Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
RenaultSport
Konstruktionsfel upphängning av växellådan?
9085 besök totalt
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275


Trådstartare
Till er som har Megane RS - har ni haft problem med att tappa växellådan i backen eller hört om liknande problem?

Man kan läsa på nätet om flera fall där en bult (nr 17 på bilden) lossnar eller spricker
med resultatet att växellådan formligen faller ner till marken, ibland med skadad drivaxel som följd.

Har ni haft/hört talas om liknande problem? Lite oroad blir man ju.
Om växellådan verkligen hänger i en enda bult på ena sidan så är det ju ett uppenbart konstruktionsfel.

Lösningen skulle vara att fästa bulten med Loctite eller ännu bättre,
borra upp hålet och använda en större, starkare bult istället.



Sen undrar jag också om nån av er har en hårdare motorkudde (nr 3 på bilen)
och vad den gör för känslan i växellådan, är den värd pengarna?
http://www.vibra-technics.co.uk/renault/megane_rs250/688/REN450M/torqu . . . .

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Ser inte riktigt hur det ser ut men jag åkte Mazda 3 MPS förut och generation1 hade problem med ett motorfäste vilket resulterade i att man tappade hela motorn.

Mazda åtgärdade felet inom garantin med ett nytt motorfäste.
De förlängde helt enkelt skruven och satte en distans mellan.
Detta gör att skruven fungerar som den ska dvs. sträcker sig.

Det ser lite ut som samma grej, en kort skruv med ett för stumt förband.

Jag skulle förstås hävda någon slags åtgärd på garanti om det går.
Bygga om själv kanske är en hylsa och en längre skruv. Då kan du momentdra på ett korrekt sätt och minimera att skruven vibrerar loss eller spricker.

Kan säga att Mazdas agerande var exemplariskt. Jag läste om ett par tappade motorer i USA och frågade min serviceverkstad. De hade ingen info men ringde och kollade. Nya grejer dök upp en vecka senare och ett kort besök så fixade dom det. En månad senare gick det ut brev till alla MPS-ägare som ombads komm in och byta motorfästet.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2904



Borde inte vara nått stort problem. På Renault 5ans motor har två av motorfästena bara en skruv, visserligen står motorn på hjälpramen och hänger inte.

Tror inte att det finns nått fundamentalt problem med bara en skruv. Däremot kan den mycket väl vara underdimensionerad eller felaktigt åtdragen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
sebulba
Frillesås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 66



Mabz
Undrar om du gjort något med fästet sen denna tråden startade eller om du låtit det vara?
Funderar på att byta till dom uppdaterade delarna just för att vara på den säkra sidan.
Hur svårt kan detta arbete vara tro?



mabz skrev:

Sen undrar jag också om nån av er har en hårdare motorkudde (nr 3 på bilen)
och vad den gör för känslan i växellådan, är den värd pengarna?
http://www.vibra-technics.co.uk/renault/megane_rs250/688/REN450M/torqu . . . .

Du kanske har skaffat ett sådant fäste vid det här laget. Men i alla fall så skaffade jag detta fäste för ett litet tag sen och dom skillnaderna jag märkt är att bilen upplevs lite kvickare liksom svarar snabbare när man går på gasen. Tycker även växlarna går i lite lättare när gasar på. Nackdelen, tycker vissa, är att man får lite lite mer vibrationer under ca 1800 rpm.

Mvh

_________________
daniel nilsson

Renault Megane RS250 -11
Ford Fiesta ST -08
Suzuki Baleno -97 såld
Renault Megane -97 skrotad
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



mabz skrev:
Till er som har Megane RS - har ni haft problem med att tappa växellådan i backen eller hört om liknande problem?


Har läst lite om det på nätet.
Men ingen i Sverige verkar vara drabbad ännu.

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275


Trådstartare
Jag har funderat men inte gjort något. Arbetskostnaden avskräcker.

Jag har haft hårdare nedre motorkudde i Focus RS och den gjorde en kännbar men inte avgörande skillnad.

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
Peo.K
Lidköping
Här sen Jan 2011
Inlägg: 715



Jag beställde precis ett sånt här fäste, återkommer med feedback.

_________________
Per-Otto Kent
BMW M4 G82 "Clubsport"
Megane Trophy 300 Raeder Motorsport
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Boys, vi fick in en MRS med tappad låda för några veckor sen. Låg på subframen och hade skavt ett djupt snitt in i lådhuset. Bulten hade gått rakt av så det blev urborrning och montering av en starkare bult.

/Micke, Autotech

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Wiklundh
Karlstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 370



B5254T4 skrev:
Boys, vi fick in en MRS med tappad låda för några veckor sen. Låg på subframen och hade skavt ett djupt snitt in i lådhuset. Bulten hade gått rakt av så det blev urborrning och montering av en starkare bult.

/Micke, Autotech


Vet du vad långt den hade gått och om den hade gått mycket bana?

_________________
/Michael Wiklundh
Porsche Boxster S.
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Wiklundh skrev:
B5254T4 skrev:
Boys, vi fick in en MRS med tappad låda för några veckor sen. Låg på subframen och hade skavt ett djupt snitt in i lådhuset. Bulten hade gått rakt av så det blev urborrning och montering av en starkare bult.

/Micke, Autotech


Vet du vad långt den hade gått och om den hade gått mycket bana?


Ett par tusen mil gata bara, borde vara garanti men han gillade inte sin lokala verkstad. Klart fabrikationsfel på bulten, inget man drar av då den hänger i en gummikudde och slipper kraftiga bryt/ryck.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6239



Kan vara ett felkaliberat verktyg på fabrik - eller Hulken på nån verkstad - som överdragit SKRUVEN.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



Yes, kan klart vara för hårt dragen.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
mabz
Sthlm
Här sen Jul 2007
Inlägg: 275


Trådstartare
Jag kör ganska mycket bana (>10 ggr i år) och har fått det lite svårare att få i växlar med önskad precision.
Särskilt vid snabba lastförskjutningar som i chikanen före långa rakan på Mantorp.
Bilen har gått 3000 mil.

Möjligen ett oljebyte i växellådan behövs, men kanske ett Autotech-paket
med hårdare nedre monteringskudde + starkare övre skruv skulle fixa problemet?

_________________
Martin Brzezinka
Racing is a state of mind
Citera
B5254T4
Varberg
Här sen Feb 2008
Inlägg: 461



mabz skrev:
Jag kör ganska mycket bana (>10 ggr i år) och har fått det lite svårare att få i växlar med önskad precision.
Särskilt vid snabba lastförskjutningar som i chikanen före långa rakan på Mantorp.
Bilen har gått 3000 mil.

Möjligen ett oljebyte i växellådan behövs, men kanske ett Autotech-paket
med hårdare nedre monteringskudde + starkare övre skruv skulle fixa problemet?


Skulle kanske slänga ut de skruvarna i webshoppen? Kostade nog 30:-.

Ja, tror mer på kuddar än olja i detta läget, sakerna sitter ju inte riktigt där Renault hade planerat dem i en hård kurva.

_________________
--Michael Karlsson--
Citera
RenaultSport
Konstruktionsfel upphängning av växellådan?
9085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande