racesommar på er!! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Kul att se bilen i action på Mantorp i helgen, lät och såg snabb ut
Skulle vara spännande att jämföra våra logger, jag hade bara 220km/h GPS på långa rakan samt 176km/h på start och mål på mitt 1.29.9varv. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Skoj att höra att den inte försvann helt i mängden... Jag kör som sagt RaceChrono och det går ju att exportera ett enskilt varv om man vill det. Gustav B la upp en väldigt överskådlig bild med hastighetstaggar ett par sidor bak i hans tråd. Nån som vet vad det är för analysverktyg? Vill du ha loggen är det bara att hojta till så ordnar vi det /Ola _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Då var semestern slut. Har varit väldigt passiv i garaget för en gångs skull. Men lite har det hänt i alla fall
Har funderat ett tag på plangolv under hela bilen som skall avslutas med en diffusor. Började med splittern fram. 2mm aluminiumplåt är inte styvt så det krävdes rejält med fästpunkter. Bl.a ett tvärgående stag långt fram i mitteln. Efter lite CAD, fräsning och svets blev resultatet så här Själva splitterplåten efter tillyxning med nibbler och fil Köpte ett par satser med justerbara stag. Tyckte de var lite klumpiga så de fick modifieras lite... 60g vs 100g /st Splitter med tandställning på plats Köpte Pro versionen på RaceChrono. För att kunna filma behövdes ett nytt fäste för telefonen. Köpte ett universalfäste med sugpropp på Kjell&Co som jag slaktade. Detta skulle giftas ihop med Brodit fästet för själva telefonen. Samma visa - CAD, fräsning och montering. Känns lite ostabilt, ska nog komplettera med en sugpropp till eller staga i buren. Innan plangolvsmeket fortsätter blir det nog att koppla in den andra WBO2:n som kom hem för ett tag sedan. Denna skall även logga turbovarvtalen på båda aggregaten men den inkopplingen kommer nog lite längre fram för då måste jag plocka av kompressorhusen och bearbeta för givarna. Tack o hej! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
_________________ Tony Tegheim - Mooseville Performance https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282 www.mooseville-performance.com |
||||
Man tackar Cammo och Tony!
Haha ja man skulle kanske ta och styra upp en liten garagefest igen... det är ju snart två år sen sist! Undrar hur mycket folk man kan knö in i ett garage... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Segt i garaget efter semestern...
Tog ett ryck och monterade displayen till den nya WBO2:n. Satt innan en oljetrycksmätare som aldrig varit inkopplad... Följer trenden med att inte vara lättmekat öht. Man kan ju undra vem som gjort alla dessa förbenade genvägar... Fick släppa ner rattstången för att komma åt med dasslocken samtidigt som jag tråcklade in skallen genom burkrysset i dörren.. Arbetsställningen hade definitivt inte gillats av AMV... Men till slut gav den upp och jag blev nöjd med resultatet. Har även monterat magnetventilen till laddtrycksstyrningen. Väntar med inkoppling tills jag har modifierat kompressorhusen för varvtalsgivarna. Ska i samma veva dra om rören mellan turboinlopp och filter. Någon som vet vart man kan handla 3" tunnväggiga rör och böjar i aluminium? _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Du gillar mätare va?
Varför alla mätarna och en dash också? Är inte funktionen med dashen att den kan varna för just den funktionen som håller på att gå snett för stunden? Grym finish på det här bygget. Jag vill också ha en CNCfräs och en aluminiumsvets |
||||
Hej Ola!
Jag har följt din hemsida under många år och det är verkligen ett härligt bygge (samt allt annat du gör är sjukt seriöst). Jag har hört att de rör de har på Biltema går att svetsa i. Tunnväggiga och ska finnas i 3". Viper Performance i England har även de tunnväggig alu. Båda typerna är tyvärr blank/polerad, men det går nog att få bort. Jag tänkte samma sak som Anders här ovan. Ett Motec eller Pectel hade integrerat bil och motor inkl dash på ett mycket effektivt sätt. De har även funktionalitet för att reglera mot turbovarv mm, något som jag gissar att du hade gillat Sedan sker dataanalysen efteråt med loggning då den är väldigt kraftfull i dessa system med många inputs och höga uppdateringsfrekvenser. En dash som varnar live också givetvis. _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||
Handla rör där jag alltid brukar handla.
Fina rör som är tunväggiga och ej polerade. Finns olika radier och sen får man dom med långa byxor med. http://www.racepartsolutions.com/ MVH Oscar _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||||
|
||||
Kul med lite hejarop!
Jeppson och Fyrken - Jo det hela är som vanligt en kompromiss. Köpte DTA:et för en massa år sedan och det kostade en hel hög pengar med dash och allt. Idag är det givetvis förbisprunget av det mesta men då var det rätt ok med in och utgångar. Det saknas med andra ord en mängd ingångar för allt jag vill logga. Jag har nu en bredbandslambda efter varje turbo för att se hur mycket obalans jag har bränsleblandning mellan de tre första och de tre sista cylindrarna (det ser bra ut på EGT, men man vet ju aldrig och de loggas inte). På köpet fick jag då en hel del 0-5V ingångar samt några EGT- och pulsingångar. Så nu finns möjligheter att logga det jag vill (för tillfället i alla fall...). Det blir iof en logg från DTA och en från WBO2:orna men det får jag leva med. Dessutom loggas bara runt en kvart i DTA:t sen börjar den skriva över de äldsta datan. Efterbehandling i Excel för att kunna använda samma viewer som till WBO2 för dataanalys. Som sagt, inte optimalt men jag har lagt alldeles för mycket pengar och tid på att få detta att funka för att börja om på ny, och garanterat bättre, lösning. "Loggade" faktiskt EGT med GoPro hängande i taket sist.... Gick över förväntan och man såg tydligt siffrorna Vad det gäller mätare vs dash så använder jag det lite olika. Dashen är som ni båda sa helt överlägsen som varningssystem. Jag hinner inte titta på någon mätare under race men blinkande röda dioder syns väldigt bra även om man inte tittar efter dem. Mätarna i övrigt används mest för att kolla att allt är ok innan man ger sig ut på banan och i vissa fall efter ett pass. I ett optimalt system hade jag bara haft en dash men som sagt är kort på rätt många ingångar. Tack för tipsen på rör! Ska kolla närmare /Ola _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Har gjort färdigt inkopplingen av lambda nr2
Lite lagom pilligt att komma till sonden. Gick utan missöden efter lite avskalning av skin Även box inkopplad med mätare. Koppling mot DTA:t fixat och tabeller i de båda är nu synkade. Trots att jag använder 0-1V ingången på DTA:t verkar det inte fela mer än marginellt i överföringen vid test. Även lagt lite tid på loggsystemet och konfigurerat in lambdasignal2. Verkar fungera vid bänkkörning med måste testas med motorn igång. Hann även med lite fortsättning på plangolvet Lite delar för fäste mot kaross. Blir nog många till innan detta är klart... Ett av fästena på plats. Detta sitter i en originalgänga men de flesta kommer sitta i blindnitmuttrar Funderade även lite på placering av pumparna till växellåds- och bakaxelkylningen. Någon som har erfarenheter av oljerundpumpning? Funkar långa slangar på sugsidan? Blir nog AN8 storleksmässigt. Funkar datorfläktar till kylarna eller de pallar inte värmen / vibrationerna? Tips tas gärna emot! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Är du själv en grym racerförare? Eller iaf lika bra på att köra som du är på att bygga?
Annars så vore det jäkligt roligt att se hur t.ex Alx danielsson kunde vrida runt denna mäktiga 240 när den är färdigbyggd. Skitsnyggt bygge - helt outstanding! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3, 4 ... 34, 35, 36 >> 19 besök senaste veckan (329233 totalt) |