Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (82751 totalt)
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Helgskruvandet går vidare. Dagens ambition var att byta kamrem+tillbehör men gick bet på ett remhjul så får inhandla en avdragare i veckan. Fick roa mig med att göra klart länkarmsbussningar, som krävde mer våld än väntat. Fick klart insugssidan skapligt, bortsett från lite vakum,vatten och el anslutningar och momentdragning av allt.




_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Det rullar på lite i garaget. Monterat bakspoiler, bara lite el till regskylten kvar plus lite bultar till oken sedan är bakre halvan av bilen klar.

Drivaxlar,subframe och diverse monterat fram. Saknar dock 2 M14 x 90mm bultar till länkarmarna och bromssköldar för att göra klart.

Provmonterat hardpipekittet och beställt lite silikonslang till det för att få det lite enhetligt. Kommer nog avpolletera den gamla HKS dumpen och ersätta med en återcirkulerande.



_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Kul att något händer.

Skruv borde gå att hitta hos Insede i Kungsör

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Jo, men dom hade inte en av bultarna till bakvagnen. Ska rulla förbi o köpa ett par 90mm M14 fingäng i veckan

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Det skruvas på för fullt nu, målet är NTA på Gelleråsen om 2,5 vecka typ.

Idag kom en Innovate MTX bredbandslambda och lite dekaler så det borde ge 5-10hk till

Monterats bromsok, all el, bakkjol, lyktor o lite vakumslang. Provmonterat avgassystemet , bara lite upphägning kvar så är det klart.

Den elaka bulten på veven för att få bort balansremmen är äntligen borta så vilken dag som helst ska det hängas på ny kamrem.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Lite för sakta plockas det ihop. Tog en ansenlig mängd tid att slipa ur färg på bromsoken bak efter att jag lackat dom.

Nya Nankang NS-2R med TW180 krängdes på i lördags kväll, tur man har kompisar med däck&balans maskin.

Missades även att beställa en upphängning till avgassystemet så den är på väg hem från Mitsubishi nu.

Sedan är det istort sett bara kamrem kvar och samt mappning och lite chassi inställningar innan det är dags för att rulla till bilprovningen Ja o pussla ihop lite avgassystem, känns som jag saknar delar till mitt Mongoose system.

Dekaltrimmet är monterat och var tvungen att hänga på hjulen för att på nått vi markera att saker är klara

I fredags fixades TA licensen så är man betrodd att åka.


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



I den här takten får du kanske ner den på backen innan min STi, inte för att det säger mycket. Kämpa kämpa

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Helgens skruvade resulterande i kamrem äntligen. Insåg dock att jag saknar multiremen Får rulla förbi mekonomen imorgon o köpa en.

Nu är det bara spola ur blästersanden ur ventilkåpan, snida ihop avgassystemet och sedan ska det nog nästan gå o provstarta.

Blir en tripp till biltema och köpa lite 3" rör och skarvar eftersom min 3" downpipe inte har en fläns utan bara fasning.


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Så, då har det skruvats lite mer på semestern. Har vart marginellt svalare i garaget mot den horribla 30+ värmen utanför. Fått ihop allt tror jag utom dumpventil och vevhusventilationen. Men det är på gång från demon-tweeks vilken dag som helst.

Enda problemet kvar att lösa innan start är batteriet, verkar som mitt hardpipekit är lite grövre så får inte plats med det gamla batteriet. Dock verkar det som jag utan problem kan använda ett mindre, finns tillomed markerat i batteribaljan för EVO/WINTER/WAGON , och tänker inte köra vinter så...



Mullemeckade dit vevhusventilationen, verkar sitta alldeles utmräkt istället för IC sprayen som jag ändå inte tänker nyttja.Köpte en ventilkåpa extra som inte är full med blästersand men den hade AN10 till vevhusventilationen så fick komplettera med lite AN kopplingar från Speeding.



Så alldeles snart är det redo för start


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Grymt, det är på tiden. Hetsa på med det sista nu och ner och kör på Kinnekulle.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Efter 3 år i garaget och mycket svordomar, rostiga bultar allmänna motågngar så vred jag till slut på nyckeln idag, startade direkt som att inget hänt. Fine den läcker olja från servopumpen eller nått och det är lite saker kvar att reda ut. Men det låter inte episkt dåligt i alla fall och den exploderade inte




edit: Oljeläckage från servopumpen är nu fixat. Innerskärmar o allt lull lull monterat oxo Bara en blindplugg till ena lambdahålet i avgassystemet kvar och lite clips.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Kul att höra!

När bjuder du på en åktur?

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Efter mappning så ska ordna bromsar och se att allt funkar innan den bokas. Det är lite pyssel o hinna mes husflytt mitt i allt

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Beställde clips till innerskärmar igår, luftat bromsar idag en sväng. Ska ge mig på att lufta koppling imorgon, det är samma vätskebehållare som till bromsarna på Evos. Gick nästan en halvliter PFC bromsvätska , var lite tomt i systemet

Så , dagen för att få på hjulen och kunna backa ut ur garaget närmar sig med stormsteg

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Har du haft isär kopplingshydrauliken? Det är lögn i helvete att lufta så om det inte finns god anledning för det så skulle jag hålla mig ifrån det.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Nope, det har jag inte mer än att et vart väldigt tomt i bromsvätskeburken. Har juh en sån tryckluftsmojäng för att lufta bromsar, borde väl bara vara o öppna låsnippeln o göra som bromsar ?

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Nej gör inte det. Det kommer säkert funka ändå. Det var ett helvete att försöka lufta det där på min på Gelleråsen förra året och då var vi två.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Hade inte fixat min oljeläcka från servon som jag trodde, packgningen verkar ha gett upp. Fyllde på idag, rann ut lika fort så det är bara åka ner till Mitsubishi på måndag och köpa en ny.

Ett steg fram, ett tillbaks.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Till slut dök mitt paket från Demon Tweeks upp, beställde 31/7. Verkar vart lång leveranstid från Turbosmart



En o-ring och ett oljebyte kvar nu då

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 328



Heja heja!

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Idag kördes bilen längre än den gått på 3+ år Ut och in i garaget.

Hade missat blindpluggen till ena lambdauttaget och bromsarna behöver luftas en gång till innan jag vågar mig på att ta en provtur. Det firar vi med en liten filmsekvens

https://www.dropbox.com/s/xt72y6oh4uagtfv/VIDEO0004.mp4?dl=0

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
10 besök senaste veckan (82751 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande