Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36
5 besök senaste veckan (329316 totalt)
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Nu hade jag all hårdvara klar och även labbat lite med dioder och transistorer. Inget att vänta på, bara att köra på!



Pressade i dioderna lite försiktigt. Här kändes det fortfarande helt ok...




Lödade på motstånd och kablar. Nu började det kännas lite mer snålt om utrymmet, men fortfarande ok




NU var det trångt på allvar. Blev inte bättre av att jag gjorde en tankevurpa och kopplade ihop jord istället för plus.... thumbs down Dela ingen och knåpa ihop med ännu kortare kablar...




Äntligen på plats. För gott hoppas jag, för det är inte roligt att dela




Nya regulatorn på plats och inkopplad. Här ser man även transistorerna. Får nog vara lite rädd om ratten när den inte är på rattstången. Hade hoppats täcka allt men så blev inte fallet...




Även fläkten och kåpan på plats, även om jag lyckades vända fläkten i hastigheten... Nu suger den istället för att trycka som jag tänkt från början. Det verkar fungera rätt bra ändå för nu når processorn bara 30grader vid loggning.

Nedan en liten filmsnutt på funktionen av dioderna. Filmen gör inte ljusstyrkan rättvis. Missar jag Level2-varningen nu så ska jag nog inte vara bakom ratten...



Nu blir det mindre fokus på det här ett tag...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1691



Ser ju ut att ha blivit bra det där . Många tåtar blir det.

_________________
Markus Ålind
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



SNYGGT!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54



Ser grymt ut! Hur lång tid tar den på sig att boota? Egenhackat GUI antar jag? Körde TunerStudio på en Pi ett tag (Megasquirt) men det var lite väl tungt Din lösning ser ju rätt lagom ut!

_________________
Niclas Eriksson
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Qaz skrev:
Ser ju ut att ha blivit bra det där . Många tåtar blir det.


Tackar! Ja fy fan vad trångt det blev till slut... Så här i efterhand skulle man gjort fler kretskort men målet ändrades lite efter hand och jag har inte gjort något sådant här innan så det största målet var väl egentligen att lära mig lite om Pi / Arduino och det har jag definitivt gjort...

GustafB skrev:
SNYGGT!


TACKAR!!

goliat_43 skrev:
Ser grymt ut! Hur lång tid tar den på sig att boota? Egenhackat GUI antar jag? Körde TunerStudio på en Pi ett tag (Megasquirt) men det var lite väl tungt Din lösning ser ju rätt lagom ut!


Tack! OS:et (raspian) botar nog på under 10s och programmet (python-script) startar så fort man trycker på iconen. Arduinoprogrammet är inte klart än men tar inte lång tid på sig att boota heller som det ser ut nu (ett par sekunder kanske)

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 884



Hur går det med detta balla bygge?

Ett tag sedan tråden uppdaterades...

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
<<   1, 2, 3 ... 34, 35, 36
5 besök senaste veckan (329316 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande