Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
RenaultSport Konstruktionsfel upphängning av växellådan? | 1 besök senaste veckan (9092 totalt) |
Till er som har Megane RS - har ni haft problem med att tappa växellådan i backen eller hört om liknande problem?
Man kan läsa på nätet om flera fall där en bult (nr 17 på bilden) lossnar eller spricker med resultatet att växellådan formligen faller ner till marken, ibland med skadad drivaxel som följd. Har ni haft/hört talas om liknande problem? Lite oroad blir man ju. Om växellådan verkligen hänger i en enda bult på ena sidan så är det ju ett uppenbart konstruktionsfel. Lösningen skulle vara att fästa bulten med Loctite eller ännu bättre, borra upp hålet och använda en större, starkare bult istället. Sen undrar jag också om nån av er har en hårdare motorkudde (nr 3 på bilen) och vad den gör för känslan i växellådan, är den värd pengarna? http://www.vibra-technics.co.uk/rena _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Ser inte riktigt hur det ser ut men jag åkte Mazda 3 MPS förut och generation1 hade problem med ett motorfäste vilket resulterade i att man tappade hela motorn.
Mazda åtgärdade felet inom garantin med ett nytt motorfäste. De förlängde helt enkelt skruven och satte en distans mellan. Detta gör att skruven fungerar som den ska dvs. sträcker sig. Det ser lite ut som samma grej, en kort skruv med ett för stumt förband. Jag skulle förstås hävda någon slags åtgärd på garanti om det går. Bygga om själv kanske är en hylsa och en längre skruv. Då kan du momentdra på ett korrekt sätt och minimera att skruven vibrerar loss eller spricker. Kan säga att Mazdas agerande var exemplariskt. Jag läste om ett par tappade motorer i USA och frågade min serviceverkstad. De hade ingen info men ringde och kollade. Nya grejer dök upp en vecka senare och ett kort besök så fixade dom det. En månad senare gick det ut brev till alla MPS-ägare som ombads komm in och byta motorfästet. |
||||
Borde inte vara nått stort problem. På Renault 5ans motor har två av motorfästena bara en skruv, visserligen står motorn på hjälpramen och hänger inte.
Tror inte att det finns nått fundamentalt problem med bara en skruv. Däremot kan den mycket väl vara underdimensionerad eller felaktigt åtdragen. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||
Mabz
Undrar om du gjort något med fästet sen denna tråden startade eller om du låtit det vara? Funderar på att byta till dom uppdaterade delarna just för att vara på den säkra sidan. Hur svårt kan detta arbete vara tro?
Du kanske har skaffat ett sådant fäste vid det här laget. Men i alla fall så skaffade jag detta fäste för ett litet tag sen och dom skillnaderna jag märkt är att bilen upplevs lite kvickare liksom svarar snabbare när man går på gasen. Tycker även växlarna går i lite lättare när gasar på. Nackdelen, tycker vissa, är att man får lite lite mer vibrationer under ca 1800 rpm. Mvh _________________ daniel nilsson Renault Megane RS250 -11 Ford Fiesta ST -08 Suzuki Baleno -97 såld Renault Megane -97 skrotad |
||||
Har läst lite om det på nätet. Men ingen i Sverige verkar vara drabbad ännu. _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||
Jag har funderat men inte gjort något. Arbetskostnaden avskräcker.
Jag har haft hårdare nedre motorkudde i Focus RS och den gjorde en kännbar men inte avgörande skillnad. _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Boys, vi fick in en MRS med tappad låda för några veckor sen. Låg på subframen och hade skavt ett djupt snitt in i lådhuset. Bulten hade gått rakt av så det blev urborrning och montering av en starkare bult.
/Micke, Autotech _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Vet du vad långt den hade gått och om den hade gått mycket bana? _________________ /Michael Wiklundh Porsche Boxster S. |
||||
Ett par tusen mil gata bara, borde vara garanti men han gillade inte sin lokala verkstad. Klart fabrikationsfel på bulten, inget man drar av då den hänger i en gummikudde och slipper kraftiga bryt/ryck. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
Jag kör ganska mycket bana (>10 ggr i år) och har fått det lite svårare att få i växlar med önskad precision.
Särskilt vid snabba lastförskjutningar som i chikanen före långa rakan på Mantorp. Bilen har gått 3000 mil. Möjligen ett oljebyte i växellådan behövs, men kanske ett Autotech-paket med hårdare nedre monteringskudde + starkare övre skruv skulle fixa problemet? _________________ Martin Brzezinka Racing is a state of mind |
||||
Skulle kanske slänga ut de skruvarna i webshoppen? Kostade nog 30:-. Ja, tror mer på kuddar än olja i detta läget, sakerna sitter ju inte riktigt där Renault hade planerat dem i en hård kurva. _________________ --Michael Karlsson-- |
||||
RenaultSport Konstruktionsfel upphängning av växellådan? | 1 besök senaste veckan (9092 totalt) |