Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racingsimulatorer
Bygga egen sim rigg.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22 besök senaste veckan (90544 totalt)
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577


Trådstartare
clausm skrev:
Jeg har en 4 år gammel i5 + 2 x GTX970.
Det er fortfarende GFX der er flaskehalsen, CPU'en er inget problem.

Den vigtigste faktor for känslen er input-lag på skærmen. Altså hur snabbt ser du, hvad der hænder.

Min vigtigste upgrade var at gå ifrån 32" TV til 27" snabb datorskærm. Känslen blev mycket bättra, och mine varvtider blev omittelbart bättra, fordi min timing på styrning var bättre.

Derfor ser jeg et problem med at anvende 42" TVs for simracing. TVs har bare lite mer inputlag.


Det är stor skillnad på tvapprater när det gäller inputlag.
Sen får man ju stänga av alla "bildförbättrande" funktioner & använda pixelmapping.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Fyller på med lite riggbilder, såhär ser mitt bygge ut.
Kör med G25ratt och eget nav och sparcoratt
TH8A växelspak och hembyggd hyd.handbroms.
Autometer varvräknare och växeldisplay, med styrning från symprojects
Håller nu på att bygga nytt pedalställ och med hyd. för bromsen.



_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator

Fick i uppdrag av chefen att bygga en racingrigg på jobbet!

Så här blev den!

Playseat Sensation Pro
Thrustmaster T300 med Alcantararatten 599XX Evo 30
Racingpedalerna T3PA-PRO (ska monteras nästa vecka, nu kör vi med T3PO)
PS4 med Project Cars
48-tums curved Samsung 4K-TV
Harman Kardon soundbar + subbas
Buttkicker




_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



Skulle behöva bygga en ställning till min stol och ratt. Kör med en överbliven Porschestol, och jag vill helst behålla den som spelstol. Finns det nån smutt ställning skapligt färdig, eller vad rekommenderas som material?

Ratt och pedaler är G29, ifall det spelar roll.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5245



Också inne på ett bygge och vill ha allt så långt ned på backen som möjligt då jag ska bygga detta under en trapp.

Finns det någon som sitter på ritningar eller annat fiffigt så man kommer igång?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708



robber skrev:
Också inne på ett bygge och vill ha allt så långt ned på backen som möjligt då jag ska bygga detta under en trapp.

Finns det någon som sitter på ritningar eller annat fiffigt så man kommer igång?


Är det ok med färdigt eller vill du helst bygga själv? Kanske mitt Playseat kan vara intressant och du säljer Logitech-grejerna löst om du redan har ratt och pedaler?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103057

_________________
Nils Erixon
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5245



NErixon skrev:
robber skrev:
Också inne på ett bygge och vill ha allt så långt ned på backen som möjligt då jag ska bygga detta under en trapp.

Finns det någon som sitter på ritningar eller annat fiffigt så man kommer igång?


Är det ok med färdigt eller vill du helst bygga själv? Kanske mitt Playseat kan vara intressant och du säljer Logitech-grejerna löst om du redan har ratt och pedaler?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=103057


Tror nog att hela din setup skulle passa bra dock går jag på pappaledighet nu så vill hålla ned kostnaden dvs bygga själv. Tack ändå får erbjudandet!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Axly
Gbg
Här sen Dec 2011
Inlägg: 965



Tokigt fullt i huvudet just nu, men jag skall försöka komma ihåg att mäta upp lite när jag kommer hem (i kväll eller när det nu blir). Det är avsevärt lättare om man har något att utgå från.
Jag byggde av 12mm MDF och lite 45x45-regel, och demonterbart, ihopfällbart och så litet/lågt/kompakt jag kunde. Har ju valt en lite okonventionell lösning men måttförhållanden gäller ju oavsett lösning.
(Bilder från en av våra årliga racehelg-träffar)



_________________
Fixar med: Porsche 928 "927'an"
Bygger sakta: JVD Shrike 62
/Johan Jaurelius
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



Axly skrev:
Tokigt fullt i huvudet just nu, men jag skall försöka komma ihåg att mäta upp lite när jag kommer hem (i kväll eller när det nu blir). Det är avsevärt lättare om man har något att utgå från.
Jag byggde av 12mm MDF och lite 45x45-regel, och demonterbart, ihopfällbart och så litet/lågt/kompakt jag kunde. Har ju valt en lite okonventionell lösning men måttförhållanden gäller ju oavsett lösning.

Såg inte dumt ut alls! 45x45 regel är nog rätt bra byggmaterial. Får åka och shoppa lite.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10571



Testade lite och gjorde en kladd. Jordens kanske fulaste, och billigaste rigg. 68 kr på Byggmax.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Richard Gustavsson
Nyköping
Här sen Apr 2005
Inlägg: 211



Fått färdigt på pedalställ och även byggt en ordentlig sek.spak


_________________
Richard Gustavsson

Avåkarböj 28
http://youtu.be/XGnVDRUn-xc
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11168



Richard Gustavsson skrev:
Fått färdigt på pedalställ och även byggt en ordentlig sek.spak


Nyfiken fråga, hur fungerar bromsen? Är det en tryckgivare som ger bromsen, eller är det något annat?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Ett av problemen med en racesim har för mig efter det att jag börjat köra på bana. har blivit att jag inte kan stå ut med fördröjningen från att jag vrider på ratten till att bilen reagerar. Har hela tiden trodd att det berott på fördröjningar över usb (latency) i dåliga drivrutiner etc.. eller rent at dåligt skrivna spelmotorer.
Men tydligen ligger inte felet där jag trodde thumbs down
Problemet ligger i grafikkortet och bildskärmen, att förklara framebuffer, v-sync och övrigt orkar jag inte det finns dessutom massor av info på nätet om detta.
Jag har ett nyare grafikkort GTX9xx serien (snart föråldrat jag vet) men det är inte hur snabbt det är som är det viktigaste utan hur det at designat och att det stöder G-Sync.
Så nu har jag en skärm med G-sync och 1ms fördröjning och äntligen känns det som att jag styr bilen direkt och utan fördröjning. ( Den har även 144Hz stöd vilket är roligt men har i praktiken inget med fördröjningen att göra)
Ja jag vet att det gröna laget även har detta - kallas då FreeSync - billigare lösning som nästan är lika bra

Tyvärr blev jag då så raceglad att jag bromsade sönder pedalerna, så nu bara köpa nya

_________________
Janne Ström
Citera
Racekillen
Järfälla
Här sen Okt 2009
Inlägg: 168



Jag skule köra spel. När ja ska använda kopplingen så funkar den inte. Samma med 3-6 växel. Dagen före fungerade allt skit bra. Gasen å broms funkar.

_________________
Linus Siven
Citera
AZAD
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 256



Sålde mitt playset och G25 för en 5-6 år sen men nu vill jag ta upp simracingen igen.

Vad har kommit sen dess?
Ska man beställa en T300 alcantara istället för G29?
Är det playset som gäller än eller finns det bättre alternativ? Fanatec känns för dyrt dock.
Tänkte prova VR, nån som har koll på nya razer HDK2?
PC har jag, finns det nåt nyare än race07/gtrevo som har de svenska banorna eller ska man installera om dessa?

_________________
//Rahel Azad
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5245



Vart inspirerarad och kokade ihop detta.

Blir nog 3 skärmar.




_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Brukar semestern för att bygga ny sim-rigg.

Med hjälp av

* Ratt: Logitech g27
* Joystick: SideWinder Force Feedback 2 med Handtag ifrån en Saitek X52
* Throttle flyg: SaitekX52
* Collective helikopter: Hembygge av en Logitech Extreme 3D Pro
* Hembyggd Handbroms

så denna ska funka till:

DCS (flyg och helikopter)
Assetto Corsa (bil)
Elite Dangerous (Rymdflyg)




_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Är mycket nöjd



_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Kennie
Höör
Här sen Jun 2003
Inlägg: 577



Jag har svetsat ihop en rigg för ett par år sen, men den utvecklas med jämna mellan rum 🙄. Har en Mini sportstol som är helt justerbar. Även dottern på 7 år passar den till.
Ratt t300, pedaler t3pa och växelspak th8a är Thrustmaster och handbroms från fanatec. Har en samsungplatta som får agera display.



_________________
Kennie Flenstedt
BMW 320daM -18
M3 e92 -08
Mini -15
M3 Competition -05 såld. 😢
BMW X3M 3,0i -04 såld
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Tobias Bollmark skrev:
Är mycket nöjd




Men.. Du har ju satt spaken på fel sida

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Petter U skrev:
Tobias Bollmark skrev:
Är mycket nöjd




Men.. Du har ju satt spaken på fel sida


Matchar exakt min riktiga bil, vad som är fel och rätt är alltid subjektivt. Sen är det ju tråkigt att enda feedback man får efter timmar och timmar byggandes i verkstaden är nån som letar fel Jantelagen är nog det sämsta vi har i Sverige.


_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Racingsimulatorer
Bygga egen sim rigg.
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
22 besök senaste veckan (90544 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande