Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Mer aktiv moderering?
4209 besök totalt
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Det finns multituder av bra info på rejsa, men jag tycker att infon kan samlas bättre genom mer aktiv moderering i allmänhet och låsning av trådar i synnerhet.

Det senaste exemplet som jag sett är: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=91960

Jag skulle föredra att ni låste ovanstående tråd med hänvisning till https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=600210

Annars fortsätter folk att diskutera i den senaste tråden och splittringen är ett faktum.

Om saker ändå splittras, så är "samlingstrådar" en bra grej. Dvs ett startinlägg med länkar till trådar i ämnet.

Detta kan också kombineras med låsning av gamla trådar och fortsättning av diskussionen i samlingstråden. Ett exempel: "Samlingstråd - vingprofiler".

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jag ser nog Rejsa mer som en soffa att sitta o snacka i och inte så mycket en informationsbank (vilket vore otroligt bra om det kunde vara också förstås) Om vi sitter i soffan och snackar så vet vi - av egen erfarenhet allihopa - att vissa ämnen återkommer om och om igen och det är inget fel i sig. Ganska trevligt till och med.

Det har varit på tapeten att ha en wiki som ju är ett steg längre än din tanke. Men jag är väldigt tveksam om det finns tillräckligt med frivilliga som kan lägga tillräckligt med tid och svett på det och dessutom har uthållighet att hålla det i skick. Det är en faslig massa jobb. Som dessutom är ett evighetsjobb.... Jag kan själv inte lägga krut på det (hälsan tillåter inte det)

Självklart är det ett problem för nytillkomna att hitta runt i soppan (ja, det registrerar sig fortfarande en hel bunt nya glada besökare varje vecka efter över elva år!) men man kommer långt med sökfunktionen som visar (alla) trådar ämnet tagits upp i. Om man har tur att det är ett lättsökt ämne....

Det som ligger närmast till hands att få på plats IMHO är samlingstrådar som du föreslår. Det är en bra hjälp och man kan lägga upp i steg, jag har själv börjat lägga upp några för länge sen. Men som sagt, det krävs massa tid att hålla allt uppdaterat och mina försök rann nog mer eller mindre ut i sanden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
...
Om saker ändå splittras, så är "samlingstrådar" en bra grej. Dvs ett startinlägg med länkar till trådar i ämnet.
...


Om någon kan tänka sig att pilla ihop sådana samlingstrådar så är det absolut väldigt välkommet. Man behöver ju inte göra överallt utan kanske bara ta tag i något område man är speciellt intreserad av. Om någon känner sig manad skicka mig ett PM bara thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288


Trådstartare
Hade bommat att du svarat tidigare. Du förstår förhoppningsvis att jag inte vill lägga mer börda på dig. Du är admin. thumbs up

Det är dina moderatorer jag tycker är lite slöa...

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Pär Hansson skrev:
Hade bommat att du svarat tidigare. Du förstår förhoppningsvis att jag inte vill lägga mer börda på dig. Du är admin. thumbs up

Det är dina moderatorer jag tycker är lite slöa...


Det tycker inte jag. De har precis som de ska mer ett öga på att alla sköter sig

Att göra samlingstrådar är en bra ide, men det är inget som har med det vanliga dagliga polisiära att göra liksom IMHO.

_________________
Magnus Thomé
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11744

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hansson skrev:


Det är dina moderatorer jag tycker är lite slöa...


Vi förlitar oss på vår självdistans och folk som golar till oss
(dvs, tipsa nån av de trevliga moderatorerna (dvs inte mig) så kan nog vissa saker styras upp i mån av tid......... )

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
zoddri
Umeå
Här sen Maj 2007
Inlägg: 5165



Jag yrar lite kring ämnet..

Grundtanken är ju bra. Det vill säga att inte ha 7333813 trådar om samma ämne.
Nackdelen är att man lätt får ett forum där hälften av inläggen är "Sök, det har varit uppe tidigare" och övriga inlägg drunknar i en 2000 sidor lång tråd där nån mitt i allt hänvisar till ett 10år gammalt inlägg som redan motbevisats och sen ältas samma sak om och om igen.
Det vill säga, man får samma effekt men i en tråd istället för i flera.
(givetvis har jag dragit sakerna till sin spets nu)

Samlingstrådarna (jag ska nu erkänna att jag knappt läst nån av dem) är givetvis en bra idé. Men ännu bättre vore om det var mindre diskussion och mer fakta i såna. Det vill säga att nån entusiastisk moderator kopierar in riktigt vettiga inlägg i trådarna och kanske hänvisar till tråden som inlägget kommer från så användarna kan välja om de vill läsa argumentationen eller inte
Då finns det ju såklart ett problem med hur snäva trådarna ska vara. Kan man hålla kvar "Den stora BMW-tråden" eller bör den delas upp i motor, chassie, säkerhet, bästa kebabstället o.s.v. eller blir det då igen för snävt?

Så ehm... Jag hade en poäng tror jag.
Det kan ha varit att forum överlag blir intressantare ifall det kommer nya trådar om gamla ämnen. Givetvis bör moderator låsa den nya tråden ifall det finns en annan aktiv tråd på samma tema men att låsa en tråd och hänvisa till något som skrevs för en massa år sedan känns lite.. Trist.

_________________
//Jonas Ström
Meganekombi -17
Honda VFR1200F -10 (hoj)
Mellan två banåkabilar..
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Samlingstråd kan snarare vara ett inlägg med bara hänvisningslänkar (gärna med en kommentar om vad de olika trådarna har för speciellt innehåll i ämnet)

Tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=70156

Det här kan vem som helst som har lust göra på valbart ämne så gör jag tråden sticky

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9852

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär:

Då fixar du det här då

Är det verkligen ett stort problem att det kommer upp trådar med liknade frågeställningar?
Vet vi hur många som faktiskt hittar en tråd som passar deras frågeställning efter en sökning?

Det kanske redan är merparten som faktiskt gör det

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Min syn är att det inte är ett problem med flera trådar. Det är helt okej att diskutera saker om och om igen.

Och att länktipstrådar för olika ämnen hade varit en trevlig bonus om vi hade fler av.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Foruminfo/frågor
Mer aktiv moderering?
4209 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande