Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3 ... , 34, 35, 36 >> 58 besök senaste veckan (329374 totalt) |
Bara en fundering ang multipolkontakten
Varför inte sätta själva kontakten i instrumentbrädan istället för i ratten? och bara ett ordentligt kabelfäste i ratten. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Jag tror det kan vara bättre att slippa ha kabeln kvar i ratten när man tar loss den. Känns som det kvittar att den hänger kvar runt rattstången. Har inte funderat på det innan faktiskt. _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Det är svårare att stoppa i en kabel där man inte ser kontakten med ögonen. Tänk på det.
Jag hade nog satt den i instrumentbrädan eller någon annanstans där man ser kontaktstycket. |
||||
Jo det är ju helt riktigt men jag tänker att man har ratten borta när man skall lossa / sätta i kontakten. Tror inte det kommer bli så ofta man lossar kontakten. Förmodligen kan man lägga ratten på instrumentbrädan utan att lossa den. Tack för inputen hur som helst, ska ha det i åtanke när jag kommer så långt. _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Ja man släpper ju oftast ratten och bara lägger den åt sidan när man ska i/ur,
Sen är det givetvis smart att kunna koppla bort den. Av praktiska enklare ur tillverkningssynpunkt valde jag att sätta kontakt på panelen men annars är nog kontakt på ratten smart först slippa ha kabeln hängandes om man vill ta ur ratten helt _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Hittade efter lite provsittning i bilen ett bra ställe för kontakten. Honan på plats efter lite jobb med stegborren Efter MYCKET pyssel var tillslut allt monterat och klart för test. Fläkt och kåpa saknas och jag är lite intresserad av hur varm regulatorn blir. Tyckte den blev väldigt varm sist och då förbrukades ju knappt någon ström Även spiralkabeln på plats. Multipolkontakterna tar på nerverna att löda. Jäkla pill!!! Minsann blev det inte bild på TV:n också! Men jag är brydd över värmen på regulatorn... Visade över 100graderC (IR-termometer) efter bara någon minut av tomgångskörning. Matade in 14V och runt 1A. Känns inte alls bra... Måste fixa kåpan, montera fläkten och testa lite mer... Verkar detta rimligt?? Provade i bilen också. Har bara hängt upp spiralkabeln lite provisoriskt men det ser lovande ut! Helhetsintrycket känns bra. Placeringen känns ok och det borde gå att se även i dagsljus. Funderar redan på att komplettera med ett gäng dioder vid varning för att man säkert skall uppfatta dem. Borde inte vara några problem att sätta i täckplåten som även strömbrytaren skall sitta i. _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Du bränner upp 9W (1*(14-5) i regulatorn, så nog blir den varm, det är ju mer än effekten i förbrukaren (1*5W). Enklaste sättet att bli av med det är ju att använda en switchad buck-converter (typ 85% effektivitet eller så). Finns billiga på typ ebay.
Typ https://www.ebay.com/itm/Mini-DC-DC- Borde gå att hitta motsvarande från en leverantör man litar mer på man inte vill stoppa superbilig ebay-elektronik i sin bil . _________________ Markus Ålind |
||||
Jo så fungerar den i princip nu. Jag växlar mellan en normal sida med varning till att blinka samma värde i alla fält med röd bakgrund i 1Hz (finns film på det ett par sidor bak). Men när hornen är på väg ut genom hjälmen behövs rätt mycket för att störa koncentrationen och då skulle ett par högintensiva dioder kanske få hjärnan på andra tankar _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Aha. inte konstigt den blir varm då. Och värre kommer det ju bli när den behöver jobba lite också då... Duger en switchad regulator att driva Pi:n med eller man ska mata nuvarande regulator via en switchad som drar ner spänningen till typ 6.5-7V? _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Det ska inte vara några problem att driva pi'n från en vanlig buck converter. Usb-adaptrarna man normalt använder är också switchade. Se till att den specade maxströmmen på regultorn är lite högre än vad du max kommer att dra. Den linjära kommer nog bli rätt varm även om du drar ner späningen, om strömmen kommer vara högre (säg 2.5A vid 2v drop är ju 5w, nog för att bränna sig på den). Enda fallet jag skulle vara försiktig switchad regultator är om du ska använda den som ljudkälla till en stereo från den analoga utgången, då kan man höra en dålig dc/dc converter i högtalarna om man har otur (men inte en bra). (Svensk sida med motsvarande grejer, med postmords avgifter är ju smågrejer från kina inte så atraktivt längre): https://www.electrokit.com/produkt-k _________________ Markus Ålind |
||||
Tack för tipsen! Var nere på hos den lokala elektronikbutiken och shoppade följande produkt Var inte billigast men är förhoppningsvis bra kvalitet (Pololu 5V, 6A Step-Down Voltage Regulator D24V60F5) Sen var det bara att sätta sig och fundera på placering och inkoppling. Kan faktiskt gå att koppla i utan att löda alls... Får nog bli en liten 3D-printad kapsling här också. Eller en fräst...? Vi får se, nu måste jag lägga lite tid på att modellera ordentligt... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Gött! Har du något bra tips på hur jag ska koppla på ett antal dioder på en utgång på Pi'n? Antar man ska använda en transistor och motstånd...? Typ 5 dioder på en utgång eller nåt... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Du behöver en transistor och ett motstånd. Hur avancerat man behöver göra det beror på hur kraftiga leds du tänkt använda. Principen är som här https://einhugur.com/blog/index.php/
(jag har aldrig använt en rpi, men eftersom den är baserad på en generell soc tror man ska vara lite försiktig med gpio-pinnarna, de är nog inte alls lika tåliga som tex io-pinnarna på en arduino eller så. Med försiktig menar jag att inte överlasta de när de är utgångar eller skicka in mer än 0-3.3v på inputpinnar samt inte koppla induktiva laster direkt på). _________________ Markus Ålind |
||||
Tackar för tipsen! Har sökt / YouTubat en del så nu tror jag att jag har fått grepp om det... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Då har jag varit och botaniserat hos favoritbutiken för stunden, Kjell & co
Lite olika dioder. O5mm, röda, gröna, blå och gula i lite olika ljusstyrkor. En variant av röda var det bra drag i, missar jag dem då har jag nog problem på allvar... Lite olika transistorer. Blir nog att jag använder 2N2222 att driva ett antal dioder på de 3 kanaler jag tänker använda Har provprintat en kåpa till fläkten Är visst inte slät men det ser värre ut på bilden än i verkligheten Provmonterad på ratten. Inte helt bra. Lite för nära andra detaljer. Har moddat och ska skiva ut en ny i morgon Fläkten passade bra däremot Printade även en liten kapsling till regulatorn Kretskortet passade fint Även locket gick på. Plats finns det rätt gott om så nu är det väl bara att löda lite och fortsätta med inkopplingen. Väntar dock med det till jag är klar med dioderna i locket som kommer härnäst... Har lagt lite tid i CAD:en och gjort en ny variant av lock / diodhus. Kommer även innehålla transistorerna och någon form av kopplingsplint. Baksidan klar på fixturen. Har provmonterat den på ratten och allt ser bra ut så långt. Dioderna passar och även formen i urtaget samt skruvhålen. Lite fasning på baksidan bara så är det dax för lödning igen. Det blir dock nästa veckas projekt... Over and Out!! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
_________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Nytt prov med 3D-printad kåpa. Passar fint! Tomten var lite snabb i år. Var inom med ny stol... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Nu är locket helt klart - fräsmässigt...
Har provmonterat med dioder och brytare. Passar men det blir trångt på baksidan... Har labbat en del med dioderna och styrningen Det blir nog bra till slut. Kommer PWM-styra båda larmnivåerna så kan jag styra ljusstyrkan på plats God hjul på er alla!! _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | << 1, 2, 3 ... , 34, 35, 36 >> 58 besök senaste veckan (329374 totalt) |