Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
17 besök senaste veckan (82749 totalt)
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Då var steg 1 klar då, flyttat bilen till nya huset för egen maskin. I minusgrader på tveksamma sommardäck och hjulvinklar som är episkt dåliga.Lite spännande över broar när bilen flyttade sig i sidled lite

Bara vänta på garage så ska ratten rätas upp och lite småpyssel inför stundande mappning och hjulinställning i vår.

Lite avgas ska smidas till så det går att montera en kat inför besiktningen oxo

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



GluffiS skrev:
Då var steg 1 klar då, flyttat bilen till nya huset för egen maskin. I minusgrader på tveksamma sommardäck och hjulvinklar som är episkt dåliga.Lite spännande över broar när bilen flyttade sig i sidled lite

Bara vänta på garage så ska ratten rätas upp och lite småpyssel inför stundande mappning och hjulinställning i vår.

Lite avgas ska smidas till så det går att montera en kat inför besiktningen oxo


Härligt!

Kanske kan bli en glasstur i sommar då?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Ja det kommer det garanterat bli.

Inköptes ett Ultra Racing stag till framvagnen häromdagen för att ersätta orginalstagen som var sönderkörda.

Nu är det några veckor tills jag får nya garageplatsen så då ska det skruvas lite mer

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Det har var lite stiltje i väntan på garageplatsen, men nu har jag fått nycklarna äntligen.
Införskaffat lite verktygsförvaring, dock behöver jag en seriös arbetsbänk bara. Tror verktygsboden får leverera en senare

Just nu ser det ut så här i garaget, en enveten förkylning hindrar mig från att börjar bära dit grejjer tyvärr. Ska lyxa till och måla över Porsche loggan och ersätta den med en Mitsubishi logo, stod trots allt lite grundfärg hemma i förrådet



_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Sakta men säkert så kommer garaget på plats, nu har dessutom snön töat undan så jag kan få fram Evon ur den tillfälliga förvaringen Idag har det börjat målas över den gamla porsche logon iaf.


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Ännu har inte bilen kommit till garaget, dock provkört lite hemmavid idag och rett ut varför den gått 'en aning' fett.

Verkar inte ha gillat att stå i ett par år utan batteri Stoppade i en Ralliart mapp från nån evo7a och då går den fint på tomgången i alla fall.



Nästa steg innan jag vågar mig ut på allmän väg är att reda ut sluggish känslan i ratten, ryktet säger att det bara är luft i servosystemet så ska kosta på mig lite mer olja imorrn.

Ja pimpade garaget lite oxo


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Tog tag i att räta till hjulen lite, vild gissning är att ordentlig toe out bidrar till den sladdriga känslan i ratten. Rätade till lite camber så det är 'typ' 0 grader istället för 'så mycket som gick' Imorrn blir det en liten provtur för att se om det blev bra, ska bara peta i lite mer olja i fördelningslådan, verkar som jag dragit bottenpluggen dåligt så den läckte lite.



_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Resultatet av gårdagens justerande var lysande, plus att jag upptäckte att drivaxelbultarna inte var dragna dom där 226Nm som dom skall. Glappade en hel del om vänster fram när jag av en slump kände på det, bieffekt av stressmek garanterat. Men nu går det att styra på riktigt, behövs fortfarande en vettig hjulinställning men nu beter den sig någorlunda som en vanlig bil.

Det börjar närma sig besiktningsdags, lite småfix plus mappning kvar så

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Äntligen Nu ska bara lite stag plockas bort o lackas, reda ut felkoder och skyltbelysning fixas. Det börjar närma sig med mappning och besiktning


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Efter många år, 4-5 typ, så är bilen äntligen hos elektronikfarbrorn i Borlänge, dvs Dahlbäck Racing, för injustering av Autronic boxen. Tyvärr gicks det bet på en tempgivare, jag mitt spån hade såklart inte gjort min hemläxa och monterat en lämplig för SM2/SMC boxen. Trodde i min enfald att orignal skulle duga, men icke. Tydligen gick det inte med standard givare, då fick vi -15 grader ståendes i solen SM2 skall tydligen ha nån fin snabb och exakt givare.

Om postnord gjort sitt jobb hade mappningen vart klar idag, men så bra var det inte Så nu blir det i alla fall en veckas fördröjning för det är lite semester...

Men då får man ta och göra klart Ducatin under tiden.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124



Gällande hjulen så skulle jag tro att 0 camber fram är lite för lite, kanske 0.5 grader skulle jag satsat på. Det ger lite skönare stabilitet normalt sett. Utan att ge nämnvärt sneslitage. Men det kan såklart variera lite på olika biltyp, användningsområde och smak.
Men rekommenderar att testa sig fram lite vart man själv upplever bilen på Ett Önskvärt sätt.

Sedan om man nu vill kan man ju alltid lämna den för kontroll på bänk så att det är jämt å så. Men man kommer väldigt nära bra med lite tålamod och sunt förnuft.

Gällande tempgivare så finns några olika std bosch å japanska bilar (Mitsubishi styrsystem osv) skulle säga 3-4 olika standarder.. Sedan finns dem såklart med alla de olika sorters utseende, kontakt gänga längd osv.
Men oftast kan man knalla in på närmaste bildelsbutik och köpa en över disk med rätt ohm-kurva och gänga, eller köpa "adaptergänga" i värsta fall byta kontakt till vanliga bosch.
På så vis brukar man slippa beställa med lång leveranstid från internet.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Hjulinställning är planerad så fort jag ser att maskin inte exploderar på mappningen Tänkte få det rätt en gång i alla fall när jag vart på hela framvagnen. Behöver ställas både camber och toe out vettigt.

Tempsensorn skulle kommit med posten idag , det var en 'jag har en bekant som har' beställning via telefon, men postnord var lite slöa uppenbarligen. Om jag förstått det rätt så vill Autronic ha PTC sensor och inte NTC som är dom klassiska.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 355



Vill du ha inte kasa rakt fram i kurvorna lär du behöva öka på cambern..
Även slitaget på däcken blir onödig om du inte ökar på den.

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Ja, nuvarande är inte direkt optimalt för banåka Lokala däckfirman sägs vara ganska bra på det där, får se vad dom säger

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Då var den gamla Evon mappad då. Kördes hem från Dahlbäck utan större missöden Lite missljud i exakt 90, tippar på att det mest berodde på att det var typ 1kg luft i däcken på högersidan. Uppkom generellt när man svängde vänster så.

Insåg att mitt 'fina' eftermarknads oljelock från Tomei läckte en del så det är olja lite överallt Det är löst nu i alla fall hoppas jag, bara reda ut att det inte läcker olja på något mer ställe.

Monterat tillbaks alla chassistag + det ultraracing staget som köptes som crossbrace undertill. Saknar dock två M8x30 för att det ska va klart. Blev inte lackering som tänkt i år

Bara boka hjulinställning och besikta kvar nu. Min ghettoinställning vart nog inte helt optimal för den drar lite snett

Vinterns projekt blir E85 konvertering nu när allt funkar som det skall

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
uranium
Söderhamn
Här sen Apr 2009
Inlägg: 43



Trevligt thumbs up Vad blev det för effekt?

_________________
///Niklas Holm
Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Inte så mycket , ändå bara 'steg1' så 300ish i maskin Det är en bra baseline iaf, ska bara lära mig köra nu

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Inte bara oljelocket som läckte, visade sig att jag kopplat in en slang för mycket utan orginal backventil så resultatet blev laddtryck direkt från instuget till ventilkåpan. Blir en del luft med 8mm innerdiameter i slangen...

Nu är den pluggad och kostade på mig lite nya AN10 anslutningar och slang så nu är det 12mm rakt ner i burken Bara ett litet AN10 kompatibelt luftfilter kvar till burken som skall inskaffas.

Saker man missar när man har ombyggda pryttlar

Så nu ska jag hitta ett litet filter med AN10 eller 16mm anslutning

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Har fixat o donat lite så nu är vevhusventilationen fixad , lite slangdragning och en ny fin burk + filter. Även provmonterat ett bättre begagnat stag till fronten. Ska bara blästas och lackas i svart eller samma lila kulör som är på övriga detaljer.

Har fixat o donat lite med en ny arbetsbänk i det nya garaget , underlättar en aning




_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Lång vinter, lite jobb i garaget

Så nu är det dags för besiktning i år, men skulle behöva en såndär katalysator så SBP blir nöjda. 100 cells är väl lagomt antar jag, är det nån egentlig skillnad på SBF godkända eller inte , kvalitet/effektivitet eller liknande ?

Troligen kommer den sitta på en kortare stund så egentligen är väl inte kvaliteten det viktigaste. Hade stoppat dit en orginalare om den passat, men orginal har flänsar och min downpipe saknar det

A-alternativs 3" med färdiga anslutningar på verkar folk gilla, Jspec har nått liknande för ungefär samma pengar. Bor nästan granne med Ferrita men det känns lite utanför min prisklass just nu

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Kat kan du la åka och låna av Mr Evo i Arboga?

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
17 besök senaste veckan (82749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande