Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... , 34, 35, 36   >>
22 besök senaste veckan (329312 totalt)
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Bara en fundering ang multipolkontakten

Varför inte sätta själva kontakten i instrumentbrädan istället för i ratten? och bara ett ordentligt kabelfäste i ratten.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
J.Schuman skrev:
Bara en fundering ang multipolkontakten

Varför inte sätta själva kontakten i instrumentbrädan istället för i ratten? och bara ett ordentligt kabelfäste i ratten.


Jag tror det kan vara bättre att slippa ha kabeln kvar i ratten när man tar loss den. Känns som det kvittar att den hänger kvar runt rattstången. Har inte funderat på det innan faktiskt.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12851



Det är svårare att stoppa i en kabel där man inte ser kontakten med ögonen. Tänk på det.
Jag hade nog satt den i instrumentbrädan eller någon annanstans där man ser kontaktstycket.
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Det är svårare att stoppa i en kabel där man inte ser kontakten med ögonen. Tänk på det.
Jag hade nog satt den i instrumentbrädan eller någon annanstans där man ser kontaktstycket.


Jo det är ju helt riktigt men jag tänker att man har ratten borta när man skall lossa / sätta i kontakten. Tror inte det kommer bli så ofta man lossar kontakten. Förmodligen kan man lägga ratten på instrumentbrädan utan att lossa den. Tack för inputen hur som helst, ska ha det i åtanke när jag kommer så långt. thumbs up

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Ja man släpper ju oftast ratten och bara lägger den åt sidan när man ska i/ur,
Sen är det givetvis smart att kunna koppla bort den.

Av praktiska enklare ur tillverkningssynpunkt valde jag att sätta kontakt på panelen men annars är nog kontakt på ratten smart först slippa ha kabeln hängandes om man vill ta ur ratten helt thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare


Hittade efter lite provsittning i bilen ett bra ställe för kontakten. Honan på plats efter lite jobb med stegborren




Efter MYCKET pyssel var tillslut allt monterat och klart för test. Fläkt och kåpa saknas och jag är lite intresserad av hur varm regulatorn blir. Tyckte den blev väldigt varm sist och då förbrukades ju knappt någon ström




Även spiralkabeln på plats. Multipolkontakterna tar på nerverna att löda. Jäkla pill!!!




Minsann blev det inte bild på TV:n också! thumbs up thumbs up Men jag är brydd över värmen på regulatorn... Visade över 100graderC (IR-termometer) efter bara någon minut av tomgångskörning. Matade in 14V och runt 1A. Känns inte alls bra... Måste fixa kåpan, montera fläkten och testa lite mer... Verkar detta rimligt??




Provade i bilen också. Har bara hängt upp spiralkabeln lite provisoriskt men det ser lovande ut!




Helhetsintrycket känns bra. Placeringen känns ok och det borde gå att se även i dagsljus. Funderar redan på att komplettera med ett gäng dioder vid varning för att man säkert skall uppfatta dem. Borde inte vara några problem att sätta i täckplåten som även strömbrytaren skall sitta i.

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Skulle det gå att få till så att hela skärmen byter färg som varning,?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Du bränner upp 9W (1*(14-5) i regulatorn, så nog blir den varm, det är ju mer än effekten i förbrukaren (1*5W). Enklaste sättet att bli av med det är ju att använda en switchad buck-converter (typ 85% effektivitet eller så). Finns billiga på typ ebay.

Typ
https://www.ebay.com/itm/Mini-DC-DC-Buck-Step-down-Converter-Adjustabl . . . .

Borde gå att hitta motsvarande från en leverantör man litar mer på man inte vill stoppa superbilig ebay-elektronik i sin bil .

_________________
Markus Ålind
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
knotan skrev:
Skulle det gå att få till så att hela skärmen byter färg som varning,?


Jo så fungerar den i princip nu. Jag växlar mellan en normal sida med varning till att blinka samma värde i alla fält med röd bakgrund i 1Hz (finns film på det ett par sidor bak).

Men när hornen är på väg ut genom hjälmen behövs rätt mycket för att störa koncentrationen och då skulle ett par högintensiva dioder kanske få hjärnan på andra tankar

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Qaz skrev:
Du bränner upp 9W (1*(14-5) i regulatorn, så nog blir den varm, det är ju mer än effekten i förbrukaren (1*5W). Enklaste sättet att bli av med det är ju att använda en switchad buck-converter (typ 85% effektivitet eller så). Finns billiga på typ ebay.

Typ
https://www.ebay.com/itm/Mini-DC-DC-Buck-Step-down-Converter-Adjustabl . . . .

Borde gå att hitta motsvarande från en leverantör man litar mer på man inte vill stoppa superbilig ebay-elektronik i sin bil .


Aha. inte konstigt den blir varm då. Och värre kommer det ju bli när den behöver jobba lite också då...

Duger en switchad regulator att driva Pi:n med eller man ska mata nuvarande regulator via en switchad som drar ner spänningen till typ 6.5-7V?

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Ola Fischer skrev:
Qaz skrev:
Du bränner upp 9W (1*(14-5) i regulatorn, så nog blir den varm, det är ju mer än effekten i förbrukaren (1*5W). Enklaste sättet att bli av med det är ju att använda en switchad buck-converter (typ 85% effektivitet eller så). Finns billiga på typ ebay.

Typ
https://www.ebay.com/itm/Mini-DC-DC-Buck-Step-down-Converter-Adjustabl . . . .

Borde gå att hitta motsvarande från en leverantör man litar mer på man inte vill stoppa superbilig ebay-elektronik i sin bil .


Aha. inte konstigt den blir varm då. Och värre kommer det ju bli när den behöver jobba lite också då...

Duger en switchad regulator att driva Pi:n med eller man ska mata nuvarande regulator via en switchad som drar ner spänningen till typ 6.5-7V?


Det ska inte vara några problem att driva pi'n från en vanlig buck converter. Usb-adaptrarna man normalt använder är också switchade. Se till att den specade maxströmmen på regultorn är lite högre än vad du max kommer att dra. Den linjära kommer nog bli rätt varm även om du drar ner späningen, om strömmen kommer vara högre (säg 2.5A vid 2v drop är ju 5w, nog för att bränna sig på den).

Enda fallet jag skulle vara försiktig switchad regultator är om du ska använda den som ljudkälla till en stereo från den analoga utgången, då kan man höra en dålig dc/dc converter i högtalarna om man har otur (men inte en bra).

(Svensk sida med motsvarande grejer, med postmords avgifter är ju smågrejer från kina inte så atraktivt längre): https://www.electrokit.com/produkt-kategori/moduler-2/stromforsorjning . . . .

_________________
Markus Ålind
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Qaz skrev:
Det ska inte vara några problem att driva pi'n från en vanlig buck converter. Usb-adaptrarna man normalt använder är också switchade. Se till att den specade maxströmmen på regultorn är lite högre än vad du max kommer att dra. Den linjära kommer nog bli rätt varm även om du drar ner späningen, om strömmen kommer vara högre (säg 2.5A vid 2v drop är ju 5w, nog för att bränna sig på den).

Enda fallet jag skulle vara försiktig switchad regultator är om du ska använda den som ljudkälla till en stereo från den analoga utgången, då kan man höra en dålig dc/dc converter i högtalarna om man har otur (men inte en bra).

(Svensk sida med motsvarande grejer, med postmords avgifter är ju smågrejer från kina inte så atraktivt längre): https://www.electrokit.com/produkt-kategori/moduler-2/stromforsorjning . . . .


Tack för tipsen!

Var nere på hos den lokala elektronikbutiken och shoppade följande produkt



Var inte billigast men är förhoppningsvis bra kvalitet (Pololu 5V, 6A Step-Down Voltage Regulator D24V60F5)




Sen var det bara att sätta sig och fundera på placering och inkoppling. Kan faktiskt gå att koppla i utan att löda alls...




Får nog bli en liten 3D-printad kapsling här också. Eller en fräst...? Vi får se, nu måste jag lägga lite tid på att modellera ordentligt...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Den där ser perfekt ut för din dash-dator .

_________________
Markus Ålind
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Qaz skrev:
Den där ser perfekt ut för din dash-dator .


Gött! thumbs up thumbs up

Har du något bra tips på hur jag ska koppla på ett antal dioder på en utgång på Pi'n? Antar man ska använda en transistor och motstånd...? Typ 5 dioder på en utgång eller nåt...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1690



Du behöver en transistor och ett motstånd. Hur avancerat man behöver göra det beror på hur kraftiga leds du tänkt använda. Principen är som här https://einhugur.com/blog/index.php/xojo-gpio/putting-the-gpio-pin-beh . . . . . Flera dioder kan dela transistor (inom vad transistorn tål), men de ska ha egna motstånd om de är parallela om man vill att alla ska lysa lika starkt. Ska man börja dra lite mer ström är det nog enklare att använda en fet istället, och ska du ha ännu högre ström (>=1w diod eller så) kan det vara enklast att köpa en liten leddrivare (typ femtobuck). Ska man använda en fet så vill man nog ha en som har låg Vgs(on) så den är ordentligt "på" vid 3.3v gate-spänning.


(jag har aldrig använt en rpi, men eftersom den är baserad på en generell soc tror man ska vara lite försiktig med gpio-pinnarna, de är nog inte alls lika tåliga som tex io-pinnarna på en arduino eller så. Med försiktig menar jag att inte överlasta de när de är utgångar eller skicka in mer än 0-3.3v på inputpinnar samt inte koppla induktiva laster direkt på).

_________________
Markus Ålind
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Qaz skrev:
Du behöver en transistor och ett motstånd. Hur avancerat man behöver göra det beror på hur kraftiga leds du tänkt använda. Principen är som här https://einhugur.com/blog/index.php/xojo-gpio/putting-the-gpio-pin-beh . . . . . Flera dioder kan dela transistor (inom vad transistorn tål), men de ska ha egna motstånd om de är parallela om man vill att alla ska lysa lika starkt. Ska man börja dra lite mer ström är det nog enklare att använda en fet istället, och ska du ha ännu högre ström (>=1w diod eller så) kan det vara enklast att köpa en liten leddrivare (typ femtobuck). Ska man använda en fet så vill man nog ha en som har låg Vgs(on) så den är ordentligt "på" vid 3.3v gate-spänning.


(jag har aldrig använt en rpi, men eftersom den är baserad på en generell soc tror man ska vara lite försiktig med gpio-pinnarna, de är nog inte alls lika tåliga som tex io-pinnarna på en arduino eller så. Med försiktig menar jag att inte överlasta de när de är utgångar eller skicka in mer än 0-3.3v på inputpinnar samt inte koppla induktiva laster direkt på).


Tackar för tipsen! Har sökt / YouTubat en del så nu tror jag att jag har fått grepp om det... thumbs up

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Då har jag varit och botaniserat hos favoritbutiken för stunden, Kjell & co



Lite olika dioder. O5mm, röda, gröna, blå och gula i lite olika ljusstyrkor. En variant av röda var det bra drag i, missar jag dem då har jag nog problem på allvar...




Lite olika transistorer. Blir nog att jag använder 2N2222 att driva ett antal dioder på de 3 kanaler jag tänker använda




Har provprintat en kåpa till fläkten




Är visst inte slät men det ser värre ut på bilden än i verkligheten




Provmonterad på ratten. Inte helt bra. Lite för nära andra detaljer. Har moddat och ska skiva ut en ny i morgon




Fläkten passade bra däremot thumbs up




Printade även en liten kapsling till regulatorn




Kretskortet passade fint




Även locket gick på. Plats finns det rätt gott om så nu är det väl bara att löda lite och fortsätta med inkopplingen. Väntar dock med det till jag är klar med dioderna i locket som kommer härnäst...




Har lagt lite tid i CAD:en och gjort en ny variant av lock / diodhus. Kommer även innehålla transistorerna och någon form av kopplingsplint. Baksidan klar på fixturen.

Har provmonterat den på ratten och allt ser bra ut så långt. Dioderna passar och även formen i urtaget samt skruvhålen. Lite fasning på baksidan bara så är det dax för lödning igen. Det blir dock nästa veckas projekt...

Over and Out!!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Spirou944t
Askeby->7 min från Sviestad
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1014



Imponerande problemlösning, riktigt snyggt.

_________________


Klubbräser: Porsche 951-86
Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Spirou944t skrev:
Imponerande problemlösning, riktigt snyggt.


Tackar!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare


Nytt prov med 3D-printad kåpa. Passar fint! thumbs up




Tomten var lite snabb i år. Var inom med ny stol...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Nu är locket helt klart - fräsmässigt...



Har provmonterat med dioder och brytare. Passar men det blir trångt på baksidan...




Har labbat en del med dioderna och styrningen Det blir nog bra till slut. Kommer PWM-styra båda larmnivåerna så kan jag styra ljusstyrkan på plats thumbs up

God hjul på er alla!!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... , 34, 35, 36   >>
22 besök senaste veckan (329312 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande