Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (82712 totalt)
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Nää, fel anslutningar på orginalgrejjerna, orkar inte svetsa dit en fläns på min 3" eftermarknads downpipe

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Ah, passar inte oem dp längre?

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Det gör den alldeles säkert, jag har bara ingen Min kom med 3"

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Blev en 100cells SBF godkänd från j-Spec. Får bli en garagekväll i närtid och försöka montera då.



_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Efter mycket väntant så var avgasystemet ihopplockat och oljeläckan verkar tätad, pluggen verkade inte dragen ordentligt, så provstartade jag efter ett års dvala. Gick såklart som en påse skit, aldrig ska nått bara vara o vrida om nyckeln

Går ordentligt fett, AFR 11.7 rapporterar sprutet och det känns inte otroligt med tanke på sotfläcken på lagerhyllan bakom bilen. Vill inte riktigt gå ner i varv heller om man duttar på gasen så blir till o felsöka. Ska bulta i min bredbandslambda o se om den säger samma lika så det inte är min sond som fåt spelet till o börja med.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Tittade lite på loggen från sprutet idag, såg att den visar 20% trottel på tomgång , och sedan 30% efter petat till gasen en gång. Känns som det inte borde vara så

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
En dag till av felsökning, TPS givaren verkar leva sitt eget liv. Kalibrerade den och allt såg bra ut, startade en vända och rätt vad det var så harvade den på 20% trottel trots jag släppt pedalen. Blir till o låna ett spjällhus o prova med.

Sedan verkar en spridare gett upp, får inge soppa till en cylinder verkar det som, plockade stiften och ett av fyra luktade inte bensin Blir o riva ur o prova på bänken...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Tror jag hittat felet med spjällhuset



Note to self: ta bort alla papperspluggar innan du startar

Plockade ur spridarna och lämnade till WiTune för att köra dom i spridarbänken, får se om en är död eller inte.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Ah klassikern. Gjorde så på min S2. thumbs up

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
DW74 skrev:
Ah klassikern. Gjorde så på min S2. thumbs up


Kunde vart värre , kunde vart en bits...

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Spridarna verkade okej efter en omgång i bänken, 3,5% skillnad ungefär mellan dom. Så nu är frågan om det är så illa att den hoppade igång i bänken av nån anledning eller om det är strömproblem i bilen. Så fort jag fått hem dom får jag pröva och byta lite plats på dom och se om det är skillnad. Förhoppningsvis är det inte strömproblem

Spontant känns det som att ett set nya spridare kanske vore på sin plats så man inte har en glappande eller halvrisig spridare.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Glapp spridare var det som orsakade mitt haveri för några år sen:



Jag hade bytt till färska, men jobbigt om det är elen som glappar.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
mmm, om elen verkar ok så blir det helt klart nya spridare.

Men spridarna kördes i ultraljudstvätten, monterades, mappades, kördes hem och har sedan stått ett år så risken är väl att den kan ha kläggat igen och när den kördes i bänken hoppade den igång pga mer ström eller nått. Jag lever i hoppet om att det är så i alla fall

Är det ingen el till spridaren så kommer jag svära lite, det känns inte helt kul o felsöka det...

Men det kommer budgeteras för spridare+ny mappning iaf tills jag vet bättre

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Ganska vanligt att en spridare tex är trögare än övriga om det har blivit ståendes en längre tid. Ofta släpper det vid varmkörning, men att den flödar samma efter det är inte troligt. Bäst att lämna in hela settet på service/mätning.

För att vara säker på elen får man koppla upp och logga med osiliskop ute vid kontakten.
Sen är ju knackmätning ganska bra , det blir fort ganska omständigt med häftiga bilar.

Inte så vanligt att en spridarutgång på styrsystem haltar efter som tur är, vanligast att de dör helt isåfall. Dock är det väll inte så ovanligt med kabelbrott eller glapp i kontakt på vägen fram till spridaren.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
knotan skrev:
Ganska vanligt att en spridare tex är trögare än övriga om det har blivit ståendes en längre tid. Ofta släpper det vid varmkörning, men att den flödar samma efter det är inte troligt. Bäst att lämna in hela settet på service/mätning.

För att vara säker på elen får man koppla upp och logga med osiliskop ute vid kontakten.
Sen är ju knackmätning ganska bra , det blir fort ganska omständigt med häftiga bilar.

Inte så vanligt att en spridarutgång på styrsystem haltar efter som tur är, vanligast att de dör helt isåfall. Dock är det väll inte så ovanligt med kabelbrott eller glapp i kontakt på vägen fram till spridaren.


Dom har vart på mätning i alla fall, som sagt 3,5% skillnad som mest Nu är det inte några deluxspridare så tveksamt om det är värt jobbet att serva dom.

Kabelhärvan är orginal så borde funka tycker jag. Visste väl att jag skulle köpt det där ocillioskåpet på auktion i helgen Men orginal kabelhärvan brukar inte gå sönder så ofta , åtminstone inte för spridare o däromkring.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Såja, fredagsmekandet slutade med att den gamla Mitsubishin startade och gick som den skulle. Ja bortsett från att jag glömde kalibrera om gasspjället innan jag startade så den hade lite hög tomgång Kontentan verkar vara att spridaren vart igenkläggad helt enkelt.

Hittade dock lite lösa bultar till krängaren bak när jag började montera däck. Så blir en sväng att gå över alla skruvar o bultar innan den rulllar ut på vägen. Så kvällen får firas med en öl helt enkelt.

Besiktning och hjulinställning kvar nu, sedan är vi redo för 2021

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Problemet när man börjar vara 'klar' så kommer funderingar på att kanske skulle se till att alla bussningar är bytta. I framvagnen är istortsett alla bussningar numer polyeruthan , så kanske skulle komplettera bakvagnen med motsvarande.

Hittade på komplett kit från Prothane, som verkar vara nått USA tillverkat, till bra pengar. Torque är oskäligt dyra, annars är alternativet Superflex eller Powerflex. Nån som har tips på nått annat prisvärt ?

Tror det blir till att investera i en liten 20 tons press, såg swedol och K&N hjul&verktyg hade en prisvärd golvmodell.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3182



Kolla även strongflex, dom håller vettiga priser

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Mange K skrev:
Kolla även strongflex, dom håller vettiga priser
'

Dom hade jag helt glömt, ja det verkar bra pris/prestanda på dom. Saknar dock en bussning till nedre dämparfästet, får komplettera med Superflex där.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Tog tag i att åka till besiktningen för o se vad som behöver åtgärdas inför nästa år. Ratten och lite avgasvärden så det blir väl till att försöka plocka bort lite bränsle ur mappen på dom relevanta varvtalen

Ratten ligger på en hylla i garaget så det är en halvtimmes jobb o montera Besiktningskillarna var förvånansvärt entusiastiska och gjorde sitt bästa för att det skulle gå bra.


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
5 besök senaste veckan (82712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande