Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36   >>
12 besök senaste veckan (329325 totalt)
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
GustafB skrev:
Trevligt register! Ser ut som en riktigt fin gatmotor thumbs up
För en racebil hade jag velat offra registret i botten för att få ut mer effekt på toppen.


Nja, gatmotor vet jag inte riktigt om jag håller med om...

Är positivt överraskad att den levererar max effekt vid varvstoppen med dessa aggregat. Det är lagt mycket energi på toppen för att andas bra och det verkar den ju faktiskt göra också. Med lite bättre anpassade och framförallt modernare aggregat i kombination med en bottendel som tål lite högre varv och högre cylindertryck skulle effektkurvan med säkerhet varit en bra bit högre vid samma laddtryck och varvtal samt förmodligen peakat ännu senare, kanske mellan 7500-8000rpm och därmed gett ännu lite mer effekt.

Jag har en bottendel liggandes som ska gå att få att motsvara ovan kriterier. Den behöver då MID-foder och nya stakar / kolvar samt en massa annan kärlek (typ svängningsdämpare som iof också ligger och väntar). Tanken var att bygga helt ny maskin men jag är lite tveksam om det inte skulle ge ganska mycket att "bara" bygga ny bottendel och byta aggregat.

Ser inte att tid finns till detta i vinter så ska det bli nån körning nästa år så ska jag nog hålla mig ifrån det spåret. Men det är inte lätt...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
grusbusen skrev:
Tack själv, var en intressant dag. Kul att träffas.
Ingen hybridbil bogserkärran, 100% el


Detsamma!

Haha, ja det kan ju förklara att jag aldrig hörde något motorljud.... Däremot lät den som en arg eltruck ett par gånger... thumbs up

Tack återigen för engagemanget!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Lägg lite tid på att fixa till burförstärkningarna i vinter så du kan vara med och leka med oss andra i TAnu till sommarn istället.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Ola Fischer skrev:
GustafB skrev:
Trevligt register! Ser ut som en riktigt fin gatmotor thumbs up
För en racebil hade jag velat offra registret i botten för att få ut mer effekt på toppen.


Nja, gatmotor vet jag inte riktigt om jag håller med om...


Jag menade det som en komplimang Ett fint, välfungerande och välmatchat koncept med typ 80% av maxvrid tillgängligt redan från 3000 rpm.
Det här med gatmotor syftade till det fina breda registret som känns överflödigt i en racebil med seklåda där jag hellre haft mer effekt på toppen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
Lägg lite tid på att fixa till burförstärkningarna i vinter så du kan vara med och leka med oss andra i TAnu till sommarn istället.


+1

Plus en start motor så användar vänligheten ökar och du då kan du åka på fler saker utan 100 pers knuff hjälp

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688



Ola Fischer skrev:
ZVR skrev:
Ska det trimmas mer eller vad har du för tankar med bilen framöver?


Är lite kluven för tillfället. Tror inte jag ska göra något åt maskin i vinter utan köra med oförändrat koncept nästa år. Jag begränsar tiderna mer än motorn för tillfället så det är väl det som ska jobbas på mest. Tror jag...


Vettigt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 463



Kul att se bilen live, påtaglig ljudupplevelse i lilla garaget kan man säga.
Filmen gör det inte rättvisa någonstans

Nu när jag kollar på kurvorna från bromsningen.

Med enbart pneumatisk reglering av laddtrycket ser man att laddtrycket sjunker något mot slutet.
Troligen pga. ökande avgastryck, men det är verkligen inte mycket det faller.

Lek med tanken, elektroniskt reglering efter 5600 Rpm.
Testa och se om det går inom rimliga gränser att hålla vridmomentet uppe till 530 Nm.
Så har du iallafall 40hk mer, utan att nämnvärt öka påkänningarna på blocket.

Däremot får ju turbo aggregaten ett tuffare jobb, då dina 880 grader i kollektorn kommer att stiga.

Jag vill påstå att det är värt tiden att lägga på elektronisk reglering.

Sammanfattat riktigt trevlig kurva, som mycket påminner om min Bi-Turbo.
Även om min är lite lägre och kortare, men jag har ju 12 ventilers handikapp

/ Tillfälliga kameramannen Daniel

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Det fina med mekanisk styrning av laddtryck är att den begränsar höga mottryck "av naturen". Dvs. man får liten roll-off på toppen, men å andra sidan hålls motorn (eller framförallt turbosarna) inom sitt optimala arbetsområde.

Visst kan man "platta till" vridkurvan mha. elektronisk PWM-styrning men personligen tycker jag att nuvarande lösningen är ganska elegant och driftsäker. "mer på toppen" och ändå hyffsat optimalt arbetsområde innebär oftast större turbosar...(framförallt avgashus)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Wärhner skrev:
Lägg lite tid på att fixa till burförstärkningarna i vinter så du kan vara med och leka med oss andra i TAnu till sommarn istället.


Nja nu var det ju inte bara burinfästningarna men vi får se vad som orkas med / prioriteras i vinter...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
GustafB skrev:

Jag menade det som en komplimang Ett fint, välfungerande och välmatchat koncept med typ 80% av maxvrid tillgängligt redan från 3000 rpm.
Det här med gatmotor syftade till det fina breda registret som känns överflödigt i en racebil med seklåda där jag hellre haft mer effekt på toppen.


Ahh, jag tänkte mest på att en gatmotor sällan har maxeffekt i varvstoppet...

Om / när jag modifierar kommer jag att sikta precis som du säger.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Supramannen skrev:
Wärhner skrev:
Lägg lite tid på att fixa till burförstärkningarna i vinter så du kan vara med och leka med oss andra i TAnu till sommarn istället.


+1

Plus en start motor så användar vänligheten ökar och du då kan du åka på fler saker utan 100 pers knuff hjälp


Har funderat rätt mycket på startmotorproblematiken men fortfarande inte hittat någon bra lösning. Funderar vidare så får vi se vad det leder till.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Cammo skrev:
Ola Fischer skrev:
ZVR skrev:
Ska det trimmas mer eller vad har du för tankar med bilen framöver?


Är lite kluven för tillfället. Tror inte jag ska göra något åt maskin i vinter utan köra med oförändrat koncept nästa år. Jag begränsar tiderna mer än motorn för tillfället så det är väl det som ska jobbas på mest. Tror jag...


Vettigt.


Egen erfarenhet...?

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Daniel-635 skrev:
Kul att se bilen live, påtaglig ljudupplevelse i lilla garaget kan man säga.
Filmen gör det inte rättvisa någonstans

Nu när jag kollar på kurvorna från bromsningen.

Med enbart pneumatisk reglering av laddtrycket ser man att laddtrycket sjunker något mot slutet.
Troligen pga. ökande avgastryck, men det är verkligen inte mycket det faller.

Lek med tanken, elektroniskt reglering efter 5600 Rpm.
Testa och se om det går inom rimliga gränser att hålla vridmomentet uppe till 530 Nm.
Så har du iallafall 40hk mer, utan att nämnvärt öka påkänningarna på blocket.

Däremot får ju turbo aggregaten ett tuffare jobb, då dina 880 grader i kollektorn kommer att stiga.

Jag vill påstå att det är värt tiden att lägga på elektronisk reglering.

Sammanfattat riktigt trevlig kurva, som mycket påminner om min Bi-Turbo.
Även om min är lite lägre och kortare, men jag har ju 12 ventilers handikapp

/ Tillfälliga kameramannen Daniel


Jepp, verkligen skoj att träffa personer man bara mött via tangentbordet IRL.

Magnetventilen är ett sådant där lagom stort vinterprojekt. Kan mycket väl tänkas att den kopplas in för lite småtester. Lite avgastemp till klarar de nog.

Det viktigaste för att öka lite till känner jag nog är inkopplingen av turbovartalsgivarna så jag ser att de går hyggligt lika. Ser det bra ut kan man ju lägga på lite på toppen...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
beepbeep skrev:
Det fina med mekanisk styrning av laddtryck är att den begränsar höga mottryck "av naturen". Dvs. man får liten roll-off på toppen, men å andra sidan hålls motorn (eller framförallt turbosarna) inom sitt optimala arbetsområde.

Visst kan man "platta till" vridkurvan mha. elektronisk PWM-styrning men personligen tycker jag att nuvarande lösningen är ganska elegant och driftsäker. "mer på toppen" och ändå hyffsat optimalt arbetsområde innebär oftast större turbosar...(framförallt avgashus)


Helt klart är ju att avgashusen på mina aggregat är för små. Men det är rätt stor skillnad i ombyggnad för att byta vs tvinga dem lite till på slutet. Med nuvarande bottendel kan jag ändå inte göra någon större ökning.

Är väldigt nöjd med stabiliteten på regleringen som det fungerar nu och det vill jag ju inte försämra. Får utvärdera med lite tester

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 655



Vad du än hittar på så kommer jag fortsätta följa med samma stora intresse

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Ola: jag trodde vi hade en deal att du ringer och frågar om vilket laddtryck du ska ha. Du har ju mycket turbo kvar med den effektkurvan.
Men en väldigt fin kurva! thumbs up

Visst, med mer laddtryck så kommer avgasmottrycket att sticka iväg, men väljer man originalaggregat så är det matchade på detta sätt. Jag tror inte du vill veta nivåerna på difftryck över motorer original går med.. Större avgashus hade inte gjort mycket, men större turbiner hade varit mumma.

Så, där har vi det! Montera startmotor (jag får ha det som avatar snart), bygg om för E85, montera 20T kompressorhjul och addera elektronisk laddtrycksstyrning så att bilen ej blir mer svårkörd. Grym vinterövning och 150 hk upp utan att tappa en enda Nm på låga varv.
Fördelen med större hjul är att varvtalet på turbon sänks och mottrycket faktiskt kan gå ner då sväljförmågan kan öka.
Jag bjuder som vanligt på något för att locka dig till dumheter och denna gång får du min mapp från C70n. Du får dock nöja dig med laddtrycksstyrningen (resten tror jag blir fel). (den lämnade 330 whp i en RotoTest med en (1) turbo).

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
calle kromnow
Nacka
Här sen Jan 2011
Inlägg: 35



Jag gillar BMWs laddtryckstyrning att man regler wastegatererna med vakum för när turbo aggregatet har uppnått arbetsvarv kan man öppna lite och slippa motryck. Nu kan jag ha fattat fel.. angående bmws laddtryckstyrning men jag tror det funkar så.

_________________
Carl-Johan Kromnow
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



calle kromnow skrev:
Jag gillar BMWs laddtryckstyrning att man regler wastegatererna med vakum för när turbo aggregatet har uppnått arbetsvarv kan man öppna lite och slippa motryck. Nu kan jag ha fattat fel.. angående bmws laddtryckstyrning men jag tror det funkar så.


Nja, riktigt så fungerar det inte. De, och många andra, gick över till vakuum för att kunna öppna wastegaten utan att vara beroende av laddtryck. Detta ger fördelar genom sänkta pumpförluster i de områden man vill ha det (låga laster) samt möjlighet till annat strategi vid katalysatorvärmning.
Nu är dock trenden elektrisk wastegate med positionsåterkoppling. Den kan regleras när man vill och hur man vill, utan massa bråk med vakuumsystem och ventiler som inte gör det man vill.

På en wastegateturbo utan restriktor finns det inte så mycket mottryck att dumpa genom att öppna wastegaten då det krävs ett visst turbinflöde och tryck för att ta ut den effekten som eftersöks. Skillnaden är turbos med variabla geometrier där Porsche nu för in en wastegate på nya Cayman och Boxster ihop med VTG. Då kan man ställa nozzlarna i den punkt där turbinverkningsgraden är högst för den sökta kompressoreffekten (läs: laddtrycket) och sedan dumpa en del av avgaserna förbi turbinen.

Mvh
Erik (som har jobbat med detta i några år nu.. )

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
ZVR skrev:
Vad du än hittar på så kommer jag fortsätta följa med samma stora intresse


thumbs up

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Fyrken skrev:
Ola: jag trodde vi hade en deal att du ringer och frågar om vilket laddtryck du ska ha. Du har ju mycket turbo kvar med den effektkurvan.
Men en väldigt fin kurva! thumbs up

Visst, med mer laddtryck så kommer avgasmottrycket att sticka iväg, men väljer man originalaggregat så är det matchade på detta sätt. Jag tror inte du vill veta nivåerna på difftryck över motorer original går med.. Större avgashus hade inte gjort mycket, men större turbiner hade varit mumma.

Så, där har vi det! Montera startmotor (jag får ha det som avatar snart), bygg om för E85, montera 20T kompressorhjul och addera elektronisk laddtrycksstyrning så att bilen ej blir mer svårkörd. Grym vinterövning och 150 hk upp utan att tappa en enda Nm på låga varv.
Fördelen med större hjul är att varvtalet på turbon sänks och mottrycket faktiskt kan gå ner då sväljförmågan kan öka.
Jag bjuder som vanligt på något för att locka dig till dumheter och denna gång får du min mapp från C70n. Du får dock nöja dig med laddtrycksstyrningen (resten tror jag blir fel). (den lämnade 330 whp i en RotoTest med en (1) turbo).


Haha... denna startmotor...

Intressant möjlighet med aggregaten. Fixa bottendelen och uppgradera kompressorerna så borde det bli märkbar skillnad. Tål att funderas på...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Fyrken skrev:


.....
Nu är dock trenden elektrisk wastegate med positionsåterkoppling. Den kan regleras när man vill och hur man vill, utan massa bråk med vakuumsystem och ventiler som inte gör det man vill.
....



Funderade en hel del på att bygga något liknande för ett par år sedan. Finns det elektriska eftermarknadswastegatear? Har sett pneumatiska med återkoppling, men inga elektriskt styrda...?

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 31, 32, 33, 34, 35, 36   >>
12 besök senaste veckan (329325 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande