Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Lastsäkring av fordonstransport
<<   1, 2
95 besök senaste veckan (51385 totalt)
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Figgz skrev:
Blev inspirerad av Anders bild och länk ovan på spännbandskit med ögla, letade runt på eBay och hittade detta kit som hade 2 extra loopremmar per hjul - En för att hålla ihop remmarna och skapa dragkraft nedåt men även en extra rem för att undvika att loopöglan glider nedåt:





Om jag inte är helt ute och cykla så borde väl en sådan surrning vara riktigt säker och korrekt?

Länk till produkten finns här


Om man vill ha enklast möjliga lasso så funkar den här typen kanonbra - så länge den har lite däck att bita i.


Så här ser det ut om man drar den genom en fälg, men som beskrivits tidigare i tråden är detta inte ett sätt som ger lika bra drag rakt ner.




Något som man kan reflektera över är att man kan få bra lastsäkring med flera band även om inget av dem sitter på absolut bästa sätt. Här på rejsa.nu är vi ju duktiga på att vilja triangulera allt möjligt och man kan bli lika sjuk av detta.

När jag spänner fast bilar brukar jag ta två band om jag är lat, ett hjul fram och ett bak då varje band har 2-tons märkning. Normalt sätt använder jag ett tredje band för att undvika att bilen flyttar sig på flaket om ett band släpper.

Är det en bil som jag är lite extra rädd om (eller tveksam om den sitter ihop) kan det bli ett fjärde. Om det skulle visa sig att de inte sitter perfekt så är det mest troligt så att ett enda spännband skulle kunna lyfta hela bilen och släpet.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Ska tillägga att jag tappat ett band en gång, och märkte det genom att bilen var på väg att kasa över kanten med ett bakhjul, som tur var såg jag det i backspegeln. Det var sista gången jag chansade med ett spännband som hade börjat fnasa sig.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Dude skrev:
Dom här har jag kört med i många år nu.
Smidiga som synden 👍


Sådana stroppar ingår i kitet jag länkade ovan, instämmer i att de är smidiga.

_________________
Anders Hansson
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Bra lastsäkring på den traktorn.



_________________
Anders Hansson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Hej, ska lasta en bil för första gången.

Är det OK att spänna så här. köpte spännband på Biltema och dom har ingen ring eller extra stump med eller i deras sortiment vad jag kunde hitta.



Sen så tänkte jag beställa sådana mellan stroppar inför nästa gång.
Är det någon som vet vad det "officiella" namnet är på dom?



Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13152

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tidigare var det big no-no att spänna på annat sätt än vinkelrätt neråt med fastsatta klossar.
Men rekommendationerna om vad som är okej ändrar sig ju hela tiden...
Så här står det i färskt BE-utbildningsmaterial angående surrning av fordon:


_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Då har man ju slarvat helt ok i alla år, för tävlingsbilen har aldrig vägt över 1200kg.
Men frågan är om denna typ kan accepteras utan fastsatta klossar, för bil över 1200kg (man sätter krokarna närmare hjulcentrum än rakt ner)?

Finns även med 50mm band märkt "5000kg".

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Niklas Falk skrev:
Då har man ju slarvat helt ok i alla år, för tävlingsbilen har aldrig vägt över 1200kg.
Men frågan är om denna typ kan accepteras utan fastsatta klossar, för bil över 1200kg (man sätter krokarna närmare hjulcentrum än rakt ner)?

Finns även med 50mm band märkt "5000kg".


Funkar kanonbra, har kört rätt många mig med den typen och det är bara när däcken saknar luft det släppt lite men det är ju mer än ett hjul som håller bilen på flaket.

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



sweanders skrev:
Funkar kanonbra, har kört rätt många mig med den typen och det är bara när däcken saknar luft det släppt lite men det är ju mer än ett hjul som håller bilen på flaket.
Att de fungerar vet jag, men frågan är om det accepteras vid en nitisk kontroll, eller BE-uppkörning (by-the-book utan logiskt resonemang).
Det är ju detta sätt som komersiella biltransporter verkar spänna oftast. Bara det finns bra hål i släpet så går det väldigt snabbt att spänna fast (men 50mm varianten kan vara lite bänglig).

Men om man saknar bra hål runt hjulen (kanske bara ringar på fåtal ställen) så blir det att spänna på annat sätt. Att bara fästa i plyfan är ju ingen bra idé thumbs down

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10114



Niklas Falk skrev:
sweanders skrev:
Funkar kanonbra, har kört rätt många mig med den typen och det är bara när däcken saknar luft det släppt lite men det är ju mer än ett hjul som håller bilen på flaket.
Att de fungerar vet jag, men frågan är om det accepteras vid en nitisk kontroll, eller BE-uppkörning (by-the-book utan logiskt resonemang).
Det är ju detta sätt som komersiella biltransporter verkar spänna oftast. Bara det finns bra hål i släpet så går det väldigt snabbt att spänna fast (men 50mm varianten kan vara lite bänglig).

Men om man saknar bra hål runt hjulen (kanske bara ringar på fåtal ställen) så blir det att spänna på annat sätt. Att bara fästa i plyfan är ju ingen bra idé thumbs down


Guardia Civil i Spanien gav tummen upp iaf

_________________
Anders Hansson
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 856



Tack allihop, jag tolkar det som att det går bra att surra så, men det blev ändrade planer
så ska beställa sådana stroppar.

Men behöver spacera bilen 10-20mm på framhjulen vilket inte växel eller parkeringsbroms
aktiveras på.
Finns det några lämpliga friktionsmattor eller är det durkplåt aom gäller? Antar att en impregnerad planka inte är det bästa.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3367



Dessa finns ju med, en klassiker som funkar om man har 4st.
Förut fanns en med högre brottstyrka förut, tror de var 60mm

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/transport/lastsakring/spannband/hjulsurrning-388613/

_________________
Johan Carlsson

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Eftermarknadsstoppklossar verkar det dock vara svårt att få tag i.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Daniel Steiner skrev:
Eftermarknadsstoppklossar verkar det dock vara svårt att få tag i.
https://www.swedol.se/stoppklossbs-1755.html (stor nog för reglerna och för att inte få plats på en racebil)
Men de kanske har logistikproblem som alla andra.

Ett större urval, men som vanligt, vad kan man få tag på
https://www.gardsman.se/slapvagnar/reservdelar-och-tillbehor-till-slap . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4221

Hjälpmoderator

Niklas Falk skrev:
Daniel Steiner skrev:
Eftermarknadsstoppklossar verkar det dock vara svårt att få tag i.
https://www.swedol.se/stoppklossbs-1755.html (stor nog för reglerna och för att inte få plats på en racebil)
Men de kanske har logistikproblem som alla andra.

Ett större urval, men som vanligt, vad kan man få tag på
https://www.gardsman.se/slapvagnar/reservdelar-och-tillbehor-till-slap . . . .




Att hitta för att stoppa släpet går, men för att stoppa det som står på släpet är det värre. Färdig med skruvhål för fastsättning t ex.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6488



Daniel Steiner skrev:
Niklas Falk skrev:
Daniel Steiner skrev:
Eftermarknadsstoppklossar verkar det dock vara svårt att få tag i.
https://www.swedol.se/stoppklossbs-1755.html (stor nog för reglerna och för att inte få plats på en racebil)
Men de kanske har logistikproblem som alla andra.

Ett större urval, men som vanligt, vad kan man få tag på
https://www.gardsman.se/slapvagnar/reservdelar-och-tillbehor-till-slap . . . .




Att hitta för att stoppa släpet går, men för att stoppa det som står på släpet är det värre. Färdig med skruvhål för fastsättning t ex.


Finns mängder av bra varianter av sånt på tyska Ebay, ett helt annat utbud där än i Sverige. Både i pris, tillgång och kostnad för frakt

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19425



Daniel Steiner skrev:
Niklas Falk skrev:
Daniel Steiner skrev:
Eftermarknadsstoppklossar verkar det dock vara svårt att få tag i.
https://www.swedol.se/stoppklossbs-1755.html (stor nog för reglerna och för att inte få plats på en racebil)
Men de kanske har logistikproblem som alla andra.

Ett större urval, men som vanligt, vad kan man få tag på
https://www.gardsman.se/slapvagnar/reservdelar-och-tillbehor-till-slap . . . .




Att hitta för att stoppa släpet går, men för att stoppa det som står på släpet är det värre. Färdig med skruvhål för fastsättning t ex.
Inte för att det är perfekt men jag kör men ett par mindre i gummi av de från Swedol fastskruvat i släpplyfan, vinshar upp bilen mot dem (jag har markfrigång, och lägger tryck mot dem), sen tar jag den större modellen och trycker in mot bakhjulen. Efter att ha släppt winshen så står alla fyra kilarna men tryck på sig och jag tar gamla typen ring-slingar runt alla fyra hjulen och spänner utåt.
"Räddningen" är att det är under 1200kg och att det är kapell, så ingen ser...

Smidigt men inte korrekt är ju att bulta fast två "vinkeljärn" med vinkeln uppåt på hjul så det blir tydliga platser för hjulen, och kombinerar man det med helspänning i däcksytan som ovan bild så kan jag inte se nåt fel (tex fästen för krokarna i "vinkeljärnen", om de kan bultas bra i släpets ram).

Och tyska marknaden har mycket mer grejer tillgängligt. thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
StigLiszt
Bredåker
Här sen Jun 2023
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Fin info, mycket bra sammanfattat!

Jag köper gärna en justerbar 'snabbkloss' av dig om du har flera
Har själv tummat på säkerheten med endast spännband och vinsch

thumbs up //Mvh

_________________
Stig Liszt
Citera
Sparade trådar/FAQ
Lastsäkring av fordonstransport
<<   1, 2
95 besök senaste veckan (51385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande